پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
pic
توضیحات چمران درباره سفر زاکانی به برزیل و شیوه اخذ اجازه برای ترک پست و خروج از کشور + زاکانی چندتا چمران داشته باشه، غمی نداره؟
رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره سفر مدیران شهری به خارج از کشور توضیحاتی ارائه داد و گفت: شهردار تهران کتباً درخواست خود را برای سفر به برزیل ارسال کرده است.این در حالی است که افکار عمومی هنوز فاقد توجیه کافی درباره سفر زاکانی به چین و دستاوردهای آن هستند. افکار عمومی از چمران می پرسند که بر اساس کدام مجوز و اخلاق حرفه ای، هرگونه رفتار زاکانی را توجیه می کند؟ آیا چمران اعتقادی به تعهدات حرفه ای و حساب و کتاب اخرت دارد؟ توصیه کاملا مستقیم ما به جناب چمران این است که برادر بزرگوار، بیشتر احتیاط کن و مراقب دین و دنیای خودت باش.
توصیه دولت به مردم روستا جهت اخذ سریع تر سند مالکیت  اسناد قولنامه ای و وراثتی بدون سند
قویدل سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک بیان داشت که قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول برای سراسر مردم کشور است و در اجرای قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن با سهولت بیشتر برای املاک و اراضی روستایی سند مالکیت صادر می‌کنیم بنابراین اگر در روستایی مردم سندمالکیت ندارند می‌توانند به بنیاد مسکن و اداره ثبت مراجعه کنند و نسبت به اخذ سند مالکیت ملک خود اقدام کنندو اگر ملکشان دارای سند مالکیت دفترچه‌ای است هرچه سریعتر نسبت به تعویض اسناد مالکیت دفترچه‌ای خود به اسناد مالکیت حد نگار یا تک برگ اقدام نمایند. اگر در روستا‌ها نیز معامله به صورت رسمی انجام شود امنیت معامله مردم حفظ و معاملات رسمی دارای حمایت قضایی است ولی اگر معامله عادی با قولنامه یا مبایعه نامه عادی انجام دهند ممکن است که سال‌ها درگیر اختلاف و طرح دعوی در دادگاه شوند.
اعتراض عضو شورای شهر به اداره کلی ارجاع داده شد که وجود خارجی ندارد! + در شهرداری تهران و تشکیلات زاکانی چه خبر است؟
سوده نجفی عضو شورای شهر مدعی شده است که شهرداری در پاسخ به سوال بنده، پیگیری این موضوع را به اداره کل اقتصاد خانواده و توسعه کارآفرینی ارجاع داده است؛ در حالی که چنین اداره‌کلی اساساً در ساختار رسمی شهرداری وجود ندارد. شورای شهر نیز در جلسه ۲۴۰ خود در تاریخ ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ با یک فوریت تشکیل این اداره کل مخالفت کرد و مقرر شد این موضوع به‌صورت عادی در کمیسیون‌های تخصصی بررسی شود. تاکنون نیز شورا هیچ مصوبه‌ای برای تشکیل این اداره نداشته و اگر فعالیتی در این چارچوب انجام می‌شود، غیرقانونی است و .... باید از آقای زاکانی درخواست نمود که بشگلی شفاف اقدام به پاسخگویی نماید. آیا با تشکیلات موقت در شهرداری مواجه هستیم یا اینکه ساختار سازی رسمی بدون اخذ تائیده شورای شهر صورت پذیرفته است؟
تأکید استاندار البرز بر لزوم تسریع در تکمیل آزادراه شمالی کرج + وعده اتمام سه ساله راه ۱۸ کیلومتری از سال ۱۳۹۵ به ۹ سال رسید و پروژه ناتمام است
مجتبی عبداللهی روز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ در بازدید از پروژه آزادراه شمالی کرج بیان داشت که شتاب‌بخشی به روند اجرای پروژه و رفع موانع موجود آن ضروری است. آزادراه شمالی کرج یکی از پروژه‌های مهم و راهبردی استان بوده که نقش کلیدی در کاهش بار ترافیکی محور کرج – تهران و تسهیل تردد میان استان‌های البرز و تهران ایفا می‌کند. انتظار داریم همه دستگاه‌های اجرایی و پیمانکاران با همکاری کامل و تعامل موثر، موانع اجرایی را از سر راه بردارند تا پروژه در موعد مقرر به بهره‌برداری برسد. لازم به توضیح است که عملیات احداث آزاد راه شهید سلیمانی به طول ۱۸ کیلومتر تیرماه سال ۱۳۹۵ آغاز شد و قرار بود سه ساله تکمیل و بهره برداری شود که مشکلات مالی و وجود املاک معرض مانع پیشرفت پروژه شد. قطعه نخست این آزاد راه آذرماه سال ۱۴۰۲ با حضور رییس جمهور شهید آیت الله رئیسی افتتاح شد. آزاد راه شهید سلیمانی در امتداد آزاد راه شهید همت ساخته شده و این آزاد راه را به آزاد راه کرج - قزوین در غرب کرج متصل می‌کند.
وعده به احداث کریدور ویژه کاهش بار ترافیک جاده دماوند به تهران به طول ۱۰-۱۵ کیلومتر
اغلب ایام سال در برخی از محورهای دماوند از مسیر گیلاوند به سمت به تهران در دو لاین رفت و برگشت در همه ساعات شبانگاهی با وجود حضور پلیس و نیز مدیریت حوزه ترافیکی اما شاهد ترافیک بسیار سنگین با صف‌های طولانی هستیم، این بار ترافیک در ایام تعطیلات و مناسبت‌های مختلف گاهی به چندین کیلومتر نیز می‌رسد. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران از احداث کریدور ویژه برای کاهش بار ترافیک جاده دماوند به تهران خبر داد و گفت: به زودی این کریدور به طول ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر ایجاد خواهد شد.
ضرب‌الاجل دادگستری برای تعیین تکلیف سد تنگ سرخ: فعال محیط زیست: سد را «آب‌بند» نامیده‌اند تا ماهیت پروژه پنهان بماند؟!
سد تنگ سرخ یک سد در دست ساخت واقع در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق شهر یاسوج در استان کهگیلویه و بویراحمد و در نزدیکی مرز استان فارس است که بر روی رودخانه بشار، از سرشاخه‌های رودخانه کارون قرار دارد. کلنگ زنی ساخت این سد در سال ۱۳۹۰ انجام شد و در سال ۱۳۹۶ عملیات ساخت به‌صورت جدی تر با هدف اولیه تأمین پایدار آب شرب یاسوج شروع شد.حدود ۳۶٪ از منشأ آب روان در محدوده سد تنگ سرخ از استان کهگیلویه و بویراحمد و ۷۴٪ بقیه از استان فارس سرچشمه می‌گیرد.در مجوز سازمان حفاظت محیط زیست در تیر ماه سال ۱۴۰۰ برای ساخت سد، قید شد ۲۵ متر ارتفاع سد ،کاهش یابد و همچنین نوشته شده که «این مجوز مبنی بر انتقال آب سد تنگ سرخ به شیراز نیست». به گفته مدیر کل آب منطقه‌ای کهگیلویه در سال ۱۳۹۵ با کاهش ۲۵ متری ارتفاع سد، تحقق هدف انتقال تخصیص آب استان فارس از محل سد تنگ سرخ (توسط یک تونل ۵ کیلومتری) به این استان وجود ندارد.برخی کارشناسان محیط زیست معتقدند از آنجا که رودخانه بشار از کنار پارک ملی دنا عبور می‌کند، ساخت سد تنگ سرخ بر روی این رود حیات وحش پارک ملی دنا را ظرف ۲ سال نابود خواهد کرد. همچنین نسبت به انتقال سهم استان فارس از طریق یک تونل ۵ کیلومتری که به مخزن سد دروزدن در حوضه رود کر می‌ریزد مخالف دارند.منتقدان همچنین خشک شدن دریاچه مهارلو در جنوب شیراز و احتمال وقوع توفان‌های نمک و برخاستن ذرات خطرناک و سرطان زا را از دیگر پیامدهای احداث سد تنگ سرخ بیان کرده اند.برخی دیگر از دغدغه‌مندان معتقدند این سازه در کنار گسل‌های فعال زاگرس واقع شده و نگرانی‌های جدی درباره تأثیرات آن بر ایمنی شهروندان و محیط زیست ایجاد کرده است.بر اساس چالش های مطرح شده ، مقرر گردید سازه سد از "مخزنی" به "تأخیری-مخزنی"تغییر وضعیت دهد.
بازدید معاون تولیدی سازمان بازرسی از پروژه آزادراه تهران-شمال با رویکرد پیگیری علل تاخیر و بررسی مشکلات پروژه
معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور در رأس یک هیئت بازرسی و مسئولان وزارت راه و شهرسازی ضمن بازدید از آخرین مراحل احداث آزادراه تهران - شمال با مدیران و مهندسان این پروژه گفت‌و‌گو کرد.معاون سازمان بازرسی کل کشور در ابتدا طی نشستی که با حضور مسئولان وزارت راه و مدیران پروژه از بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در محل راهدارخانه آزادراه تهران-شمال برگزار شد، در جریان آخرین وضعیت پیشرفت و مشکلات این پروژه قرار گرفت. احمد اسدیان همچنین با حضور در اتاق مونیتورینگ آزادراه تهران-شمال، از سامانه رصد و مدیریت بحران این آزادراه بازدید کرد. پروژه آزادراه تهران شمال که ۶۳ کیلومتر از آن به بهره برداری رسیده است، شامل ۴ قطعه است که قطعه ۳ این آزادراه هنوز در مراحل مطالعه و تحقیقات قرار دارد و عملیات اجرایی آن آغاز نشده است.
بازگشت پرواز به قدیمی‌ترین فرودگاه مازندران:
فعال شدن مجدد فرودگاه نوشهر با پرواز نوشهر-مشهد هواپیمایی کاسپین
پس از یک وقفه طولانی پرواز نوشهر-مشهد به فرودگاه نوشهر بعنوان قدیمی‌ترین فرودگاه مازندران بازگشت.اکبر حسنی مدیرکل فرودگاه‌های مازندران دوشنبه هشتم اردیبهشت در آئین افتتاح پرواز نوشهر-مشهد، ضمن ابراز خرسندی از رفع برخی موانع بر سر راه قدیمی‌ترین فرودگاه مازندران از پیگیری‌های امام جمعه، نماینده مجلس، فرماندار قدردانی کرد و گفت: در این میان تلاش امیردریادار مطلبی فرمانده دانشگاه علوم دریایی امام خمینی نوشهر بسیار موثر بوده است.مدیرکل فرودگاه‌های مازندران با بیان اینکه برای فرودگاه نوشهر پرواز کیش، اصفهان و شیراز درخواست زیادی وجود دارد، تصریح کرد: راه‌اندازی پرواز نوشهر-مشهد مردم نوشهر و شهرهای منطقه را بسیار خوشحال کرد.وی افزود، برخی ساخت و سازها از جمله یک هتل در چالوس چالش موجود بوده که با اختصاص چهار میلیارد تومان به این هتل قرار است دو طبقه تخریب شود. وی در ادامه با بیان اینکه در سه فرودگاه استان مشکلاتی وجود دارد، با پیگیری انجام شده مشکلات دو فرودگاه در حال برطرف شدن است.
پزشکیان: برنامه‌های توسعه با تکیه بر داده‌های دقیق از ظرفیت‌های هر منطقه تدوین شود + آقای دکتر ، معاونت توسعه روستایی الگوی تعریف شده برای توسعه روستایی ندارد، در این وضعیت داده مثلا به چه درد می خورد؟
یکی از ایرادات عملکردی روسای جمهور در جمهوری اسلامی ایران این است که فاقد نظام پشتیبان تصمیم بوده و خدم و حشم تعریف شده (نظیر مشاوران، دستیاران، دبیرخانه‌ها و غیره) فاقد کارامدی جهت اثرگذاری بر نظام‌های برنامه ریزی، نظارت و راهبری، سیاستگذاری و ... است. در چنین وضعیتی روسای جمهور بجای مطالبه گری از دستگاه‌ها و پاسخگو کردن آن‌ها، بیشتر به بازدید می‌روند و به انبوهی از غلوها، بلوف ها، ایده ال‌ها، برنامه‌های تاریخ گذشته، نظرات فردی و ... گوش داده و بشکل ساده گونه‌ای سرشان کلاه می‌رود. چرا نباید آقای پزشکیان از مهندس عبدالکریم حسین‌زاده بپرسد که الگوی/ الگو‌های مصوب مجموعه شما برای توسعه روستایی چیست؟ تعامل این الگو‌ها با سایر الگو‌های توسعه بخشی و موضوعی (اقتصادی، اجتماعی، کشاورزی و.) به چه صورتی است؟ تعامل الگوی شما با الگوی توسعه ملی به چه شکلی می‌باشد؟ وظایف شما در برنامه توسعه هفتم چیست و چالش‌های کار کدامند؟ سه برنامه اصلی و محوری معاونت کدام است؟ و غیره. آقای پزشکیان عزیز، جناب دکتر گرامی، شربت خوردن و میوه پوست کندن و گل گفتن و گل شنفتن، نشد مدیریت و راهبری کلان کشور. شخص آقای مهندس عبدالکریم حسین‌زاده را به مناظره تلویزیونی یا دانشگاهی دعوت می‌کنیم. جناب مهندس، شما از اول هم نباید این پست را می‌پذیرفتی، وقتی که می‌دانستی صلاحیت کافی در این خصوص نداری و صد‌ها فرد توانمندتر از شما برای تصدی این پست وجود داشتند. خدمت آقای دکتر عارف هم باید گلایه کرد و گفت که مگر ما به شخص شما و به دست شما رزومه تخصصی پیشنهادی برای تصدی این پست ندادیم؟ اگر منکر می‌شوید بسم الله بگویید که خلاف گفته ایم.
سه دستور مسعود پزشکیان به استاندار مازندران و سایر مدیران برای توقف پتروشیمی میانکاله و برخورد با خاطیان + منظور یاشار سلطانی از ادعای حمایت پشت پرده چه بود؟
مسعود پزشکیان سه دستور مهم در این باره دارد؛ توقف پروژه ساخت پتروشیمی در میانکاله، بررسی و پیگیری حقوقی پروژه تا روز یکشنبه از سوی معاون حقوقی و برخورد و محاکمه افراد که برخلاف سیاست‌های کلان کشور مجوز این پروژه را صادر کرده‌اند. بنابراین فعالان محیط‌زیستی امیدوارند که با اجرای هر سه بخش دستور و در نهایت لغو مصوبه هیات دولت در گذشته، پروژه برای همیشه متوقف شود و زمین واگذار شده به دولت بازگردد.نکته‌ای کلیدی در دستور پزشکیان به استاندار مازندران وجود دارد؛ اینکه مگر وزیر کشور در جلسه هیئت دولت غایب بوده و مگر قبلا وزیر کشور چنین دستوری به استاندار نداده و مگر استاندار از دستور وزیر کشور سرپیچی کرده و مگرتر از همه، اینکه این چه سازوکار اداری در کشور است که برای جلوگیری از چنین اثر مخربی بر محیط زیست ایران‌مان باید رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، دست به دامان شخص رئیس‌جمهور شده تا او مستقیما وارد موضوع شود؟
فاجعه بیخ گوش دریای خزر: دپوی ۲۰ هزار تن زباله در ساحل محمودآباد + سلام آقای استاندار ،خوبی دکتر
در کنار ساحل زیبای محمودآباد و در ۲۰ متری دریای خزر، کوهی از زباله، زندگی را به کام مردم منطقه تلخ کرده و سبب شده تا یک کیلومتری مکان انباشت زباله‌ها هیچ مسافر و گردشگری حضور نیابد. اگر چه این معضل نه تنها به شهرستان محمودآباد بلکه دامنگیر همه شهرستان‌های استان مازندران آن هم هر کدام به شکل دیگری شده تا این پدیده محیط زیستی که در بسیاری از کشور‌های پیشرفته به عنوان فرصت طلایی و طلای کثیف شناخته می‌شود، در این استان سرسبز و خوش آب‌وهوا به عنوان یک غده سرطانی و ابرچالش محیط‌زیستی مطرح شود. در این بین، مهدی یونسی رستمی استاندار مازندران در جلسه هفتگی در بحث پسماند استان از مذاکرات مستمر با وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها برای یافتن راهکار‌های پایدار برای پسماند این استان خبر داد و مدعی شد که تخلیه کامل زباله‌های انباشته‌شده در ساحل محمودآباد به‌زودی اجرا خواهد شد. موضوعی که باید دید جناب استاندار چقدر راست گفته و چقدر چاشنی شعار و وعده در ادعا‌های خود داشته است؟
انتقاد نماینده مجلس به صدور مصوبه ساخت و ساز در ارتفاعات مشهد و بروز تخلف
ساخت و ساز در ارتفاعات جنوبی مشهد و ممنوعیت آن ،موضوع جدیدی نیست. مسئله ای که ده ها سال است که متاسفانه به انواع شیوه ها توجیه شده و دور زده می شود. نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: پیش از این شورای عالی معماری و شهرسازی ۲ مصوبه کمیسیون ماده پنج استانداری را تایید کرده است که نمایندگان معتقدند تخلفاتی در این بین روی داده است؛ این تخلفات نه در خصوص تغییر کاربری بلکه در اعطا کاربری و برخلاف نظر رهبر معظم در خصوص حفظ ارتفاعات و کاربری صرفا فضای سبز این منطقه بوده است. بعد از اینکه مقام معظم رهبری فرمودند در این عرصه اتفاقی نیفتد، کمیسیون ماده پنج کاربری های جدیدی تعریف کرده اند و البته مدعی اند کاربری فضای سبز را بر بقیه کاربری ها غلبه داده ایم، در حالی که از نظر ما اصلا این کافی نیست بلکه اصلا نباید کاربری تجاری، مسکونی و یا هر نوع دیگر کاربری غیر از فضای سبز به این پهنه اعطا شود.
اجرائیات شهرداری اموال‌ توقیفی را تعیین تکلیف کند + در کدام شهر بعد از جمع آوری اموال دست فروشان رسید صادر کرده اند جناب دادستان؟
حمیدرضا کریمی با تأکید بر لزوم ساماندهی دستفروشان در شهر کرمانشاه افزود: در سال‌های اخیر اجرائیات شهرداری به منظور رفع سد معبر و تسهیل تردد مردم برخورد‌هایی را با برخی از این دستفروشان داشته و گاهی اموال آنها را توقیف کرده است. باتوجه به هزینه‌هایی که دستفروشان برای خرید اموال توقیف شده خود داشته‌اند، ضروری است که توقیف این اموال کاملا در چارچوب قانون باشد تا پس از صدور رسید، صورتجلسه و اخذ تعهد، اموالشان به آنها بازگردانده شود. شهرداری با حضور نماینده دادستان باید کمیته‌ای را برای شناسایی اموال توقیف شده موجود در انبار‌های خود تشکیل دهد و اموال را به مالکان بازگرداند.
ادعای بهره برداری از فاز اول طرح انتقال آب دریای عمان به اصفهان تا پایان بهار ۱۴۰۴ + سومین وعده‌ها به تکمیل فاز اول
استاندار اصفهان با بیان اینکه طرح انتقال آب از دریای عمان به اصفهان برای تامین آب مورد نیاز بخش صنعت استان از مهمترین طرح‌های آبرسانی به اصفهان بوده که با سرمایه گذاری صنایع استان در حال اجرا است گفت: این طرح بزرگ آبرسانی به سرعت در حال انجام است و تا پایان بهار امسال (۱۴۰۴) به بهره برداری می‌رسد. این طرح، فقط برای تامین آب مورد نیاز بخش صنعت استان به ویژه صنایع بزرگ استان همچون فولاد مبارکه، ذوب آهن و پالایشگاه بوده و با بهره برداری از آن، برداشت آب صنایع استان از زاینده رود قطع می‌شود و بخش‌های دیگر به خصوص بخش کشاورزی افزوده می‌شود. علت تاخیر در تکمیل این طرح، کمبود منابع مالی بود که منابع مالی آن اکنون تامین شده است. طرح انتقال آب از سد ماندگان در جنوب استان اصفهان برای تامین آب آشامیدنی پنج میلیون جمعیت استان در حال اجرا است و تا ۲ سال آینده (۱۴۰۶) به بهره برداری می‌رسد و اعتبارات این طرح از محل اعتبارات استان تامین شده است. طرح تونل سوم کوهرنگ با همکاری مشترک استان اصفهان و استان چهارمحال و بختیاری در حال اجرا است و در بازه زمانی ۲ساله (۱۴۰۶) تکمیل خواهد شد و با بهره برداری از آن، استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد منتفع می‌شوند. افزایش خروجی سد زاینده رود از شامگاه ۱۳فروردین جاری فقط برای تامین آب نوبت دوم کشت پاییزه کشاورزان است و صنایع استان از آن هیچ سهمی ندارند.
بازدید نایب رئیس مجلس از طرح بازگشایی خیابان ۳۵ متری توسعه حرم و سخنرانی در سالگرد شهادت سلطان سید جلال الدین اشرف + نیکزاد چه تخصصی درخصوص آقا سید جلال الدین اشرف می تواند داشته باشد؟
گسترش حرم سیدجلال الدین اشرف از جمله طرح‌های کلیدی شهرستان آستانه اشرفیه محسوب شده که از سالیان گذشته تا اوایل سال ۱۴۰۳، کار قابل توجه‌ای درخصوص آن صورت نگرفته بود. در اوایل سال ۱۴۰۳ تصمیم گرفته شد که با آزاد سازی اراضی و اماکن اطراف حرم، مسیر رینگ دور حرم مطهر حضرت سلطان سیدجلال الدین اشرف علیه السلام و خیابان استقلال پس از گذشت ۲۰ سال از آغاز این پروژه، به طور کامل به ابتدای بلوار ۳۵متری سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی متصل گردد. نیک زاد معاون اول مجلس شورای اسلامی که برای سخنرانی سالگرد شهادت سلطان سید جلال الدین اشرف به گیلان سفر نموده، از بازگشایی خیابان ۳۵ متری توسعه طرح حرم بازدید کرد. در این بازدید که استاندار گیلان، نماینده مردم آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر، فرماندار و اعضای شورای اسلامی شهر آستانه اشرفیه حضور داشتند شهردار آستانه اشرفیه درباره اقدامات انجام گرفته دربازگشایی خیابان ۳۵ متری حرم درباره تخصیص اعتبار و ادامه اجرایی کار گزارشی را ارایه داد. در این بازدید آقای نیکزاد طی نامه‌ای مبلغ ۴۰میلیارد تومان برای خرید منازل مسکونی در طرح اختصاص دادند.
قیمت تمام‌شده خانه‌های نهضت مسکن قابل‌پیش‌بینی نیست + جزییات بسته حمایتی از مستأجران
وزیر راه‌وشهرسازی با تاکید بر اینکه قیمت تمام‌شده نهضت ملی مسکن قابل پیش‌بینی نیست گفت: بخشی از قیمت تمام‌شده را با بسته‌های حمایتی جبران خواهیم کرد. فرزانه صادق روز گذشته درباره تهیه بسته حمایتی برای مستأجران گفته بود: بسته ساماندهی بازار اجاره و حمایت از مستأجران تدوین شده که تا 2 ماه آینده در شورای عالی مسکن تصویب می شود. به گفته وزیر راه و شهرسازی، این بسته شامل تسهیلات کمک ودیعه با حمایت ویژه از مستأجران کم درآمد، افزایش عرضه مسکن و مسکن اجاره ای شامل تسهیلات ساخت برای واحدهای نیمه تمام، تسریع در تکمیل طرح های حمایتی و ساخت مسکن استیجاری از سوی بخش غیر دولتی و شهرداری هاست.لازم به توضیح است که وزیر راه و شهرسازی در پیامی به همایش «چشم انداز صنعت ساختمان ایران» در 22 آبان 1403 بر پیگیری راه حل های ۷ مساله بخش مسکن در دولت چهاردهم، تاکید کرده بود. مواردی شامل: اصلاح نظام تامین مالی ناکارآمد فعلی مسکن ، پیگیری اجرای برنامه های بهبود استطاعت پذیری مسکن اقشار محروم ،مشارکت حداکثری بخش خصوصی و اصلاح سیاست های زمین ، تمرکز بر بازآفرینی شهری به عنوان ظرفیت انکارناپذیر در حوزه مسکن و شهرسازی ، بهبود شرایط سکونتی روستاییان ، اصلاح ساختار نظام کنترل شهر و ساختمان، با بهره مندی از ظرفیت تشکل های حرفه ای مسکن ، توجه ویژه به صنعتی سازی ساختمان ، برنامه ریزی و سیاست گذاری مسکن با مشارکت و همکاری همه جانبه تمام دستگاه های دولتی و غیر دولتی .
باز هم تهدید افکار عمومی به احتمال جیره‌بندی آب در تهران + چرا کسی به اتمام ساخت تونل ۲۸ کیلومتری ممانعت کننده از فرار آب در سد لار فشار نمی آورد ؟
معاون بهره برداری و توسعه آب گفت: جیره بندی آب در دو حالت اتفاق می‌افتد یکی شرایط بسیار دشوار و نبود نزولات آسمانی و دیگری عدم همکاری مردم؛ بنابراین احتمال جیره بندی آب در تهران وجود دارد. سوال اینجاست که چرا مدیران با شناسنامه و بی شناسنامه اجرایی، در برخورد با هر چالشی ،آسان ترین راه یا فشار به مردم را انتخاب می کنند؟ بعنوان نمونه درباره تامین آب شرب تهران، چرا کسی نمی پرسد که وضعیت اتمام ساخت تونل 28 کیلومتری ممانعت کننده از فرار آب در سد لار به کجا رسید؟ مگر ادعا نمی شد که این تونل می تواند تا یک سوم ظرفیت سد، از آب دزدی جلوگیری کند؟ چرا کسی نمی پرسد که با وجود آنکه حکمرانی در معنای تعامل سیاستگذاری دولتیف تامین منافع بخش خصوصی و ایفاد حقوق عامه است ، فقط فشار به مردم و دستور دادن به آنها ،محور اقدامات مدیریت دولتی را تشکیل می دهد؟ چرا کسی نمی پرسد که برنامه آبفا برای بازچرخاندن آب در تهران و ترمیم آب دزدی ناشی از پوسیدگی لوله ها چیست؟ آقای مهندس حسام خسروی ، معاوم محترم بهره برداری آبفا، منتظر دریافت توضیحات شما هستیم.
دور زدن قانون با ترامواهای سه کابینه؛ از تست‌های شبانه تا وعده واردات غیرقانونی۶۴ دستگاه!
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران طی اظهارات عجیبی از واردات غیرقانونی۶۴ دستگاه تراموا در سال آینده خبر داده است. طبق قانون، هر مد جدید حمل و نقلی که قرار است وارد پایتخت شود باید مجوز شورای شهر را اخذ کند قانونی که البته شهرداری تهران برای تراموا دور زده و هنوز هیچ مجوزی از شورای شهر برای آن اخذ نکرد، البته شهرداری به مختصر اجازه‌هایی که شورا درخصوص مطالعات آن داده استناد می‌کند و با وجودعدم اخذ مجوز از شورا، این اتوبوس‌های سه کابین یا همان تراموا وارد شهر شدند و تست‌های شبانه خود را آغاز کردند.
واکنش سازمان اتوبوس رانی به ماجرای دیزلی بودن اتوبوس‌های برقی تهران و دودزا بودن ناوگان وارداتی از چین
جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران، از ابهاماتی در قراردادهای میلیاردی شهرداری با چین سخن گفت و بیان داشت که برخلاف ادعای برقی بودن ناوگان جدید، اتوبوس‌های خریداری‌شده دارای موتور دیزلی برای گرمایش در زمستان هستند، موضوعی که با هدف کاهش آلودگی هوا در تضاد است.وی گفت،ما یک اتوبوس برقی خریداری کرده ایم، اما اگر یک موتور دیزلی برای گرمایش آن استفاده شود و از طرفی برای شارژ کردن آن هم از سوخت فسیلی استفاده کنیم، دیگر چه دلیلی دارد که به سمت اتوبوس برقی برویم؟ این همان اتوبوس دیزلی است! اگر قرار باشد در فصل زمستان، یعنی زمانی که با آلودگی هوا مواجه هستیم، موتور دیزلی روشن شود، پس چرا دو و نیم برابر قیمت پرداخت شده است؟.او همچنین به هزینه ۱۰ میلیارد تومانی هر جایگاه شارژ و واردات کامل این ناوگان بدون حمایت از تولید داخلی اشاره و تاکید کرد که برخلاف ادعای آلودگی صفر، این اتوبوس‌ها همچنان آلایندگی دارند.در مثابل نیز، شرکت واحد اتوبوسرانی درباره انتشار خبری مبنی بر دیزلی بودن اتوبوس های برقی تهران که به تازگی رونمایی و وارد خطوط اتوبوسرانی شده اند، توضیحاتی ارائه کرد. ورای این مباحث، سوال افکار عمومی این است که چنین وارداتی نیاز به قرارداد محرمانه داشت؟ کجای داستان محرمانه، منافع چه کسانی را تامین می کند؟
آمادگی شهرداری تهران جهت مقابله با زلزله احتمالی و لیست کمبودها و نیازمندی ها
تهران، شهری که بیش از چهار هزار هکتار بافت ناپایدار داشته و در اثر وقوع زلزله اتفاقاتی رخ خواهد داد که اعلام اثرات آن نگران کننده است. اعضای شورای شهر تهران نسبت به وقوع زلزله احتمالی در پایتخت و اقدامات ایمنی پس از آن هشدار داده و بیان داشتند که در پایتخت بیش از چهار هزار هکتار بافت ناپایدار و ۶۸ پل ناایمن در تهران داریم. آنان بر لزوم نصب ۵۰۰ مخزن آب اضطراری در سطح شهر و ضرورت پیش بینی محل دفن در زمان وقوع زلزله تأکید کردند. با وجود اینکه سامانه هشدار سریع زلزله شهرداری تهران آماده شده است، اتصال این سامانه به تلفن همراه شهروندان پروسه‌ای جداگانه ای بوده که باید با همت ملی شکل بگیرد و در تلفن‌های همراه نصب شود.
جزییات بودجه ۲۳۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی تهران در سال ۱۴۰۴ + سرانه حقوق در شهرداری تهران چقدر است؟
محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران اعلام کرد: «بودجه سال ۱۴۰۴ شهرداری تهران با رقم ۲۳۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به تصویب شورای اسلامی شهر رسید.» . ۴۹.۶ درصد (تقریباً ۵۰ درصد) از کل بودجه به حمل‌ونقل و ترافیک اختصاص یافته است ۱۴.۵ درصد برای خدمات شهری و محیط‌زیست در نظر گرفته شده است. ۴.۵ درصد به مدیریت بحران اختصاص یافته است. ۹.۸ درصد به مأموریت‌های فرهنگی و اجتماعی اختصاص داده شده است. ۳ درصد از بودجه به شهرسازی و معماری تخصیص یافته است. ۱۹ درصد باقیمانده نیز به توسعه مدیریت و هوشمندسازی اختصاص یافته که عمدتاً مربوط به پرداخت حقوق و هزینه‌های پرسنلی شهرداری است.براساس لایحه بودجه ۱۴۰۴ حدود ۵۲ همت مربوط به حقوق و مزایا و کمک به زیان زیرمجموعه‌های شهرداری پایتخت است. از ۵۲ همتی که با عنوان حقوق و مزایا و کمک به زیان زیرمجموعه‌های شهرداری پایتخت آمده، ۱۷/۵ همت با عنوان پرداخت حقوق و دستمزد و مزایا به ۲۳ هزار و ۸۰۰ نفر از کارکنان در مناطق ۲۲ گانه و معاونت‌های مختلف درج شده است. با تقسیم رقم مذکور بر تعداد کارکنان، رقم ناخالص حقوق و مزایای آن‌ها به‌دست می‌آید که به طور متوسط بیش از ۷۰ میلیون تومان خواهد شد. منتظر دریافت توضیحات براب شفاف سازی موضوع و تنویر افکار عمومی هستیم.
نارضایتی مردم از طرح های مسکنی: مردم بابت طرح نهضت ملی مسکن به مسوولان ناسزا می‌‌گویند
نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح نهضت ملی مسکن امروز به جایی رسیده که مردم را ناراضی کرده و بابت آن به مسوولان لعن و ناسزا می‌گویند.امروز مردم بابت طرح نهضت ملی مسکن از ما طلبکار هستند و می‌گویند یک قسط ۴۰ میلیون تومانی دادم و باید خانه مرا بدهید، تازه مدعی هستند که قول داده‌اند، اما من نمی‌دانم چه کسی چنین وعده‌ای داده است.در آینده شیوه مسکن را اینگونه پیش ببرید که زمین را رایگان به مردم واگذار کنید و مهلت ۲ ساله تعیین کنید تا ساخت و ساز کنند، آب و برق و گاز را هم بدهید و در نهایت اگر ساختی صورت نگرفت، آن زمین را پس بگیرید.
عوارض صنایع آلاینده کجا و چگونه هزینه می‌شود؟چرا عوارض آلایندگی ها بجای واریز به حساب محیط زیست به حساب شهرداری ها واریز  می شود؟
سازمان حفاظت محیط زیست طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: این سازمان، تنها در مرحله شناخت و احراز آلایندگی ایفای نقش کرده و عوارض دریافتی به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز می‌شود. چرا که با حذف بند مرتبط در لایحه بودجه ۱۴۰۴، عملا دست محیط زیست کوتاه شده است ( در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ مقرر شده بود برای نخستین بار، ۳۵ درصد عوارض آلایندگی (عوارض سبز) وصولی موضوع مواد (۲۷) و (۴۰) قانون مالیات بر ارزش ‏افزوده- مصوب سال ۱۴۰۰ که در اختیار شهرداری‌ها مرتبط قرار می‌گیرد، در چارچوب مصوبات ‏کمیته برنامه‌ریزی و توسعه شهرستان و با تأیید و تحت ‏نظارت واحد استانی مرتبط با سازمان حفاظت محیط زیست، ‏صرفاً جهت توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی و اجرای کمربند سبز مدیریت پسماند و رفع و کاهش آلودگی هوای همان شهر صرف شود. از این رو، با حذف این بند توسط مجلس شورای اسلامی، متأسفانه سازمان حفاظت محیط زیست کما فی السابق بر نحوه هزینه‌کرد عوارض سبز وصولی هیچ نظارتی ندارد). خلاصه داستان می شود، به اسم محیط زیست و به کام شهرداری ها و پلیس بد شدن محیط زیست در بحث آلاینده های زیست محیطی .
مرگ ۵۰ هزار ایرانی بر اثر آلودگی هوا در سال و خسارت ۱۲ میلیارد دلاری + ۲۰هزار نفر تفاوت آماری چه معنایی دارد؟
در همایش روز ملی هوای پاک وزیر بهداشت اعلام داشت که در سال ۱۴۰۲، ۱۲.۵۶ درصد مرگ‌های کشور یعنی حدود ۵۰ هزار مرگ منتسب به آلودگی هوا بوده است. ۱۵ درصد مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در ایران به دلیل آلودگی هواست. همچنین برآورد خسارت آلودگی هوا در سال گذشته ۱۲ میلیارد دلار بوده که با هزینه‌های جانبی به ۲۰ میلیارد دلار نیز می‌رسد. در ۲۹ دی ۱۴۰۳، رئیس گروه سلامت وزارت بهداشت، مرگ ۳۰ هزار نفر در سال ۱۴۰۲ بعلت آلودگی هوا را بعنوان آمار رسمی اعلام داشته است. در ۸ دی ماه ۱۴۰۳، معاون وزیر بهداشت، آمار مرگ ۴۰ هزار نفر در سال ۱۴۰۲ را بعلت آلودگی هوا بعنوان آمار رسمی عنوان کرده است. در بخش پژوهش وزارت بهداشت چه خبره؟ ۲۰هزار نفر تفاوت آماری چه معنایی دارد؟
یادداشت و دیدگاه ها
مسجدسازی در پارک قیطریه: از حصار تا تخریب،از تکذیب تا ماجرای وقف
سیدآرش حسینی‌میلانی، عضو سابق شورای شهر سابق تهران:
آقای مدیر مترو! رئیس‌تان گفته بود مشکلات به خاطر بی‌عرضگی است نه تحریم
ترکش های خرابی چندباره مترو تهران در هفته گذشته:
طنز و کاریکاتور
گفتگو و گزارش
نقد و بررسی
از روستای اِنجیلسی بابل تا ساحل خزر؛ آلودگی ۷۰ کیلومتری آب و خاک با دپوی ۲۵ ساله زباله
مدیریت پسماند فقط مافیای فروش زباله اش خوب است، مابقی وظایف در حد پشم :
وبلاگستان
خواندنیها و دانستنیها
نظرسنجی در شعار سال
مهمترین شاخص شما برای انتخاب اعضای شورای شهر و روستا چیست؟
داشتن تخصص و آشنایی کافی با برنامه ریزی شهری و روستایی
شناخت واقعیت های منطقه و شرایط اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی
همگرایی با مدیریت شهری و روستایی فعلی و اصلاح تدریجی آن
اولویت قائل شدن به نیازهای شهروندان و ایجاد رضایت در آنان
پاکدستی ، سلامت اقتصادی و فساد ستیزی
سایر موارد
نظرات وگلایه ها
نکته ها و گاف ها