باز هم وعده های گل درشت آموزش و پرورشی:
حکیم زاده ، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از آغاز اجرای برنامهای تحولی برای اصلاح روشهای آموزش و یادگیری در مدارس ابتدایی کشور خبر داد. وی از ضرورت اجرای بندهای مغفول سند تحول بنیادین سخن گفت و افزود: تغییر واقعی زمانی رخ میدهد که کلاسهای درس از الگوی سنتی خارج شده و به محیطهایی پویا، شاداب، مشارکتی و یادگیرندهمحور تبدیل شوند.وی ابراز امیدواری کرد که با همکاری و همافزایی همکاران و کارشناسان مناطق آموزشی استان، برنامه اصلاح روشهای آموزش و تحول در محیطهای یادگیری در استان همدان به شکل مطلوبی پیگیری و اجرایی شود.باید از خانم حکیم زاده پرسید که شما بعنوان یک متخصص حوزه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی بخوبی می دانید که تغییر معنادار در ارکان آموزش در نظام توصیفی با شرایط فعلی امکان پذیر نیست. محیط بیرونی بشدت بر دانش اموز اثرات بازدارنده دارد. محتوا و فناوری آموزشی به روز نیست. آموزشگران، فاقد توانمندی و بعضا انگزه لازم هستند . ساختار و تشکیلات فاقد انعطاف است. اهداف و رویکردها، بشکل ایده دال گونه و بدور از واقعیات تنظیم شده اند و ..... . در چنین شرایطی ،آیا قصد معجزه دارید؟ اگر آری، بسم الله . عصا را بینداز، نیل را بشکاف و دانش آموزان را از وضع نامطلوب حاضر، نجات بده. لازم به توضیح است که ما هم ناامید نیستیم، اما اینکار نیازمند اولا پارادایم یابی جدید ، کاهش مداخلات سیاسی در آموزش و پرورش و در نهایت، طراحی گیم تئوری های خاص است که توانمندی اجرای آن را در نیروهای موجود شاغل در آموزش و پرورش نمی بینیم.
در طی جنگ 12 روزه:
در جریان حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به ایران، ۲۰ کودک و نوجوان بیدفاع، در خانهها و خیابانهای شهرشان، شهید شدند آنها نه سرباز بودند، نه سیاستمدار، نه دانشمند هستهای، دانشآموزانی که رویاهای بسیاری برای فردای خود داشتند، رویاهایی که دیگر هرگز طلوع صبح را نخواهند دید.طاها بهروزی و علیسان جباری دو کودک تبریزی حتی یک بار هم نتوانستند به مدرسهشان بروند. فقط در کلاس اول دبستان ثبتنام کرده بودند، آرزو داشتند تا کیف و دفتر بخرند هنوز با هیجان درباره اولین روز مدرسه سؤال میپرسیدند اما هیچوقت به آن روز نرسیدند.مادر علیسان زنده ماند اما جان باختن کودکش را دید. علیسان ۷ ساله، مشغول بازی در کوچه بود که حمله شروع شد و از ناحیه سر مورد اصابت قرار گرفت.
مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش:
پیرو اطلاعیه شماره۷ مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش مبنی بر تعویق زمان برگزاری آزمونهای ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی اکنون به اطلاع میرساند که آزمون ورودی پایه هفتم مدارس استعدادهای درخشان از ساعت ۷:۳۰ صبح روز پنج شنبه ۱۹ تیرماه و آزمون ورودی پایه دهم مدارس نمونه دولتی و تکمیل ظرفیت مدارس استعدادهای درخشان، از ساعت۷:۳۰ صبح روز جمعه ۲۰ تیرماه در مراکز آزمون سراسر کشور برگزار خواهد شد. داوطلبان در صورت تمایل میتوانند از امروز یکشنبه، ۸ تیرماه تا روز سهشنبه ۱۰ تیرماه از طریق ورود به سامانه my. medu. ir درخواست خود را برای انتخاب شهرستان / منطقه دیگر برای حضور در جلسه آزمون را به صورت مهمان ثبت کنند.
اطلاعیه شماره ۷ وزارت آ. پ:
وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: بر اساس تصمیم ستاد عالی آزمونها و با توجه به شرایط موجود، همه آزمونهای مدارس (امتحانات داخلی و غایبین موجه) و آزمون ورودی مدارس سمپاد (سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان) و مدارس نمونه دولتی لغو شد.براساس این گزارش، پیشبینی حضور در آزمون بهصورت مهمان برای شرکتکنندگانی که در استان دیگری غیر از آنچه در زمان ثبت نام انتخابات کردهاند، انجام شده است که سازوکار آن نیز اطلاع رسانی خواهد شد.
نفرت از کتاب و مدرسه یا هیجان جوانی:
چند روزیست که فیلمی کوتاه در شبکههای اجتماعی دستبهدست میشود. در این فیلم کوتاه می بینیم که گروهی از دانشآموزان، پس از امتحانات پایان سال، کتابهای درسی خود را پاره میکنند، صفحات پاره شده را به هوا پرت کرده و با فرود غم انگیزشان روی زمین آنها را زیر پا له میکنند. حجم کاغذهای پارهشده آنقدر زیاد است که سیاهی آسفالت به سفیدی میزند و کتابهایی که روزی قرار بود «یار مهربان» ما باشند، حالا نماد خشمی انباشت شده گردیده اند. شاید همه ما در دوران تحصیل تجربه ای شبیه به تجربه رخ داده در یکی از مدارس شهر تهران و پاره کردن کتاب و جزوه بعد از امتحان آخر نهایی را داشته ایم. این تجریه در برخی از دانشگاه های خارجی بعنوان نوعی رویداد شادی آور هم سابقه اجرایی دارد. اما سوال اینجاست که چرا دانش آموز باید تا این حد از کتاب ها و درس خسته و زده باشد و اتمام امتحانات را با نوعی جشن پاره کردن کتاب و جزوه ، همراه کند؟
دکتر مهدی نویدادهم مشاور وزیر:
مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در آزمونهای نهایی، نمرات دانشآموزان بین ۸ تا ۱۰ و میانگین کشوری نیز در همین حدود است گفت: این فقط زنگ خطر نیست، بلکه خود خطر است. اعترافات این مشاور وزیر ما را به سالهای دور کشاند. سالهایی که تیم رسانهای ما عموما گرایشات پژوهشی داشت و مشغول انجام قراردادهای تحقیقاتی بود. سالهایی که اموزش و پرورش برای پوشاندن آمار افت و ریزش تحصیلی، ارزشیابی توصیفی را به بهانه کاهش استرس دانش اموزان مطرح نمود. سالهایی که داد میزدیم، ارکان آموزش و پرورش برای اجرای ارزشیابی توصیفی آماده نیست و ...، اما هیچ گوشی نخواست بشنود. حال خبر میرسد که ۴۰ درصد دانش آموزان ابتدای توان خواندن و نوشتن و سواد پایه را ندارند و نمرات نهایی دانش آموزان بین ۸-۱۰ است؟ همه اینها یعنی انهدام نهاد آموزشی کشور.
علیرضا کاظمی:
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بیانات امروز رهبر معظم انقلاب در جمع معلمان، از تشکیل یک تیم(کمیته) مشورتی با هدف پیگیری مطالبات رهبری در حوزه تعلیم و تربیت و چگونگی اجرای آنها در نظام آموزشی خبر داد. لازم به توضیح است که جمعی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور امروز(شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.کاظمی در این خصوص بیان داشت که طبق تاکیدات مقام معظم رهبری ، باید ساختار سازمانی به روزرسانی شود و مطابق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش طراحی شود. وی با اشاره به ترمیم سند تحول بنیادین، اظهار کرد: باید تحول در کتاب های درسی را شتاب بیشتری بدهیم تا بتوانیم اقدامات مهم تری را رقم بزنیم.تلاش می کنیم تا برای مهرماه ۱۴۰۴ الگوی مدارس تراز را در ۵۰ درصد مدارس اجرا و کیفیت بخشی به شکل گسترده تری عملیاتی و اجرایی شود.
بیانات در دیدار معلمان؛
هر ساله در آستانه روز معلم تعداد کثیری از فرهنگیان به دیدار رهبر معظم انقلاب میروند تا ضمن شنیدن نقطه نظرات رهبر انقلاب، مشکلات، دغدغهها و پیشنهادات خود را به ایشان ارائه دهند. در دیدار صورت گرفته مورخ ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴، رهبر انقلاب فرمودند که بنده بارها تکرار کردهام که ما هر چه برای آموزشوپرورش سرمایهگذاری کنیم، این در واقع سرمایهگذاری است، هزینه نیست؛ مثل ایجاد یک زمینه برای سود چند برابر است. خوشبختانه رئیسجمهور محترم به این معنا معتقدند. وزیر محترم هم جزو مدیران برجستهی آموزشوپرورش هستند؛ ایشان هم کاملاً با مسائل آموزشوپرورش آشنایند. اینها فرصت است. امیدواریم از این فرصتها استفاده بشود. رهبر انقلاب بیان فرمودند که من دو سه نکته در مورد معلّمین عرض بکنم؛ چند نکته هم راجع به اصل آموزشوپرورش یادداشت کردهام که عرض کنم. در مورد معلّم، یک نکته این است که همهی دستگاههای کشور وظیفه دارند معلّم را گرامی بدارند. نکته بعدی درک خود معلّم از فعّالیّت و کاری است که مشغول است. نکته آخر در باب معلّم، مسئله دانشگاه فرهنگیان و مراکز تربیت معلّم است. دانشگاه فرهنگیان متعلّق به آموزشوپرورش است. زمان شهید رئیسی (رضوان اللّه تعالی علیه) برای گزینش، محدودیّتها و ضوابطی تعیین شد؛ نگذارید این ضوابط ضعیف بشود. کیفیّت کار در این دانشگاه باید جوری باشد که ساخت «معلّم تراز و مورد نیاز» در آن ممکن باشد و تحقّق پیدا کند؛ لذا خیلی اهمّیّت دارد. یک نکته هم در مورد کتاب درسی است. خب، این دو عنصرِ «معلّم» و «کتاب درسی» در کنار هم، در واقع همهکارهی آموزشوپرورشند.
وقتی اصول قانون اساسی به فراموشی سپرده می شوند:
براساس نتایج این پژوهش، عواملی مثل وضعیت اجتماعی- اقتصادی خانواده، سطح تحصیلات والدین و هزینهکرد پایین خانوادهها برای آموزش، در ریسک ترک تحصیل و فقر آموزشی فرزندان مؤثر بوده است. همچنین هزینههای خانوار برای آموزش در دهکهای پایین جامعه کاهش یافته است؛ خانوادههای فقیر با محدودیتهای مالی بیشتری روبهرو هستند و بودجه کمتری را به آموزش فرزندانشان اختصاص میدهند. از سوی دیگر تراکم بالای کلاسها و کمبود معلم، بهویژه با افزایش جمعیت دانشآموزی، بر کیفیت یادگیری تأثیر منفی داشته است.محمد حبیبی، سخنگوی شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران هم میگوید، باتوجه به سیاستها از اوایل انقلاب و تبلیغاتی که برای نهضت سوادآموزی انجام میدادند، عملاً باید نرخ سوادآموزی در کشور بالای ۹۵ درصد باشد اما با وجود گستردگی بحث آموزش عمومی در ایران از منظر مدارس و تلاشی که صورت گرفته تا نرخ سوادآموزی افزایش پیدا کند، ولی بیش از دو دهه است که روی ۸۰ درصد ثابت مانده است.
آموزشوپرورش اطلاعیه داد؛
آموزش و پرورش در خصوص ساعت آغاز کار ادارات، مدارس و امتحانات دانش آموزان اطلاعیهای صادر و اعلام کرد: ساعت کار مدارس اعم از نوبت اول و دوم از ساعت ۶ صبح تا ۱۳ خواهد بود. امتحانات نهایی نیز از ۲۷ همین ماه در همین ساعات برگزار خواهد شد. همچنین، تاسیسات سرمایشی مدارس بعد از ساعت ۱۳ خاموش خواهد شد تا مصرف انرژی کاهش یابد. سخنگوی آموزشوپرورش ادامه داد: سرویسهای مدارس نیز با این برنامه هماهنگ خواهند بود و زمان جابجایی دانشآموزان اندکی تغییر میکند.
همه نالان از وضعیت اسفبار آموزش و پرورش:
در هفته معلم ،در دو مراسم جداگانه شاهد دیدار فرهنگیان نمونه با پزشکیان و دیدار جمعی از کارکنان و معلمان آموزش و پرورش با قالیباف بودیم. هر دو رئیس قوه با زبان های مختلف به امر واحدی بنام آسیب های موجود در نظام آموزش و پرورش پرداختند و مراتب گلایه درست خود را بیان داشتند. سوال اینجاست که آیا واقعا نظام اموزش و پرورش مقصر است یا وزرایی که انتخاب شده و معرفی می شوند؟ ایا نظام آموزش و پرورش مقصر است یا میزان بودجه تخصیصی به این وزارتخانه؟ ایا اموزش و پرورش مقصر است یا دخالت نهادهای خارج از این چارچوب در برخی از تصمیمات؟ اقای پزشکیان، لطفا به وزن وزیری که معرفی کردید نگاه کنید. جناب قالیباف، لطفا به وزن وزیری که مجلس دوازدهم به ایشان رای اعتماد داده، نگاه کنید. راس تقصیرها بر گردن شخص روسای دو قوه است. چرا قصد داریم با فرافکنی، صورت مسئله را کم رنگ و بی رنگ کنیم.
حاشیه های دیدار کاظمی با رادان:
کامبیز نوروزی حقوقدان در بیاناتی انتقادی معتقد است که قانونیبودن تفاهمنامه وزارت آموزش و پرورش با نیروی انتظامی از نظر حقوقی بسیار مورد تردید بوده و به نظر میرسد باید غیرقانونی و بیاعتبار اعلام شود.این تفاهمنامه علاوه بر اینکه اصول و اهداف آموزشی را رعایت نکرده است، از حدود اختیارات وزیر و وزارتخانه خارج است.تقریبا در تمام بندهای این تفاهمنامه وزارت آموزش و پرورش متعهد شده است با پلیس برای پیشگیری از وقوع جرم همکاری کند. اگرچه نظام آموزشی باید در همه بخشها به شکلی عمل کند که با سیاست عمومی پیشگیری از جرم هماهنگ باشد، ولی پیشگیری از وقوع جرم در هیچ کجای وظایف قانونی این وزارتخانه نیامده است. در نتیجه این وزارت نمیتواند به طور مستقیم و در همکاری با پلیس وارد موضوع پیشگیری از وقوع جرم شود. بعضی کارها که در این تفاهمنامه برای نیروی انتظامی شمرده شده است، مانند پاکسازی محیط پیرامونی مراکز آموزشی اصلا از وظایف اصلی این نیروست. در عرف جاری هم مدارس برای این کار با کلانتری محل سالها همکاری دارند و ذکر چنین اموری بهعنوان تفاهمنامه قابل این تفسیر غلط است که بدون این تفاهمنامه نیروی انتظامی چنین وظیفهای ندارد؛ تفسیری که خود نیروی انتظامی هم قبول ندارد. آنچه بر این متن حاکم است، بیش از آنکه یک نگاه آموزشی و تربیتی باشد، یک نگاه پلیسی است.
تکرار داستان همیشگی شهریه،کیفیت و نظارت:
با بررسی وضعیت مدارس غیردولتی، مشخص میشود مسائل شهریههای بالا، کیفیت آموزشی، و مشکلات معلمان تنها بخشی از چالشهای این مدارس است. در کنار این دغدغهها، نبود نظارت دقیق و چارچوبهای مشخص برای تعیین شهریهها باعثشده که برخی مدارس به جای تمرکز بر کیفیت، صرفاً به افزایش درآمد خود فکر کنند.
یکی از راهکارهای مهم برای برونرفت از این بحران، اجرای اصلاحات جدی در قوانین مدارس غیردولتی است. بر اساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس که در ۹ اسفند ۱۴۰۲ منتشر شدهاست، پیشنهادشده که سامانهای الکترونیکی برای نظارت بر شهریهها و حقوق معلمان ایجاد شود تا از تخلفات مالی و اداری در این مدارس جلوگیری شود. این گزارش همچنین به ضرورت اصلاح نظام پرداخت حقوق معلمان، شفافیت مالی مدارس، و تعیین معیارهای مشخص برای کیفیت آموزشی اشاره کردهاست. اگر این پیشنهادها اجرایی شوند، میتوان امید داشت که نظام آموزشی کشور به تعادل مناسبی میان مدارس دولتی و غیردولتی دست پیدا کند.
معماری مشارکتی و جایزه آقاخان:
مدرسه سیدبار جدگال که در ۱۰۰ کیلومتری شهر چابهار، نگاه متفاوتی به فضای مدرسه و توسعه درونزای روستا داشته و مدرسه را بنوعی تبدیل به قطب روستا نموده و فضایی را برای آموزش و گردهمایی همه ساکنان روستا فراهم ساخته است و جمعیت روستا میتوانند با تکیه بر تلاش گروهی به رشد روستا و همچنین دانشآموزان خود کمک کنند. با این هدف بود که «آرش علیآبادی» طراحی مدرسه جدگال را به عهده گرفت. این مدرسه نامزد جایزه جهانی معماری آقاخان ۲۰۲۲ شد و نامش در میان ۲۰ نامزد نهایی این جایزه که توسط هیئت داوران مسابقه از میان ۴۶۳ اثر ارسالی از ۱۶ کشور انتخاب شده بود، قرار گرفت. در روستایی که تقریبا ۵۰۰ نفر جمعیت دارد و خودشان در ابتدا فکر میکردند قرار است یک مدرسه مثل مدرسه روستای بغلی ساخته شود، بعد از ساخت چنین مدرسه خاصی، احساس کردند که اعتماد به نفس و عزت نفس اهالی بالاتر رفته و اهالی معتقدند که در جایی زندگی میکنند که پروژهای اجرا شده که شهرت کشوری و حتی جهانی پیدا کرده است و خیلیها دوست دارند این مدرسه را از نزدیک ببینند بنابراین مدرسه، حس خیلی خوبی به اهالی آن جا داده است.
تعرض بهنام تنبیه سربازی:
شاید یکی از آن پسرهای کوچک ۱۱.۱۰ساله به گوش مدیر مدرسه رسانده بود که معلم به بهانه درس نخواندن، آنها را تنبیه میکند، اما مدتها بود که تنبیه فقط بیرون انداختن از کلاس، فریاد زدن یا پرتکردن ماژیک نبود. پسرهای کوچک نمیدانستند چرا معلم از آنها در نمازخانه میخواست که چشمهایشان را ببندند و از لمس بدنشان چیزی برای کسی تعریف نکنند؟ فقط میدانستند که این اتفاق نباید بیفتد، نباید بهجای کلاس، در آن نمازخانه باشند و معلم بهنام «تنبیه سربازی» آنها را «آزار» دهد، مرزهای خصوصی بدنهایشان را رد کند و آنها را با کابوسهای شبانه و اضطراب تنها بگذارد. سعید فراهانی روابط عمومی آموزشوپرورش شهرستان های استان تهران گفت: تا رسیدن به نتیجه نهایی پیگیر ماجرا هستیم مدیر مدرسه: معلم را اخراج کردیم،به آموزشوپرورش گزارش دادیم . مادرها همان روزهای اول که ماجرای تعرض به فرزندان شان را شنیدند، با هماهنگی یکدیگر، جلسه ای را با مدیر مدرسه برگزار کردند، شکایتی روی کاغذ نوشتند و قرار شد به آموزش و پرورش ارجاع داده شود. بعد از شکایت به مدرسه، نوبت به پیگیری مستقیم از خود آموزش وپرورش رسید و هشت نفر از مادران و دو نفر از پدران دانش آموزان کلاس پنجم، دوباره همه این اتفاقات را نوشتند و به مسئولان آموزش وپرورش شهرری تحویل دادند و از آنها قول گرفتند که ماجرا بررسی شود.
دکتر مهران صولتی، جامعه شناس:
هجدهم اسفند است و عطش تعطیلی زودرس مدارس بچه ها را بی تاب کرده است. این داستان بحران کلاس و مرگ مدرسه در هفته آخر آموزش و پرورش ایران است! واقعیت این است که مدارس ایران با نوعی چالش بر سر فلسفه وجودی خود مواجه شده اند. بحران مشروعیتی که با افزایش ناکارآمدی نظام آموزش و پرورش تشدید شده است .بسیاری از دانش آموزان تنها بر اساس اجبار والدین یا با هدف خوش بودن در کنار دوستان هر روز از خواب بیدار می شوند.افزایش حضور نادانش آموزان، موجب تشدید پدیدآمدن نامعلمان شده و همین امر، اندک توجیهات ممکن برای چرایی تداوم فعالیت های مدارس را با پرسش های جدی روبه رو ساخته است.افول جایگاه دانش، آموزش به مثابه تلاش برای حقیقت جویی را با پرسش های جدی روبه رو ساخته است. به دلیل تراکم بالای دانش آموزان، معلمان نیز بیشتر در نقش بخشی از نیروی انتظامی ظاهر شده و کلاس ها را از جذابیت حداقلی تهی می سازند. روزی نیست که دانش آموزان از بی ارتباطی برخی دروس با آینده شغلی خود پرسش نکرده و معلمان را با چالش مواجه نسازند.به نظر می رسد بدون عزمی جدی برای بازاندیشی در کارنامه چهل ساله آموزش و پرورش شاهد تبدیل شدن هر چه بیشتر مدارس به کانون های بحران زا خواهیم بود. از کشتن خلاقیت ها و فردیت ها گرفته تا عدم آموزش مهارت های زندگی در فرآیندهای تعاملی، از تحمیل آموزه ها و شعارهای نخ نمای ایدئولوژیک گرفته تا تبدیل شدن این دستگاه به بنگاهی برای کسب رای در انتخابات مختلف، همه و همه از بی دفاعی این شهر در قبال هجوم افسار گسیخته آسیب های اجتماعی حکایت دارند.
سید محمد بطحایی رئیس سازمان امور اجتماعی کشور:
رئیس سازمان امور اجتماعی کشور در واکنش به ترک تحصیل دانشآموزان پس از اتمام پایه نهم، خاطر نشان کرد: «ارتقا پیدا نکردن دانشآموزان از پایه نهم به دهم عوامل مختلفی دارد، یک عامل آن میتواند در حقیقت به معنای ترک تحصیل باشد یعنی دانشآموزان از گردونه تحصیل خارج میشوند. یک عامل دیگر نیز ممکن است به معنای تکرار پایه باشد، یعنی دانشآموزان موفق به گذراندن سال تحصیلی با نمره قبولی نشده و مجدداً باید پایه نهم را تکرار کنند.» بطحایی با اشاره به اینکه آمار ترک تحصیل در دانشآموزان دختر بیشتر است، گفت: متأسفانه این عدد در میان دانشآموزان دختر عدد قابل توجهی است. این موضوع برای ما یک زنگ خطر است، زیرا ادامه تحصیل دختران نسبت به پسرها اهمیت فراوانی برای ما دارد.
صادقی ،روابط عمومی آموزش و پرورش:
مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو کرمان در پی حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان دبیرستان فرزانگان استعفا کرد. صادقی مدیر روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در تشریح پیگیری های قضایی طی شده و روندهای اصلاحی بعمل آمده بای کاهش و حذف چنین حوادثی بیان داشت که دستورالعمل اردویی با امضای رئیس جمهور به همه ادارات کل آموزش و پرورش ابلاغ شده و در دسترس همه مدارس قرار گرفته است.سینا بنی اسد دادستان عمومی و انقلاب ماهان مدعی است که آئین نامه اجرایی اردوهای دانش آموزی به صورت دقیق و کامل از سوی مدرسه و آموزش و پرورش رعایت نشده است. با وجود آنکه همه دانش آموزان هنگام ثبت نام در مدارس، مشمول بیمه حوادث دانش آموزی می شوند، باید بیمه حوادث در سفرهای اردویی نیز شوند که این موضوع در خصوص حادثه تاسف بار کرمان، نیازمند بررسی بیشتر است.
هشدار عینی به نابرابری های آموزشی:
همچنان بیش از نیمی از رتبههای برتر کنکور متعلق به دو دهک بالای درآمدی است که نشاندهنده نابرابری در دسترسی به امکانات آموزشی و تأثیر آن بر نتایج کنکور میباشد.بررسی ها نشان می دهد که از نظر معدل نیز تفاوت های معناداری بین دانش آموزان مدارس مختلف وجود دارد. میانگین معدل دانش آموزان پایه دوازدهم در مدارس مختلف شهر تهران شامل استعدادهای درخشان: ١٧.۵٩ ، نمونه دولتی: ١۶.٣٧ ،غیردولتی: ١٣.۵ ، شاهد: ١٢.٩١ ،هیئت امنایی: ١٢.٠٨ ، عادی دولتی: ١٠.۴٣ می باشد. باید از متولیان نظام آموزشی با تاکید بر آموزش و پرورش ، شورای عالی آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی،پرسید که برای کاهش این آسیب، چه برنامه هایی دارند؟
انتقادات ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران :
ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در جریان بررسی متمم بودجه به افزایش ۱۵۰ میلیارد تومانی قرارگاه شهرداری تحت عنوان طرح آرمان شهید علیوردی اعتراض کرد و این بودجه را غیراولویت دار دانست و پیشنهاد استفاده از آن را برای بازسازی مدارس ضروری دانست. این عضو شورای شهربیان داشت که، «در بودجه سال ۱۴۰۳، مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان برای قرارگاه تعلیم و تربیت شهرداری تهران تحت عنوان طرح آرمان شهید علیوردی تصویب شده است. در این طرح، شهرداری با حوزههای علمیه و آموزش و پرورش هماهنگ کرد تا طلاب و دانشجویان به عنوان مربی در طرح شرکت کنند. مخاطب آن نیز عمدتا دانشآموزان منطقه هستند. در هر منطقه چند مسجد انتخاب شده و به مدارس وصلشان کرده اند و برای دانشآموزان برنامههای تربیتی، ورزشی و... در نظر گرفتهاند. ما با اصل این کار مخالف نبودیم. ما با افزایش ۱۵۰ میلیارد تومانی در متمم بودجه مخالف بودیم.». بجای چنین کاری، پیشنهاد میدهیم که این بودجه صرف تعمیرات مدارسی شود که سقف شان در حال ریزش است.