پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۴۰۴ - 2025 August 24
کد خبر: ۳۹۸۵۳۸
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۴ - ۲۰:۰۲

هزینه تبدیل پلاک منطقه آزاد خودرو به پلاک ملی

اسفندیار شاه‌منصوری، معاون توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی اعلام کرد خودروهایی که از سال ۲۰۱۷ به بعد وارد مناطق آزاد شده‌اند، می‌توانند با پرداخت ۹۰ درصد عوارض و حقوق گمرکی به سرزمین اصلی وارد شوند و پلاک ملی دریافت کنند. او افزود وزارت صمت در حال نهایی‌سازی شیوه‌نامه اجرایی این طرح است.

شعار سال: معاون توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد از صدور مجوز تبدیل پلاک خودرو‌های مدل ۲۰۱۷ به بعد مناطق آزاد به پلاک ملی با تعرفه ۹۰ درصدی خبر داد و گفت: شرکت‌های فعال در حوزه صادرات و دانش‌بنیان در مناطق آزاد از مشوق‌هایی مانند واگذاری زمین و تسهیلات برخوردار می‌شوند. او افزود وزارت صمت در حال نهایی‌سازی شیوه‌نامه اجرایی این طرح است.

شاه‌منصوری با اشاره به سیاست‌های کلان مناطق آزاد گفت تمرکز اصلی این مناطق بر تشویق صادرات و ارزآوری است. به گفته او، دو دسته شرکت از مشوق‌های خاص برخوردار خواهند شد: شرکت‌هایی که طرح‌های صادرات‌محور ارائه دهند و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناورمحور. این مشوق‌ها شامل واگذاری زمین و اعطای تسهیلات خواهد بود که به گفته وی موجب مثبت شدن تراز تجاری مناطق آزاد شده است.

او در ادامه درباره واردات کالا توضیح داد که هیچ ممنوعیتی برای مناطق آزاد وجود ندارد و همه شرکت‌ها می‌توانند ماشین‌آلات، مواد اولیه و کالا‌های مصرفی خود را با پرداخت تنها ۸ درصد عوارض وارد کنند. با این حال برای ورود کالا به سرزمین اصلی باید حقوق گمرکی کامل پرداخت شود.

در خصوص واردات خودرو نیز معاون دبیرخانه گفت: «فعلاً واردات فقط در هفت منطقه آزاد قدیم مجاز است. مناطق آزاد جدید تنها در صورتی امکان واردات خودرو خواهند داشت که کل منطقه محصور باشد و حتی در این شرایط، اجازه خرید و فروش مانند مناطق قدیم به آنها داده نمی‌شود.».

شاه‌منصوری درباره مشکلات زمان جنگ ۱۲ روزه نیز توضیح داد بیشترین آسیب به منطقه آزاد کیش وارد شد، زیرا به دلیل توقف پرواز‌ها مسافران در جزیره مانده بودند. به گفته او، ناوگان اتوبوسی و دریایی برای انتقال مسافران تجهیز شد و هتل‌ها موظف شدند به‌صورت رایگان یا با حداقل هزینه آنها را اسکان دهند. در سایر مناطق آزاد مشکل جدی پیش نیامد، اما برای حمایت از فعالان اقتصادی، به‌ویژه هتل‌داران کیش، اقداماتی صورت گرفت.

او همچنین درباره وضعیت واگذاری کیش‌ایر تأکید کرد تصمیم خصوصی‌سازی این شرکت اشتباه بوده و بازگرداندن آن به سازمان منطقه آزاد کیش دشوار است مگر اینکه کل دولت مصوبات واگذاری را لغو کند. در حال حاضر این ایرلاین زیر نظر سازمان خصوصی‌سازی قرار دارد و روند واگذاری متوقف شده است.

توضیحات تکمیلی برای بهره برداری بیشتر از خبر:

پلاک منطقه آزاد، نوعی پلاک ویژه است که برای خودرو‌هایی صادر می‌شود که به‌صورت معاف از عوارض گمرکی وارد مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی کشور مانند ارس، ماکو، چابهار، کیش و قشم شده‌اند. این پلاک‌ها معمولاً با حروف خاصی مانند «ز»، «ف»، یا «ص» شناخته می‌شوند و خودرو‌های دارای این پلاک فقط در شعاع خاصی از منطقه آزاد خود اجازه تردد دارند. خروج این خودرو‌ها از محدوده مجاز، نیازمند مجوز تردد موقت است و همین موضوع، انگیزه بسیاری از مالکان برای تبدیل به پلاک ملی را افزایش داده است.

لازم به توضیح است که معاون اول رئیس جمهور دولت سیزدهم (دوشنبه ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۱) مصوبه هیئت وزیران دولت وقت درخصوص شیوه پلاک‌گذاری ملی و تردد در سرزمین اصلی خودروهای مجاز به تردد در مناطق آزاد تجاری - صنعتی را ابلاغ کرده بود.

در متن ابلاغیه محمد مخبر آمده بود: خودرو‌هایی که تا پیش از ابلاغ این تصویب‌نامه طبق مقررات موجود مجاز به تردد در مناطق آزاد تجاری - صنعتی بوده‌اند، مشروط به پرداخت کلیه عوارض و بدهی‌های مربوطه و حقوق ورودی (مشتمل بر حقوق گمرکی و سود بازرگانی مصوب) مجاز به پلاک‌گذاری ملی و تردد در سرزمین اصلی هستند. همچنین، قیمت خودرو برای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی از طریق سامانه مرتبط با سازمان مالیاتی کشور (سامانه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو) تعیین می‌شود.

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون

خبرهای مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین