مدرسه، دانشگاه و مهارت - آموزش و پرورش

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۲۱ شهريور ۱۴۰۴ - 2025 September 12
مدرسه، دانشگاه و مهارت - آموزش و پرورش
از عدالت آموزشی تا شکاف طبقاتی؛ بازخوانی نتایج کنکور سراسری
دکتر بابک کاظمی:

از عدالت آموزشی تا شکاف طبقاتی؛ بازخوانی نتایج کنکور سراسری

اعلام نتایج کنکور سراسری امسال بار دیگر یک حقیقت تلخ اما عیان را آشکار ساخت: سهم ناچیز مدارس دولتی در میان رتبه‌های برتر. روندی که هر سال شدت بیشتری می‌یابد و مدارس غیردولتی، تیزهوشان و مراکز آموزشی برخوردار را به صحنه‌گردان اصلی موفقیت‌های کنکوری تبدیل کرده است. این واقعیت نشان می‌دهد که کنکور، که در ابتدا با هدف تحقق عدالت آموزشی طراحی شد، اکنون بیش از هر زمان دیگر رنگ و بوی کنکور طبقاتی به خود گرفته است؛ جایی که موقعیت اقتصادی و اجتماعی خانواده‌ها بیش از استعداد، پشتکار و شایستگی فردی در تعیین سرنوشت جوانان اثرگذار است.
وضعیت سوتغذیه در کودکان ایرانی و الزامات مربوط به توزیع  شیر و مکمل غذایی توسط آموزش و پرورش
حساسیت ها به آمار انحرافی 14 میلیون کودک دارای سوتغذیه در ایران:

وضعیت سوتغذیه در کودکان ایرانی و الزامات مربوط به توزیع شیر و مکمل غذایی توسط آموزش و پرورش

پیرو حاشیه های مطرح درخصوص آمار نادرست بین المللی منتشر شده از سوء تغذیه کودکان در ایران همچنین گزارشات عدیده ارسالی درباره گرسنگی دانش آموزان خصوصا در مناطق محروم ، بار دیگر بحث مقابله با این آسیب در دستور کار قرار گرفت. نکته تاسف بار اینجاست که بجای تمرکز بر برنامه ها و تقویت عملکرد، دغدغه برخی از مدیران بر انکار اعداد و ارقام اعلام شده و صرفا رد وضعیت ترسیمی در گزارشات بین المللی قرار دارد. وزیر آموزش و پرورش درباره‌ وضعیت سوءتغذیه‌ی کودکان در استان‌های مختلف و اشاره به گزارشی راجع به سوءتغذیه کودکان سیستان و بلوچستان بیان نموده است که من این گزارش را ندیده‌ام. آماری ندارم. اما سوءتغذیه در دهک‌های پایین جامعه همیشه طبیعتاً هست. موضوع تغذیه‌ دانش‌آموزان از موضوعاتی‌ست که ما در آموزش و پرورش دنبال می‌کنیم. در بودجه‌ امسال هم پیش‌بینی شده. رقم خوبی هم به این موضوع اختصاص یافته است. امیدوارم بتوانیم مکمل غذایی خوبی از اول مهر در مدارس توزیع کنیم. انشاالله شرایط کشور به گونه‌ای باشد که بتوانیم این کار را کنیم. توزیع شیر در این موضوع هم تقریبا، قطعی است.
آموزش و پرورش و یک آزمون استخدامی پرحاشیه دیگر؛ مجردها معلم نمی‌شوند + کم اطلاعی حقوقی مردم در کنار کم حساسیتی نظام های نظارتی و سلیقه گرایی دولتی ها
تضعیف نظام آموزش و پرورش، به اسم اجرای قوانین:

آموزش و پرورش و یک آزمون استخدامی پرحاشیه دیگر؛ مجردها معلم نمی‌شوند + کم اطلاعی حقوقی مردم در کنار کم حساسیتی نظام های نظارتی و سلیقه گرایی دولتی ها

بسیاری از دستگاه های دولتی کشور بدلیل آنچه که می توان آن را کم اطلاعی شهروندان از حقوق اساسی خود، حساسیت پائین دستگاه های نظارتی و در نهایت سلیقه گرایی مدیریتی نامید ، عملکرد بحران زا و بحران آفرینی را سبب شده اند. انتشار دفترچه آزمون استخدامی آموزش و پرورش در خردادماه امسال موجی از اعتراض متقاضیان شرکت در این آزمون را به همراه داشت. وجود ضریب سابقه شغلی از یک سو و افزایش ضریب تأهل و فرزند داشتن دلایل شکایت شرکت‌کنندگان این آزمون بود و حتی در راستای این اعتراض جمعی کارزاری با حدود ۱۸ هزار امضا را نیز ثبت کردند. اما این اعتراضات به جایی نرسید تا امروز که به چندین تجمع در شهرهای مختلف ایران منجر شد. اعتراضات به جایی نرسید تا امروز که به چندین تجمع در شهرهای مختلف ایران منجر شد. یکی از داوطلبان در این خصوص می گوید که می‌گوید تبعیض‌های این‌چنینی نه‌تنها بر انگیزه نخبگان کشور اثر می‌گذارد، بلکه سبب افت کیفیت آموزشی در کشور نیز می‌شود: «اینکه من ازدواج نکرده‌ام باعث می‌شود گناهکار باشم؟ اینکه هیچ مدرسه غیرانتفاعی پیش‌تر من را استخدام نکرده بود، باید عاملی شود که نتیجه‌ای که در آزمون داشتم، نادیده گرفته شود؟».
ابلاغ اساسنامه تاسیس مدرسه مجازی توسط شورای عالی آموزش و پرورش
بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش:

ابلاغ اساسنامه تاسیس مدرسه مجازی توسط شورای عالی آموزش و پرورش

شورای عالی آموزش و پرورش با صدور اطلاعیه‌ای از تایید و ابلاغ اساسنامه مدرسه مجازی خبر داد. مدرسه مجازی همانند مدرسه عادی کانون عرضه خدمات و فرصت‌های تعلیم و تربیت، در هر یک از دوره‌های تحصیلی است که براساس ملاک‌ها و معیارهای وزارت آموزش ‌و پرورش و در چارچوب مصوبات شورای‌عالی آموزش و پرورش، اهداف، سیاست‌ها و برنامه‌های مصوب، با رویکرد انعطاف‌پذیری در زمان و مکان، تنوع ‌بخشی به محیط ‌های یادگیری و شیوه‌های نوین آموزشی، فناورانه محور بودن، شخصی‌سازی آموزش، ارتباط تعاملی، دسترسی برابر و آسان به صورت غیرحضوری (مجازی) در بستر شبکه‌های مورد تأیید وزارت آموزش وپرورش تأسیس/ راه‌اندازی می‌شود.
افزایش غیرقابل انکار شكاف طبقاتی با تشدید نابرابری های آموزشی + تضعیف نهاد آموزش و پرورش و خداحافظی مسلم با آرزوهای تمدنی
فریادهایی که شنیده نمی شود:

افزایش غیرقابل انکار شكاف طبقاتی با تشدید نابرابری های آموزشی + تضعیف نهاد آموزش و پرورش و خداحافظی مسلم با آرزوهای تمدنی

با وجود آنکه ادعا می شود از دو سال گذشته تاکنون، تعداد بازماندگان از تحصیل از 900 هزار به 700 هزار رسیده، اما تردیدهای اساسی درخصوص چنین آمارهایی توسط منتقدین مطرح می گردد.معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش نيز در مصاحبه‌اي اعلام كرد: اين وزارتخانه با همكاري سازمان ثبت احوال و ساير دستگاه‌ها اقدام به شناسايي كودكان بازمانده از تحصيل كرد و موفق شد ۳۰ هزار كودك بازمانده از تحصيل را به مدارس بازگرداند.با تمام اين برنامه‌ها و تمهيداتي كه وزارت آموزش پرورش مدعي اجراي آن است هر ساله تعداد قابل توجهي از كودكان از تحصيل باز مي‌مانند و البته بازماندن از تحصيل فقط مختص كودكان مقطع ابتدايي نيست و اين اتفاق طي سال‌هاي گذشته به دلايل كاملا اقتصادي در مورد دانش‌آموزان مقطع اول و دوم متوسطه صدق مي‌كند.با وجود آنكه آموزش عمومي در ايران طبق قانون اساسي رايگان اعلام شده است، اما در عمل، هزينه‌هاي پنهان زيادي بر دوش خانواده‌ها قرار دارد. مدارس براي ثبت‌نام، مشاركت در هزينه‌ها درخواست كمك مالي دارند، هزينه كلاس‌هاي فوق برنامه، آزمون‌ها، اردوها، كتاب‌هاي كمك‌آموزشي و… نيز بر دوش خانواده‌هاست. اين هزينه‌ها، به‌ويژه براي خانواده‌هايي با چند فرزند، تبديل به مانعي جدي براي ادامه تحصيل كودكان مي‌شود.
اجرای الگوی مدرسه تراز گام مهمی در بهبود کیفیت آموزش است
آذرکیش معاون وزیر آموزش و پرورش:

اجرای الگوی مدرسه تراز گام مهمی در بهبود کیفیت آموزش است

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بر ارتقای توانمندی‌هاشی حرفه‌ای معلمان و مدیران مدارس تأکید کرد و گفت: اجرای الگوی مدرسه تراز و برگزاری دوره‌های توانمندسازی مدیران گام مهمی در بهبود کیفیت آموزش است.
آغاز اصلاح روش‌های آموزش و یادگیری در مدارس ابتدایی + خانم دکتر حکیم زاده ، از شما انتظار شعاردرمانی و وعده گرایی نداشتیم
باز هم وعده های گل درشت آموزش و پرورشی:

آغاز اصلاح روش‌های آموزش و یادگیری در مدارس ابتدایی + خانم دکتر حکیم زاده ، از شما انتظار شعاردرمانی و وعده گرایی نداشتیم

حکیم زاده ، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از آغاز اجرای برنامه‌ای تحولی برای اصلاح روش‌های آموزش و یادگیری در مدارس ابتدایی کشور خبر داد. وی از ضرورت اجرای بندهای مغفول سند تحول بنیادین سخن گفت و افزود: تغییر واقعی زمانی رخ می‌دهد که کلاس‌های درس از الگوی سنتی خارج شده و به محیط‌هایی پویا، شاداب، مشارکتی و یادگیرنده‌محور تبدیل شوند.وی ابراز امیدواری کرد که با همکاری و هم‌افزایی همکاران و کارشناسان مناطق آموزشی استان، برنامه اصلاح روش‌های آموزش و تحول در محیط‌های یادگیری در استان همدان به شکل مطلوبی پیگیری و اجرایی شود.باید از خانم حکیم زاده پرسید که شما بعنوان یک متخصص حوزه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی بخوبی می دانید که تغییر معنادار در ارکان آموزش در نظام توصیفی با شرایط فعلی امکان پذیر نیست. محیط بیرونی بشدت بر دانش اموز اثرات بازدارنده دارد. محتوا و فناوری آموزشی به روز نیست. آموزشگران، فاقد توانمندی و بعضا انگزه لازم هستند . ساختار و تشکیلات فاقد انعطاف است. اهداف و رویکردها، بشکل ایده دال گونه و بدور از واقعیات تنظیم شده اند و ..... . در چنین شرایطی ،آیا قصد معجزه دارید؟ اگر آری، بسم الله . عصا را بینداز، نیل را بشکاف و دانش آموزان را از وضع نامطلوب حاضر، نجات بده. لازم به توضیح است که ما هم ناامید نیستیم، اما اینکار نیازمند اولا پارادایم یابی جدید ، کاهش مداخلات سیاسی در آموزش و پرورش و در نهایت، طراحی گیم تئوری های خاص است که توانمندی اجرای آن را در نیروهای موجود شاغل در آموزش و پرورش نمی بینیم.
شهادت ۲۰ دانش‌آموز در طی جنایت جنگی 12 روزه اسرائیل در ایران :بچه‌هایی که نه نظامی بودند، نه هسته ای
در طی جنگ 12 روزه:

شهادت ۲۰ دانش‌آموز در طی جنایت جنگی 12 روزه اسرائیل در ایران :بچه‌هایی که نه نظامی بودند، نه هسته ای

در جریان حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به ایران، ۲۰ کودک و نوجوان بی‌دفاع، در خانه‌ها و خیابان‌های شهرشان، شهید شدند آنها نه سرباز بودند، نه سیاستمدار، نه دانشمند هسته‌ای، دانش‌آموزانی که رویاهای بسیاری برای فردای خود داشتند، رویاهایی که دیگر هرگز طلوع صبح را نخواهند دید.طاها بهروزی و علیسان جباری دو کودک تبریزی حتی یک‌ بار هم نتوانستند به مدرسه‌شان بروند. فقط در کلاس اول دبستان ثبت‌نام کرده بودند، آرزو داشتند تا کیف و دفتر بخرند هنوز با هیجان درباره اولین روز مدرسه سؤال می‌پرسیدند اما هیچ‌وقت به آن روز نرسیدند.مادر علیسان زنده ماند اما جان باختن کودکش را دید. علیسان ۷ ساله‌، مشغول بازی در کوچه بود که حمله شروع شد و از ناحیه سر مورد اصابت قرار گرفت.
جزییات برگزاری آزمون تیزهوشان و نمونه‌دولتی در روزهای  پنج شنبه و جمعه مورخ ۱۹ و  ۲۰  تیرماه 1404
مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش:

جزییات برگزاری آزمون تیزهوشان و نمونه‌دولتی در روزهای پنج شنبه و جمعه مورخ ۱۹ و ۲۰ تیرماه 1404

پیرو اطلاعیه شماره۷ مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش مبنی بر تعویق زمان برگزاری آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی اکنون به اطلاع می‌رساند که آزمون ورودی پایه هفتم مدارس استعدادهای درخشان از ساعت ۷:۳۰ صبح روز پنج شنبه ۱۹ تیرماه و آزمون ورودی پایه دهم مدارس نمونه دولتی و تکمیل ظرفیت مدارس استعدادهای درخشان، از ساعت۷:۳۰ صبح روز جمعه ۲۰ تیرماه در مراکز آزمون سراسر کشور برگزار خواهد شد. داوطلبان در صورت تمایل می‌توانند از امروز یکشنبه، ۸ تیرماه تا روز سه‌شنبه ۱۰ تیرماه از طریق ورود به سامانه my. medu. ir درخواست خود را برای انتخاب شهرستان / منطقه دیگر برای حضور در جلسه آزمون را به صورت مهمان ثبت کنند.
تعویق زمان برگزاری آزمون‌های مدارس استعداد‌های درخشان و نمونه دولتی برای پایه‌های متوسطه اول و دوم در سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴  + اعلام تاریخ های قطعی در اطلاعیه های بعدی
اطلاعیه شماره ۷ وزارت آ. پ:

تعویق زمان برگزاری آزمون‌های مدارس استعداد‌های درخشان و نمونه دولتی برای پایه‌های متوسطه اول و دوم در سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ + اعلام تاریخ های قطعی در اطلاعیه های بعدی

وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: بر اساس تصمیم ستاد عالی آزمون‌ها و با توجه به شرایط موجود، همه آزمون‌های مدارس (امتحانات داخلی و غایبین موجه) و آزمون ورودی مدارس سمپاد (سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان) و مدارس نمونه دولتی لغو شد.براساس این گزارش،‌ پیش‌بینی حضور در آزمون به‌صورت مهمان برای شرکت‌کنندگانی که در استان دیگری غیر از آنچه در زمان ثبت نام انتخابات کرده‌اند، انجام شده است که سازوکار آن نیز اطلاع رسانی خواهد شد.
از شوخی تا واقعیت پاره کردن کتاب و جزوه توسط بچه ها  بعد از امتحانات+ آقایان سیاست‌گذار! بچه‌ها از مدرسه فرار نمی‌کنند، رانده می‌شوند
نفرت از کتاب و مدرسه یا هیجان جوانی:

از شوخی تا واقعیت پاره کردن کتاب و جزوه توسط بچه ها بعد از امتحانات+ آقایان سیاست‌گذار! بچه‌ها از مدرسه فرار نمی‌کنند، رانده می‌شوند

چند روزی‌ست که فیلمی کوتاه در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود. در این فیلم کوتاه می بینیم که گروهی از دانش‌آموزان، پس از امتحانات پایان سال، کتاب‌های درسی خود را پاره می‌کنند، صفحات پاره شده را به هوا پرت کرده و با فرود غم انگیزشان روی زمین آنها را زیر پا له می‌کنند. حجم کاغذهای پاره‌شده آنقدر زیاد است که سیاهی آسفالت به سفیدی می‌زند و کتاب‌هایی که روزی قرار بود «یار مهربان» ما باشند، حالا نماد خشمی انباشت شده گردیده‌ اند. شاید همه ما در دوران تحصیل تجربه ای شبیه به تجربه رخ داده در یکی از مدارس شهر تهران و پاره کردن کتاب و جزوه بعد از امتحان آخر نهایی را داشته ایم. این تجریه در برخی از دانشگاه های خارجی بعنوان نوعی رویداد شادی آور هم سابقه اجرایی دارد. اما سوال اینجاست که چرا دانش آموز باید تا این حد از کتاب ها و درس خسته و زده باشد و اتمام امتحانات را با نوعی جشن پاره کردن کتاب و جزوه ، همراه کند؟
نمرات آزمون‌های نهایی دانش‌آموزان بین ۸ تا ۱۰ است و ۴۰ درصد ابتدایی‌ها مهارت‌ خواندن و نوشتن استاندارد را ندارند + زمان مصوب سازی ارزشیابی توصیفی وقتی داد می زدیم و هشدار می دادیم، کجا تشریف داشتید؟
دکتر مهدی نویدادهم مشاور وزیر:

نمرات آزمون‌های نهایی دانش‌آموزان بین ۸ تا ۱۰ است و ۴۰ درصد ابتدایی‌ها مهارت‌ خواندن و نوشتن استاندارد را ندارند + زمان مصوب سازی ارزشیابی توصیفی وقتی داد می زدیم و هشدار می دادیم، کجا تشریف داشتید؟

مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در آزمون‌های نهایی، نمرات دانش‌آموزان بین ۸ تا ۱۰ و میانگین کشوری نیز در همین حدود است گفت: این فقط زنگ خطر نیست، بلکه خود خطر است. اعترافات این مشاور وزیر ما را به سال‌های دور کشاند. سال‌هایی که تیم رسانه‌ای ما عموما گرایشات پژوهشی داشت و مشغول انجام قرارداد‌های تحقیقاتی بود. سال‌هایی که اموزش و پرورش برای پوشاندن آمار افت و ریزش تحصیلی، ارزشیابی توصیفی را به بهانه کاهش استرس دانش اموزان مطرح نمود. سال‌هایی که داد می‌زدیم، ارکان آموزش و پرورش برای اجرای ارزشیابی توصیفی آماده نیست و ...، اما هیچ گوشی نخواست بشنود. حال خبر می‌رسد که ۴۰ درصد دانش آموزان ابتدای توان خواندن و نوشتن و سواد پایه را ندارند و نمرات نهایی دانش آموزان بین ۸-۱۰ است؟ همه این‌ها یعنی انهدام نهاد آموزشی کشور.
تشکیل کمیته پیگیری مطالبات رهبری در آموزش و پرورش در آینده نزدیک
علیرضا کاظمی:

تشکیل کمیته پیگیری مطالبات رهبری در آموزش و پرورش در آینده نزدیک

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بیانات امروز رهبر معظم انقلاب در جمع معلمان، از تشکیل یک تیم(کمیته) مشورتی با هدف پیگیری مطالبات رهبری در حوزه تعلیم و تربیت و چگونگی اجرای آنها در نظام آموزشی خبر داد. لازم به توضیح است که جمعی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور امروز(شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.کاظمی در این خصوص بیان داشت که طبق تاکیدات مقام معظم رهبری ، باید ساختار سازمانی به روزرسانی شود و مطابق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش طراحی شود. وی با اشاره به ترمیم سند تحول بنیادین، اظهار کرد: باید تحول در کتاب های درسی را شتاب بیشتری بدهیم تا بتوانیم اقدامات مهم تری را رقم بزنیم.تلاش می کنیم تا برای مهرماه ۱۴۰۴ الگوی مدارس تراز را در ۵۰ درصد مدارس اجرا و کیفیت بخشی به شکل گسترده تری عملیاتی و اجرایی شود.
تاکیدات رهبر درباره معلمان و نظام آموزش و پرورش در اردیبهشت ۱۴۰۴
بیانات در دیدار معلمان؛

تاکیدات رهبر درباره معلمان و نظام آموزش و پرورش در اردیبهشت ۱۴۰۴

هر ساله در آستانه روز معلم تعداد کثیری از فرهنگیان به دیدار رهبر معظم انقلاب می‌روند تا ضمن شنیدن نقطه نظرات رهبر انقلاب، مشکلات، دغدغه‌ها و پیشنهادات خود را به ایشان ارائه دهند. در دیدار صورت گرفته مورخ ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴، رهبر انقلاب فرمودند که بنده بار‌ها تکرار کرده‌ام که ما هر چه برای آموزش‌وپرورش سرمایه‌گذاری کنیم، این در واقع سرمایه‌گذاری است، هزینه نیست؛ مثل ایجاد یک زمینه برای سود چند برابر است. خوشبختانه رئیس‌جمهور محترم به این معنا معتقدند. وزیر محترم هم جزو مدیران برجسته‌ی آموزش‌وپرورش هستند؛ ایشان هم کاملاً با مسائل آموزش‌وپرورش آشنایند. این‌ها فرصت است. امیدواریم از این فرصت‌ها استفاده بشود. رهبر انقلاب بیان فرمودند که من دو سه نکته در مورد معلّمین عرض بکنم؛ چند نکته هم راجع به اصل آموزش‌وپرورش یادداشت کرده‌ام که عرض کنم. در مورد معلّم، یک نکته این است که همه‌ی دستگاه‌های کشور وظیفه دارند معلّم را گرامی بدارند. نکته بعدی درک خود معلّم از فعّالیّت و کاری است که مشغول است. نکته آخر در باب معلّم، مسئله دانشگاه فرهنگیان و مراکز تربیت معلّم است. دانشگاه فرهنگیان متعلّق به آموزش‌وپرورش است. زمان شهید رئیسی (رضوان اللّه تعالی علیه) برای گزینش، محدودیّتها و ضوابطی تعیین شد؛ نگذارید این ضوابط ضعیف بشود. کیفیّت کار در این دانشگاه باید جوری باشد که ساخت «معلّم تراز و مورد نیاز» در آن ممکن باشد و تحقّق پیدا کند؛ لذا خیلی اهمّیّت دارد. یک نکته هم در مورد کتاب درسی است. خب، این دو عنصرِ «معلّم» و «کتاب درسی» در کنار هم، در واقع همه‌کاره‌ی آموزش‌وپرورشند.
بحران کم ‏سوادی میان فقرا: از ترک تحصیل تا تبعیض کنکور + به جامعه طبقاتی شده آینده سلام کن؟!
وقتی اصول قانون اساسی به فراموشی سپرده می شوند:

بحران کم ‏سوادی میان فقرا: از ترک تحصیل تا تبعیض کنکور + به جامعه طبقاتی شده آینده سلام کن؟!

براساس نتایج این پژوهش، عواملی مثل وضعیت اجتماعی- اقتصادی خانواده، سطح تحصیلات والدین و هزینه‌کرد پایین خانواده‌ها برای آموزش، در ریسک ترک تحصیل و فقر آموزشی فرزندان مؤثر بوده است. همچنین هزینه‌های خانوار برای آموزش در دهک‌های پایین جامعه کاهش یافته است؛ خانواده‌های فقیر با محدودیت‌های مالی بیشتری روبه‌رو هستند و بودجه کمتری را به آموزش فرزندان‌شان اختصاص می‌دهند. از سوی دیگر تراکم بالای کلاس‌ها و کمبود معلم، به‌ویژه با افزایش جمعیت دانش‌آموزی، بر کیفیت یادگیری تأثیر منفی داشته است.محمد حبیبی، سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران هم می‌گوید، باتوجه به سیاست‌ها از اوایل انقلاب و تبلیغاتی که برای نهضت سوادآموزی انجام می‌دادند، عملاً باید نرخ سوادآموزی در کشور بالای ۹۵ درصد باشد اما با وجود گستردگی بحث آموزش عمومی در ایران از منظر مدارس و تلاشی که صورت گرفته تا نرخ سوادآموزی افزایش پیدا کند، ولی بیش از دو دهه است که روی ۸۰ درصد ثابت مانده است.
تغییر ساعت فعالیت مدارس از ۶ صبح تا ۱۳ ظهر
آموزش‌وپرورش اطلاعیه داد؛

تغییر ساعت فعالیت مدارس از ۶ صبح تا ۱۳ ظهر

آموزش و پرورش در خصوص ساعت آغاز کار ادارات، مدارس و امتحانات دانش آموزان اطلاعیه‌ای صادر و اعلام کرد: ساعت کار مدارس اعم از نوبت اول و دوم از ساعت ۶ صبح تا ۱۳ خواهد بود. امتحانات نهایی نیز از ۲۷ همین ماه در همین ساعات برگزار خواهد شد. همچنین، تاسیسات سرمایشی مدارس بعد از ساعت ۱۳ خاموش خواهد شد تا مصرف انرژی کاهش یابد. سخنگوی آموزش‌وپرورش ادامه داد: سرویس‌های مدارس نیز با این برنامه هماهنگ خواهند بود و زمان جابجایی دانش‌آموزان اندکی تغییر می‌کند.
انتقاد رئیس جمهور و رئیس مجلس از وضعیت آموزش و پرورش
همه نالان از وضعیت اسفبار آموزش و پرورش:

انتقاد رئیس جمهور و رئیس مجلس از وضعیت آموزش و پرورش

در هفته معلم ،در دو مراسم جداگانه شاهد دیدار فرهنگیان نمونه با پزشکیان و دیدار جمعی از کارکنان و معلمان آموزش و پرورش با قالیباف بودیم. هر دو رئیس قوه با زبان های مختلف به امر واحدی بنام آسیب های موجود در نظام آموزش و پرورش پرداختند و مراتب گلایه درست خود را بیان داشتند. سوال اینجاست که آیا واقعا نظام اموزش و پرورش مقصر است یا وزرایی که انتخاب شده و معرفی می شوند؟ ایا نظام آموزش و پرورش مقصر است یا میزان بودجه تخصیصی به این وزارتخانه؟ ایا اموزش و پرورش مقصر است یا دخالت نهادهای خارج از این چارچوب در برخی از تصمیمات؟ اقای پزشکیان، لطفا به وزن وزیری که معرفی کردید نگاه کنید. جناب قالیباف، لطفا به وزن وزیری که مجلس دوازدهم به ایشان رای اعتماد داده، نگاه کنید. راس تقصیرها بر گردن شخص روسای دو قوه است. چرا قصد داریم با فرافکنی، صورت مسئله را کم رنگ و بی رنگ کنیم.
نقدی بر تفاهم‌نامه وزارت آموزش و پرورش با نیروی انتظامی: نه قانونی، نه آموزشی
حاشیه های دیدار کاظمی با رادان:

نقدی بر تفاهم‌نامه وزارت آموزش و پرورش با نیروی انتظامی: نه قانونی، نه آموزشی

کامبیز نوروزی حقوقدان در بیاناتی انتقادی معتقد است که قانونی‌بودن تفاهم‌نامه وزارت آموزش و پرورش با نیروی انتظامی از نظر حقوقی بسیار مورد تردید بوده و به نظر می‌رسد باید غیرقانونی و بی‌اعتبار اعلام شود.این تفاهم‌نامه علاوه بر اینکه اصول و اهداف آموزشی را رعایت نکرده است، از حدود اختیارات وزیر و وزارتخانه خارج است.تقریبا در تمام بندهای این تفاهم‌نامه وزارت آموزش و پرورش متعهد شده است با پلیس برای پیشگیری از وقوع جرم همکاری کند. اگرچه نظام آموزشی باید در همه بخش‌ها به شکلی عمل کند که با سیاست عمومی پیشگیری از جرم هماهنگ باشد، ولی پیشگیری از وقوع جرم در هیچ کجای وظایف قانونی این وزارتخانه نیامده است. در نتیجه این وزارت نمی‌تواند به طور مستقیم و در همکاری با پلیس وارد موضوع پیشگیری از وقوع جرم شود. بعضی کارها که در این تفاهم‌نامه برای نیروی انتظامی شمرده شده است، مانند پاک‌سازی محیط پیرامونی مراکز آموزشی اصلا از وظایف اصلی این نیروست. در عرف جاری هم مدارس برای این کار با کلانتری محل سال‌ها همکاری دارند و ذکر چنین اموری به‌عنوان تفاهم‌نامه قابل این تفسیر غلط است که بدون این تفاهم‌نامه نیروی انتظامی چنین وظیفه‌ای ندارد؛ تفسیری که خود نیروی انتظامی هم قبول ندارد. آنچه بر این متن حاکم است، بیش از آنکه یک نگاه آموزشی و تربیتی باشد، یک نگاه پلیسی است.
مشق ناراستی در شهریه‌ها! نظارت، اصلاحات و آینده آموزش کشور
تکرار داستان همیشگی شهریه،کیفیت و نظارت:

مشق ناراستی در شهریه‌ها! نظارت، اصلاحات و آینده آموزش کشور

با بررسی وضعیت مدارس غیردولتی، مشخص می‌شود مسائل شهریه‌های بالا، کیفیت آموزشی، و مشکلات معلمان تنها بخشی از چالش‌های این مدارس است. در کنار این دغدغه‌ها، نبود نظارت دقیق و چارچوب‌های مشخص برای تعیین شهریه‌ها باعث‌شده که برخی مدارس به جای تمرکز بر کیفیت، صرفاً به افزایش درآمد خود فکر کنند. یکی از راهکار‌های مهم برای برون‌رفت از این بحران، اجرای اصلاحات جدی در قوانین مدارس غیردولتی است. بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس که در ۹ اسفند ۱۴۰۲ منتشر شده‌است، پیشنهاد‌شده که سامانه‌ای الکترونیکی برای نظارت بر شهریه‌ها و حقوق معلمان ایجاد شود تا از تخلفات مالی و اداری در این مدارس جلوگیری شود. این گزارش همچنین به ضرورت اصلاح نظام پرداخت حقوق معلمان، شفافیت مالی مدارس، و تعیین معیار‌های مشخص برای کیفیت آموزشی اشاره کرده‌است. اگر این پیشنهاد‌ها اجرایی شوند، می‌توان امید داشت که نظام آموزشی کشور به تعادل مناسبی میان مدارس دولتی و غیردولتی دست پیدا کند.
از مدرسه جدگال چابهار چه می دانید؟
معماری مشارکتی و جایزه آقاخان:

از مدرسه جدگال چابهار چه می دانید؟

مدرسه سیدبار جدگال که در ۱۰۰ کیلومتری شهر چابهار، نگاه متفاوتی به فضای مدرسه و توسعه درون‌زای روستا داشته و مدرسه را بنوعی تبدیل به قطب روستا نموده و فضایی را برای آموزش و گردهمایی همه ساکنان روستا فراهم ساخته است و جمعیت روستا می‌توانند با تکیه بر تلاش گروهی به رشد روستا و همچنین دانش‌آموزان خود کمک کنند. با این هدف بود که «آرش علی‌آبادی» طراحی مدرسه جدگال را به عهده گرفت. این مدرسه نامزد جایزه جهانی معماری آقاخان ۲۰۲۲ شد و نامش در میان ۲۰ نامزد نهایی این جایزه که توسط هیئت داوران مسابقه از میان ۴۶۳ اثر ارسالی از ۱۶ کشور انتخاب شده بود، قرار گرفت. در روستایی که تقریبا ۵۰۰ نفر جمعیت دارد و خودشان در ابتدا فکر می‌کردند قرار است یک مدرسه مثل مدرسه روستای بغلی ساخته شود، بعد از ساخت چنین مدرسه خاصی، احساس کردند که اعتماد به نفس و عزت نفس اهالی بالاتر رفته و اهالی معتقدند که در جایی زندگی می‌کنند که پروژه‌ای اجرا شده که شهرت کشوری و حتی جهانی پیدا کرده است و خیلی‌ها دوست دارند این مدرسه را از نزدیک ببینند بنابراین مدرسه، حس خیلی خوبی به اهالی آن جا داده است.
نظرات و گلایه ها