پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۱۸۱
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹
ویژگی حسگر جدید زلزله پایتخت که بهره‌‌‌برداری از آن به تازگی آغاز شده است، دقت بسیار بالاتر از دیگر حسگرهایی است که در تمام سال‌‌‌های گذشته در نقاط مختلف شهر نصب شده است. لرزه‌‌‌نگار‌‌‌ها تجهیزاتی هستند که مکان کانون زلزله و عمق زلزله را دقیق و جزئیات فنی زلزله‌‌‌های رخ داده را نیز به ما گزارش می‌‌‌کنند.کاربرد مهم دیگر آنها تدقیق نقشه گسل‌‌‌هاست، به این ترتیب که ممکن است نقشه پهنه‌بندی گسل‌‌‌ها با کمک لرزه‌‌‌نگار‌‌‌هایی که نصب می‌شود و با ثبت فعالیت‌‌‌های زمین با دقت بیشتر، تغییر کند. بر اساس اعلام سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، به دنبال تعاملات شهرداری تهران با پژوهشگاه‌‌‌ها و موسسات علمی که در حوزه زلزله کار می‌‌‌کنند، در دوره کنونی مدیریت شهری ۵ لرزه نگار درون‌‌‌گمانه‌‌‌ای (در عمق زمین)، در گمانه‌‌‌های ۵۰‌متری نصب شده است و کار نصب اولین لرزه‌‌‌نگار در عمق ۱۰۰متری در پارک نهج البلاغه نیز در حال انجام است.

شعارسال: هر چه عمق لرزه نگار‌ها بیشتر باشد، دقت داده‌هایی که از آن‌ها برداشت می‌شود به مراتب بیشتر است و نویز‌های ناشی از فعالیت‌های انسانی در سطح زمین مثل عبور خودروی سنگین و نظایر آن کاهش خواهد یافت. به این ترتیب در تهران برای اولین بار یک حسگر لرزه نگار در عمق ۱۰۰متری زمین در حال نصب است تا به واسطه داده‌های دقیقی که تولید می‌کند، شبکه لرزه نگاری پایتخت با کیفیتی فراتر از گذشته عمل کند.

ویژگی لرزه‌نگار جدید پایتخت

بر اساس اعلام مدیریت شهری، شتاب نگار‌ها نیز تجهیزات دیگری هستند که در سامانه‌های هشدار سریع زلزله کاربرد دارند. در طول دوره‌های گذشته مدیریت شهری ۴ شتاب نگار توسط ژاپنی‌ها و ۲۲ مورد بعد از آن نصب شده بود. نصب و بهره برداری از مجموع ۲۴ شتاب نگار باقی مانده نیز ظرف چند ماه آینده در دستور کار قرار دارد تا در مجموع تعداد شتاب نگار‌های تهران به ۵۰ مورد برسد. گفته می‌شود با این اقدام، گام بزرگی در راستای تکمیل سامانه هشدار سریع زلزله تهران برداشته می‌شود؛ به طوری که پایتخت تنها نقطه در کشور خواهد بود که از سامانه هشدار سریع زلزله برخوردار می‌شود؛ البته این سامانه نیاز به یک سامانه نرم افزاری نیز دارد که باید تهیه شود.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار: 19مرداد1402، کدخبر: 3991997، donya-e-eqtesad.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین