پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۷۰۳۷
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۴
اقلیم کشور ایران در ناحیه خشک و نیمه خشک قرار دارد، تغییرات آب و هوایی در سه دهه اخیر در دنیا نیز مزید بر علت شده و توسعه شهرنشینی، استقرار صنایع آب‌بر در مناطق مرکزی، عدم به‌کارگیری فناوری‌های نوین و عدم رعایت الگوی صحیح مصرف در سه حوزه کشاورزی، صنعت و شرب بویژه در سال آبی و زراعی گذشته، شرایط را تشدید کرده است.

شعار سال:اقلیم کشور ایران در ناحیه خشک و نیمه خشک قرار دارد، تغییرات آب و هوایی در سه دهه اخیر در دنیا نیز مزید بر علت شده و توسعه شهرنشینی، استقرار صنایع آب‌بر در مناطق مرکزی، عدم به‌کارگیری فناوری‌های نوین و عدم رعایت الگوی صحیح مصرف در سه حوزه کشاورزی، صنعت و شرب بویژه در سال آبی و زراعی گذشته، شرایط را تشدید کرده است. واقعیت این است که وقوع خشکسالی در ایران پدیده‌ای استثنایی نبوده و در 40 سال اخیر، حداقل در دو دهه با آن مواجه بوده‌ایم که سال 1387 و سال 1400 کم‌سابقه‌ترین سال‌های خشک کشور به شمار می‌روند. در مواجهه با پدیده طبیعی خشکسالی و واقعیت اقلیم کشور باید مدیریت مصرف آب و تمهیدات مرتبط با آن را بر اساس شرایط خشک و نیمه خشک طراحی و اگر کشور با پدیده بارش بالا و شرایط ترسالی مواجه شد آن را یک پدیده ویژه قلمداد کرد و از فرصت به وجود آمده در آن سال‌ برای سال‌هایی که کشور در وضعیت بارش زیر نرمال قرار دارد بهره‌برداری کرد. در راستای حل مشکلات کشور در زمینه خشکسالی و مدیریت آن، سیاست‌ها و اقدامات زیر می‌تواند مؤثر واقع شود.

1- اولویت استفاده از فناوری‌های مرتبط با ماشین‌آلات و ادوات، به‌کارگیری آبیاری نوین و روش‌های کم‌آبیاری، رعایت الگوی کشت و کاهش کاشت محصولات آب‌بر در مناطق خشک، استفاده از فناوری نوین بذر و نهال و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در بخش کشاورزی.

2- مدیریت ذخیره و رهاسازی مناسب آب در مخازن پشت سدها در طول سال با پیش‌بینی صحیح‌تر شرایط آب و هوایی، عدم تکیه بر تولید برق در تابستان از سدهایی که وظیفه ذخیره‌سازی آب برای مصارف عمده را برعهده دارند و مدیریت کنترل سیلاب‌های زمستانه در اسفند می‌تواند در بهبود شرایط و مدیریت آب کشور در استان‌های حساس مؤثر باشد.

3- اصلاح قیمت آب شرب شهری به صورت پلکانی برای مصارف بالاتر از الگوی مصرف و همچنین استفاده از فناوری‌های نوین بیو و نانو در مباحث صنعتی و کشاورزی.

4- انتقال تدریجی صنایع آب‌بر موجود در استان‌های مرکزی کشور به سواحل جنوبی، اصلاح قیمت آب مصرفی صنایع در جهت کنترل مصرف، استحصال دوباره و بازچرخانی آب مصرفی صنایع باید در اولویت قرار گیرد.

5- انتقال آب از سواحل جنوبی و شمالی کشور به مناطق مرکزی بویژه برای صنایع آب‌بر مستقر در استان‌های مرکزی و شیرین‌سازی آب دریا برای مصارف شرب شهری.

6- اصلاح قیمت آب به همراه اخذ مالیات مضاعف در بخش مصارف باغ ویلاها در استان‌هایی که با پدیده کم آبی مواجه‌اند.

7- جبران و پرداخت خسارت به کشاورزان ناشی از عدم تأمین حقابه آنها، توسط صنایع آب‌بر، باغ ویلاها و فعالیت‌های خدماتی پرمصرف.

8- استفاده از پساب شهری در جهت توسعه و بهره‌برداری صنایع، فضای سبز، توسعه باغات و زراعت چوب.

9- جانمایی مناسب استقرار شرکت‌های جدید آب‌‍‌بر و توزیع مناسب جغرافیایی جمعیت از مناطق کم‌آب به مناطق جغرافیایی که دسترسی بیشتر و مناسب‌تری به آب دارند نیز از جمله موارد مهم در حوزه مدیریت آب به شمار می‌رود.

10- توجه به فعالیت‌های آبخیزداری، مدیریت یکپارچه حوزه‌های آبخیز، جنگل‌کاری با استفاده از پساب شهری، انجام فعالیت‌های مرتع‌داری، حفظ پوشش گیاهی و حفظ حقابه محیط زیست.

در این راستا برگزاری مستمر جلسات ماهانه شورای عالی آب به ریاست رئیس جمهور و تشکیل کارگروه دائم هماهنگی و مقابله با خشکسالی با مسئولیت وزیر نیرو و عضویت وزرای جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، سازمان حفاظت محیط زیست و استانداران استان‌های چهارمحال و بختیاری، خوزستان، اصفهان و یزد برای اتخاذ سیاست‌ها و اقدامات لازم و نظارت بر امور ضروری است.

*دکتر صادق خلیلیان
استاندار خوزستان
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران ، تاریخ انتشار: 15  آذر  1400، کدخبر: ، www.irannewspaper.ir،593608

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین