پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۷۰۵۰
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۱
یک شرکت فرانسوی که روی آمایش سرزمین ایران فعالیت می‌کرد، آن روز‌ها که جمعیت ۳۰ میلیون بود پیش‌بینی کرد که جمعیت تا سال ۲۰۰۰ میلادی به ۵۰ میلیون می‌رسد. در مطالعه این شرکت فرانسوی آمده که در سال ۲۰۰۰ برای جمعیت ۵۰ میلیونی و در سرزمین‌های مرکزی دیگر آب وجود ندارد.
شعار سال: «کمال آرمان»، کارشناس توسعه بیان کرد: «دهه ۷۰ میلادی که مصادف بود با دهه ۵۰ خودمان بود عصر مطالعات بود، مطالعات در خصوص شهر تهران و موارد دیگر که به آن طرح ملی آمایش سرزمینی گفتند، یک شرکت فرانسوی که روی آمایش سرزمین ایران فعالیت می‌کرد، آن روز‌ها که جمعیت ۳۰ میلیون بود پیش‌بینی کرد که جمعیت تا سال ۲۰۰۰ میلادی به ۵۰ میلیون می‌رسد. در مطالعه این شرکت فرانسوی آمده که در سال ۲۰۰۰ برای جمعیت ۵۰ میلیونی و در سرزمین‌های مرکزی دیگر آب وجود ندارد. در این مطالعه سواحل جنوبی ایران انتخاب می‌شود برای اسکان بیست میلیون نفر جمعیت که کلیه صنایع هم باید جا به جا می‌شدند. اما بعد از انقلاب به دلیل جنگ یک ترسی از مرزنشینی ایجاد شد که همه امکانات را به مرکز کشور منتقل کردیم و به آن عمق استراتژیک گفتند و به آب توجه نکردند.»

وی ادامه داد: «آن موقع که چنین تصمیمی گرفته شد دوران ترسالی بود، اما حواسمان نبود که رشد جمعیت به‌طور شگفت‌انگیزی دارد افزایش پیدا می‌کند طوریکه در سال ۲۰۰۰ آن پیش‌بینی ۵۰ میلیونی جمعیت تبدیل به جمعیت ۶۰ میلیونی می‌شود، در کنار این مسائل سطح زیر کشت محصولات کشاورزی هم افزایش پیدا می‌کند، درخواست آب بالا می‌رود و متاسفانه آب را تا سطح ۱۵۰ متر برداشت کردیم؛ بنابراین افزایش جمعیت، افزایش سطح زیر کشت، نبود سیستم‌های جدید و استفاده نکردن از امکانات سرزمینی در جنوب از دلایل مهم کمبود آب است. ما اگر نگرانی از مرزنشینی نداشته باشیم کشوری هستیم که دریای زیادی داریم و امکانات برداشت آب از دریا وجود دارد.»


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرآنلاین، تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۰، کدخبر:۱۵۷۹۰۲۲، www.khabaronline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین