يکشنبه ۰۲ آذر ۱۴۰۴ - 2025 November 23
شعار سال: در فرآیند انتقال بانک مسئله دار آینده به بانک ملی( طرح گزیز) و تاکیدات مکرر مدیرعامل بانک ملی درخصوص عدم ایجاد مشکل برای مشتریان بانک آینده و روند خدمات رسانی در شعب این بانک و علی رغم به به چه چه درست یا غلوآمیز برخی از نمایندگان مجلس از عملکرد بانک ملی، متاسفانه مشاهدات میدانی و گزارشات دریافتی،گویای وجود مشکلاتی چند برای متقاضیان وام ازدواج است. حوزه ای که بانک ملی بارها و بارها به عملکرد خود در این حوزه افتخار نموده و ارایه گزارش کرده و اطمینان داده که مشکلی وجود ندارد.
در ۲۱ مهرماه بر اساس آمار رسمی منتشر شده از سوی بانک مرکزی در گزارش ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۴، بانک ملی ایران با صرف اعتباری بالغ بر ۱۸۵ هزار میلیارد ریال، موفق به پرداخت وام ازدواج به ۵۵ هزار و ۱۴۰ نفر شده است. براساس این آمار در نیمه نخست ۱۴۰۴ بیش از ۲۹۱ هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج از طریق سیستم بانکی کشور به متقاضیان پرداخت شده که این میزان تسهیلات پرداختی رقمی بالغ بر ۹۷.۸ همت را شامل میگردید. یعنی بانک ملی پوشش دهنده به ۲۰ درصد تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بوده است.
در هفته اول آبان ماه ۱۴۰۴ و در ابتدای فرآیند انتقال بانک آینده به بانک ملی اعلام شد که با انتقال فعالیت بانک سابق آینده به بانک ملی، وضعیت تسهیلات اعطایی و در نوبت نیز تعیین تکلیف شده اند؛ بطوریکه اقساط وامهای پرداختشده طبق روال قبل پرداخت میشود. وامهای ازدواج و فرزندآوری نیز طبق لیست ارسالی به بانک ملی پرداخت میشود.
فرشاد محمدپورمعاون نظارت بانک مرکزی نیز در این خصوص بیان کرده بود که متقاضیان وام ازدواج و فرزندآوری که پیشتر در بانک آینده ثبتنام کرده بودند، نگران اعتبار ثبتنام خود نباشند، زیرا تمامی این پروندهها به بانک ملی منتقل میشود و روند پرداخت تسهیلات ادامه خواهد داشت.
در واقع تمامی مراجع، در مورد وامهای ازدواج، فرزندآوری و سایر تسهیلات حمایتی که دارای نوبتدهی و اولویتبندی هستند، تاکید داشته اند که اطلاعات و پروندههای ثبتشده در بانک آینده سابق به بانک ملی ایران منتقل شده ؛ بنابراین متقاضیان این وامها نیازی به ثبتنام مجدد ندارند و روند پرداخت تسهیلات مطابق همان فهرستهای اولویت قبلی ادامه خواهد داشت.
اما واقعیت داستان با وجود گذشت حدودا یک ماه از این اطلاع رسانی، به گونه دیگری در حال رقم خوردن بوده و متقاضیان وام ازدواج سرگردان و بلاتکلیف هستند.

بعنوان مصداق اثباتی داستان به وضعیت شعبه سابق بانک آینده در میدان المپیک تهران، می توان اشاره نمود.با وجود همه مشتری مداری های صورت گرفته و تکریم خاص ارباب رجوع و پاسخگویی مستمر، اما گویا هیچ کاری از دست شعبه و مدیران آن برای تخصیص وام ازدواج چند متقاضی، بر نمی آید.آقای نجارزاده بانک ملی، معاون مرتبط با حوزه اعتبارات ، سرپرستی غرب تهران و سایر عزیران ، توضیحی برای ارایه ندارند؟
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال
سلام
نوچ