پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۵۷۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱
نیروگاه‌ها مازوت می‌سوزانند، غافل از این‌که در نزدیکی آن‌ها نفس‌های مردم به‌شماره افتاده است و روند آلودگی هوا همچنان ادامه دارد. آلودگی هوا، قصه پرغصه‌ای است که سال‌هاست مردم، مسئولان و کارشناسان از آن سخن می‌گویند و گویی به یک مسأله عادی از نگاه مسئولان بدل شده است.
شعار سال: هر از چند گاهی حتماً باید مردم و فعالان محیط‌زیست در راستای مأموریت آگاهی‌بخشی و دغدغه‌مندی نسبت به حفظ محیط‌زیست از طریق رسانه‌ها موضوع به این مهمی را یادآور شوند تا شاید معجزه‌ای اتفاق بیفتد و شاهد اقدام و حرکتی از مدیران و مسئولان این حوزه باشیم؛ البته موضوعی که پس از مدتی سروصدا و جلسات متعدد فراموش می‌شود تا پدیده وارونگی و آلودگی هوای بعدی. از تمامی این نکات که بگذریم یکی از مسائلی که در چندماه اخیر در کشور و به‌ویژه استان مرکزی مطرح است، بحث مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها به‌ویژه نیروگاه حرارتی شازند است که به بحران جدی تبدیل‌ شده و به معضل آلودگی هوا دامن زده است. براساس آخرین ارزیابی و بررسی صورت گرفته، میزان دی‌اکسید گوگردی که امروز از نیروگاه شازند وارد محیط می‌شود، سه‌برابر حد مجاز است.

نیروگاه حرارتی شازند با 5/6میلیون لیتر مازوتی که می‌سوزاند، نزدیک به ۴۵۰تن انواع آلاینده‌ها را وارد محیط می‌کند که خطرناک‌ترین نوع آلاینده‌ها دو آلاینده دی‌اکسید گوگرد و ذرات کوچک‌تر از 5/2میکرون است که اثرات مخربی بر سلامت شهروندان دارد. از طرفی براساس مطالعات صورت‌گرفته دی‌اکسید گوگرد موجب مشکلات استخوانی، عروقی و بیماری‌های ریوی می‌شود و نیروگاه حرارتی شازند در زمان مازوت‌سوزی خود ۴۵۰تن از این آلاینده‌ها را وارد ریه شهروندان می‌کند که بسیار خطرناک است.

در شرایطی که دنیا به‌ویژه کشور ما با پاندمی کرونا مواجه است و اکثر افراد به التهابات ریوی دچار می‌شوند، مازوت‌سوزی نیروگاه براساس مطالعات جهانی می‌تواند تا ۱۰درصد میزان مرگ‌ومیر را بالا برده و شدت بیماری را افزایش می‌دهد؛ آلودگی هوا در شرایط کرونا موضوع مهمی است و در کنار اقداماتی که برای پیشگیری از این ویروس انجام می‌شود، باید مدیریت شود تا پیامدهای ناشی از آن کاهش پیدا کند.

رئیس‌جمهور به وعده خود درباره قطع مصرف مازوت عمل کند
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس در کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی به مهر گفت: نیروگاه شازند یکی از منابع آلاینده مهم در اراک و شازند است.

علی‌اکبر کریمی افزود: دغدغه مصرف سوخت مازوت همواره وجود داشته و رئیس‌جمهور در سفر خود به استان مرکزی قول قطع مصرف مازوت در نیروگاه شازند را برای همیشه داد و مردم انتظار اجرای آن را دارند. استاندار مرکزی اواسط امسال در این‌خصوص مکاتباتی داشته و بر این مهم تأکید شده است که مازوت در نیروگاه حرارتی مصرف نشود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: انتظار می‌رود که این دستور از سوی وزارت نفت و وزارت نیرو مورد توجه قرار گیرد، اگر محدودیت‌هایی درخصوص لزوم مصرف مازوت در کشور وجود دارد، نباید فشار آن به نیروگاه شازند تحمیل شود.

استاندار مرکزی دستور رئیس‌جمهور را پیگیری کند
کریمی عنوان کرد: ضرورت شرایط اقلیمی و محیطی، انصاف، عدالت و قانون، دستور رئیس‌جمهوری، هزینه اجتماعی و تهدید سلامتی از مواردی است که اعمال قانون درمورد مصرف سوخت گاز در نیروگاه شازند را الزامی می‌کند و انتظار است دستور رئیس‌جمهور درخصوص قطع مازوت از سوی استاندار مرکزی پیگیری شود.

کریمی بیان کرد: آلایندگی هوا و تهدیدات ناشی از آن شوخی‌بردار نیست و همه وظیفه دارند با بضاعت، مقدورات و امکاناتی که در دست دارند، حداکثر تلاش را برای حفظ سلامتی مردم به‌کارگیرند. امید می‌رود که مصرف مازوت در نیروگاه شازند برای همیشه قطع و سایر منابع آلاینده استان مرکزی نیز کاهش یابد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط اضطرار آلودگی هوا می‌طلبد که برخی تصمیمات درخصوص تردد خودروهای سنگین، توقف خودروهای آلاینده و سایر راهبردهای حمایت از سلامت اتخاذ شود تا از شرایط سخت این روزها عبور کنیم.

اراک یکی از ۱۰شهر آلوده کشور است
سال گذشته استاندار مرکزی با اشاره به آلودگی شهر اراک بیان کرد: شهر اراک جزو ۱۰شهر آلوده کشور است و ما به‌عنوان یک خطر جدی آن را بیان می‌کنیم که باید در راستای کاهش این آلودگی و کنترل آن راهکارهای لازم به کار گرفته شود.

سیدعلی آقازاده عنوان کرده بود: در راستای کاهش آلودگی هوا شاید تصمیم بگیریم که استفاده از مازوت را برای همیشه در نیروگاه شازند قطع کنیم.

استاندار مرکزی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار ممنوعیت استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه شازند با هدف مهار آلایندگی هوای شهرهای اراک و شازند شد و اظهار کرد: با توجه به این‌که دی‌اکسید گوگرد منتشر شده ناشی از مصرف سوخت مازوت در نیروگاه حرارتی شازند عامل هشت‌روز از آلودگی سال گذشته کلان‌شهر اراک و شازند بوده، نیاز است با توجه به مصوبه سفر استانی دولت به استان مرکزی، استفاده از سوخت مازوت برای نیروگاه شازند مانند نیروگاه اصفهان ممنوع اعلام شود.

نیروگاه شازند مجاز است تا سقف ۲میلیون لیتر مازوت بسوزاند
این درحالی است که وی نهم دی‌ماه با حضور در جلسه شورای اسلامی کلان‌شهر اراک پس از اشاره به مسائل مختلف شهری به موضوع آلودگی هوا پرداخت و عنوان کرد: نیروگاه شازند در تلاش است تا گاز تأمین کند، ولی اگر نتوانست گاز موردنیاز خود را تأمین کند، تنها مجاز است تا سقف دومیلیون لیتر سوخت بسوزاند و برای سوزاندن بیش از دومیلیون لیتر سوخت باید کاهش انرژی مصرف برق را در پیش بگیرد. آقازاده افزود: تعطیلی دو واحد نیروگاه به‌منظور کاهش آلاینده‌ها صورت گرفته است.

فیلتراسیون نیروگاه شازند مناسب نیست
مدیرکل محیط‌زیست استان مرکزی هم در این باره بیان کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات کنونی این است که فیلتراسیون نصب‌شده در نیروگاه شازند مناسب نیست و این درحالی است که بسیاری از نیروگاه‌های کشور آلایندگی خود را کنترل می‌کنند.

میرزایی ادامه داد: براساس آخرین ارزیابی و بررسی صورت گرفته، میزان دی‌اکسید گوگردی که امروز از نیروگاه شازند وارد محیط می‌شود، سه‌برابر حد مجاز است.

محیط‌زیست در مقابله با آلودگی هوای اراک منفعل است
رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر اراک هم اظهار کرد: وجود هوای پاک از ابتدایی‌ترین نیازهای بشری است و بی‌توجهی مسئولان به این مسأله قابل‌قبول نیست.

طوفان محمدی افزود: افزایش آلودگی‌ها و اثرگذاری سوء آن بر سلامت جامعه موجب بروز بیماری‌هایی همچون مغز و اعصاب، سقط‌جنین، سرطان و... می‌شود و متأسفانه کم‌ترین توجهی به این معضل صورت نمی‌گیرد.

محمدی خاطرنشان کرد: چرا با توجه به این‌که آلایندگی نیروگاه حرارتی شازند اثبات‌ شده است، مراجع مسئول اقدامی برای فیلتراسیون این نیروگاه انجام نمی‌دهند. در سوی دیگر این ماجرا بحث کاهش عوامل آلایندگی، موضوع معاینه فنی خودروها قرار دارد. استانداردهای انجام معاینه فنی خودروها باید ارتقا یابد و تا حد امکان از حرکت خودروهای آلاینده جلوگیری شود.

نتایج عدم‌اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوا مشهود است
رئیس شبکه مردم‌نهاد زیست‌محیطی استان مرکزی نیز اظهار کرد: متأسفانه عدم‌مدیریت صحیح آلودگی طی سال‌های گذشته و اجرا نشدن طرح جامع کاهش آلودگی هوا امروز و حتی در روزهای سرد زمستان خود را در شهر اراک به‌خوبی نشان داده است؛ به‌طوری‌که در فصل زمستان با پدیده وارونگی هوا و در تابستان نیز با پدیده ریزگرد مواجه هستیم و هر سال این مسأله درحال تکرار شدن است.

سیاوش آقاخانی گفت: حجم واحدهای صنعتی و کوه‌ها و بلندی‌های اطراف شهر اراک و وضعیت خاص آب و هوایی این شهر در کنار جمعیت نیم‌میلیون نفری آن را بحران‌های جدی مواجه کرده است.

آقاخانی بیان کرد: متأسفانه عدم‌همدلی مسئولان در پیش‌بینی شرایط فعلی موجب شده که با این چالش‌ها مواجه شویم، با وجود این شرایط و این‌که نیروگاه‌های حرارتی کشور مازوت می‌سوزاندند، نیروگاه حرارتی شهید منتظری اصفهان با تدبیر مجموعه مدیریت استان اصفهان به‌بهانه آب و... اقدام به مازوت‌سوزی نکرد، اما امروز در شهر اراک به‌دلیل مدیران غیربومی و دغدغه‌مند نبودن آن‌ها نیروگاه حرارتی شازند اقدام به مازوت‌سوزی می‌کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار: 14 بهمن 1399، کد خبر: 4959563،  www.sabzineh.org

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
0
0
تا وقتي نتونيم در زمينه مديريت محيط زيست به پايداري در نظارت برسيم همينه كه هست و هيچ تغييري هم حاصل نميشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین