مدرسه، دانشگاه و مهارت - آموزش عالي و دانشگاه

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۴ - 2025 November 22
مدرسه، دانشگاه و مهارت - آموزش عالي و دانشگاه
اجلاس روسای دانشگاه های سطح یک کشور: ارسال لایحه تبدیل دانشگاه‌ها به «نهاد عمومی غیردولتی» به مجلس + رویکرد کاهش هزینه دولت یا چابک سازی و مثلا خودگردانی دانشگاه ها؟!
امید رئیس دانشگاه تهران :

اجلاس روسای دانشگاه های سطح یک کشور: ارسال لایحه تبدیل دانشگاه‌ها به «نهاد عمومی غیردولتی» به مجلس + رویکرد کاهش هزینه دولت یا چابک سازی و مثلا خودگردانی دانشگاه ها؟!

دکتر امید رئیس دانشگاه تهران در اجلاس روسای دانشگاه های سطح یک کشور بیان داشت که، دولت لایحه‌ای برای تغییر وضعیت حقوقی دانشگاه‌ها از نهاد دولتی به «نهاد عمومی غیردولتی» به مجلس ارائه کرده و در صورت تصویب، دارایی‌ها و منابع مالی دانشگاه‌ها به مالکیت خودشان درمی‌آید و استقلال مالی بیشتری خواهند داشت.باید از دکتر امید پرسید که آیا به خودگردانی دانشگاه ها آنهم در شرایط حاضر فکری شده است؟ آیا تدوین این لایحه برای کاهش بار مالی دولت انجام شده یا چابک سازی نظام اموزش عالی و شاید هم افزایش اختیارات مدیران موجود در دانشگاه ها؟ بنظر می رسد که حتی با تصویب این لایحه در مجلس، با شرایط فعلی آموزش عالی، وابستگی دانشگاه ها به دولت ادامه داشته و تنها اقدام به کاهش اهرم نظارتی دولت بر دانشگاه ها ، دنباله گیری شده و محقق می گردد.
از شایعات پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی بدون مجوز در مرکز بین المللی تا درگوشی ها درباره دریافت شهریه به یورو!
ادعای تخلف بزرگ در دانشگاه پیام نور؟!

از شایعات پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی بدون مجوز در مرکز بین المللی تا درگوشی ها درباره دریافت شهریه به یورو!

ادعا می‌شود برای برخی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی ورودی ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ دانشگاه پیام نور مشکلاتی خاص رقم خورده است. دانشجویان دکتری از «آزمون جامع» محروم مانده‌اند و دانشجویان دوره کارشناسی ارشد امکان گرفتن دانشنامه خود را از دست داده‌اند. به آنها گفته‌اند علت بروز این مشکلات هم بروز تخلفاتی در زمان ثبت‌نام آنها از سوی مسئولان وقت دانشگاه پیام نور است. حالا این دانشجویان مانده‌اند و هزینه و وقت غیرقابل جبرانی که صرف این اعتماد کرده‌اند. آنها می‌گویند بر اساس فراخوان سازمان سنجش اقدام به ثبت‌نام در این دانشگاه کرده‌اند. زمانی که این سازمان اعلام می‌کند «مرکز بین‌الملل دانشگاه پیام نور براساس سوابق تحصیلی دانشجیو دکتری می‌پذیرد. دانشجویانی که یا در واحد‌های بین‌الملل قشم و کیش پذیرش می‌شوند یا در واحد‌هایی که نام کشور دیگری را یدک می‌کشند. واحد گرجستان، امارات، ترکیه و… شرایط برای این دانشجویان چنان سخت است که آنها در ۱۶ مهر ماه کارزاری با عنوان «حل مشکل صدور مدرک و آزمون جامع دانشجویان پیام نور بین‌الملل ورودی ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲» راه اندازی کرده و خطاب به سیمایی صراف وزیر علوم خواستار رفع مشکل شده‌اند. با وجود همه این مشکلات، اما ناجی رئیس دانشگاه پیام نور می‌گوید فراخوان انجام شده توسط خود دانشگاه انجام شده نه سازمان سنجش: «پیگیر تخلفات هستیم و برای حل مشکل هم به دنبال راهکاریم.»
تغییر مصوبه ریاست دفتر تحقیق درباره جذب هیئت علمی از بسیج اساتید به انتخاب فرد مورد تائید سه مرجع یعنی نهاد نمایندگی رهبری، هیئت اجرایی جذب دانشگاه و بسیج اساتید
محمدعلی کی نژاد رئیس هیئت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی:

تغییر مصوبه ریاست دفتر تحقیق درباره جذب هیئت علمی از بسیج اساتید به انتخاب فرد مورد تائید سه مرجع یعنی نهاد نمایندگی رهبری، هیئت اجرایی جذب دانشگاه و بسیج اساتید

رئیس هیئت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: قبلاً بر اساس مصوبه شورا، بسیج اساتید ریاست دفتر تحقیق جذب اعضای هیئت علمی در دانشگاه ها را برعهده داشت که این مصوبه تغییر کرد و دیگر ریاست دفتر تحقیق فقط با بسیج اساتید نیست، نمایندگان نهاد نمایندگی رهبری، هیئت اجرایی جذب دانشگاه و بسیج اساتید یک نفر را به عنوان ریاست دفتر انتخاب می‌کنند که می‌تواند بسیج اساتید نباشد.
طرح سوال از سیمایی صراف وزیر عتف در صحن علنی مجلس با موضوع «علت عدم برنامه عملیاتی جدی برای کنشگری مؤثرتر دانشگاه‌ها در حل مسائل کشور»

طرح سوال از سیمایی صراف وزیر عتف در صحن علنی مجلس با موضوع «علت عدم برنامه عملیاتی جدی برای کنشگری مؤثرتر دانشگاه‌ها در حل مسائل کشور»

سخنگوی هیات رئیسه مجلس، از بررسی سوال منان رییسی از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست‌های این هفته صحن علنی مجلس شورای اسلامی خبر داد. محمد منان رئیسی نماینده قم کهک و جعفرآباد و تعداد دیگری از نمایندگان از وزیر علوم در خصوص «علت عدم برنامه عملیاتی جدی برای کنشگری مؤثرتر دانشگاه‌ها در حل مسائل کشور» طرح سوال کرده بودند که در نشست علنی ۱۷ شهریورماه مجلس اعلام شده بود.
موفق به دور زدن تحریم ها بودیم ولو با هزینه! اما امروز، روز گذر از تحریم هاست
عارف در آیین استقبال از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان:

موفق به دور زدن تحریم ها بودیم ولو با هزینه! اما امروز، روز گذر از تحریم هاست

عارف با تاکید بر اینکه همواره موفق شدیم تحریم‌ها را ولو با هزینه دور بزنیم اما امروز، روز گذر از تحریم است و ظرفیت گذر از تحریم‌ها را داریم، تصریح کرد: کشورهای غربی در خصوص مکانیزم ماشه برای مدتی در دنیا تبلیغ می‌کردند که از نظر ما هیچ جایگاه حقوقی ندارد و سه کشور اروپایی اشتباه بزرگ دیپلماتیکی را مرتکب شدند که در آینده نزدیک متوجه این اشتباه خود خواهند شد و در شورای امنیت سازمان ملل نیز بخشی از کشورهای دارای حق وتو همین نظر و دیدگاه را با جمهوری اسلامی ایران دارند.: در صورت عملیاتی شدن مکانیسم ماشه نیز به پشتوانه جوانان دانشمند و جایگاه علمی و فناوری کشور که در اقتصاد خود را نشان می‌دهد، نگرانی نداریم چراکه اساس امروز کشور بر پایه شرکت‌های دانش بنیان و اقتصاد مبتنی بر دانش است.
هفته‌ای یک استاد، دانشگاه شریف را ترک می‌کند: سال ۱۴۰۱ به‌استاد گفتند اگر ازدواج نکنی قراردادت تمدید نمی‌شود+ «پرسیده بودند بلدی قرآن بخوانی؟»
دانشگاه ایدئولوژیک یا خانه علم؟

هفته‌ای یک استاد، دانشگاه شریف را ترک می‌کند: سال ۱۴۰۱ به‌استاد گفتند اگر ازدواج نکنی قراردادت تمدید نمی‌شود+ «پرسیده بودند بلدی قرآن بخوانی؟»

دبیر کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران آماری از مهاجرت استادان و دانشجویان ارائه می‌دهد، به‌گفته او طی ۵ سال گذشته حداقل ۱۵۰۰ استاد فنی از دانشگاه‌های برتر ایران مهاجرت کرده‌اند و طی ۲۰ سال گذشته بنا بر روایت رسمی حدود ۶۶ هزار دانشجو از ایران مهاجرت کرده است. مهاجرت بی‌وقته، هفته‌ای یک استاد، دانشگاه صنعتی شریف را ترک می‌کند؛ این یک آمار تکان دهنده از وضعیت مهاجرت اساتید است، وضعیتی که فقط محصول این روزها نیست، سال‌هاست که دانشگاه‌ شاهد خروج نخبه‌هایش است، نخبه‌هایی که گزینش‌های امنیتی صلاحیت علمی‌شان را رد می‌کند، از «امضای بیانیه» گرفته تا «مجرد بودن» و «عکس داشتن در کافه‌ای در ایالت متحده»، بهانه‌هایی هستند که هرلحظه یک استاد را به مهاجرت ترغیب می‌کند یا مانع می‌شود در دانشگاه‌های ایران تدریس کند.سوال اینجاست که آیا در گام دوم انقلاب و دوره تثبیت نیازمند فعالیت دولت های اجتماعی، باید شاهد چنین برخوردهایی باشیم؟ از دانشگاه علم و فناوری می خواهیم یا خروجی ایدئولوژیک؟ آیا زمان ان نرسیده که پنج نهاد اصلی جامعه یعنی آموزش و پرورش، اقتصاد ، خانواده، دین ، سیاست ، در تعامل و تعادل با یکدیگر قرار گرفته و سایه ایدئولوژی کم رنگ تر شود؟
حمایت از طرح ها و پایان نامه های دکتری و پسادکتری تا ۴۲۰ میلیون تومان توسط بنیاد ملی علم در سال  ۱۴۰۴
توسعه حمایت های پژوهشی و پایان نامه ای:

حمایت از طرح ها و پایان نامه های دکتری و پسادکتری تا ۴۲۰ میلیون تومان توسط بنیاد ملی علم در سال ۱۴۰۴

بنابر اعلام بنیاد ملی علم ایران (INSF)، در راستای تحقق مأموریت‌های بنیاد، سقف حمایت از طرح پژوهشی عادی مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان و در صورت همکاری بین‌المللی ۴۲۰ میلیون تومان، پسادکتری برای مدت یک سال مبلغ ۲۸۸ میلیون تومان و گرنت آن تا ۱۲۰ میلیون تومان است.همچنین از رساله‌های دکتری برای مدت دوسال و به مبلغ ۲۸۸ میلیون تومان و گرنت تا ۶۰ میلیون تومان حمایت می‌شود. در مورد طرح‌های رساله دکتری و پسادکتری با موضوعات نظری، موارد حقوق به صورت کامل پرداخت می‌شود و هزینه گرنت پرداخت نمی‌شود.پژوهشگران می‌توانند با مراجعه به جدول سقف مبالغ حمایت بنیاد ملی علم ایران برای انواع طرح‌ها از ابتدای سال ۱۴۰۴ از جزئیات سایر مبالغ حمایتی بنیاد مطلع شوند.
قطع همکاری ۲۶ استاد با دانشگاه صنعتی شریف بدلیل مهاجرت + اثرگذاری عدم مشارکت و از دست دادن توانمندی های متخصصان بر توسعه ملی
سرپرست دانشگاه صنعتی شریف:

قطع همکاری ۲۶ استاد با دانشگاه صنعتی شریف بدلیل مهاجرت + اثرگذاری عدم مشارکت و از دست دادن توانمندی های متخصصان بر توسعه ملی

مسعود تجریشی درباره مهاجرت اعضای هیئت‌علمی این دانشگاه گفت: اتفاقی که افتاده یک واقعیت است. قطع کامل همکاری ۲۶ نفر از عضو هیات‌علمی این دانشگاه.نگرانیم افراد به بهانه‌های فرصت مطالعاتی یا مرخصی دیگر بازنگردند. از بین ۴۶۰ نفر عضو هیئت‌علمی دانشگاه شریف ۲۶ نفر به صورت کامل با این دانشگاه قطع همکاری کرده‌اند.در واقع اگر بخواهیم بشکل تفضیلی توضیح دهیم، از بین ۵۲ نفرنیروی خارج شده از دانشگاه، ۲۶ نفر به‌طور کامل قطع همکاری کرده‌اند و مطمئنیم دیگر به دانشگاه برنمی‌گردند؛ ۱۳ نفر مأمور به خدمت در بخش‌ها و دستگاه‌های دیگر کشور هستند؛ ۸ نفر مرخصی گرفته‌اند و عنوان کرده‌اند برمی‌گردند و ۵ نفر نیز در فرصت‌های مطالعاتی موقت به سر می‌برند و برمی‌گردند.برای حفظ و تقویت این اساتید باید فضای فعالیت علمی در کشور گسترش یابد، تأمین مسکن اعضای هیئت علمی در دستور کار قرار گیرد و امکانات پژوهشی و آزمایشگاهی را فراهم کنیم.
اساتید رشته های مهندسی و پزشکی بیشترین متقاضیان «مهاجرت» هستند: تعداد اندک نخبگان بازکشته به کشور و عدم وجود اعتبار کافی برای جذب نخبگان خارج از کشور توسط دانشگاه ها
رییس دانشگاه تربیت مدرس:

اساتید رشته های مهندسی و پزشکی بیشترین متقاضیان «مهاجرت» هستند: تعداد اندک نخبگان بازکشته به کشور و عدم وجود اعتبار کافی برای جذب نخبگان خارج از کشور توسط دانشگاه ها

برخلاف هیاهوهای پوپولیستی درخصوص بازگشت نخبگان و جذب آنها توسط دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی داخلی، رئیس دانشگاه تربیت مدرس معتقد است که بدلیل کمبود اعتبارات ، توان جذب انها را نداریم و نخبگان بازکشته به کشور هم دارای تعداد اندکی هستند. رییس دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر اینکه میزان مهاجرت نخبگان و اساتید در بین رشته های مهندسی و پزشکی بیشتر است، گفت: تعداد مهاجرت این افراد در بین رشته های علوم انسانی به دلیل اینکه این رشته ها ماهیت خاص دارند کمتر از دیگر رشته ها می باشد. یکی از ایراداتی که دانشگاه ها با جذب نخبگانی که به کشور برمی گردند، مواجه می شوند، این است که سیستم امکان جذب این نخبگان را به آنها نمی دهد و این افراد برای جذب در دانشگاه ها باید از صفر شروع کند. در واقع عنوان می شود چون این افراد با دولت قطع ارتباط می کنند، بنابراین باید مجدد در فراخوان جذب شرکت کنند. با توجه به اینکه سن آنها از ۴۵ سال بالاتر است در نتیجه امکان شرکت در فراخوان جذب را نیز ندارند.دکتر حجت با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد اساتید دانشگاه تربیت مدرس در خارج از کشور هستند، تصریح کرد: حدود ۸۰ نفر از ۷۰۰ هیات علمی ما به دلایلی اعم از فرصت مطالعاتی، ماموریت پژوهشی، مرخصی و مهاجرت دائم در خارج از کشور به سر می برند.
بابا لباسمو نگاه، دیدی خانم دکتر شدم بابا
برای همه باباهای آسمانی و باباهای زحمت کش :

بابا لباسمو نگاه، دیدی خانم دکتر شدم بابا

ویدئوی دختری که در تصویر ادعا می کند خانم دکتر شده و بدون کمترین خجالت روبروی سر در دانشگاه تهران روی زمین نشسته و از پدرش و زحماتی که برایش کشیده، تشکر می کند. صحبت های از تحل دل، از جنس محبت و خلق لحظاتی بسیار زیبا و بی قیمت. کدام پدر است که بیننده این تصاویر باشد و اشک نریزد.افتخار داره یک همچین دختری که زحمات پدر رو نادیده نمی گیره و ازون نخوردنو نپوشیدن های پدر تشکر می کنه.
بسته شدن پرونده‌های مربوط به اعتراضات سال ۱۴۰۱ و بازگشت  ۳۰۰  دانشجوی اخراجی به دانشگاه
رییس سازمان امور دانشجویان:

بسته شدن پرونده‌های مربوط به اعتراضات سال ۱۴۰۱ و بازگشت ۳۰۰ دانشجوی اخراجی به دانشگاه

سعید حبیبا معاون وزیر عتف مدعی شد که پرونده‌های مربوط به اعتراضات سال ۱۴۰۱ دانشجویان و موضوع دانشجویان اخراجی بسته شده و کسانی که از دانشگاه اخراج گردیده و از تحصیل محروم شده بودند ۳۰۰ نفر لیست شده بود که همه آنها به دانشگاه بازگشته‌اند . معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه در حال حاضر هیچ دانشجوی اخراجی نداریم، گفت: به طور کلی در حال حاضر در کل کشور فقط ۲ دانشجوی اخراجی داریم که پرونده یکی از آن‌ها به دیوان عدالت اداری رفته و حکم این دانشجو نقض شده و دانشجوی دیگر هم مراجعه نکرده و گمان می رود به خارج از کشور رفته باشد.وی از دانشجویانی که مجازات تعلیق با احتساب سنوات دارند و برای بازگشت به دانشگاه دچار مشکل شده‌اند توصیه کرد به سازمان امور دانشجویان مراجعه کنند تا مشکلات آن‌ها به طور ویژه و در اسرع وقت بررسی و رفع شود.
آغاز ثبت‌نام و انتخاب رشته متقاضیان بدون آزمون دانشگاه‌ها برای سال 1404 از روز سه‌شنبه ۱۱ شهریورماه تا شنبه ۱۵ شهریور
اطلاعیه سازمان سنجش :

آغاز ثبت‌نام و انتخاب رشته متقاضیان بدون آزمون دانشگاه‌ها برای سال 1404 از روز سه‌شنبه ۱۱ شهریورماه تا شنبه ۱۵ شهریور

تاریخ ثبت‌نام و انتخاب رشته در رشته‌های پذیرش دانشجو صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی (بدون آزمون) سراسری مهرماه 1404 دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی اعلام شد.
ممنوعیت پذیرایی در جلسات دفاع دانشگاهی از دوره کارشناسی تا تحصیلات تکمیلی + خدا حافظی با نمرات ناشی از نمک گیری اساتید
بخشنامه معاونت آموزشی وزارت عتف:

ممنوعیت پذیرایی در جلسات دفاع دانشگاهی از دوره کارشناسی تا تحصیلات تکمیلی + خدا حافظی با نمرات ناشی از نمک گیری اساتید

بخشنامه اخیر معاونت آموزشی وزارت علوم، پذیرایی در جلسات دفاع از پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها را به‌طور رسمی ممنوع کرد. بر اساس برخی از گزارشات ، پاره ای از دانشجویان با تدارک نوعی پذیرایی سنگین ( از میان وعده تا نهار و شام) ، ضمن ایجاد نوعی جو چشم و هم چشمی بین دانشجویان، شرایط را برای نمگ گیر کردن و در معذوریت قرار دادن اخلاقی- احساسی اساتید ، فراهم می کردند. بر اساس این بخشنامه، پذیرایی حداکثر در حد آب و چای و بیسکویت با هزینه دانشگاه تعریف شده است.
کاهش حضور پسران در دانشگاه؛ زنگ خطر برای تعادل آموزشی و بازار کار
اقتصاد و تغییر طبیعی سرنوشت ها:

کاهش حضور پسران در دانشگاه؛ زنگ خطر برای تعادل آموزشی و بازار کار

آمارها نشان می‌دهد دختران با انگیزه بیشتری وارد آموزش عالی می‌شوند، در حالی که تمایل پسران به ادامه تحصیل کاهش یافته و این روند می‌تواند پیامدهای اجتماعی و اقتصادی مهمی به همراه داشته باشد.این تغییر گرایش، ریشه در مجموعه‌ای از عوامل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی شغلی دارد. از جمله تغییر شرایط بازار کار، نقش انتظارات خانواده و جامعه و همچنین تفاوت در چشم‌انداز شغلی و اقتصادی که هر جنسیت برای خود متصور است. این روند از یک سو می‌تواند مثبت باشد، زیرا نشان‌دهنده کاهش مدرک‌گرایی و تمرکز بر اشتغال‌محوری است و در عین حال نگران‌کننده باشد، از این رو که کاهش تعداد پسران شرکت‌کننده در آزمون‌های دانشگاهی، تعادل در بازار کار و توسعه رشته‌های مختلف را بر هم می‌زند.
پنج سبک استادان در راهنمایی دانشجویان تحصیلات تکمیلی: با کدام استاد پایان‌نامه برداریم؟
در موقعیت پاین نامه نویسی:

پنج سبک استادان در راهنمایی دانشجویان تحصیلات تکمیلی: با کدام استاد پایان‌نامه برداریم؟

تفاوت رویکرد‌های استادان در پروسه پایان نامه نویسی دانشجویان تحصیلات تکمیلی را می‌توان در سه موقعیت متفاوت ارزیابی کرد؛ نخست میزان مداخله استاد یا آزادی عمل دانشجو، شیوه نظارت اساتید بر عملکرد دانشجو و البته میزان توجه یا عدم توجه به خصوصیات فردی و رفتاری دانشجویانی توسط اساتیدی که هدایت آنان را در یک پروژه پژوهشی کوتاه‌مدت یعنی پایان‌نامه برعهده گرفته اند. این سه مؤلفه و 5 سبکی که براساس آن شکل گرفته حاصل مطالعه علمی محمدسعید ذکایی، استاد تمام مطالعات فرهنگی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی است که با اتکا به روش تحلیل مضمون و به وسیله بررسی مصاحبه‌های نیمه‌ساخت‌یافته 22 عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه به دست آمده است.پژوهشگر معتقد است تأملی بر روایت استادان از تجربه راهنمایی در مجموع بیانگر آزادی عمل سازمانی گسترده‌ای است که در ایفای این نقش با آن روبه‌رو هستند. او در مقاله خود می‌نویسد؛ به‌رغم گلایه‌های رایج دانشجویان در خصوص تورم بروکراسی در مراحل تصویب و تکمیل پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها میدان دانشگاهی در ایران اولویتی برای ارائه دستورالعمل‌ها و رویه‌های سازمانی مفصل برای این منظور ندارد.
ضرورت کاهش دوره کارشناسی به ۳ سال و تزریق دانشجویان به بازار کار (کدوم کار؟ کدوم بازار؟) + امکان جایگزینی مقاله به جای پایان نامه (تکرار اشتباه فاجعه بار و تدارک میز قهوه قجری در وزارت عتف برای خودکشی نظام آموزش عالی)
از تخیلات تا واقع گرایی سیمایی صراف:

ضرورت کاهش دوره کارشناسی به ۳ سال و تزریق دانشجویان به بازار کار (کدوم کار؟ کدوم بازار؟) + امکان جایگزینی مقاله به جای پایان نامه (تکرار اشتباه فاجعه بار و تدارک میز قهوه قجری در وزارت عتف برای خودکشی نظام آموزش عالی)

دکتر حسین سیمایی صراف وزیر عتف در ک برنامه تلویزیونی از اصلاحات مورد نیاز آموزش عالی کشور گفت. اصلاحاتی که عموما تکرار مکررات بوده و برخی به تخیلات شبیه هستند و پاره ای نیز ، بسیار واقع گرا می باشند. سیمایی صراف از کاهش دوره کارشناسی به سه سال صحبت کرد. موضوعی که بنظر با حذف برخی از دروس یا ادغام برخی از آنها با یکدیگر، قابل تحقق و دستیابی است. اما وقتی وزیر از تزریق زودتر دانشجو به بازار کار حرف می زند باید اندکی تامل نمود. به راستی وزیر از کدام بازار کار صحبت می کند؟ سیمایی صراف از ضرورت مهارت آموزی دانشجویان می گوید، در حالی که دانشگاه ها ، کمترین قدم موثری در این خصو ص برنداشته اند. وزیر علوم از موضوعی خطرناک بنام حذف پایان نامه دانشجویی می گوید که باید بشدت با حامیان این طرز تفکر برخورد شود. حذف پایان نامه یعنی تبدیل دوره تحصیلات تکمیلی به تنبل خانه شاه عباس . وزیر از اصلاح سهمیه های دانشگاه ، ارتقا فرصت مطالعاتی ، اعطای بورس تحصیلی ، بین المللی سازی دانشگاه ها ، تقویت دوره های اعزام به خارج در برخی از رشته ها ، شتاب افزایی علمی، تاکید بر هوش مصنوعی و کوانتوم و مواردی همانند می گوید ، اما صحبتی از شغل پنداری دوره دکتری و لزوم اعطای حقوق پایه وزارت کار به دانشجویان دکتری دولتی نمی کند؟راستی مش حسین خان ،چه خبر از بازنگری ها در سرفصل دروس دانشگاهی ، آمایش نظام آموزش عالی، مهارت محور کردن دروس دانشگاهی، حذف رشته های دانشگاهی غیر ضروری و تاکید بر میان رشته ای ها و بحث شیرین نهضت خوابگاه سازی و تامین مسکن ملی برای اساتید؟
موکول شدن تمامی امتحانات پایان ترم دانشجویان به هفته اول شهریور ۱۴۰۴ به بعد و امکان تغییر مجدد بخشنامه + ابهام در وضعیت برگزاری ترم تابستانی در دانشگاه‌ها
سیمایی صراف وزیر عتف:

موکول شدن تمامی امتحانات پایان ترم دانشجویان به هفته اول شهریور ۱۴۰۴ به بعد و امکان تغییر مجدد بخشنامه + ابهام در وضعیت برگزاری ترم تابستانی در دانشگاه‌ها

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از برگزاری امتحانات پایان ترم دانشجویان دانشگاه‌ها در هفته اول شهریورماه خبر داد و گفت: برگزاری آزمون‌های مجازی به هیچ عنوان جایز نیست.برخی از منابع مدعی شدند که برای برخی از دانشگاه ها نظیر پیام نور که بخش اعظم امتحانات خود را سپری کرده اند، ممکن است قاعده گذاری مجزایی صورت پذیرد. همچنین بررسی صحبت های وزیر نشان دهنده ابهام در وضعیت برگزاری ترم تابستانی در مراکز دانشگاهی بوده و احتمالا در تابستان امسال، ترم های تابستانی برگزار نمی شود.
پایان ضیافت‌های پرخرج دفاع: دومینوی ممنوعیت پذیرایی در جلسه دفاع از پایان نامه در دانشگاه‌های کشور
جلسه دفاع یا تالار پذیرایی:

پایان ضیافت‌های پرخرج دفاع: دومینوی ممنوعیت پذیرایی در جلسه دفاع از پایان نامه در دانشگاه‌های کشور

پدیده برگزاری جلسات دفاع پرزرق و برق در سال‌های اخیر شدت گرفته‌ است؛ به‌گونه‌ای که برخی دانشجویان به جای تمرکز بر بهبود محتوای علمی پایان‌نامه، درگیر چشم و هم‌چشمی و تشریفات شده‌اند. متاسفانه جلسات دفاع، که باید محل ارزیابی علمی پژوهش دانشجو باشد، به بستر نمایش و رقابت در هزینه‌ها تبدیل شده و نوعی تالار پذیرایی نانوشته شکل گرفته است. جلسات دفاع که اصولاً باید فرصتی برای ارائه دستاوردهای پژوهشی باشد، امروز پس از بحران‌هایی چون «پایان‌نامه‌ فروشی و تقلب» با معضل جدید «تشدید تشریفات و هزینه‌های غیر رسمی» مواجه‌اند؛ معضلی که هم حرمت علم را زیر سوال برده و هم بر سلامت نظام ارزیابی پژوهشی سایه انداخته است. در پی انتقادات گسترده دانشجویان از رقابت‌های پرخرج و رسم‌های غیرضروریِ دفاع از پایان‌نامه، دانشگاه‌های معتبر کشور یکی پس از دیگری ممنوعیت پذیرایی در این جلسات را اجرایی کرده‌اند؛ تصمیمی برای کاهش فشار مالی و بازگشت به عدالت و ارزیابی علمی.دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، دانشگاه علوم تحقیقات و دانشکده حقوق و علوم سیاسی علامه طباطبایی نیز این ممنوعیت را برای جلسات دفاع خود اعلام کرده بود و دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز بهمن 1403، به این جمع پیوسته است.
آمادگی برای پیشنهاد طرحی به دولت برای واگذاری مقطع کارشناسی دانشگاه‌ها به بخش غیردولتی
غلامرضا بلالی دبیر بیستمین اجلاس روسای دانشگاه‌ها و موسسات غیردولتی:

آمادگی برای پیشنهاد طرحی به دولت برای واگذاری مقطع کارشناسی دانشگاه‌ها به بخش غیردولتی

دبیر کمیته اجرایی بیستمین اجلاس سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی گفت: بر این باور هستیم طرحی را به دولت پیشنهاد کنیم که دولت امر آموزش عالی در مقطع کارشناسی را به بخش غیردولتی واگذار کند.غلامرضا بلالی در خصوص بیستمین اجلاس سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی اظهار کرد که این اجلاس در روز سه‌شنبه سوم تیرماه ۱۴۰۴ در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علم و فرهنگ تهران برگزار خواهد شد.شعار اجلاس مطالبه‌گری برای اجرای عدالت آموزشی و تبیین جایگاه و نقش دانشگاه‌های غیر دولتی در نظام حکمرانی است اگر برای حاکمیت به درستی روشن شود که زیر نظام غیردولتی همراه دولت برای توسعه علمی و تحول و تعالی آموزش عالی است. لازم به توضیح است که نوزدهمین اجلاس سراسری دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در اواخر اردیبهشت 1403 در دانشگاه خاتم بانک پاسارگاد برگزار شده بود.
نظرات و گلایه ها