عارف در آیین استقبال از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان:
عارف با تاکید بر اینکه همواره موفق شدیم تحریمها را ولو با هزینه دور بزنیم اما امروز، روز گذر از تحریم است و ظرفیت گذر از تحریمها را داریم، تصریح کرد: کشورهای غربی در خصوص مکانیزم ماشه برای مدتی در دنیا تبلیغ میکردند که از نظر ما هیچ جایگاه حقوقی ندارد و سه کشور اروپایی اشتباه بزرگ دیپلماتیکی را مرتکب شدند که در آینده نزدیک متوجه این اشتباه خود خواهند شد و در شورای امنیت سازمان ملل نیز بخشی از کشورهای دارای حق وتو همین نظر و دیدگاه را با جمهوری اسلامی ایران دارند.: در صورت عملیاتی شدن مکانیسم ماشه نیز به پشتوانه جوانان دانشمند و جایگاه علمی و فناوری کشور که در اقتصاد خود را نشان میدهد، نگرانی نداریم چراکه اساس امروز کشور بر پایه شرکتهای دانش بنیان و اقتصاد مبتنی بر دانش است.
دانشگاه ایدئولوژیک یا خانه علم؟
دبیر کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران آماری از مهاجرت استادان و دانشجویان ارائه میدهد، بهگفته او طی ۵ سال گذشته حداقل ۱۵۰۰ استاد فنی از دانشگاههای برتر ایران مهاجرت کردهاند و طی ۲۰ سال گذشته بنا بر روایت رسمی حدود ۶۶ هزار دانشجو از ایران مهاجرت کرده است. مهاجرت بیوقته، هفتهای یک استاد، دانشگاه صنعتی شریف را ترک میکند؛ این یک آمار تکان دهنده از وضعیت مهاجرت اساتید است، وضعیتی که فقط محصول این روزها نیست، سالهاست که دانشگاه شاهد خروج نخبههایش است، نخبههایی که گزینشهای امنیتی صلاحیت علمیشان را رد میکند، از «امضای بیانیه» گرفته تا «مجرد بودن» و «عکس داشتن در کافهای در ایالت متحده»، بهانههایی هستند که هرلحظه یک استاد را به مهاجرت ترغیب میکند یا مانع میشود در دانشگاههای ایران تدریس کند.سوال اینجاست که آیا در گام دوم انقلاب و دوره تثبیت نیازمند فعالیت دولت های اجتماعی، باید شاهد چنین برخوردهایی باشیم؟ از دانشگاه علم و فناوری می خواهیم یا خروجی ایدئولوژیک؟ آیا زمان ان نرسیده که پنج نهاد اصلی جامعه یعنی آموزش و پرورش، اقتصاد ، خانواده، دین ، سیاست ، در تعامل و تعادل با یکدیگر قرار گرفته و سایه ایدئولوژی کم رنگ تر شود؟
توسعه حمایت های پژوهشی و پایان نامه ای:
بنابر اعلام بنیاد ملی علم ایران (INSF)، در راستای تحقق مأموریتهای بنیاد، سقف حمایت از طرح پژوهشی عادی مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان و در صورت همکاری بینالمللی ۴۲۰ میلیون تومان، پسادکتری برای مدت یک سال مبلغ ۲۸۸ میلیون تومان و گرنت آن تا ۱۲۰ میلیون تومان است.همچنین از رسالههای دکتری برای مدت دوسال و به مبلغ ۲۸۸ میلیون تومان و گرنت تا ۶۰ میلیون تومان حمایت میشود. در مورد طرحهای رساله دکتری و پسادکتری با موضوعات نظری، موارد حقوق به صورت کامل پرداخت میشود و هزینه گرنت پرداخت نمیشود.پژوهشگران میتوانند با مراجعه به جدول سقف مبالغ حمایت بنیاد ملی علم ایران برای انواع طرحها از ابتدای سال ۱۴۰۴ از جزئیات سایر مبالغ حمایتی بنیاد مطلع شوند.
سرپرست دانشگاه صنعتی شریف:
مسعود تجریشی درباره مهاجرت اعضای هیئتعلمی این دانشگاه گفت: اتفاقی که افتاده یک واقعیت است. قطع کامل همکاری ۲۶ نفر از عضو هیاتعلمی این دانشگاه.نگرانیم افراد به بهانههای فرصت مطالعاتی یا مرخصی دیگر بازنگردند. از بین ۴۶۰ نفر عضو هیئتعلمی دانشگاه شریف ۲۶ نفر به صورت کامل با این دانشگاه قطع همکاری کردهاند.در واقع اگر بخواهیم بشکل تفضیلی توضیح دهیم، از بین ۵۲ نفرنیروی خارج شده از دانشگاه، ۲۶ نفر بهطور کامل قطع همکاری کردهاند و مطمئنیم دیگر به دانشگاه برنمیگردند؛ ۱۳ نفر مأمور به خدمت در بخشها و دستگاههای دیگر کشور هستند؛ ۸ نفر مرخصی گرفتهاند و عنوان کردهاند برمیگردند و ۵ نفر نیز در فرصتهای مطالعاتی موقت به سر میبرند و برمیگردند.برای حفظ و تقویت این اساتید باید فضای فعالیت علمی در کشور گسترش یابد، تأمین مسکن اعضای هیئت علمی در دستور کار قرار گیرد و امکانات پژوهشی و آزمایشگاهی را فراهم کنیم.
رییس دانشگاه تربیت مدرس:
برخلاف هیاهوهای پوپولیستی درخصوص بازگشت نخبگان و جذب آنها توسط دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی داخلی، رئیس دانشگاه تربیت مدرس معتقد است که بدلیل کمبود اعتبارات ، توان جذب انها را نداریم و نخبگان بازکشته به کشور هم دارای تعداد اندکی هستند. رییس دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر اینکه میزان مهاجرت نخبگان و اساتید در بین رشته های مهندسی و پزشکی بیشتر است، گفت: تعداد مهاجرت این افراد در بین رشته های علوم انسانی به دلیل اینکه این رشته ها ماهیت خاص دارند کمتر از دیگر رشته ها می باشد. یکی از ایراداتی که دانشگاه ها با جذب نخبگانی که به کشور برمی گردند، مواجه می شوند، این است که سیستم امکان جذب این نخبگان را به آنها نمی دهد و این افراد برای جذب در دانشگاه ها باید از صفر شروع کند. در واقع عنوان می شود چون این افراد با دولت قطع ارتباط می کنند، بنابراین باید مجدد در فراخوان جذب شرکت کنند. با توجه به اینکه سن آنها از ۴۵ سال بالاتر است در نتیجه امکان شرکت در فراخوان جذب را نیز ندارند.دکتر حجت با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد اساتید دانشگاه تربیت مدرس در خارج از کشور هستند، تصریح کرد: حدود ۸۰ نفر از ۷۰۰ هیات علمی ما به دلایلی اعم از فرصت مطالعاتی، ماموریت پژوهشی، مرخصی و مهاجرت دائم در خارج از کشور به سر می برند.
برای همه باباهای آسمانی و باباهای زحمت کش :
ویدئوی دختری که در تصویر ادعا می کند خانم دکتر شده و بدون کمترین خجالت روبروی سر در دانشگاه تهران روی زمین نشسته و از پدرش و زحماتی که برایش کشیده، تشکر می کند. صحبت های از تحل دل، از جنس محبت و خلق لحظاتی بسیار زیبا و بی قیمت. کدام پدر است که بیننده این تصاویر باشد و اشک نریزد.افتخار داره یک همچین دختری که زحمات پدر رو نادیده نمی گیره و ازون نخوردنو نپوشیدن های پدر تشکر می کنه.
رییس سازمان امور دانشجویان:
سعید حبیبا معاون وزیر عتف مدعی شد که پروندههای مربوط به اعتراضات سال ۱۴۰۱ دانشجویان و موضوع دانشجویان اخراجی بسته شده و کسانی که از دانشگاه اخراج گردیده و از تحصیل محروم شده بودند ۳۰۰ نفر لیست شده بود که همه آنها به دانشگاه بازگشتهاند . معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه در حال حاضر هیچ دانشجوی اخراجی نداریم، گفت: به طور کلی در حال حاضر در کل کشور فقط ۲ دانشجوی اخراجی داریم که پرونده یکی از آنها به دیوان عدالت اداری رفته و حکم این دانشجو نقض شده و دانشجوی دیگر هم مراجعه نکرده و گمان می رود به خارج از کشور رفته باشد.وی از دانشجویانی که مجازات تعلیق با احتساب سنوات دارند و برای بازگشت به دانشگاه دچار مشکل شدهاند توصیه کرد به سازمان امور دانشجویان مراجعه کنند تا مشکلات آنها به طور ویژه و در اسرع وقت بررسی و رفع شود.
اطلاعیه سازمان سنجش :
تاریخ ثبتنام و انتخاب رشته در رشتههای پذیرش دانشجو صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی (بدون آزمون) سراسری مهرماه 1404 دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی اعلام شد.
بخشنامه معاونت آموزشی وزارت عتف:
بخشنامه اخیر معاونت آموزشی وزارت علوم، پذیرایی در جلسات دفاع از پایاننامهها و رسالهها را بهطور رسمی ممنوع کرد. بر اساس برخی از گزارشات ، پاره ای از دانشجویان با تدارک نوعی پذیرایی سنگین ( از میان وعده تا نهار و شام) ، ضمن ایجاد نوعی جو چشم و هم چشمی بین دانشجویان، شرایط را برای نمگ گیر کردن و در معذوریت قرار دادن اخلاقی- احساسی اساتید ، فراهم می کردند. بر اساس این بخشنامه، پذیرایی حداکثر در حد آب و چای و بیسکویت با هزینه دانشگاه تعریف شده است.
سیمایی صراف:
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: گزارش بازنگری سهمیههای کنکور در هفته جاری در اختیار رئیس جمهور قرار گرفت و به زودی برای سیر مراحل تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال میشود.
اقتصاد و تغییر طبیعی سرنوشت ها:
آمارها نشان میدهد دختران با انگیزه بیشتری وارد آموزش عالی میشوند، در حالی که تمایل پسران به ادامه تحصیل کاهش یافته و این روند میتواند پیامدهای اجتماعی و اقتصادی مهمی به همراه داشته باشد.این تغییر گرایش، ریشه در مجموعهای از عوامل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی شغلی دارد. از جمله تغییر شرایط بازار کار، نقش انتظارات خانواده و جامعه و همچنین تفاوت در چشمانداز شغلی و اقتصادی که هر جنسیت برای خود متصور است. این روند از یک سو میتواند مثبت باشد، زیرا نشاندهنده کاهش مدرکگرایی و تمرکز بر اشتغالمحوری است و در عین حال نگرانکننده باشد، از این رو که کاهش تعداد پسران شرکتکننده در آزمونهای دانشگاهی، تعادل در بازار کار و توسعه رشتههای مختلف را بر هم میزند.
در موقعیت پاین نامه نویسی:
تفاوت رویکردهای استادان در پروسه پایان نامه نویسی دانشجویان تحصیلات تکمیلی را میتوان در سه موقعیت متفاوت ارزیابی کرد؛ نخست میزان مداخله استاد یا آزادی عمل دانشجو، شیوه نظارت اساتید بر عملکرد دانشجو و البته میزان توجه یا عدم توجه به خصوصیات فردی و رفتاری دانشجویانی توسط اساتیدی که هدایت آنان را در یک پروژه پژوهشی کوتاهمدت یعنی پایاننامه برعهده گرفته اند. این سه مؤلفه و 5 سبکی که براساس آن شکل گرفته حاصل مطالعه علمی محمدسعید ذکایی، استاد تمام مطالعات فرهنگی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی است که با اتکا به روش تحلیل مضمون و به وسیله بررسی مصاحبههای نیمهساختیافته 22 عضو هیئتعلمی دانشگاه علامه به دست آمده است.پژوهشگر معتقد است تأملی بر روایت استادان از تجربه راهنمایی در مجموع بیانگر آزادی عمل سازمانی گستردهای است که در ایفای این نقش با آن روبهرو هستند. او در مقاله خود مینویسد؛ بهرغم گلایههای رایج دانشجویان در خصوص تورم بروکراسی در مراحل تصویب و تکمیل پایاننامهها و رسالهها میدان دانشگاهی در ایران اولویتی برای ارائه دستورالعملها و رویههای سازمانی مفصل برای این منظور ندارد.
از تخیلات تا واقع گرایی سیمایی صراف:
دکتر حسین سیمایی صراف وزیر عتف در ک برنامه تلویزیونی از اصلاحات مورد نیاز آموزش عالی کشور گفت. اصلاحاتی که عموما تکرار مکررات بوده و برخی به تخیلات شبیه هستند و پاره ای نیز ، بسیار واقع گرا می باشند. سیمایی صراف از کاهش دوره کارشناسی به سه سال صحبت کرد. موضوعی که بنظر با حذف برخی از دروس یا ادغام برخی از آنها با یکدیگر، قابل تحقق و دستیابی است. اما وقتی وزیر از تزریق زودتر دانشجو به بازار کار حرف می زند باید اندکی تامل نمود. به راستی وزیر از کدام بازار کار صحبت می کند؟ سیمایی صراف از ضرورت مهارت آموزی دانشجویان می گوید، در حالی که دانشگاه ها ، کمترین قدم موثری در این خصو ص برنداشته اند. وزیر علوم از موضوعی خطرناک بنام حذف پایان نامه دانشجویی می گوید که باید بشدت با حامیان این طرز تفکر برخورد شود. حذف پایان نامه یعنی تبدیل دوره تحصیلات تکمیلی به تنبل خانه شاه عباس . وزیر از اصلاح سهمیه های دانشگاه ، ارتقا فرصت مطالعاتی ، اعطای بورس تحصیلی ، بین المللی سازی دانشگاه ها ، تقویت دوره های اعزام به خارج در برخی از رشته ها ، شتاب افزایی علمی، تاکید بر هوش مصنوعی و کوانتوم و مواردی همانند می گوید ، اما صحبتی از شغل پنداری دوره دکتری و لزوم اعطای حقوق پایه وزارت کار به دانشجویان دکتری دولتی نمی کند؟راستی مش حسین خان ،چه خبر از بازنگری ها در سرفصل دروس دانشگاهی ، آمایش نظام آموزش عالی، مهارت محور کردن دروس دانشگاهی، حذف رشته های دانشگاهی غیر ضروری و تاکید بر میان رشته ای ها و بحث شیرین نهضت خوابگاه سازی و تامین مسکن ملی برای اساتید؟
سیمایی صراف وزیر عتف:
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از برگزاری امتحانات پایان ترم دانشجویان دانشگاهها در هفته اول شهریورماه خبر داد و گفت: برگزاری آزمونهای مجازی به هیچ عنوان جایز نیست.برخی از منابع مدعی شدند که برای برخی از دانشگاه ها نظیر پیام نور که بخش اعظم امتحانات خود را سپری کرده اند، ممکن است قاعده گذاری مجزایی صورت پذیرد. همچنین بررسی صحبت های وزیر نشان دهنده ابهام در وضعیت برگزاری ترم تابستانی در مراکز دانشگاهی بوده و احتمالا در تابستان امسال، ترم های تابستانی برگزار نمی شود.
جلسه دفاع یا تالار پذیرایی:
پدیده برگزاری جلسات دفاع پرزرق و برق در سالهای اخیر شدت گرفته است؛ بهگونهای که برخی دانشجویان به جای تمرکز بر بهبود محتوای علمی پایاننامه، درگیر چشم و همچشمی و تشریفات شدهاند. متاسفانه جلسات دفاع، که باید محل ارزیابی علمی پژوهش دانشجو باشد، به بستر نمایش و رقابت در هزینهها تبدیل شده و نوعی تالار پذیرایی نانوشته شکل گرفته است. جلسات دفاع که اصولاً باید فرصتی برای ارائه دستاوردهای پژوهشی باشد، امروز پس از بحرانهایی چون «پایاننامه فروشی و تقلب» با معضل جدید «تشدید تشریفات و هزینههای غیر رسمی» مواجهاند؛ معضلی که هم حرمت علم را زیر سوال برده و هم بر سلامت نظام ارزیابی پژوهشی سایه انداخته است. در پی انتقادات گسترده دانشجویان از رقابتهای پرخرج و رسمهای غیرضروریِ دفاع از پایاننامه، دانشگاههای معتبر کشور یکی پس از دیگری ممنوعیت پذیرایی در این جلسات را اجرایی کردهاند؛ تصمیمی برای کاهش فشار مالی و بازگشت به عدالت و ارزیابی علمی.دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، دانشگاه علوم تحقیقات و دانشکده حقوق و علوم سیاسی علامه طباطبایی نیز این ممنوعیت را برای جلسات دفاع خود اعلام کرده بود و دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز بهمن 1403، به این جمع پیوسته است.
غلامرضا بلالی دبیر بیستمین اجلاس روسای دانشگاهها و موسسات غیردولتی:
دبیر کمیته اجرایی بیستمین اجلاس سراسری دانشگاهها و موسسات آموزش عالی گفت: بر این باور هستیم طرحی را به دولت پیشنهاد کنیم که دولت امر آموزش عالی در مقطع کارشناسی را به بخش غیردولتی واگذار کند.غلامرضا بلالی در خصوص بیستمین اجلاس سراسری دانشگاهها و موسسات آموزش عالی اظهار کرد که این اجلاس در روز سهشنبه سوم تیرماه ۱۴۰۴ در مرکز همایشهای بینالمللی دانشگاه علم و فرهنگ تهران برگزار خواهد شد.شعار اجلاس مطالبهگری برای اجرای عدالت آموزشی و تبیین جایگاه و نقش دانشگاههای غیر دولتی در نظام حکمرانی است اگر برای حاکمیت به درستی روشن شود که زیر نظام غیردولتی همراه دولت برای توسعه علمی و تحول و تعالی آموزش عالی است. لازم به توضیح است که نوزدهمین اجلاس سراسری دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در اواخر اردیبهشت 1403 در دانشگاه خاتم بانک پاسارگاد برگزار شده بود.
در حاشیه دومین اجلاس وزرای آموزش عالی کشورهای اسلامی:
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از افت سه پلهای رتبه علمی ایران در جهان خبر داد و گفت: این موضوع یک نگرانی درستی است که وزارت علوم هم به این موضوع توجه دارد. این اتفاق از سال ۲۰۲۱ شروع شد که در واقع جایگاه علمی کشور در این سال رتبه ۱۴ در جهان بود و متاسفانه با تغییر جایگاه این عدد به ۱۷ رسیده است.برای اینکه رتبه علمی کشور را تقویت کنیم باید اقداماتی نظیر حمایت مالی از پژوهشگران، بهروزرسانی آزمایشگاه ها، حمایت از استادان برای انتشار مقالات علمی، رفع دغدغه های علمی اساتید و تقویت بنیه مالی دانشگاه ها را مورد توجه قرار دهیم.
لزوم تشدید نظارت ها بر سلف های دانشگاهی:
اخیراً اخباری مبنی بر مسمومیت تعدادی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در فضای مجازی منتشر شده و در ادامه نیز فیلمی تحت عنوان «اعتراض دانشجویان علوم پزشکی زاهدان» در این بستر و به ویژه رسانههای معاند منتشر شد.فداحسین مالکی نماینده مردم زاهدان نیز روز گذشته در واکنش به موضوع مسمومیت دانشجویان در نامهای خطاب به رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تاکید کرد،خبرهای واصله از منابع موثق حاکیست جمع کثیری از دانشجویان عزیز به علت استفاده از غذاهای آلوده و بیکیفیت متاسفانه دچار مسمومیت غذائی شدهاند و نیز نادیده گرفتن این اتفاق مهم توسط معاونین ذیربط و عدم پاسخگویی لازم به دانشجویان دانشگاه، نکته مهم اینکه چرا اعتراضات به حق دانشجویان مورد توجه قرار نگرفته است. لذا انتظار میرود شخصاً جنابعالی به موضوع ورود کرده و ضمن بررسی همه جانبه و حل و فصل این امر مهم مراتب را در اسرع وقت به اینجانب گزارش دهید.
سیمایی صراف در مراسم تجلیل از سرآمدان آموزشی دانشگاه ملی مهارت:
دکتر حسین سیمایی صراف در مراسم تجلیل از سرآمدان آموزشی دانشگاه ملی مهارت تاکید کرد: متاسفانه ما با صاحبان مدرکی مواجه هستیم که مهارت ندارند؛ حتی در رشته هایی که آموزش دیدند نمی توانند برای خودشان نیز کاری انجام دهند. این شکاف بین دانش و مهارت موجب شده که بازار کار از فارغ التحصیلان استقبال نکند. یکی از عوامل بیکاری و افزایش نرخ بیکاری ضعف در مهارت و توانمندی است. باید نظام ارزیابی مهارتی ایجاد کنیم تا شاهد جهش در مهارتیتر شدن دانشجویان باشیم؛ به طوریکه نظام نمره دهی باید حذف شود یا جایگاه آن تضعیف شود و ارزیابی بر اساس توانمندی و مهارت دانشجویان صورت بگیرد و معدل آنها بر اساس مهارت نرخگذاری شود نه تست زنی و .... . باید از جناب دکتر سیمایی پرسید که آیا مخاطب این صحبت ها، صرفا دانشگاه ملی مهارت و ارکان ان است یا کل نظام اموزش عالی کشور؟ رسالت دانشگاه در گام اول بهانه ای برای ایجاد قدرت تفکر در دانشجویان است و زمینه سازی برای تخصص. کارکردهای شغلی ، ارتقا مهارتی و غیره، در قالب سیاستگذاری موثر بر رویه های عملکردی دانشگاه باید پیگیری شود.
بی توجهی برخی از نخبگان به فراخوانهای جذب دانشگاهها:
سیمایی صراف در نشست هماندیشی و تبادل نظر در خصوص مدیریت دانشگاهها و پژوهشگاهها به روشهای جذب اساتید در دانشگاهها اشاره کرد و افزود: این بلایی برای کشور است که برخی نخبگان به فراخوانهای جذب توجه نمیکنند؛ حتی اگر مهاجرت هم نکنند راه دیگری انتخاب می کنند. گاهی پرونده جذب یک تا دو سال در دانشگاه معطل میماند. یکی از گلوگاه های مهم برای کیفیت دانشگاه، فراخوانهای جذب است.در گفتمان جدید مدیریت دانشگاهها ،چند موضوع مورد تاکید من است. یک اصل، اصل کرامت دانشگاهیان است. اصل دوم اصل مسئولیت اجتماعی دانشگاه است، دانشگاه نباید نسبت به ذی نفعان خود بیتفاوت باشد؛ دانشگاه نباید با جامعه گسست داشته باشد. اصل سوم، بازگرداندن نشاط به دانشگاه است.اصل بعدی که پیگیری میشود، پیشبرد علم، ایمان و عمل با هم است. مقصود ما از اسلامی شدن دانشگاه چیست، دل خوش کنیم مثلا مناسک رعایت شود و خبری از ارزش دینی نباشد، غایت اسلامی شدن علم، ایمان و عمل است که باید در جان فارغ التحصیلان ما رسوخ کند.برنامه محوری اولویت مهم ما است مدیر دانشگاه ما باید برنامه محور باشد. ماموریت گرایی موضوع مهم دیگری است که مورد تاکید رئیس جمهور نیز است. دانشگاه های سطح یک باید ماموریتهای ملی را پیگیری کنند، حدود ۱۴ تا ۱۵ چالش در حوزه آموزش عالی با همکاری سازمان برنامه احصا شده که طبق دستور رئیس جمهور به دانشگاهها واگذار می شود.نشست هم اندیشی و تبادل نظر حسین سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با رؤسای دانشگاههای کشور صبح روز یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۴ در وزارت علوم برگزار شد.