پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۸۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴
یک میلیون واحد سهم دولت قبل، یک میلیون و 215 هزار واحد سهم دولت یازدهم/14 درصد باقی مانده تا چند ماه آینده تکمیل می‌شود

شعارسال: شمارش معکوس برای اتمام بزرگ‌ترین طرح هزینه بر عمرانی کشور که بیش از 200 هزار میلیارد تومان از منابع کشور صرف ساخت آن شده، آغاز شده است و بنا بر این است که تا اوایل سال 96 تمامی 2 میلیون

و 215 هزار واحد مسکن مهر هدف‌گذاری شده تحویل متقاضیان شود. مسکن مهری که قرار بود بنا بر برنامه‌ریزی‌های انجام شده در دولت قبل 18 ماهه تمام شود، ساخت، تکمیل و بهره‌برداری از بیش از نیمی از واحد‌های آن برای دولت یازدهم به میراث گذاشته شد. دولت قبل از مجموع 2 میلیون و 215 هزار واحد متعهد شده تنها 1 میلیون واحد را مورد بهره‌برداری قرار داد. یک‌میلیون واحدی که اکثر آنها دارای زیرساخت‌های اساسی زندگی مانند مدرسه، فضای سبز، مسجد، امکانات فرهنگی و...نبودند و تعهد ساخت این ملزومات اساسی زندگی هم به دوش دولت یازدهم گذاشته شد.

اکنون ساخت و تکمیل حدود 1 میلیون و 215 هزار واحد مسکن مهر در حالی برای دولت یازدهم به ارث گذاشته شده است که در طول سه سال اخیر با وجود تنگناهای شدید اعتباری، نبود نقدینگی، کاهش شدید درآمدهای نفتی و... دولت یازدهم بیش از 910 هزار واحد مسکن مهر را تاکنون تحویل داده است و ما بقی حدود 300 هزار واحد باقی مانده را نیز بر اساس برنامه‌ریزی‌ها تا پایان سال و اوایل سال آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌دهد. بر اساس آنچه احمد اصغری مهرآبادی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر می‌گوید 86 درصد واحد‌های مسکن مهر، این بزرگ‌ترین طرح هزینه بر عمرانی کشور به متقاضیان تحویل شده است و از این پس نیز بسرعت تلاش بر این است که 14 درصد باقی مانده نیز تا اوایل 96 تکمیل وبه متقاضیان تحویل داده شود.

اینکه چه مقدار از مساکن مهر واگذار شده مورد استفاده متقاضیان قرار گرفته است همواره جای سؤال بوده است. با این حال قائم مقام وزیر راه می‌گوید بر اساس بررسی‌های انجام شده تاکنون یک میلیون و 772 هزار واحد مسکن مهر واگذار شده در کشور مورد بهره‌برداری متقاضیان قرار گرفته است. اصغری مهرآبادی یکی از علت‌های بهره‌برداری نشدن از 148 هزار واحد مسکن مهر واگذار شده را نبود خدمات زیرساختی مناسب می‌داند!

* حاشیه نشینی مدرن

مشکلات مسکن مهر البته تنها مربوط به تعبیه نشدن زیر ساخت‌ها و ملزومات اساسی زندگی بر اساس برنامه‌ریزی‌های اشتباه دولت قبل نیست بلکه این واحد‌ها اکثراً در بافت‌هایی جایابی شده‌اند که متناسب با زندگی امروزی نیست و بر معضلات حاشیه نشینی کنونی بافت‌های شهری کشور افزوده است.

در این رابطه محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مسکن مهر تبدیل به حاشیه ‌نشینی مدرن شده و این وضعیت را به لحاظ آسیب‌شناسی شهری بشدت تهدید می‌کند، گفت: در شهرسازی برنامه‌ها فقط فیزیکی نیست و نباید فقط مقاومت پی و فونداسیون را در نظر بگیریم، ما باید برنامه‌ریزی اجتماعی تدوین کنیم که شهر فقرا درست نکنیم. وی برخی مشکلات مسکن مهر را این گونه می‌داند: واگذاری اراضی نامناسب برای ساخت مسکن مهر، ضعف خدمات زیربنایی و روبنایی لازم از جمله آب، فاضلاب، بیمارستان، مدرسه و فضای سبز، ضعف فنی و اجرایی در عملکرد پیمانکاران و مجریان طرح مسکن مهر و گاهی پایین بودن کیفیت ساخت و سازها، نصب نشدن انشعابات آب،برق، گاز و فاضلاب و همچنین توجه نشدن به ظرفیت جمعیت‌پذیری و جمعیت موجود شهرهایی که در آن مسکن مهر پیش‌بینی شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 5، تاریخ انتشار: یکشنبه 9 آبان 1395، شماره: 6346 .

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۹
0
0
س.ح75
انشالا که منازل باکیفیتی تحویل مردم داده بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین