شعارسال: مجید عبداللهی، با بیان اینکه در صورت عدم استحکام بنای مدارس نیازمند تخریب و بازسازی، این مدارس مورد استفاده دانشآموزان قرار نمیگیرد گفت: طبق دستورالعمل مصوب شورای عالی آموزش و پرورش که ابلاغ آن انجام شده، نگهداری مدارس برعهده مسئولان نگهداری فضای ادارات کل آموزش و پرورش، تعمیرات جزئی بر عهده آموزش و پرورش منطقه و تعمیرات اساسی با هماهنگی ادارات کل آموزش و پرورش استانها برعهده ادارات کل نوسازی مدارس است.
وی با بیان اینکه موضوع مدارس نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی تقریبا از سال ۱۳۸۰ در دستور کار سازمان قرار دارد تا فضای عمومی مانند مدارس را که دارای تراکم و تمرکز جمعیت است، در اولویت قرار گیرد افزود: آن زمان ۶۵ درصد فضاها نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی بوده که با تلاش و برنامه ریزی صورت گرفته امروز به حدود ۱۹ درصد رسیده، از این تعداد ۱۳ درصد نیازمند مقاوم سازی هستند یعنی عملاً مدرسه، استحکام بنای لازم را برای فعالیت دارد و باید برای بهبود کیفیت و سازه اقدام شود.
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه در راستای تحقق ایمنی و آتش نشانی در مدارس و فضاهای آموزشی وفق مقررات ملی ساختمان، برای مدارس جدید الاحداث اصول و قواعد ایمنی و آتش نشانی ملاک عمل و اجرایی میشود ادامه داد: در این چارچوب، دستورالعمل اجرایی ایمنی مدارس در برابر حریق تهیه و به استانها جهت رعایت در ساخت مدارس ابلاغ شده است.
عبداللهی با بیان اینکه در زمینه ایمنی تاسیسات و تجهیزات که به عنوان ایمنی تاسیسات روبنایی ساختمان مدنظر است، توجه به این بعد از وقوع حوادثی از جمله آتش سوزی، برق گرفتگی و سایر حوادث مشابه مدنظر دارد گفت: رسیدگی به هریک از وجوه نیازمند ارزیابی و شناخت از مدارس است تا متناسب با شرایط موجود نسبت به تهیه برنامه ایمنی و اجرایی آن اقدام شود.
وی با بیان اینکه سازمان نوسازی مدارس کشور علاوه بر ساخت فضاهای آموزشی ویژه دانش آموزان استثنایی و دانش آموزان طیف اوتیسم، مدارس درحال فعالیت را نیز مناسبسازی میکند افزود: به طور متوسط سالیانه ۴۵۰ مدرسه مناسبسازی میشود.
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور درباره تخصیص اعتبار به تجهیزات هنرستانها اظهار کرد: در سال مالی منتهی به شهریور ۱۴۰۳، بیش از ۱۰۲۸ میلیاردتومان برای تجهیزات هنرستانی و ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز مدارس هزینه شده است.
توضیحات تکمیلی برای بهره برداری بیشتر از خبر:
برخی از منابع بر اساس آمار ادعایی سال ۱۴۰۲ بیان داشته اند که در مجموع تعداد ۱۰۷ هزار و ۱۷۱ مدرسه در سطح کشور وجود دارد. در حال حاضر تعداد ۶۱ هزار و ۳۴۶ مدرسه در پایه ابتدایی، ۲۳ هزار و ۷۹ مدرسه در مقطع متوسطه اول، ۲۱ هزار و ۱۸۶ مدرسه در دوره متوسطه دوم و یکهزار و ۵۶۰ مدرسه آموزش و پرورش استثنایی وجود دارد. لازم به ذکر است تعداد ۲۱ هزار و ۷۰۲ مدرسه در پایه پیش دبستانی وجود دارد. همچنین تعداد کل هنرستانها در سطح کشور ۶۹۸۳ میباشد و بر این اساس تعداد ۵۹۹۶ هنرستان و ۹۸۷ مجتمع هنرستانی وجود دارد.
بر فرض صحت این آمار بنظر میرسد که حدود ۲۰ هزار مدرسه در کشور نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی باشند. یعنی بالغ بر شش هزار مدرسه نیازمند تخریب بوده و بالغ بر ۱۴ هزار مدرسه نیز نیازمند مقاوم سازی هستند. علاوه بر این با گذشت زمان (سنوات) بر آمار مدارس فرسوده بدلیل اضافه شدن آمار جدید، افزوده خواهد شد.
بشکل مشخص از وزیر آموزش و پرورش باید پرسید که برنامه این وزارتخانه برای تخریب، بازسازی و مقاوم سازی این ۲۰ هزار واحد آموزشی چیست (ممکن است آمار دقیق نبوده و برآوردی است. آنچه مسلم است، تاکید روی برنامه اجرایی قرار دارد و نه بحث و بررسی دقت آماری)؟
شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از عصرایران، تاریخ انتشار: 8آبان1403، کدخبر:1009127، www.asriran.com/ سایر منابع