پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۸۵۰۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵
ناآرامی های اخیر ، حداقل به برخی از دوستان فهماند که برخورد با مسائل دانشگاه و دانشگاهی ، الزاما باید با مکانیزم ها و روش های خاص درون دانشگاهی صورت پذیرد و وفق قانون، هیچ نهاد امنیتی و نظامی، حق ورود مستقیم به محیط دانشگاه و برخورد با دانشجویان و کادر علمی را ندارد. بر این اساس ، سخنگوی دولت توضیحات تاکیدی در این خصوص ارایه نموده و در انتهای متن، اقدام به ارایه تغییرات شنیده شده در خصوص آئین نامه کمیته انضباطی دانشجویان گردیده است.

شعار سال : علی بهادری جهرمی روز سه شنبه در نشست خبری هفتگی در پاسخ به سوال وضعیت برخورد با دانشجویان معترض و عدم حضور آنها در کلاس درس دانشگاه گفت، در دوره کرونا شاهد تعطیلی چه در سطح مدارس چه در سطح دانشگاه بوده ایم اما امسال دانشگاه‌ها و مدارس کشور باز و فعال و پویا بودند و تقریباً تمامی کلاس ها به صورت منظم برگزار شده است.همین مسیر هم انشالله پیش خواهد رفت و دولت هم حامی استمرار همین فضای علمی باز ،رونده و حل کننده مشکلات در کشور خواهد بود.خط قرمز دولت ، وقفه در جریان تولید علم کشور است و هر عاملی که مانع جریان تولید در کشور می شود اجازه آن را نخواهد داد.
وی درباره برخورد درون دانشگاهی با برخی دانشجویان ادامه داد، فرایندها و سازوکارهای درون دانشگاهی ظرفیت های کافی را برای پیشبرد علمی و نظم و انضباط دارد و باید اجاره داد این موضوعات درون دانشگاهی انجام شود و دولت هم استقلال دانشگاهها را محترم می شمارد.

شیوه‌نامه انضباطی دانشجویان، ‍ ۵۷ تغییر دارد و آیین‌نامه انضباطی شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در دست اصلاح است

روزنامه فرهیختگان درباره آئین نامه انضباطی دانشجویان و تغییرات آن نوشت، برای سومین‌بار شیوه‌نامه انضباطی‌ای دانشجویان دست‌خوش تغییرات شده است. آیین‌نامه انضباطی شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در دست اصلاح است و احتمالا نسخه جدید این سند هم به‌زودی پس از تصویب در این شورا ارائه خواهد شد.
شیوه‌نامه ۱۴۰۱ در هفت بخش شامل ۱۲۵ ماده و ۱۲۶ تبصره به‌روزرسانی شده ؛ هرچند شیوه‌نامه پرحاشیه سال ۹۸ هم دقیقا هفت بخش داشت، اما تعداد مواد و تبصره‌های آن به ترتیب ۱۲۳ ماده و ۱۱۳ تبصره بود. در این گزارش با بررسی ۵۸ مورد شیوه‌نامه امسال، تغییرات صورت گرفته در آن را نسبت به سال ۹۸ مورد بررسی قرار دادیم و البته از ارزش‌گذاری نسبت به تغییرات پرهیز و صرفا در این گزارش به تشریح تغییرات پرداختیم.


شیوه‌نامه جدید انضباطی چند مورد پرمناقشه و بحث هم دارد. مثلا ارجاع دانشجو در‌صورت به همراه داشتن سلاح گرم و استفاده از سلاح سرد غیر‌مجاز، به مراجع قضایی که در نسخه قبلی نبود. یکی از چالش‌برانگیزترین موارد هم تبصره ۲ ماده ۳۲ است که تشکیل کلیه گروه‌های مجازی دانشجویی با جمعیت بالای ۱۰۰ نفر را نیازمند مجوز کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی می‌داند. در دو تبصره بعدی این بند هم عنوان شده که در‌صورت تولید و انتشار و بازنشر محتوایی تخلفات گفته‌شده در شیوه‌نامه، گروه یا کانال متخلف مشمول تنبیهات می‌شود.
موضوع تقلب‌های علمی و تخلفات بالینی هم برای نخستین‌بار در شیوه‌نامه ۱۴۰۱ اضافه شده است. در حوزه تخلفات سیاسی، توهین به شعائر و مقدسات و مشارکت در آشوب و بلوا هم تغییرات مختلفی نسبت به نسخه پیشین به‌چشم می‌آید.
یکی دیگر از تغییرات هم کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌های دانشجویان و بررسی کمیته است. برای مثال اعلام زمان جلسه از ۵ روز قبل از برگزاری به ۳ روز تبدیل شده است و همچنین زمان مراجعه دانشجو به ۲۴ ساعت کاهش یافته است. همچنین لایحه دفاعیه تنها یک روز قبل از جلسه در اختیار اعضا قرار می‌گیرد. در بخش چهارم شیوه‌نامه که مربوط به کمیته تجدیدنظر می‌شود، دو ماده ۸۸ و ۹۰ تغییر داشته است. ماده ۸۸، شرایط خاص و تخلفات مشهود دبیر کمیته تجدید‌نظر زمان رسیدگی به ۴۸ ساعت کاهش می‌یابد. البته در هیچ‌جای این شیوه‌نامه تعریفی از شرایط خاص و تخلفات مشهود نشده در‌حالی‌که در اکثر ماده‌های آن تبصره‌ای با این عنوان آورده شده است.
احکام صادره از کمیته‌های انضباطی که پیش از این ظرف ۲۰ روز از تاریخ صدور به دانشجو ابلاغ می‌شد، اما در آخرین شیوه‌نامه، این زمان به ۱۰ روز کاهش یافته است.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
0
0
چه شود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین