مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن:
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: اقدام دیگر در رابطه با مسکن جامعه محرومان است، طبق برنامهریزیهای انجام شده تا پایان نیمه اول سال ۱۴۰۴، ۵۰ هزار قطعه زمین پیشبینی شده را برای این قشر تامین خواهیم کرد.
مجری طرح توسعه مکران:
مجری طرح توسعه مکران با اشاره به تعدد رقبای بنادر ایران، ایجادکنندگان کریدورهای جدید را مهمترین رقبای بندر چابهار توصیف کرد و گفت: کریدور فاو، جدیدترین رقیب بندر چابهار است.وی افزود: چابهار یک منطقه خاص است. این منطقه یک منطقه بینالمللی حملونقل است و در مسیر کریدور شمال- جنوب قرار دارد. بندر چابهار میتواند منطقه لاکلند که در آسیای مرکزی واقع شده است و اهمیت ژئواکونومیک در جهان دارد را به ایران متصل کند.
پایان بلاتکلیفی روستاییان:
صدور پروانه ساختمانی برای اراضی فاقد سند رسمی، در داخل محدوده طرح هادی، با کاربری متناسب، توسط بخشداران، شهرداران و دهیاران با رعایت سایر ضوابط و احراز مالکیت متقاضی بلامانع شد.
رئیس جمهور در معاونت توسعه روستایی :
یکی از ایرادات عملکردی روسای جمهور در جمهوری اسلامی ایران این است که فاقد نظام پشتیبان تصمیم بوده و خدم و حشم تعریف شده (نظیر مشاوران، دستیاران، دبیرخانهها و غیره) فاقد کارامدی جهت اثرگذاری بر نظامهای برنامه ریزی، نظارت و راهبری، سیاستگذاری و ... است. در چنین وضعیتی روسای جمهور بجای مطالبه گری از دستگاهها و پاسخگو کردن آنها، بیشتر به بازدید میروند و به انبوهی از غلوها، بلوف ها، ایده الها، برنامههای تاریخ گذشته، نظرات فردی و ... گوش داده و بشکل ساده گونهای سرشان کلاه میرود. چرا نباید آقای پزشکیان از مهندس عبدالکریم حسینزاده بپرسد که الگوی/ الگوهای مصوب مجموعه شما برای توسعه روستایی چیست؟ تعامل این الگوها با سایر الگوهای توسعه بخشی و موضوعی (اقتصادی، اجتماعی، کشاورزی و.) به چه صورتی است؟ تعامل الگوی شما با الگوی توسعه ملی به چه شکلی میباشد؟ وظایف شما در برنامه توسعه هفتم چیست و چالشهای کار کدامند؟ سه برنامه اصلی و محوری معاونت کدام است؟ و غیره. آقای پزشکیان عزیز، جناب دکتر گرامی، شربت خوردن و میوه پوست کندن و گل گفتن و گل شنفتن، نشد مدیریت و راهبری کلان کشور. شخص آقای مهندس عبدالکریم حسینزاده را به مناظره تلویزیونی یا دانشگاهی دعوت میکنیم. جناب مهندس، شما از اول هم نباید این پست را میپذیرفتی، وقتی که میدانستی صلاحیت کافی در این خصوص نداری و صدها فرد توانمندتر از شما برای تصدی این پست وجود داشتند. خدمت آقای دکتر عارف هم باید گلایه کرد و گفت که مگر ما به شخص شما و به دست شما رزومه تخصصی پیشنهادی برای تصدی این پست ندادیم؟ اگر منکر میشوید بسم الله بگویید که خلاف گفته ایم.
تکرار عدم موفقیت ها در ساخت شهرهای جدید:
رشد افسار گسیخته جمعیت شهری و تسریع فرآیند صنعتی شدن شهرها، متولیان امر توسعه را وادار به جستجوی راهکارهای مقابله با مشکلات کنونی و آینده شهرهای بزرگ کرد؛ از جمله این راهکارها سیاست شهرهای جدید است که سکونتگاه هایی با کارکرد متنوع و مستقل را در خارج از حوزه تأثیرگذاری شهرهای اصلی تجویز می کند. با وجود فراهم آوردن زمینههای ایدهپردازی و نوآوری برای برنامهریزی، بسیاری از پروژههای شهر جدید با شکست مواجه و تلاش برای ساخت سریع سکونتگاهها منجر به ایجاد الگوهای ناموفق شده است.بسیاری از برنامهریزیها در شهرهای جدید بدون تحقیقات بازار آغاز شده که منجر به افزایش قیمتها و بدهیهای سنگین برای دولت و سرمایهگذاران شده است.تمرکز بر عرضه واحدهای مسکونی و ارزیابیهای نادرست، منجر به دسترسی نداشتن به املاک مناسب برای جامعه هدف شده است.بستههای رفاهی و حمایتی دولت نقش کلیدی در جلوگیری از شکلگیری نارضایتیهای اجتماعی دارند و شامل خدمات و تسهیلاتی مانند یارانههای مسکن، تأمین اجتماعی، تسهیلات مالی و خدمات بهداشتی و آموزشی میشود.
سیاست وزارت راه و شهرسازی دربازآفرینی شهری بجای افزایش محدوده :
مطابق آمارهای رسمی، بافت فرسوده در کل کشور ظرفیت ساخت و عرضه ۳ میلیون واحد مسکونی را دارد. در طرح مسکن ملی حدود ۵ میلیون نفر ثبت نام کرده و حائز اهمیت شناسایی شدند، البته از این میان تنها ۸۰۰ هزار نفر با تکمیل آورده، ثبت نام خود در این طرح را قطعی کردند. این ارقام به خوبی موید پتانسیل بالای بافت فرسوده برای تامین بخش قابل توجهی از نیاز گروههای کمدرآمد به خانه است.توسعه حریم شهر برای اجرای طرحهایی نظیر مسکن ملی و مسکن مهر، لزوما به تامین زمین ارزان منجر نمیشود، زمینهای حاشیه شهر فاقد امکانات اولیه و زیرساختی بوده و برای اجرای پروژههای شهرسازی در آن باید خدماتی نظیر آب، برق، گاز، خیابانکشی و... در آنها اجرایی شود؛ مجموع این موارد باعث میشود که هزینه آمادهسازی این زمینها به رقمهای نسبتا قابل توجهی برسد.وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر آنکه سیاست وزارت راه و شهرسازی، بازآفرینی شهری و نه افزایش محدوده شهرهاست، از برنامه این وزارتخانه برای تسریع در واگذاری زمین و تکمیل واحدهای مسکونی خبر داد.
افزایش توجه مجلس به روستاها:
اعضای هیئت رئیسه فراکسیون توسعه روستاها و مناطق محروم انتخاب شدند و صدیف بدری، رئیس این فراکسیون شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقهای وزارت کشور :
مهدی دوستی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقهای وزارت کشور از برنامهریزی برای توسعه اقتصاد دریایی در سواحل جنوبی و شمالی ایران خبر داد.وی از ابلاغ سیاستهای توسعه اقتصاد دریا محور در ۱۰ بند خبر داد و گفت: سیاستها در خصوص پروژههای جاری و آینده است که به هفت استان ساحلی ابلاغ شده است و تاکید ما بر مدیریت بهینه منابع و رفع مشکلات است.
پایتخت های ایران در ادوار تاریخ:
تاریخچه تغییر پایتخت در ایران نشاندهنده تحولات عمیق سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی این سرزمین است. هر یک از پایتختهای ایران، نقش مهمی در تاریخ کشور ایفا کردهاند و میراث فرهنگی و تاریخی غنی را برای آیندگان به یادگار گذاشتهاند.در طول تاریخ، پایتخت بسیاری از کشورها تغییر کرده است. این اتفاق، حتی در سالهای اخیر هم رخ داده. مثلا، زمانی که روسیه پایتختش را از سنپطرزبورگ به مسکو تغییر داد، یا وقتی برزیل پایتختش را به برزیلیا منتقل کرد تا ازدحام را از ریو دو ژانیرو دور کند. اما اگر نگاهی تاریخیتر به این اتفاق داشته باشیم، ایران جزو کشورهایی است که بیشترین تغییر پایتخت را داشتهاند. مسئله اینجاست که حکومتهای محلی و دورهای زیادی در ایران به قدرت رسیدهاند و به دلایل مختلف، پایتخت را به شهر دیگری منتقل کردهاند.
پزشکیان در جلسه هیات دولت:
پزشکیان در خلال مباحث مربوط به دستور جلسه درباره موضوع توسعه سواحل مکران، با اشاره به مباحث مطرح شده از سوی چند تن از اعضای هیئت دولت اظهار داشت: همه مباحث و دغدغههای مطرحشده در اینباره صحیح است؛ اما مسئله مهم این است که متاسفانه تا کنون یک طرح کلان و کلی به عنوان نقشهراه توسعه مکران نداشتهایم و دستگاههای مختلف هر کدام به اقتضای ماموریتها و مسئولیتهای خود در این زمینه اقداماتی کردهاند. برخی از منتقدین می پرسند که در زمان تصدی مدیریت این پست توسط سردار حسین دهقان، واقعا چه عملکردی ارایه شده بود؟ چرا باید مسائل کشور به این شکل و شیوه هدایت و مدیریت شوند؟
حسینزاده، معاون رئیسجمهور:
حسین زاده معاون توسعه روستایی رئیس جمهور گفت، ۲۰ میلیون از جمعیت جامعه ما حاشیه نشین هستند (حدود یک چهارم جمعیت کشور). حدود ۳ درصد از این جامعه دچار فقر حاد بوده و همزمان چندین نوع فقر را تجربه میکنند. مبارزه با فقر و نابرابری در انواع مختلف آنها که در واقع هفت نوع فقر و ۹ نوع نابرابری وجود دارد، با همه این موارد روبرو هستیم. پلن شفاف برای این موضوع خواهیم داشت تا همگان در ایران در بحث توزیع ثروت و قدرت امکان دسترسی عادلانه داشته باشند و.. ضمن خوش آمد به جناب دکتر حسن زاده باید بیان داشت که وظیفه شما برنامه ریزی و سیاستگذاری روستایی است نه مقابله با حاشیه نشینی (هرچند این دو مقوله دارای پیوندهای نزدیکی با یکدیگر هستند). از طرف دیگر وظیفه دارید، برنامههای حدود ۳۰ نهاد فعال در حوزه روستایی را بشکلی یکپارچه حول الگوهای توسعهای مناسب با شرایط روستاها و همگرا با الگوهای توسعه کشاورزی، اقتصادی و ملی، هماهنگ کنید. برنامههای محرومیت زدایی منطقهای و فقرزدایی، جزیی از کار شما حول الگوهای توسعه روستایی است.
سید جمال موسوی، عضو کمیسیون عمران مجلس:
عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه بخش عمده هزینههای مسکن به قیمت زمین اختصاص دارد، اگر مشکل زمین در حوزه ساختوساز حل شود، گره مسکنسازی باز خواهد شد گفت: افزایش ۳۳۰ هزار هکتار محدوده شهری و روستایی مطابق با قانون برنامه هفتم توسعه اجرایی شود. ضمن تائید این نظر باید گفت که صرف دلخوش سازی به کاهش و حذف قیمت زمین در نهضت مسکن سازی وافی نبوده و هزینه ساخت در شرایط حاضر به سمت ۲۰ میلیون تومان گرایش پیدا کرده است که برای یک واحد ۸۰ متری به حدود یک و نیم تا دو میلیارد تومان میرسد. توسعه نهضت ساخت مسکن اجارهای، تقویت خط اعتباری، کنترل تورم، از حداقلهای لازم برای کاهش مشکل مسکن در کشور است.
وزیر راه و شهرسازی:
فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی گفت، عدد سازی مسکن بس است، باید حواس مان باشد که در ازای آمارهایی که ارائه میدهیم، چهار سال دیگر باید پاسخگو باشیم.صادق اگرچه از بی توجهی به تجربه ساخت مسکن مهر در زمان تدوین قانون جهش تولید مسکن و برنامه هفتم توسعه، ابراز تأسف نمود اما تاکید کرد: موضوع تأمین مسکن متقاضیان با جدیت در دستور کار دولت چهاردهم قرار دارد و تلاش خواهیم کرد تا بخشی از این موانع برداشته شود.وی خواستار منطقه بندی استانها برای حل مشکلات بخش مسکن و تسریع در تعهدات وزارت راه و شهرسازی برای تولید مسکن شد.گفتنی است مسعود بیاتمنش سرپرست معاونت مسکن و ساختمان، شهرام ملکی سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید، ارسلان مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز در این جلسه حضور داشتند.
علی خوئینی مدیرکل دفتر امور فنی و تهیه طرح هادی بنیاد مسکن:
مدیرکل دفتر امور فنی و تهیه طرح هادی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: طرح هادی ۴۰ هزار روستای کشور تهیه شده است و اجرای این طرح نقش مهمی در توسعه این روستاها ایفا میکند. باید از آقای خوئینی پرسید که چرا طرحهای هادی بالغ بر ده سال در استانهای شمالی، مورد بازنگری قرار نمیگیرند؟ مگر وظیفه بنیاد مسکن، بازنگری طرحهایی که ۴۰ سال از عمر آنها گذشته است، نیست؟ چرا نقشههای طرح هادی روستاهای کشور در مقیاس مناسب در اختیار عموم قرار نمیگیرند؟ چرا بحث تغییر کاربری های باغی در روستاهای شمالی ممنوع شده و مردم در مشکلات چند قرار گرفته اند؟
مهرداد بذرپاش ،وزیر راه و شهرسازی:
وزیر راه و شهرسازی از برنامه الصاق ۳۰۰ هزار هکتار زمین به پهنههای شهری و تشکیل ستاد اجرایی سازی این برنامه در وزارتخانه خبر داد و گفت: تامین این میزان زمین، در عمل میتواند ما را به عدد ساخت ۶ میلیون مسکن برساند. بذرپاش بیان داشت که طبق اعلام رسمی بانک مرکزی رشد تولید بخش مسکن از منفی ۶,۹ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۷.۱ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده است . در بخش روستایی نیز علاوه بر بهسازی و روکش راههای روستایی، در دولت سیزدهم ۷۳۰۰ کیلومتر راه روستایی جدید احداث شده و نوسازی ۵۴۵ هزار خانه روستایی نیز آغاز گردیده که ۳۰۰ هزار واحد آن تکمیل و به مردم تحویل شده است، علاوه بر اینها از مجموع برنامه واگذاری یک میلیون قطعه زمین به روستاییان، واگذاری ۷۰۰ هزار قطعه آن انجام شده که این نیز کاری بزرگ و ارزشمند است.
«حومهتراشی» یا «بازسازی هوشمند محلهها»؟
تله زمین ارزان یکی از جذابیت های پوپولیستی دولت ها در زمان ارایه وعده های انتخاباتی است. موضوعی که در عمل مشکلاتی چند را در مدیریت شهری و سامان دهی کانون های اسکان شهری در قالب حومه تراشی، ایجاد می کند. به شکل کلی پیروز انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری و کابینه انتخابی او دو مسیر برای توسعه شهری و تامین نیاز مردم به مسکن پیشروی خود دارند. خانهسازی در حومه شهرها یا بازسازی محلههای فرسوده شهری و ساخت خانههای بیشتر در این مناطق. در حالی که حومهتراشی از جذابیت اولیه برخورداری از زمین رایگان یا ارزان برخوردار است، اما بررسیها نشان از آن دارد که این نحوه توسعه برای بسیاری از شهرها از جمله شهر تهران یک تله بوده و نتیجهبخش نیست؛ درواقع این مدل توسعه شهری از سویی به تحمیل هزینه گزاف برای تامین زیرساخت، حملونقل و... میانجامد و در عین حال میتواند تبعات اجتماعی متعددی درپی داشته باشد. البته عدمتوصیه به توسعه پیرامونی و حومهای شهر نسخهای واحد برای تمامی شهرها نبوده و بسته به موقعیت جغرافیایی و فرهنگی لازم است بررسی دقیقی انجام شود تا راهکاری بهینه ارائه شود.
«پاستور» به «رئيسي» تغيير يافت :
پاستور در مرکز تهران بالاخره و پس از یکصد سال تغییر نام داد و به اسم ابراهیم رئیسی هشتمین رئیسجمهوری اسلامی نامگذاری شد. اما نامگذاری حفاظتشدهترین خیابان تهران به نام پاستور، به دلیل واقع شدن «انستیتو پاستور» در این ناحیه بود. باغی وسیع و سرسبز که موقوفهی شاهزاده عبدالحسین فرمانفرماست و بالای آن نوشته شده: «انستیتو پاستور، موقوفهی فرمانفرما، تاسیس ۱۲۹۹». موسسهای که یک قرن قبل برای واکسیناسیون سراسری در ایران و مبارزه با اپیدمیهایی، چون وبا، طاعون، هاری و آنفولانزا پدید آمده است. حال باید پرسید که بجای المان سازی، طراحی حجمها و مجسمههای مفهومی نفیس از رئیس جمهور شهید، چرا شورای شهر کم خاصیت حاضرف علاقه وافر به تغییر اسامی خیابانها دارد. بارها به دوستان امنیتی و نظارتی و مدیران شهری در خصوص سن آقای چمران هشدار داده ایم، کسی شنید، خیر. اگر کج اندیشی نکرده باشند، لطف کرده اند.
دومین نشست عصرانههای خانه معمار:
حمیدرضا صارمی با اشاره به موضوع خانههای خالی شهر تهران، گفت: هرگاه صحبت از مسکن سازی در شهر تهران میشود، نقدهای زیادی به ما وارد میکنند که تهران مملو از خانههای خالی است، در حالیکه ما با کمبود مسکن در شهر تهران مواجهیم؛ بنابراین همه باید در این حوزه به یک اجماع برسیم که اگر تعداد خانههای خالی در تهران زیاد است، روند تولید مسکن باید متوقف شود؛ اما اگر چنین موضوعی صحت ندارد، باید این شائبه از اذهان پاک شود.
بعد از دستور تقویت تامین منابع مالی و تامین آهن و سیمان:
در جلسه هیات دولت، رئیس جمهور ضمن دستور به وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی برای رفع موانع تامین مالی مورد نیاز بخش تولید، از وزارت راه و شهرسازی و شهرداریها نیز خواست نسبت به تسریع در ارائه مشوقهای مسکنسازی در بافتهای فرسوده اقدام کنند. تحلیل گران معتقدند که چنانچه رئیس جمهور برای شهری مانند تهران، یک تا دو طبقه تشویقی در نظر بگیرد، بخش خصوصی اقدام به شخم زدن این شهر و تسریع در ساخت و ساز می کند. موضوعی که از یک طرف،باعث کاهش مخاطرات مرتبط با بافت فرسوده در زمان زلزله شده و از طرف دیگر، سرعت بخش تحقق اهداف طرح مسکن ملی است.
جزییات طرح تقسیم استان تهران از زبان استاندار:
علیرضا فخاری استاندار تهران در تشریح موضوع تقسیم استان تهران گفت: دو منطقه در این طرح وجود دارد که در غرب شهریار، ملارد، بهارستان و پرند شهرهای این بخش و در حوزه جنوب شرقی نیز ورامین، پاکدشت، پیشوا و قرچک جزو محدودههایی است که این ۴ شهرستان مشمول طرح جداسازی میشوند. سوال اینجاست که آیا به هزینه استان شدن و جهش قیمت ملک در استان های جدید( خصوصا شهر مرکز استان)، فکری شده است؟