پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۰۱۵۷
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۰
صنایع دستی از جمله عوامل مهم اشتغال زایی و توسعه اقتصادی به شمار می‌رود، از این رو شناساندن صنایع دستی هر منطقه یکی از راه‌های مناسب و ارزان اشتغالزایی به شمار می‌رود که با سرمایه گذاری مناسب امکان پذیر است و حل مشکلات اشتغال را به دنبال دارد.

شعارسال: هنرها و صنایع دستی فرصتی برای اشتغال حتی با سرمایه اندک می باشد که برای رونق تولید و اشتغال در این حوزه در کشور، حمایت هایی لازم است.

صنایع دستی از جمله عوامل مهم اشتغال زایی و توسعه اقتصادی به شمار می‌رود، از این رو شناساندن صنایع دستی هر منطقه یکی از راه‌های مناسب و ارزان اشتغالزایی به شمار می‌رود که با سرمایه گذاری مناسب امکان پذیر است و حل مشکلات اشتغال را به دنبال دارد.

هر یک از هنرمندان با سرمایه اندک می‌توانند با توجه به هنر خود در حوزه صنایع دستی کسب و کاری نو را راه بیندازند و این امر مستلزم پیگیری هنرمندان و اداره کل میراث فرهنگی است چرا که برای تولید صنایع دستی منحصر به فرد باید بازار فروش آن نیز مهیا باشد.

می‌توان گفت یکی از راه‌های برون رفت از مشکل بیکاری توجه به حوزه صنایع دستی است که هم اشتغال را به دنبال دارد و هم احیاگر دوباره فرهنگ و هنرهای گذشتگان است.

حضور در نمایشگاه‌های صنایع دستی کشور به معرفی آثار و فروش تولیدات این حوزه کمک شایانی می‌کند. طی روزهای اخیر چهاردهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی کشور در اراک برگزار شد و بسیاری از هنرمندان از سراسر کشور توانستند با ارائه محصولات، بخشی از آثار خود را به فروش برسانند و به نظر می‌رسد برای پویایی اشتغال در این حوزه، حمایت‌های اینچنینی ضروری است.

برگزاری نمایشگاه‌های عرضه محصولات مطالبه هنرمندان صنایع دستی

یکی از هنرمندان استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: نزدیک به ۷ سال است که در حوزه صنایع دستی در رشته کیف چرمی فعالیت می‌کنم. مواد اولیه را از تهران تهیه می‌کنم و اگرچه بیشتر فروش من از طریق فضای مجازی است، اما اگر بازار فروش آن فراهم باشد با رونق خوبی همراه است.

وحید پور گفت: برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی به طور رایگان در رونق اشتغال تأثیرگذار است و انتظار داریم این نمایشگاه‌ها و بازارچه‌ها همه گیر شده و به طور ماهیانه برگزار شود. در مجموع انتظار داریم از هنرمندان صنایع دستی حمایت کنند.

یک هنرمند: سابقه حضور در نمایشگاه‌ها را دارم و نمایشگاه فرصت خوبی است تا هنرمندان تازه کار مشتریان خود را بشناسند و می‌توانند به اشتغال پایدار برسند یکی دیگر از هنرمندان استان مرکزی گفت: نزدیک به ۱۸ سال است که در حوزه صنایع دستی در رشته حصیر بافی فعالیت می‌کنم و بیشتر در خانه فعالیت دارم.

وی گفت: سابقه حضور در نمایشگاه‌ها را دارم و نمایشگاه فرصت خوبی است تا هنرمندان تازه کار مشتریان خود را بشناسند و می‌توانند به اشتغال پایدار برسند. لازم نیست که با هزینه زیاد وارد کار صنایع دستی شد بلکه با هزینه کم هم می‌توان کار کرد.

یکی دیگر از هنرمندان شهر رشت گفت: در اکثر نمایشگاه‌های استان‌ها شرکت می‌کنم به طوری که هم فروش عمده و هم نمایشگاهی دارم. افراد تازه کار باید در فضای نمایشگاهی قرار بگیرند تا کارها را معرفی کنند و بازار فروش خود را بشناسند.

یکی از هنرمندان کهگیلویه و بویر احمد در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: چند سالی است که در نمایشگاه‌ها حضور دارم و در تداوم اشتغال من در این حوزه تأثیرگذار بوده است،

وی افزود: انتظار می‌رود استقبال از خرید در نمایشگاه‌های صنایع دستی بیشتر باشد، اما با وجود مشکلات اقتصادی قدرت خرید مردم کم شده و گاهاً فقط به دیدن آثار بسنده می‌کنند.

رونق تولید و عرضه صنایع دستی نیازمند برندسازی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: حوزه تبلیغات و برندسازی و معرفی آثار هنرمندان صنایع دستی دچار مشکل است و هر اندازه بتوان به معرفی این محصولات پرداخت می‌توان به بازاریابی آن‌ها کمک کرد.

علیرضا ایزدی گفت: روز بازارها به روند برند سازی کمک می‌کند متأسفانه در اراک در حوزه صنایع دستی هنرمندان برند سازی نشده است.

وی بیان کرد: سلایق و علایق در بحث بازاریابی تأثیر گذار است. بر اساس تجربه کاری نمایشگاه به رونق اشتغال هنرمندان کمک می‌کند و به طور قطع برگزاری نمایشگاه‌ها را ادامه خواهیم داد. اخیراً در نشستی که با هنرمندان استان برگزار شد مقرر گردید چنین نمایشگاهی را برای شب یلدا نیز برگزار کنیم.

حوزه تبلیغات و برندسازی و معرفی آثار هنرمندان صنایع دستی دچار مشکل است و هر اندازه بتوان به معرفی این محصولات پرداخت می‌توان به بازاریابی آن‌ها کمک کرد این مقام مسئول اظهار کرد: یکی از مشکلات ما در حوزه صنایع دستی عدم آشنایی مردم با فضاهای مرتبط با صنایع دستی است و سازمان در این راستا بازارچه‌هایی را ایجاد کرده است و امسال ۳ بازارچه اضافه می‌شود، اما در کنار آن سعی می‌شود با همت خود هنرمندان این بازارچه‌ها در سطح شهرستان‌ها فعال شود و امکان فروش بهبود پیدا کند.

ایزدی گفت: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی برای هنرمندان نشاط آور و در توسعه اقتصادی و اشتغال آنها مؤثر است. هراندازه برای نمایشگاه‌های صنایع دستی تبلیغ شود باز هم کم است و امیدواریم تعاملات بین دستگاهی در این زمینه گسترش پیدا کند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی بیان کرد: شاید کمتر کسی باشد که از قلم زنی مینا کاری، سرمه دوزی و دیگر صنایع دستی استان مرکزی اطلاع داشته باشد برای انجام کار فرهنگی باید از خودمان شروع کرده و برندسازی کنیم تا بتوان به رونق در اشتغال این حوزه دست یافت.

برپایی نمایشگاه اقدامی مهم برای پایدارسازی اشتغال حوزه صنایع دستی

در ادامه معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار مهر ضمن بیان اینکه برپایی نمایشگاه اقدامی مهم برای پایدارسازی اشتغال حوزه صنایع دستی است، اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی در اشتغال هنرمندان مؤثر است. چرا که حوزه صنایع دستی از بخش‌های مختلف و تنوع خاصی برخوردار است و این یک امتیاز برای هنرمند محسوب می‌شود به طور مثال هنرمندی که در چند شاخه فعالیت می‌کند می‌تواند از هریک درآمد خوبی کسب کند و بازارها. مشتریان مربوط به خود را بیابد.

نمایشگاه صنایع دستی تلاقی افکار و ایده‌ها است و تنها در امر فروش خلاصه نمی‌شود بلکه تبادل تجربه و ارتقای سطح کیفی هنرهای دستی را نیز به دنبال دارد قاسم کاظمی بیان کرد: نمایشگاه‌های کشوری صنایع دستی به سبب تنوع محصولات صنایع دستی هنرمندان کشور یک نمایشگاه جامع است که آشنایی مردم با هنرهای دستی را به دنبال دارد و هنرمندان از این اقدام رضایت دارند چراکه می‌توانند روی ارائه آثار خود به شهروندان و مخاطبان تمرکز کرده و فعال‌تر عمل کنند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی اظهار کرد: نمایشگاه صنایع دستی تلاقی افکار و ایده‌ها است و تنها در امر فروش خلاصه نمی‌شود بلکه تبادل تجربه و ارتقای سطح کیفی هنرهای دستی را نیز به دنبال دارد.

به نظر می‌رسد صنایع دستی به سبب تنوع در رشته‌های مختلف از جایگاه خوبی برای اشتغال و درآمدزایی برخوردار است به طوری که عده بسیاری از هنرمندان از این طریق به اشتغال دست پیدا کرده اند؛ از طرفی حضور در نمایشگاه‌های صنایع دستی فرصت مناسبی برای رونق این اشتغال است و در مجموع اشتغال در این عرصه به حمایت مسئولین نیاز دارد.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر،تاریخ انتشار: 22 تیر1398،کدخبر:4664817 ،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین