پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۹۱۹
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۴
عمده حاشیه‌نشینان شهر اهواز در مناطق ۶ و ۵ شهرداری اهواز زندگی می‌کنند؛ یعنی پرجمعیت‌ترین و محروم‌ترین مناطق اهواز که شامل کوی علوی، خشایار، خیابان انقلاب، آهن افشار، کیان، ملاشیه، عین دو، مندلی، سه راه خرمشهر، شهرک رزمندگان، شهرک اهواز، کمپلو، لشکر سیاحی و گلدشت می‌شود.
شعارسال: رسول عوده زاده: از ١١ میلیون حاشیه نشین در کشور، ۵۰۰ هزار نفر در حاشیه کلان‌شهر اهواز زندگی می‌کنند. چیزی حول و حوش بیش از ۴۰ درصد جمعیت مرکز استان خوزستان. حاشیه نشینی البته تنها در اهواز خلاصه نمی‌شود، بلکه دست کم ۱۵ نقطه در استان را نیز درنوردیده و روی هم رفته خوزستان را دومین استان حاشیه‌نشین در کشور پس از مشهد کرده است. حاشیه حاشیه است، متن نیست؛ فرقی نمی کند چه در آبادان و امیدیه و ماهشهر و بندر امام باشد چه در ایذه، مسجدسلیمان و اندیمشک و دزفول.

عمده حاشیه‌نشینان شهر اهواز در مناطق ۶ و ۵ شهرداری اهواز زندگی می‌کنند؛ یعنی پرجمعیت‌ترین و محروم‌ترین مناطق اهواز که شامل کوی علوی، خشایار، خیابان انقلاب، آهن افشار، کیان، ملاشیه، عین دو، مندلی، سه راه خرمشهر، شهرک رزمندگان، شهرک اهواز، کمپلو، لشکر سیاحی و گلدشت می‌شود.

نبود طرح خدمات شهری، نبود آسفالت مناسب، فاضلاب‌های سطحی و روباز، توجه نکردن شهرداری به جمع آوری زباله‌ها، نبود بهداشت مناسب در مسیر مدارس، نبود آب آشامیدنی بهداشتی، وجود ریل قطار در خیابان‌ها، متصل نبودن به سیستم حمل و نقل شهری، بیکاری، فراوانی شغل کاذب، اقتصاد کنار جاده‌ای، انواع بیماری، سوء تغذیه و نارسایی‌های بهداشتی و آموزشی، گسترش آسیب‌های اجتماعی، تبعیض اجتماعی و سیاسی و امنیت ناپایدار مهم‌ترین مشکلات مناطق حاشیه‌ای اهواز هستند.

اما این مشکلات بی‌پایان هیچ‌گاه دغدغه مدیریت استان نبوده و مسئولان شهری نیز در سایه این اهمال از مسئولیت شانه خالی می‌کردند. مدیریت قبلی استان برای ناله‌های مردم حواشی و نقد رسانه‌ها و نخبگان درباره عدم توجه به حاشیه شهر تره‌ای خورد نمی‌کرد. به عبارت ساده‌تر پاداش جنگ زدگی مردمان ساکن حاشیه، شعار و بی‌توجهی بود. اما حالا ورق برگشته و مدیریت جدید استان سعی می‌کند تا کمی اوضاع را به وضعیت صفر برساند.

سرویس اجتماعی «فردا» پیش از این نیز درباره وضعیت نامناسب محله های ملاشیه و عین دو گزارش هایی را منتشر کرد که پس از بازتاب آن در رسانه های محلی استان شاهد توجه مسئولین امر به این مناطق شد تا جاییکه نشست ها و بازدیدهایی توسط مسئولین از این محله ها صورت گرفت.

بنابراین گزارش، طی رسم سالیانه علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور به مناسبت عید فطر در زادگاهش یعنی اهواز حاضر شد و مراسم سنتی معایده را برپا کرد. او همچنین در نماز عید فطر در منطقه محروم عین دو حاضر شد و مشکلات آن‌ها را از نزدیک بررسی کرد.

* هیچ جوابی برای اهالی ملاشیه درباره محرومیت منطقه‌شان نداریم

در این زمینه، استاندار خوزستان برای اقامه نماز عید فطر در منطقه محروم ملاشیه حاضر شد و پس از نماز ضمن بازدید میدانی از منطقه با مردم محل به گفت‌وگو پرداخت. او همچنین شب عید نیز به منطقه پرجمعیت دیگری در حاشیه شهر اهواز یعنی عین دو رفت و از نزدیک با مشکلات ساکنان آن آشنا شد.

غلامرضا شریعتی در دیدار عیدانه با اهالی منطقه محروم ملاشیه، با اذعان به کم کاری مسئولان استانی و شهری در زمینه رفع محرومیت این منطقه حاشیه‌ای گفت: هیچ جوابی برای اهالی ملاشیه درباره محرومیت منطقه‌شان نداریم. در برابر وضعیت ملاشیه همه ما مقصریم.

او همچنین گفت: هفته آینده ضمن بازدید میدانی، جلسه‌ای با حضور مدیران آبفا، برق، شهرداری و مدیران مربوطه در ملاشیه برگزار خواهیم کرد که امیدوارم منتج به نتیجه باشد. انتقاد مردم از عملکرد مدیران بجا و ضروری است باید به منطقه ملاشیه توجه ویژه بشود.

* قول پیگیری مشکلات مردم ملاشیه در مجلس

در ادامه، علی ساری نماینده اهواز در مجلس نیز از پیگیری مشکلات و عقب ماندگی‌های منطقه محروم و کم برخوردار ملاشیه خبر داد و گفت: در برابر حجم فراوان مشکلات و معضلات مردم ملاشیه که از ابتدایی‌ترین امکانات زندگی محروم هستند، احساس شرمندگی می‌کنم.

بنا به این گزارش، اهالی ملاشیه در این دیدار از قطعی آب و معضل سیستم فاضلاب و دیگر مشکلات عمرانی، فرهنگی، امنیتی، طرح جامع شهری اهواز، دوندگی جهت اخذ اسناد منازل کوی ملاشیه و معضل بیکاری جوانان ملاشیه انتقاد کردند.

* پروژه های نیمه تمام عین دو تکمیل خواهند شد

استاندار خوزستان در جلسه با نخبگان و اعضای شورای یاری عین دو قول تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و قدیمی این ناحیه ویژه شهری را داد.

فرماندار اهواز نیز دلیل محرومیت عین دو را جدایی آن از اهواز در طول سی سال گذشته و به دلیل نداشتن کد شهری دانست که عدم بهره برداری مناسب از اعتبارات تخصیص شده را به دنبال داشت. اسماعیل ارزانی بیرگانی افزود: مشکلات عین دو نیاز به مدیریت صحیح برای برطرف شدن دارد، در شهر الحایی با وجود کاهش منابع مالی و اعتبارات اندک اما با وجود مدیر شهری لایق و توانمند کارهای ارزشمندی انجام شده است و اقدامات بسیاری برای رفع محرومیت از شهرداری الحایی شاهد هستیم. این تجربه قابل تکرار در این منطقه است.

در این جلسه مطالبات مختلفی از جمله محرومیت از خدمات شهری، برطرف کردن معضل فاضلاب، تکمیل پروژه مجموعه ورزشی عین دو، فرهنگسرا، توجه ویژه به ضعف زیرساخت‌ها، نارضایتی از بی‌توجهی اعضای شورای شهر در این سه سال گذشته، تبعیض آشکار در پست‌ها و خدمات رسانی به مناطق محروم و مشکل فضای آموزشی در عین ۲ از سوی نمایندگان مردم عین ۲ مطرح شد.

* تاکید بر رفع مشکلات ملاشیه

استاندار خوزستان طبق وعده سه شنبه شب ۲۲ تیرماه با حضور در مسجد امام جعفر صادق (ع) محله محروم ملاشیه اهواز ضمن بررسی مشکلات این منطقه بر رفع این مشکلات تاکید کرد. غلامرضا شریعتی همچنین بر لزوم توجه تمام دستگاه‌ها و مدیران جهت رفع مشکلات ملاشیه و سایر مناطق حاشیه شهر تأکید کرد.

در این نشست که پس از اقامه نماز مغرب و عشا و با حضور جمعی از اهالی برگزار شد، مشکلات فاضلاب شهری، وضعیت گاز شهری، بیکاری جوانان ملاشیه در جوار صنایع و کارخانه‌های موجود، مشکلات حمل و نقل عمومی مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

* کارخانه های اطراف ملاشیه باید عوارض آلایندگی پرداخت کنند

استاندار خوزستان همچنین به مشکلات آلودگی محیط زیست، آلودگی از کارخانه‌های اطراف ملاشیه و لزوم عوارض آلایندگی، مشکلات بهداشتی و آموزشی و کمبود مدارس در این منطقه اشاره و بر تلاش برای رفع این مشکلات تاکید کرد.

استاندار خوزستان در این جلسه تاکید کرد: در خصوص استخدام‌های صنایع نفتی، حفاری، فولاد و پتروشیمی بررسی‌های لازم انجام می‌شود و چنانچه سهمیه بومی استان در این استخدام‌ها لحاظ نشده است پیگیری‌های لازم صورت می‌گیرد.

فرماندار اهواز، شهردار اهواز، مدیرعامل شرکت آبفا و مدیر شرکت گاز، مدیر پدافند غیرعامل استانداری، مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان، برای بررسی مشکلات و شنیدن خواسته‌های مردم، استاندار خوزستان را همراهی کردند.

در ابتدای این نشست امام جماعت مسجد امام جعفر صادق برخی از مشکلات منطقه محروم ملاشیه را مطرح کرد.

* سپاه برای رفع محرومیت ملاشیه دست‌به‌کار شد

پیش از این، نشست بررسی و حل مشکلات مناطق محروم اهواز به ویژه منطقه محروم ملاشیه با حضور سردار شاهوارپور فرمانده سپاه حضرت ولی‌عصر (عج) استان خوزستان، سیدخلف موسوی شهردار اهواز و براتی مدیرعامل شرکت آبفای اهواز برگزار شد.

در ابتدای این نشست فرمانده سپاه حضرت ولی‌عصر (عج) با تاکید بر ضرورت رفع محرومیت و مشکلات مردم اظهار کرد: امروز رسیدگی به وضعیت مردم محروم، مهم‌ترین رسالت ماست.

سردار شاهوارپور از عزم جدی سپاه برای آغاز حرکت جهادی برای محرومیت‌زدایی از مناطق اهواز خبر داد و گفت: سپاه خود را در کنار مردم می‌داند و تا رفع کامل مشکلات این مناطق، تلاش‌های خود را متوقف نخواهد ساخت.

وی با تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته توسط شهرداری اهواز، خواستار توجه بیشتر به منطقه ملاشیه و رفع مشکل فاضلاب و عمران شهری این منطقه شد.

* محرومیت‌زدایی در دستور کار شهرداری

در ادامه این نشست، شهردار اهواز با تشکر از اهتمام و تلاش‌های مجموعه بسیج و سپاه برای خدمت‌رسانی به مناطق محروم شهر اهواز، آمادگی شهرداری اهواز را برای آسفالت خیابان‌های منطقه پس از ایجاد شبکه اصولی فاضلاب اعلام کرد و گفت: محرومیت‌زدایی از مناطق کم‌برخوردار و به ثمر نشاندن پروژه‌های ماندگار در دستور کار شهرداری اهواز قرار گرفته است.

سیدخلف موسوی افزود: بر اساس توافقات این جلسه، شهرداری با جدیت و سرعت بیشتری احداث زمین‌های ورزشی، جدول‌کاری و پارک‌های محله‌ای و فضای سبز و جمع‌آوری پسماند منطقه را پیگیری خواهد کرد.

* بزرگ‌ترین مشکل منطقه ملاشیه

شهردار اهواز در حاشیه این جلسه نیز اظهار کرد: به دلیل وقوع جنگ تحمیلی، بازسازی ناقص و غیراصولی و از بین رفتن کشاورزی در ۲ دهه گذشته شاهد ایجاد مناطقی در شهر اهواز هستیم که متأسفانه فاقد امکانات اولیه هستند که فقط با اختصاص منابع مالی فراوان و عزم و اراده ملی و جهادی و همکاری همه دستگاه‌ها می‌توان نسبت به توسعه این مناطق امیدوار بود.

موسوی مشکل عمده منطقه ملاشیه را نبود شبکه دفع فاضلاب دانست و گفت: شهرداری بارها برای تسطیح و آسفالت خیابان‌های این منطقه اقدام کرده است که به دلیل نبود شبکه فاضلاب، خود مردم خواسته‌اند این اقدام تا زمان ایجاد شبکه اصلی فاضلاب و جمع‌آوری جوی‌های روباز منطقه به تعویق بیفتد.

* مرکز فنی و حرفه‌ای عین دو در صف انتظار

در ادامه بازتاب خواسته‌های اهالی حاشیه، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان به همراه معاونین و کارشناسان دفتر فنی از پروژه احداث مرکز شهدای عین دو، کارگاه‌های آموزشی و سایت اداری آن بازدید و بر تسریع راه اندازی این مرکز تاکید کرد.

«عبدالنبی سواعدی» به توسعه آموزشی‌های بازار محور اشاره کرد و گفت: بهره برداری از مرکز و فعال کردن کارگاه‌های آموزشی می‌تواند نقش مهمی در ایجاد اشتغال پایدار داشته باشد. وی بر توسعه آموزش در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته تاکید و خواستار اجرای آموزش‌های متناسب با نیاز بازار کار برای تربیت نیروی ماهر در مناطق محرم شد.

سواعدی درباره این پروژه گفت: مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای عین دو در زمینی به مساحت ۴۷۱۸ متر مربع، با زیربنای ۱۲۵۹ مترمربع و در نظر گرفتن چهار کارگاه آموزش مهارتی احداث شده است. ساختمان این پروژه تحویل موقت شده و آماده تجهیز و راه اندازی است. این پروژه شامل بخش‌های کارگاهی، اداری، نگهبانی، سرایداری، سرویس‌های بهداشتی، نمازخانه و محوطه است.

مسئولان تا امروز هر کاری که برای حاشیه شهر اهواز انجام داده‌اند، به حاشیه رفته‌ است. تاکنون نگاه مدیران استان به حاشیه شهر اهواز نگاه عادلانه‌ای نبوده است. به نظر می‌رسد نگاه به حاشیه شهر باید دوستانه و همراه با تعهد باشد. تاکنون اغلب دستگاه‌هایی که باید نقشی در رفع محرومیت از این مناطق داشته باشند درگیر حاشیه‌های مدیران خود بوده و نگاهی مبتنی بر تبعیض بر رفتار آن‌ها حاکم بوده است. البته فعالان و ناظران منتظر هستند که ببینند حضور استاندار جدید چقدر می‌تواند در تغییر این نگاه سهم داشته باشد؟ آنها امیدوارند، استاندار جدید حاشیه را ببیند ولی به حاشیه نرود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری فردا نیوز، تاریخ انتشار: 23 تیر 1395، کدخبر: ۵۴۲۶۰۶، www.fardanews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین