پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
pic
بحران جدی فرونشست ۲۵ سانتی متری سالیانه در دشت قزوین + فاجعه در بویین زهرا و تاکستان
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت، میزان فرونشست در برخی نقاط دشت قزوین با هشت سانتی متر افزایش در یک سال گذشته از ۱۷ به ۲۵ سانتی متر رسیده و بیشترین میزان فرونشست زمین در استان قزوین را در ۲ منطقه بویین زهرا و تاکستان شاهد هستیم. مطالعات جامع آب شرب تا افق ۱۴۲۰ صورت پذیرفته و بر اساس افق ۱۴۲۰ طرح انتقال آب از سد طالقان برای ۱۴ شهر و ۹۴ روستای استان و طرح آبرسانی از سد بالاخانلو برای آب شرب ۵ شهر و ۳۰ روستای جنوب استان تا زمان یاد شده پیش بینی شده است.مهمترین وظایف شرکت آب منطقه ای قزوین در استان در چهار حوزه طبقه بندی می شود که شامل مطالعات منابع آب، برنامه ریزی و اقتصاد آب، اجرای طرح های توسعه منابع آبی با هدف تامین آب مورد نیاز در بخش شرب، کشاورزی، صنعت و خدمات و همچنین حفاظت و بهره برداری از منابع آبی( یک سوم نیروها در این بخش هستند) است. ستوده ، با اشاره به راهکارهای توقف و کاهش شیب افزایشی فرونشست در قزوین، اظهار کرد که این راهکارها شامل پلمپ چاه های غیر مجاز، کنتور دار کردن چاه های مجاز و اجرای الگوی کشت در اراضی کشاورزی دشت قزوین است.
تهدیدات «تونل ۴۰ هزار میلیارد تومانی»  نه کیلومتری یا فرصت های خرید «۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس» جهت تقویت حمل و نقل عمومی؟
سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس سابق راهنمایی و رانندگی کشور که هم‌اکنون معاون حمل‌ونقل وزیر راه است، در نامه‌ای خطاب به معاون وزیر کشور عنوان کرده، شهردار تهران در حال ساخت یک تونل ۹ کیلومتری برای اتصال میدان سپاه به بزرگراه آزادگان است؛ پروژه‌ای که ۴۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد و با این پول می‌توان «۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس» برای کسری شدید ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت تامین کرد. این تونل «باعث گره‌های ترافیکی در مناطق اطراف پروژه»، «اثر موقتی در تردد روان خودرو‌ و سپس بازگشت ترافیک» و همچنین «فرصت‌سوزی برای دستیابی به حمل‌ونقل عمومی پایدار» خواهد شد .رییس پلیس سابق راهنمایی و رانندگی کشور با کنایه نسبت به «ساخت بزرگراه طبقاتی صدر» به عنوان یک درس‌آموخته برای شهر تهران، خواستار جلوگیری از ساخت تونل ۹ کیلومتری شد.برخی از منتقدین می گویند که هرچند این تونل ممکن است آب نداشته باشد، اما احتمالا نان خوبی برای برخی ها خواهد داشت.
اختلاف در صحبت‌های رئیس قبلی و فعلی سازمان محیط‌ زیست درباره مازوت‌سوزی در نیروگاه کرج
در حالی که رئیس قبلی سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرده بود که نیروگاه شهید منتظرقائم استان البرز مازوت‌سوزی انجام نمی‌دهد، رئیس فعلی این سازمان می‌کوید که در دولت قبل این نیروگاه جزو نیروگاه‌های سوزاننده نفت کوره بود، اما در دولت فعلی جلوی مازوت‌سوزی در نیروگاه کرج گرفته شده است. شینا انصاری توضیح داد که نیروگاه شهید متظرقائم کرج جزو نیرو‌هایی بود که در سال گذشته اقدام به استفاده از سوخت مازوت کرده بود، اما در این دولت، مخزن سوخت مازوت آن بسته شد. این اتفاق درباره دو نیروگاه شهید منتظری اصفهان و شازند اراک نیز رخ داد و مازوت‌سوزی در آن دو نیروگاه نیز در سال جاری متوقف شده است. مازوت‌سوزی در برخی نیروگاه‌ها از جمله بعثت تهران از سال‌های قبل متوقف شده است، اما با توجه به نقشی که سوزاندن نفت کوره در تشدید آلودگی هوا در برخی روز‌های فصول سرد سال دارد، در دولت جدید تصمیم بر این شد که مازوت‌سوزی در سه نیروگاه اراک، کرج و اصفهان متوقف شود.
زاکانی از اول هم به درد شهرداری تهران نمی خورد+ تیم همراه زاکانی بیشتر تجربه و سابقه سیاسی با جهت گیری خاص دارند تا توان مدیریت شهری
فعالیت‌های انتخاباتی علیرضا زاکانی، شهردار تهران با وجود انصراف از این رقابت‌ها هنوز دامن‌گیر او است. روز گذشته مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران از چاپ پوستر‌های انتخاباتی او در چاپخانه همشهری خبر داد و سیاسی شدن رسانه شهرداری را به دلیل انتخاب اشتباه زاکانی برای شهرداری دانست که تجربه مدیریت شهری نداشته است. مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران، در این مورد بیان داشت که از سوی مجموعه گزارشگرانی که با کمیته نظارت همکاری دارند گزارشی به دست من رسید دال بر اینکه در ایام انتخابات پوستر‌های آقای زاکانی در چاپخانه همشهری چاپ شده است. من این موضوع را با یکی از معاونان آقای زاکانی در میان گذاشتم و ایشان گفت که مبالغ مربوط به این چاپ‌ها پرداخت شده است. درخواست من ارسال مستندات بود، اما هیچ‌گونه مستنداتی برای من ارسال نشد. نقد من این است که بخشی از رفتار‌هایی که در دوره آقای زاکانی اتفاق می‌افتد، بسیار رنگ و بوی سیاسی دارد و این به دلیل وجود تیم همراه آقای زاکانی است که بیشتر تجربه و سابقه سیاسی دارند تا تجربه شهری. واقعیت موجود این است که آقای زاکانی قبل از اینکه به شهرداری بیاید هیچ تجربه مدیریت شهری نداشته و به صراحت می‌توانیم بگوییم که انتخاب آقای زاکانی به عنوان شهردار تهران یک انتخاب اشتباه برای شهر تهران بود.
معصومه بنی‌هاشمی کارشناس پژوهشی موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو:
هشدار ترسناک یک کارشناس درباره آینده دریای خزر: با این روند تا سال ۲۱۰۰ خزر نداریم
بر اساس آخرین گزارشات تبیین وضعیت نوسانات آب خزر و تراز آب دریا در بازه زمانی از سال ۱۳۷۵ تاکنون (۲۸ سال) با روند کاهشی مواجه بوده و در طی ۲۸ سال، بالغ بر دو متر (بطور دقیق به میزان ۲۱۰ سانتی‌متر) از سطح تراز آب خزر کاسته شده است. حدود یک‌سوم کاهش اشاره شده (مجموعاً به میزان ۷۰ سانتی‌متر) تنها در سه سال پیاپی ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به وقوع پیوسته است. سال ۱۴۰۳ به عنوان چهارمین سال پیاپی کاهش فزاینده آب خزر پیش‌بینی شده و میزان افت سطح تراز آب خزر در این سال در شرایط خوشبینانه از ۱۵ سانتی‌متر تا نهایت ۳۰ سانتی‌متر مورد انتظار است. بر مبنای مطالعات انجام شده، کاهش تراز آب اخیر ناشی از افزایش دمای منطقه در مقایسه با میانگین بلندمدت و تأثیر آن بر افزایش میزان تبخیر از سطح دریا، کاهش بارش در حوضه آبریز خزر و کاهش حجم آبدهی رودخانه‌های اصلی است و این نتایج در شرایطی است که بر مبنای سناریو‌های تغییر اقلیم، افزایش دما و کاهش بیشتر سطح تراز آب خزر تا پایان این قرن پیش‌بینی شده است.
نظرات منتشره: ۶ نظرات غیر قابل انتشار: ۰   درصف انتشار: ۰
خالی بودن ۵۶درصد مخازن سد‌ها و کاهش ۵درصدی ورودی آب به سد‌های کشور به تفکیک ۳۱ استان تا ۱۹ آبان ۱۴۰۳
در زمان حاضر با وجود ۲۲میلیارد و ۸۴۰میلیون مترمکعب آب ذخیره‌شده در سد‌های کشور، ۴۴درصد ظرفیت مخازن سد‌ها پُر و ۵۶درصد این ظرفیت خالی است (ظرفیت کل سد‌های ایران در حدود ۵۲ میلیارد متر مکعب است). در ۴۹ روز ابتدایی سال آبی جاری (از ابتدای مهرماه ۱۴۰۳ تا نوزدهم آبان‌ماه) در مجموع ۲ میلیارد و ۷۰ میلیون مترمکعب آب وارد سد‌های ایران شده که نسبت به ورودی ۲ میلیارد و ۱۸۰ میلیون مترمکعبی آب به سد‌ها در مدت مشابه سال آبی گذشته، کاهشی ۵ درصدی داشته است. همچنین در این مدت، به‌منظور تأمین آب شرب، کشاورزی، صنعت و مباحث زیست‌محیطی، ۳ میلیارد و ۷۹۰ میلیون مترمکعب آب از سد‌های کشور رهاسازی شده است که نسبت به خروجی ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعبی آب در مدت مشابه سال آبی قبل از سدها، کاهشی ۸ درصدی را نشان می‌دهد. میزان ذخایر آبی سد‌ها در روز نوزدهم آبان‌ماه ۱۴۰۲ بالغ بر ۲۰ میلیارد و ۲۴۰ میلیون مترمکعب بود که مقایسه این رقم با حجم فعلی ذخایر آبی سدها، نشان‌دهنده رشد ۱۳ درصدی است.
نظرات منتشره: ۱ نظرات غیر قابل انتشار: ۰   درصف انتشار: ۰
۴ دستور مبهم پزشکیان برای آماده‌سازی زمینه‌های لازم توسعه مکران + با کلی گویی توسعه منطقه ای تحقق نمی پذیرد
رئیس جمهور با تأکید بر ضرورت اصلاحات اساسی در کلیت طرح‌های ارائه شده برای توسعه مکران، ۴ راهکار و دستور فوری برای آماده‌سازی زمینه‌های لازم توسعه این منطقه مطرح کرد. رئیس‌جمهور «تقویت اقتصاد‌های بومی منطقه»، «تأمین زیرساخت‌های لازم در حوزه انرژی با تکیه بر انرژی‌های تجدید‌پذیر»، «تسریع در تکمیل کریدور‌های مواصلاتی منطقه با همکاری شرکای بین‌المللی» و «جذب و متمرکز نمودن سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در مکران» را به عنوان ۴ راهکار و پیشنهاد فوری برای شتاب‌بخشی به آماده‌سازی زمینه‌های لازم برای توسعه مکران مطرح نمود. منتقدین بیان می‌دارند که با کلی گویی، توسعه منطقه‌ای تحقق نیافته و مکران و توسعه آن، نیازمند برنامه ریزی منطقه‌ای و سرمایه گذاری ملی برای جذب سرمایه گذاری خارجی و داخلی (بخش خصوصی) است.
نظرات منتشره: ۱ نظرات غیر قابل انتشار: ۰   درصف انتشار: ۰
۲۰ میلیون نفر از جمعیت ما حاشیه نشین هستند، حدود ۳ درصد از این جامعه دچار فقر حاد هستند + وظیفه شما برنامه ریزی و سیاستگذاری برای توسعه روستاهاست نه تمرکز بر حاشیه نشینی
حسین زاده معاون توسعه روستایی رئیس جمهور گفت، ۲۰ میلیون از جمعیت جامعه ما حاشیه نشین هستند (حدود یک چهارم جمعیت کشور). حدود ۳ درصد از این جامعه دچار فقر حاد بوده و همزمان چندین نوع فقر را تجربه می‌کنند. مبارزه با فقر و نابرابری در انواع مختلف آن‌ها که در واقع هفت نوع فقر و ۹ نوع نابرابری وجود دارد، با همه این موارد روبرو هستیم. پلن شفاف برای این موضوع خواهیم داشت تا همگان در ایران در بحث توزیع ثروت و قدرت امکان دسترسی عادلانه داشته باشند و.. ضمن خوش آمد به جناب دکتر حسن زاده باید بیان داشت که وظیفه شما برنامه ریزی و سیاستگذاری روستایی است نه مقابله با حاشیه نشینی (هرچند این دو مقوله دارای پیوند‌های نزدیکی با یکدیگر هستند). از طرف دیگر وظیفه دارید، برنامه‌های حدود ۳۰ نهاد فعال در حوزه روستایی را بشکلی یکپارچه حول الگو‌های توسعه‌ای مناسب با شرایط روستا‌ها و همگرا با الگو‌های توسعه کشاورزی، اقتصادی و ملی، هماهنگ کنید. برنامه‌های محرومیت زدایی منطقه‌ای و فقرزدایی، جزیی از کار شما حول الگو‌های توسعه روستایی است.
نظرات منتشره: ۱ نظرات غیر قابل انتشار: ۰   درصف انتشار: ۰
ادعای زاکانی: مشتاق بودیم ون و اتوبوس‌ها در اختیار مردم قرار بگیرد، اما وزارت کشور به تعهد خود عمل نکرد + سلام به بانک شهر
علیرضا زاکانی در پاسخ به طرح سوال دوم در شورای شهر از سوی تشکری هاشمی درباره ابهامات مربوط به واگذاری و بهره برداری از خودرو‌های تاکسی ون واگذار شده از سوی وزارت کشور، اظهار کرد: وزارت کشور در راستای تعهد به شهر‌ها و کلانشهرها، قاعده‌ای را دنبال کرد تا بتواند از منابع خارجی و از طریق منابع در اختیار شهرداری‌ها، ون و اتوبوس در اختیار آن‌ها قرار دهد و ما هم یکی از شهرداری‌هایی بودیم که مشتاق این اقدام بودیم و.. نکته جالب داستان انکه، در همان دوران نماینده پایگاه تحلیلی خبری شعار سال در تعامل با یکی از مدیران ستادی بانک شهر، در این خصوص هشدار داده بود. سلام پسرجان، قدرت خروجی‌های ۱۱ اتاق فکر رو هیچ وقت دست کم نگیر. سر و صدا نداریم، اما خیلی کار‌ها به آن گونه‌ای که شما می‌اندیشید و می‌بینید جلو نمی‌رود. سربسته عرض شد.
نظرات منتشره: ۱ نظرات غیر قابل انتشار: ۰   درصف انتشار: ۰
لزوم بهره گیری از ۳۳۰ هزار هکتار زمین شهری و روستایی کشور برای مسکن سازی از ۱۵ میلیون هکتار اراضی قابل سکونت موجود
عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه بخش عمده هزینه‌های مسکن به قیمت زمین اختصاص دارد، اگر مشکل زمین در حوزه ساخت‌وساز حل شود، گره مسکن‌سازی باز خواهد شد گفت: افزایش ۳۳۰ هزار هکتار محدوده شهری و روستایی مطابق با قانون برنامه هفتم توسعه اجرایی شود. ضمن تائید این نظر باید گفت که صرف دلخوش سازی به کاهش و حذف قیمت زمین در نهضت مسکن سازی وافی نبوده و هزینه ساخت در شرایط حاضر به سمت ۲۰ میلیون تومان گرایش پیدا کرده است که برای یک واحد ۸۰ متری به حدود یک و نیم تا دو میلیارد تومان می‌رسد. توسعه نهضت ساخت مسکن اجاره‌ای، تقویت خط اعتباری، کنترل تورم، از حداقل‌های لازم برای کاهش مشکل مسکن در کشور است.
نظرات منتشره: ۱ نظرات غیر قابل انتشار: ۰   درصف انتشار: ۰
در اولویت قرار گیری برنامه جامع مدیریت زیست محیطی:
مشخص شدن تکلیف زیست محیطی کارخانه سیمان آبیک با تاکید بر کنترل آلایندگی
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به آثار مخرب آلایندگی کارخانه سیمان آبیک (بزرگ‌ترین کارخانه سیمان کشور) برای محیط زیست و ساکنان اطراف آن (خصوصا روستای هیو) از مدیران این کارخانه خواست در کمترین زمان ممکن برنامه جامع مدیریت زیست محیطی را اجرا کنند. قربانعلی محمدپور افزود، طبق اصل ۵۰ قانون اساسی حفاظت از محیط زیست یک وظیفه همگانی است و ما نیازمند آن هستیم که باید مشارکت مردم را داشته باشیم و بستر‌های مشارکت مردم را تسهیل کنیم. اینکه انتظار داشته باشیم اداره کل حفاظت محیط زیست به تنهایی می‌تواند آلودگی هوا را حل کند، تصور نادرستی است، حدود ۲۰ دستگاه باید پای کار بیایند.
پیگیری ابلاغ اسناد توسعه هفت محله در مناطق کم برخوردار شهر کرج و ضرورت های اجماع بین دستگاهی برای تسهیل در اجرا
علی فروغی رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری کرج گفت، جلسه بررسی تحقق پروژه‌های اسناد توسعه محلات در مناطق هدف بازآفرینی با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری کرج و دستگاه‌های خدمت‌رسان به منظور ارتقاء کیفیت محیطی و شهروند محوری برگزار شد.با توجه به شناخت خوبی که دفاتر خدمات توسعه و بهسازی (تسهیل‌گری) محله‌ها از موقعیت محلی دارند، کار تدوین اسناد توسعه از طریق این دفاتر انجام و پس از تائید در ستاد بازآفرینی شهرستان و کارگروه اداره کل راه و شهرسازی استان البرز در ستاد استانی مطرح و در صورت تصویب به شهرداری‌ها و دیگر دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود.
بدهی ۳۰ همتی راهداری به پیمانکاران + اختلاف آمار نقاط حادثه خیز بین پلیس راه و راهداری و سازمان هایی که عرضه استاندارد کردن سرعت گیرهای غیر استاندارد را ندارند؟
بعضی از سازمان ها و برخی از مدیران باشناسنامه و بی شناسنامه آنها آنقدر دارای ابهام عملکردی و ایراد در شیوه ایفای وظایف هستند که اسباب تحیر را فراهم می سازند. سازمان راهداری ادعا می کند که 30 همت به پیمانکاران بدهکار است ؟ باید از رئیس این سازمان پرسید که سامانه شناسنامه راه های کشور ( شامل مشخصات راه، اسامی پیمانکاران شرکت کننده در مزایده و مناقصه، تاریخ های آسیب ، ترمیم و یا زیرسازی ها ، هزینه های پیمان به تفکیک قرارداد و متمم های قرارداد ، تاریخ های دقیق تحویل، تضامین پیمانکاران و ...... ) کجاست؟ چرا نباید بین پلیس راه و سازمان راهداری درباره نقاط حادثه خیز، همسانی آمار وجود داشته باشد؟ آیا وجود سرعت گیرهای غیراستاندارد را پایمال کردن حقوق عامه قلمداد می کنید یا خیر؟ اگر بله، چرا تاکنون برای اصلاح آن در کشور اقدام نکرده اید؟
مدیرکل محیط زیست البرز: نیروگاه منتظرقائم سیستم کنترل آلودگی نصب کند و مازوت بسوزاند
قربانعلی محمدپور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز بیان داشت که نیروگاه‌ منتظر قائم فردیس باید مجهز به سیستم کنترل آلودگی هوا شود در این شرایط می‌تواند مازوت هم بسوزاند.ما بر ضرورت نصب سیستم کنترلی آلودگی هوا بر اساس قانون هوای پاک تاکید داریم و نیروگاه در شرایطی که در مقطعی از سال درخواست مصرف مازوت به علت ایجاد نشدن اختلال در شبکه برق‌رسانی را دارد باید این ضرورت را نیز مدنظر قرار دهد.سولفورزدایی یکی از راهکارهای حل مشکل نیروگاه‌های مازوت‌سوز است؛ راهکار دیگر استفاده از سیستم‌های کنترلی است که تاکنون هیچکدام ار این راهکارها عملیاتی نشده است.
نظرات منتشره: ۱ نظرات غیر قابل انتشار: ۰   درصف انتشار: ۰
حذف پدیده زباله‌گردی از پایتخت باید به مطالبه عمومی تبدیل شود + یک خاطره برای مطالعه
عسگر جلالیان معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری در جلسه جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی بیان داشت که باید یکی از مطالبات مهم احزاب، ارائه برنامه مقابله با پدیده زشت زباله گردی توسط کاندیدهای خود باشد و .... . غافل از اینکه راه مقابله با این مشکل از طراحی سیستم در شهرداری و قیمتگذاری بسته بندی پلاستیکی مواد غذایی می گذرد. برای روش تر شدن موضوع اقدام به تعریف یک خاطره واقعی از نظام احمقانه طراحی شده برای جمع آوری پسماند در شهرداری تهران شده است. خاطره ای که پیشنهاد می کنیم آقایان "عسگر جلالیان" ، "حبیب الله بور بور" و "علیرضا زاکانی" ،آن را بخوانند. برایمان بشدت جای سوال دارد که وقتی فردی صلاحیت کافی برای عهده داری امری را ندارد، مگر مجبور است دین و دنیای خود و دیگران را بسوزاند؟
نظرات منتشره: ۳ نظرات غیر قابل انتشار: ۰   درصف انتشار: ۰
انتخاب پیمانکاران سفارشی؛ چالش مدیریت شهری و نارضایتی عمومی
موضوع پیمانکار سفارشی و پورسانت‌های مستقیم و غیرمستقیم، مسئله دیروز و امروز نظام اداری کشور و شهرداری‌ها نیست. اما بدلیل تعدد افراد متمایل به ورود بدین موضوع، گویا گندکار بدجوری در حال درآمدن است. پدیده انتخاب پیمانکاران سفارشی، از طریق سفارش اعضای شورای شهر، به چالشی در مدیریت شهری در سراسر کشور تبدیل و مانع شفافیت و کارآمدی آن‌ها شده و از طرفی به اعتماد عمومی نیز آسیب جدی وارد کرده است. عدم شفافیت، حضور پیمانکاران ناکارآمد و بدقول، و سپس انتقاد اعضای شورا از عملکرد همان پیمانکاران نشان‌دهنده تناقض و خلاء نظارت در فرآیند اجرایی است. بدلیل تمرکز موضوع بر شهر رشت، بعضاً دیده شده برخی از اعضای شورای شهر رشت، پس از عملکرد ضعیف پیمانکاران، نسبت به عملکرد آن‌ها معترض می‌شوند اگرچه این اقدام بیشتر به دلیل فشار عمومی و برای جلب رضایت شهروندان انجام می‌شود، اما به نوعی نشان‌دهنده تناقض در رفتار و رویکرد اعضای شورا نیز بوده چراکه عوام می‌گویند “پیمانکار آسفالت تا زمانیکه در شورا پارتی نداشته باشند، به او کار سپرده نمی‌شود”.
انتخاب شهردارها بر اساس رای گیری عمومی یا انتخاب توسط شورا + وضعیت هفت شهر دارای شورای منحل شده در استان تهران
فساد مستقیم یا فساد غیرمستقیم بدلیل ضعف نظارت‌های موثر در شورا‌های شهر به حدی است که نیاز به توضیح نبوده و ضمن وقوف عامه، تائید نهاد‌های نظارتی و قضایی نیز بر داستان وجود دارد. سوال اینجاست که آیا صرف تغییر در روش انتخاب شهردار می‌تواند منجر به تقویت کارآمدی مدیریت شهری شود؟ وزیر کشور در نشست با استانداران سراسر کشور بیان داشت که، در استان تهران، ۷ شهر داریم که شورای شهر آن‌ها منحل شده است. دو ایده داریم یکی انتخاب شهردار با رای مستقیم مردم و ایده دیگر این است که مثل انتخاب شهردار در شورای شهر و صدور حکم او در وزارت کشور، عزل شهردار هم اینگونه باشد که اگر استیضاح شهردار در شورای شهر، در وزارت کشور تایید شد، او عزل شود، نه اینکه شورای شهر، شهردار را مستقیم عزل کند. در حال حاضر میانگین عمر شهرداران دو سال است، ولی ما دنبال ثبات مدیران شهری هستیم.
واکنش اضطرابی چمران به ورود دیوان محاسبات به بودجه شهرداری + مهدی چمران از چه چیز نگران است؟
رئیس شورای شهر تهران درباره بحث ورود دیوان محاسبات به بودجه شهرداری نیز گفت: با دیوان محاسبات قبلا هم بحث شد. حسابرسی شهرداری با شورای شهر است و همیشه در این رابطه حسابرس‌های قانونی انتخاب می‌شوند. در دوره چهارم هم این مسئله مطرح شد و جلسه مستقلی هم در شهرداری تهران برگزار و اثبات شد که فقط در مواردی می‌توانند وارد شوند که دولت بودجه داده است. بودجه‌های ما از عوارض مردمی است. فقط بودجه‌های دولتی باید گزارش شود و .... این در حالی است که در نوعی تفسیر بسیط، دیوان محاسبات می‌تواند برای کلیه بودجه‌های نهاد‌های عمومی ورود نموده و سرفصل بودجه مبنای ورود یا عدم ورود دیوان تلقی نشده و ماهیت نهادی است (دولتی، نهاد عمومی) که به دیوان اجازه ورود می‌دهد. همچنین بای از مهدی چمران بالغ بر ۸۰ ساله پرسید که از چه چیز ناراحت و نگران است؟ با بدون یا نبودن شما، با بودن یا نبودن زاکانی، ما کار‌های نظارتی- بازرسی- امنیتی- قضایی زیادی با شهرداری تهران داریم که ان شاالله بتدریج دنباله گیر خواهیم کرد. شهرداری باید به سمت رسالت واقعی خود که مدیریت شهری است هدایت شود نه اینکه در بعضی از حوزه‌ها تبدیل به قوطی رانت برای بعضی‌ها باشد. مهدی چمران خوب می‌داند از چه چیز‌هایی حرف می‌زنیم.
ابلاغ مهم‌ترین جهات نقض آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها به وزیر کشور
دیوان عدالت اداری ضمن تهیه فرمت‌های آرای کمیسیون بدوی و تجدیدنظر ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها، مهمترین جهات نقض آرای این کمیسیون را به منظور استفاده در زمان اخذ تصمیمات در این کمیسیون به وزارت کشور ابلاغ کرد.حجت‌الاسلام والمسلمین احمدرضا عابدی رئیس دیوان عدالت اداری در ادامه این نامه، اظهار کرد: با عنایت به اینکه عدم توجه به موارد فوق اسباب افزایش شکایات از کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ قانون شهرداری را در دیوان عدالت اداری ایجاد کرده و با توجه به جایگاه آن وزارتخانه در نظارت بر شهرداری‌ها، شایسته است در راستای پاسداری از حاکمیت قانون و تحقق اداره شایسته، موارد فوق را به شهرداری‌های کشور ابلاغ کرده تا از رهگذر اصلاح رویه‌های نامطلوب اداری، ضمن جلوگیری از هدررفت بیت‌المال، از ورود شکایات به دیوان عدالت اداری پیشگیری شود.
کلید خوردن پنجمین سوال از شهردار تهران: ابهامات مربوط به تاکسی ون‌های واگذار شده (از واگذاری تا بهره برداری)
وزارت کشور در سال ۱۴۰۱ اقدام به توزیع سهمیه ۵۰۰۰ دستگاه ون بین شهرداری‌های کشور کرد که میزان مشارکت شهرداری‌ها ۳۰ درصد و سهم مشارکت وزارت کشور ۷۰ درصد در نظر گرفته شده بود. سهمیه برای شهرداری تهران ۶۳۰ دستگاه بود که با وجود گذشت حدود ۲ سال از زمان واگذاری ون‌ها و رونمایی آن‌ها توسط شهردار تهران در سیزدهمین شنبه امید و افتخار مورخ ۱۴۰۱/۸/۲۸ و علی رغم واریز کامل و حتی بیش از حد نیاز سهم شهرداری تهران در موعد مقرر، تنها ۲۵۲ دستگاه ون به شهرداری تهران تحویل شده و خودرو‌های تحویل شده نیز در شبکه حمل و نقل عمومی پایتخت مورد بهره برداری قرار نگرفته و یا مورد بهره برداری غیر اصولی قرار گرفته اند. با توجه به اینکه قیمت هر دستگاه ون بر اساس ماده ۴ قرارداد بین وزارت شرکت خودروساز برابر با یک میلیارد و بیست میلیون تومان بوده است و بر همین اساس سهم ۳۰ درصدی شهرداری تهران برای ۶۳۰ دستگاه حدود ۱۹۳ میلیارد تومان می‌شود توجیه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برای درخواست واریز مبلغ ۲۷۷ میلیارد تومان و دلیل پذیرش این موضوع از طرف شهرداری چه بوده است؟ دلیل عدم تحویل کامل ناوگان تخصیص یافته در طی ۲ سال گذشته چیست و شهرداری تهران چه اقدامات مؤثری برای تسریع دریافت این ناوگان به انجام رسانده است؟
کنایه چمران به آلودگی هوای پایتخت؛ دلتان را به کاهش آلودگی هوا خوش نکنید!
بار‌ها و بار‌ها درخصوص شیوه برگزاری انتخابات شورا در شهر تهران و چالش مهندسی رای صحبت کرده ایم و مجال پرداختن بدان در این جا نیست. یک روز با ورزشکار شورا را بزک می‌کنیم و یک روز دیگر با هنرمند. یک روز از جماعت پیرمرد‌ها دعوت می‌کنیم و یک روز هم از جمع بانوان. دوستان پشت پرده خوب می‌دانند از چه چیزی حرف می‌زنیم و صد‌ها بار گفتیم که این شیوه، شیوه درستی برای اداره تخصصی یک پایتخت نیست. وقتی رئیس مسن شورای شهر می‌گوید دلتان را برای کاهش آلودگی هوا خوش نکنید، باید فقط و فقط، خجالت کشید. چه چیز می‌توانیم بگوییم در شرایطی که شاهد فرار از تکلیف با توصیه درمانی هستیم. آقای مهدی چمران ان شاالله ۱۲۰ سال عمر باعزت داشته باشند، اما حتما بنا بر منظومه اعتقادی و ارزشی مشترک ما و ایشان، باید پاسخگو به همه کم کاری‌های خودشان در آینده نزدیک باشند. عمر دست خداست و قضاوت در خصوص جایگاه معنوی و دینی افراد هم کار ما نیست.
صدور مجوز ساخت ۲۱ ساختمان ۱۱ طبقه در همسایگی فرودگاه مهرآباد + مخاطرات در ایمنی پرواز و تشدید ریسک ها در زمان حوادث احتمالی
خبر می‌رسد که در اقدام مشارکتی رئیس شرکت فرودگاه‌ها و معاون وزیر راه و شهرسازی به همراه شهرداری تهران، ضمن بی‌توجهی به تمام قوانین‌ومقررات، مجوز صدور پروانه برای ساخت ۲۱ برج ۱۱ طبقه را صادر کردند. در تاریخ ۳ بهمن ۱۴۰۱ بابت پادگان متروکه شهید تندگویان به مساحت ۵۹ هکتار واقع در غرب بزرگراه آزادگان و جنوب اتوبان کرج، در کمیسیون ماده ۵ شهر تهران به ریاست علیرضا زاکانی و دبیری حمیدرضا صارمی، دستور صدور مجوز ساخت ۲۱ برج ۱۱ طبقه و هفت هزارو ۷۰۰ واحد مسکونی را تصویب می‌کنند. بر همین اساس، ابوالفضل نیکوکار معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان تهران بر ضرورت رعایت محدودیت‌های کریدور هوایی در ساخت و ساز‌های واقع در حریم فرودگاه مهرآباد و اخذ استعلام شهرداری از مجموعه فرودگاه بین‌المللی مهرآباد جهت تعیین سقف ارتفاع مجاز ساختمان‌ها تاکید کرد. پس از ابلاغ مصوبه شورای‌عالی معماری و شهرسازی توسط وزارت راه و شهرسازی، محمد محمدی‌بخش، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، ارتفاع مجاز این پروژه را ۴۵ متر اعلام کرده. این در‌حالی است که در حریم غربی فرودگاه بیشترین ارتفاع ۳۰ متر بیشتر نیست. در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ ابراهیم مرادی، مدیرکل فرودگاه مهرآباد، ضمن تأکید مجدد بر جوابیه قبلی خود و مصوبه شورای‌عالی هرگونه افزایش ارتفاع را ممنوع می‌کند. مجدد محمد محمدی‌بخش طی یک نامه ارتفاع مجاز ملک را ۴۵ متر عنوان می‌کند.
ده درصد برج‌های بالای ۱۲ طبقه تهران بر روی گسل فعال + آیا بعد از سال ۱۳۹۶ و ابلاغ رسمی نقشه گسل‌ها به شهرداری، اقدام به صدور مجوز شده است؟
علی بیت اللهی رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه و مسکن با بیان اینکه طبق بررسی‌های انجام شده از حدود هزار برج بالای ۱۲ طبقه در تهران نزدیک به ۱۰۰ برج بلند مرتبه دقیقا بر روی گسل فعال ساخته شده است، گفت، این ساخت و ساز‌ها عمدتا در منطقه یک انجام شده و مابقی مربوط به منطقه ۲۲ است. سوال اینجاست که مگر شهر تهران، نقشه پهنه‌های گسلی ندارد (ابلاغیه اواخر سال ۱۳۹۶ به شهرداری تهران)؟ اگر پاسخ مثبت است، آیا اجازه ساخت و ساز برج بالای ۱۲ طبقه روی گسل فعال از سال ۱۳۹۷ داده شده است یا خیر؟ اگر پاسخ مثبت باشد، با نادان مواجه هستیم یا خائن و رشوه گیر؟ طبق قانون حرایم گسل، حداکثر مجاز برج‌سازی در حریم این نقشه‌ها ۱۲ طبقه و حداکثر مجاز ساخت بر روی نقشه‌های گسل‌های فعال ۶، طبقه است. لازم به توضیح است که اخیرا اجازه ساخت برج ۲۴ طبقه کوی فرشته بر روی گسل نیاوران، هتل ولنجک و برج نیاوران بر روی گسل داده نشد (سخنگوی قوه قضایی هم اعلام کرد که ساخت هتل ولنجک را متوقف کرده‌است. هرچند مهدی چمران، اما و اگر‌هایی را در این خصوص مطرح نموده است که قضاوت درباره ایشان را به افکار عمومی می‌سپاریم).
شرکت مشاور طرف قرارداد با شهرداری برای ساماندهی طرح ترافیک کیست؟ مبلغ قرارداد چقدر است؟ + چرا یافته ها بشکل دوره ای برای عموم پرزنت نمی شوند؟
شهرداری تهران بعد از سال‌ها مقاومت و با پیگیری مستمر رسانه‌های مستقل و تخصصی، چون شعار سال فهمید که آنچه که در حال حاضر اجرا می‌شود، طرح ترافیک نبوده و در قیاسی مع الفارق، چون دکانی سه نبش برای چاپیدن جیب شهروندان است. شهرداری گویا در سال گذشته، مطالعات سامان دهی طرح ترافیک را به شرکت مهندسین مشاور واگذار کرده است. خبر می‌رسد که مشاور طرح ترافیک جدید تهران تا پایان آذرماه طرح نهایی را به مسئولین ارائه خواهد داد. سوال اینجاست که چرا این فرآیند در خفا و بدور از ارزیابی و قضاوت افکار عمومی و شهروندان باید صورت پذیرد؟ شرکت طرف قرارداد کیست؟ مبلغ قرارداد چقدر است؟ شرح خدمات قرارداد چرا به اطلاع عموم نرسیده است؟ چرا نشست‌های تخصصی با دعوت از عموم برای ارزیابی و پرسش و پاسخ درباره یافته‌ها و خروجی‌های طرح برگزار نشده است؟ وقتی می‌گوییم زاکانی شهردار نیست و فاقد صلاحیت جامع و مانع برای این کار است، با چنین مصادیقی صحبت می‌کنیم. پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، درخواست دسترسی به خروجی‌های طرح جهت نقد و بررسی داوطلبانه آن را از شهرداری تهران دارد.
یادداشت و دیدگاه ها
مسجدسازی در پارک قیطریه: از حصار تا تخریب،از تکذیب تا ماجرای وقف
سیدآرش حسینی‌میلانی، عضو سابق شورای شهر سابق تهران:
آقای مدیر مترو! رئیس‌تان گفته بود مشکلات به خاطر بی‌عرضگی است نه تحریم
ترکش های خرابی چندباره مترو تهران در هفته گذشته:
دشت‌های حاصلخیز فارس؛ قربانی سدسازی
سیروس زارع عضو تشکل‌های تالابی کشور:
نقد مدیریت شهری کشور در طیفی از نادانی تا فساد
دیدگاه منصوری و اطهاری در خصوص مدیریت شهری:
طنز و کاریکاتور
گفتگو و گزارش
خطری بالای سر مردم شهر شیراز : «آب‌بند» یا بمب تنگ سرخ؟
میزان همگرایی با اصول پدافند غیرعامل:
ضرورت بهره گیری از الگوهای موفق برای توسعه مَکُران
بررسی ابعاد توسعه مَکُران در اتاق ایران:
ماجرای انتقال آب از هزار مسجد به مشهد به کجا رسید؟
چالش‌های طرح انتقال آب با حضور مسئولان و کارشناسان:
نقد و بررسی
از روستای اِنجیلسی بابل تا ساحل خزر؛ آلودگی ۷۰ کیلومتری آب و خاک با دپوی ۲۵ ساله زباله
مدیریت پسماند فقط مافیای فروش زباله اش خوب است، مابقی وظایف در حد پشم :
شبح خلازیر در هر گوشه تهران
نسخه‌های نابودی پایتخت؛
وبلاگستان
خواندنیها و دانستنیها
نظرسنجی در شعار سال
مهمترین شاخص شما برای انتخاب اعضای شورای شهر و روستا چیست؟
داشتن تخصص و آشنایی کافی با برنامه ریزی شهری و روستایی
شناخت واقعیت های منطقه و شرایط اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی
همگرایی با مدیریت شهری و روستایی فعلی و اصلاح تدریجی آن
اولویت قائل شدن به نیازهای شهروندان و ایجاد رضایت در آنان
پاکدستی ، سلامت اقتصادی و فساد ستیزی
سایر موارد
نظرات وگلایه ها
نکته ها و گاف ها