پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۲۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳
با آغاز فصل سرما و افزایش مصرف گاز طبیعی، مازوت سوزی نیروگاه حرارتی شازند از ۲۰ آذرماه آغاز شد. نیروگاه شازند با دارا بودن ۷۲ مشعل فعال در حال حاضر، شبانه‌روز ۴ میلیون لیتر مازوت می‌سوزاند که سهم قابل توجهی در آلودگی هوای اراک دارد. علی اکبر اسدی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی در کارگروه کاهش آلودگی هوا اراک مدعی شده بود که، کاهش و به حداقل رساندن مصرف سوخت مازوت در نیروگاه شازند خواسته مسؤولان اداری، قضایی و دانشگاهی این استان‌ است.

شعارسال: هر سال با شروع فصل سرما سرو کله یکی از مهمترین مقصران آلودگی هوا یعنی مازوت سوزی در نیروگاه‌ها و صنایع بزرگ، پیدا می‌شود. مازوت یا «نفت کثیف» (Dirty Oil)، نوعی نفت کوره بوده که کیفیت پایین و ویسکوزیته بالایی داشته و در نیروگاه‌های حرارتی برای گرم شدن بویلر‌ها و موارد مشابه از آن استفاده می‌شود. چرا که این ماده، گرمای سوختن بسیار بالایی دارد. در اروپا و ایالات متحده، ترکیب مازوت شکسته به گازوئیل تبدیل می‌شود. در گذشته، مازوت برای گرم کردن خانه‌ها در شوروری سابق و شرق دور مورد استفاده قرار می‌گرفت چراکه آن‌ها تجهیزات لازم برای تبدیل مازوت به سایر محصولات پتروشیمی را نداشتند.

در اثر سوزاندن سوخت‌های فسیلی حاوی گوگرد همچون مازوت، ترکیباتی موسوم به Sox منتشر می‌شوند که بخش بیشتر آن‌را SO۲ تشکیل می‌دهد SO۲ گازی سمی است که برای سلامتی مضر است. این گاز، وزن بیشتری نسبت به هوا دارد و زمانی که غلظت آن در هوا به بیش از ۵۰۰ppb برسد، بوی بدی خواهد داشت که در این سطح، کشنده خواهد بود. اثر دوم سوزاندن مازوت و سایر سوخت‌های گوگردی، تشکیل سولفات‌ها و نیترات‌ها به شکل آئروسول یا ذرات بسیار ریز هوا است که «ذرات معلق» (Particulate Matter) موجود در هوا را سبب می‌شوند. این ذرات معلق با تشدید آلودگی هوا خطر آسم و حملات قلبی و تنفسی را افزایش می‌دهند. اثر سوم سوزاندن مازوت از منبع انتشار آن فراتر می‌رود و در این حالت اکسید‌های گوگرد به دلیل واکنش در اتمسفر و فاز محلول در آب، به اسید تبدیل می‌شوند. این آئروسول‌های اسیدی تحت شرایط خاص هواشناسی به باران اسیدی، برف و مه تبدیل خواهند شد. باران‌های اسیدی اثرات مخرب دیگری نیز بر جای می‌گذارند که از میان آن‌ها می‌توان به حل شدن فلزات سنگین در باران‌های اسیدی اشاره کرد و خاک‌ها نیز دیگر توانایی نگه‌داشتن ریشه درختان را نخواهند داشت. در نتیجه با فرسایش خاک و از بین رفتن پوشش گیاهی، احتمال بروز سیل افزایش می‌یابد.

مازوت سوزی پائیزی در شازند

مازوت سوزی پائیزی در شازند

مازوت سوزی پائیزی در شازند

مازوت سوزی پائیزی در شازند

مازوت سوزی پائیزی در شازند

مازوت سوزی پائیزی در شازند

مازوت سوزی پائیزی در شازند

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناکون

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
0
0
پلیس راه نپرسید که چرا عکس می گیرید؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین