سیمایی صراف وزیر عتف:
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از برگزاری امتحانات پایان ترم دانشجویان دانشگاهها در هفته اول شهریورماه خبر داد و گفت: برگزاری آزمونهای مجازی به هیچ عنوان جایز نیست.برخی از منابع مدعی شدند که برای برخی از دانشگاه ها نظیر پیام نور که بخش اعظم امتحانات خود را سپری کرده اند، ممکن است قاعده گذاری مجزایی صورت پذیرد. همچنین بررسی صحبت های وزیر نشان دهنده ابهام در وضعیت برگزاری ترم تابستانی در مراکز دانشگاهی بوده و احتمالا در تابستان امسال، ترم های تابستانی برگزار نمی شود.
جلسه دفاع یا تالار پذیرایی:
پدیده برگزاری جلسات دفاع پرزرق و برق در سالهای اخیر شدت گرفته است؛ بهگونهای که برخی دانشجویان به جای تمرکز بر بهبود محتوای علمی پایاننامه، درگیر چشم و همچشمی و تشریفات شدهاند. متاسفانه جلسات دفاع، که باید محل ارزیابی علمی پژوهش دانشجو باشد، به بستر نمایش و رقابت در هزینهها تبدیل شده و نوعی تالار پذیرایی نانوشته شکل گرفته است. جلسات دفاع که اصولاً باید فرصتی برای ارائه دستاوردهای پژوهشی باشد، امروز پس از بحرانهایی چون «پایاننامه فروشی و تقلب» با معضل جدید «تشدید تشریفات و هزینههای غیر رسمی» مواجهاند؛ معضلی که هم حرمت علم را زیر سوال برده و هم بر سلامت نظام ارزیابی پژوهشی سایه انداخته است. در پی انتقادات گسترده دانشجویان از رقابتهای پرخرج و رسمهای غیرضروریِ دفاع از پایاننامه، دانشگاههای معتبر کشور یکی پس از دیگری ممنوعیت پذیرایی در این جلسات را اجرایی کردهاند؛ تصمیمی برای کاهش فشار مالی و بازگشت به عدالت و ارزیابی علمی.دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، دانشگاه علوم تحقیقات و دانشکده حقوق و علوم سیاسی علامه طباطبایی نیز این ممنوعیت را برای جلسات دفاع خود اعلام کرده بود و دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز بهمن 1403، به این جمع پیوسته است.
غلامرضا بلالی دبیر بیستمین اجلاس روسای دانشگاهها و موسسات غیردولتی:
دبیر کمیته اجرایی بیستمین اجلاس سراسری دانشگاهها و موسسات آموزش عالی گفت: بر این باور هستیم طرحی را به دولت پیشنهاد کنیم که دولت امر آموزش عالی در مقطع کارشناسی را به بخش غیردولتی واگذار کند.غلامرضا بلالی در خصوص بیستمین اجلاس سراسری دانشگاهها و موسسات آموزش عالی اظهار کرد که این اجلاس در روز سهشنبه سوم تیرماه ۱۴۰۴ در مرکز همایشهای بینالمللی دانشگاه علم و فرهنگ تهران برگزار خواهد شد.شعار اجلاس مطالبهگری برای اجرای عدالت آموزشی و تبیین جایگاه و نقش دانشگاههای غیر دولتی در نظام حکمرانی است اگر برای حاکمیت به درستی روشن شود که زیر نظام غیردولتی همراه دولت برای توسعه علمی و تحول و تعالی آموزش عالی است. لازم به توضیح است که نوزدهمین اجلاس سراسری دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در اواخر اردیبهشت 1403 در دانشگاه خاتم بانک پاسارگاد برگزار شده بود.
در حاشیه دومین اجلاس وزرای آموزش عالی کشورهای اسلامی:
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از افت سه پلهای رتبه علمی ایران در جهان خبر داد و گفت: این موضوع یک نگرانی درستی است که وزارت علوم هم به این موضوع توجه دارد. این اتفاق از سال ۲۰۲۱ شروع شد که در واقع جایگاه علمی کشور در این سال رتبه ۱۴ در جهان بود و متاسفانه با تغییر جایگاه این عدد به ۱۷ رسیده است.برای اینکه رتبه علمی کشور را تقویت کنیم باید اقداماتی نظیر حمایت مالی از پژوهشگران، بهروزرسانی آزمایشگاه ها، حمایت از استادان برای انتشار مقالات علمی، رفع دغدغه های علمی اساتید و تقویت بنیه مالی دانشگاه ها را مورد توجه قرار دهیم.
لزوم تشدید نظارت ها بر سلف های دانشگاهی:
اخیراً اخباری مبنی بر مسمومیت تعدادی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در فضای مجازی منتشر شده و در ادامه نیز فیلمی تحت عنوان «اعتراض دانشجویان علوم پزشکی زاهدان» در این بستر و به ویژه رسانههای معاند منتشر شد.فداحسین مالکی نماینده مردم زاهدان نیز روز گذشته در واکنش به موضوع مسمومیت دانشجویان در نامهای خطاب به رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تاکید کرد،خبرهای واصله از منابع موثق حاکیست جمع کثیری از دانشجویان عزیز به علت استفاده از غذاهای آلوده و بیکیفیت متاسفانه دچار مسمومیت غذائی شدهاند و نیز نادیده گرفتن این اتفاق مهم توسط معاونین ذیربط و عدم پاسخگویی لازم به دانشجویان دانشگاه، نکته مهم اینکه چرا اعتراضات به حق دانشجویان مورد توجه قرار نگرفته است. لذا انتظار میرود شخصاً جنابعالی به موضوع ورود کرده و ضمن بررسی همه جانبه و حل و فصل این امر مهم مراتب را در اسرع وقت به اینجانب گزارش دهید.
سیمایی صراف در مراسم تجلیل از سرآمدان آموزشی دانشگاه ملی مهارت:
دکتر حسین سیمایی صراف در مراسم تجلیل از سرآمدان آموزشی دانشگاه ملی مهارت تاکید کرد: متاسفانه ما با صاحبان مدرکی مواجه هستیم که مهارت ندارند؛ حتی در رشته هایی که آموزش دیدند نمی توانند برای خودشان نیز کاری انجام دهند. این شکاف بین دانش و مهارت موجب شده که بازار کار از فارغ التحصیلان استقبال نکند. یکی از عوامل بیکاری و افزایش نرخ بیکاری ضعف در مهارت و توانمندی است. باید نظام ارزیابی مهارتی ایجاد کنیم تا شاهد جهش در مهارتیتر شدن دانشجویان باشیم؛ به طوریکه نظام نمره دهی باید حذف شود یا جایگاه آن تضعیف شود و ارزیابی بر اساس توانمندی و مهارت دانشجویان صورت بگیرد و معدل آنها بر اساس مهارت نرخگذاری شود نه تست زنی و .... . باید از جناب دکتر سیمایی پرسید که آیا مخاطب این صحبت ها، صرفا دانشگاه ملی مهارت و ارکان ان است یا کل نظام اموزش عالی کشور؟ رسالت دانشگاه در گام اول بهانه ای برای ایجاد قدرت تفکر در دانشجویان است و زمینه سازی برای تخصص. کارکردهای شغلی ، ارتقا مهارتی و غیره، در قالب سیاستگذاری موثر بر رویه های عملکردی دانشگاه باید پیگیری شود.
بی توجهی برخی از نخبگان به فراخوانهای جذب دانشگاهها:
سیمایی صراف در نشست هماندیشی و تبادل نظر در خصوص مدیریت دانشگاهها و پژوهشگاهها به روشهای جذب اساتید در دانشگاهها اشاره کرد و افزود: این بلایی برای کشور است که برخی نخبگان به فراخوانهای جذب توجه نمیکنند؛ حتی اگر مهاجرت هم نکنند راه دیگری انتخاب می کنند. گاهی پرونده جذب یک تا دو سال در دانشگاه معطل میماند. یکی از گلوگاه های مهم برای کیفیت دانشگاه، فراخوانهای جذب است.در گفتمان جدید مدیریت دانشگاهها ،چند موضوع مورد تاکید من است. یک اصل، اصل کرامت دانشگاهیان است. اصل دوم اصل مسئولیت اجتماعی دانشگاه است، دانشگاه نباید نسبت به ذی نفعان خود بیتفاوت باشد؛ دانشگاه نباید با جامعه گسست داشته باشد. اصل سوم، بازگرداندن نشاط به دانشگاه است.اصل بعدی که پیگیری میشود، پیشبرد علم، ایمان و عمل با هم است. مقصود ما از اسلامی شدن دانشگاه چیست، دل خوش کنیم مثلا مناسک رعایت شود و خبری از ارزش دینی نباشد، غایت اسلامی شدن علم، ایمان و عمل است که باید در جان فارغ التحصیلان ما رسوخ کند.برنامه محوری اولویت مهم ما است مدیر دانشگاه ما باید برنامه محور باشد. ماموریت گرایی موضوع مهم دیگری است که مورد تاکید رئیس جمهور نیز است. دانشگاه های سطح یک باید ماموریتهای ملی را پیگیری کنند، حدود ۱۴ تا ۱۵ چالش در حوزه آموزش عالی با همکاری سازمان برنامه احصا شده که طبق دستور رئیس جمهور به دانشگاهها واگذار می شود.نشست هم اندیشی و تبادل نظر حسین سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با رؤسای دانشگاههای کشور صبح روز یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۴ در وزارت علوم برگزار شد.
مارمولکی که یک کشور را خبردار کرد:
محیط های دانشجویی را می توان از جمله محیط های بسیار حساس با پتانسیل الهتاب بالا، قلمداد کرد. شور جوانی همراه با امید به سازندگی جامعه در کنار روحیات حقیقت طلب و آزاد و در عین حال حساس ، از مهمترین خصوصیات دانشجویان و محیط های دانشجویی و دانشگاهی است. واکنش پذیری بالای بازیگران در این محیط ، انعکاس و واکنش سریع جامعه به رخدادهای درون دانشگاهی و امادگی جریانات خاص برای بهره برداری از التهابات محیط های دانشجویی ، از طبیعی ترین قواعد بازی در این میدان نیرو است. تجارب ناخوشایند گذشته در برخوردهای بعضا چکشی در این گونه محیط ها به خوبی نشان داد که عدم رعایت قواعد بازی در چنین محیط هایی، مسلما به تراژدی ، نتیجه باخت- باخت و هزینه زایی بالا ختم می شود. مارمولک افتاده در ظرف غذای دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان و شیوه مدیریت این جریان توسط مدیران دانشگاه ، بنوعی سبب ساز رضایت ذی نفعان درون دانشگاهی،اغنا و آرامش افکار عمومی و ممانعت از جریان سازی های احتمالی توسط رسانه های معاند را سبب گردید که به نوبه خودش قابل الگو برداری و تحسین است.
نیکبین نماینده مجلس:
نماینده مردم کاشمر در مجلس در تذکر داده شده جلسه علنی به وزارت عتف و سازمان سنجش، با انتقاد از تصمیمات متناقض درباره کنکور، گفت، این تغییرات پیدرپی آرامش روانی دانشآموزان و خانوادهها را مختل کرده است. بعنوان مصداق می توان بیان داشت که شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ 19 فروردین 1404 اعلام داشت که با تاثیر مثبت دوره یازدهم داوطلبان در کنکور موافقت شده است. بر این اساس معدل داوطلبان کنکور ۱۴۰۴ در دوره یازدهم به صورت مثبت محاسبه خواهد شد.
از واقعیات تا ایده ال ها برای پایان نامه های تحصیلات تکمیلی:
اخیرا دکتر محمد مهدی طهرانچی ریاست دانشگاه آزاد درخصوص تغییر فرایند دفاع از رساله دکتری دانشجویان دانشگاه آزاد اظهار کرد دو جریان در خصوص دفاع از رساله داریم که یک جریان از گذشته در کشور بوده و آن هم جریان مقاله محوری است و دومین رویکرد، مسئله محوری می باشد.در رویکرد مسئله محوری، برنامههای علمی بین راهبردی به دانشکدههای موضوعی در کل کشور سپرده شده است. وقتی دانشجویی تحصیلات خود را شروع میکند از همان ابتدای تحصیل، تحت نظارت یک تیم متخصص قرار میگیرد که بر کار رساله و پایاننامه وی نظارت میکنند. در کنار استاد راهنما یک تیم خبره نیز در کنار دانشجو است این تیم در طول فرایند، به صورت مداوم کیفیت کار دانشجو را ارزیابی میکند.در طول مسیر تیم ارزیابی گزارشهای موردی میگیرند و مطمئنن میشوند که کیفیت کار دارای استاندارد کافی است. این استانداردها برای پایان نامه در راستای حل مسئله ملی خواهد بود.
تحلیل یک سقوط علمی:
تازهترین رتبهبندی سایمگو در سال ۲۰۲۵ تصویری نامطلوب از وضعیت دانشگاههای ایران در عرصه بینالمللی ارائه میدهد. در حالی که برخی شرکتهای فناوری جهانی شاهد فراز و نشیب در رتبهبندی خود هستند، دانشگاههای کشور با روندی نزولی و قابل تأمل مواجهاند.بررسی دقیق این رتبهبندی نشان میدهد که نهتنها دانشگاههای ایرانی در مقایسه با رقبای بینالمللی با افت جایگاه مواجه شدهاند، بلکه روند نزولی آنها در طول چهار سال گذشته نیز تشدید شده است.وضعیتی که می توان از آن بعنوان سقوط علمی ، تعبیر نمود.رتبهبندی سایمگو یکی از نظامهای معتبر رتبهبندی علمی در سطح جهان است که بر اساس سه شاخص اصلی پژوهش (50%)، نوآوری (30%) و تأثیر اجتماعی (20%)، دانشگاهها و مؤسسات علمی را ارزیابی میکند. این شاخصها با استفاده از دادههای پایگاه اسکوپوس (Scopus)، اطلاعات ثبت اختراعات و معیارهای سنجش تأثیر اجتماعی (Altmetrics) محاسبه میشوند. وزن بالای شاخص پژوهش در این رتبهبندی، اهمیت انتشار مقالات با کیفیت بالا (Q1) و همکاریهای بینالمللی را برای کسب رتبه برتر نشان میدهد، با این حال، عملکرد ضعیف دانشگاههای ایران در زمینه تجاریسازی دانش و نوآوری نیز در رتبه نهایی آنها تأثیرگذار است.
پیگیری اثر سهمیهها و معدل در کنکور:
امیری مدیر روابط عمومی شورای عالی آموزش و پرورش بیان داشت که در هزار و پنجاه و دومین جلسه شورای عالی، پیشنهادهای متعددی مطرح و مقرر شد کار گروه ویژهای به طور تخصصی روی این موارد کار کند، اما اکنون آن پیشنهادها در فضای مجازی منتشر شده، این اطلاعات در حد پیشنهادهای مطروحه بوده و هنوز تصویب نهایی نشده است.موضوعات این جلسه به علت کثرت موضوعات مطرح شده درباره سوابق تحصیلی و تأثیر معدل ناتمام ماند و به هفته آینده موکول شد.شهرام یزدانی، مشاور آموزشی رئیس جمهور نیز در نشست خبری خود به سیاست دولت در خصوص سهیمههای کنکور اشاره کرد و گفت سهمیه در کشورهای مختلف با سه هدف عدالت، تنوع و احترام اجتماعی انجام میشود.در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهادات ارائه شده و در حال حاضر تصمیم خاصی گرفته نشده، ولی رئیس جمهور دستور داده که کمیتهای در شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را بررسی کند.سهمیه مناطق سهگانه و مناطق محروم درست کار شده است. ذات سهمیه ایثارگران و رزمندگان و جانبازان درست است ولی هرچقدر از جنگ تحمیلی دور شدیم، کج سلیقگی انجام شده است.در حال حاضر سهمیه ایثارگران، رزمندگان، جانبازان جداگانه دیده شده ولی پیشنهاد این است که همه سهمیهها با هم به صورت مجموع دیده شوند.مشاور رئیس جمهور در مورد اینکه آیا تغییر شیوه پذیرش دانشگاهها در دستور کار دولت قرار دارد؟ گفت: به طور قطع این برنامه وجود دارد. در حال حاضر شیوه پذیرش و سهم معدل در کنکور در سال ۱۴۰۵ و ۱۴۰۴ در دستور کار قرار دارد ولی حداقل زمان مورد نیاز برای تغییر کلی شیوه پذیرش ۱۴۰۶ است.
ماجرای افتتاح دانشگاه تهران در ۱۵ بهمن ۱۳۱۳:
از دانشگاه تهران بعنوان بزرگترین مرکز آموزش عالی ایران و با القاب "دانشگاه مادر" و "نماد آموزش عالی" یاد می شود. پیشنهاد اولیه تاسیس این دانشگاه را اسماعیل سنگ در سال ۱۳۰۵ داد.کلیات طرح تأسیس دانشگاه تهران را محمود حسابی در سال ۱۳۰۷ به وزیر معارف وقت اعتمادالدوله قراگوزلو پیشنهاد داد. پس از انجام مطالعات اولیهای که دکتر عیسی صدیق انجام گرفت. وزیر دربار وقت، عبدالحسین تیمورتاش، عیسی صدیق را مأمور کرد تا در سال ۱۳۱۰ خورشیدی به ایالات متحده سفر کرده، پس از مطالعه در «تأسیسات علمی دنیای جدید»، طرحی برای تأسیس دانشگاه در کشور تهیه کند. این طرح تهیه شد و دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۳ خورشیدی به دستور رضا شاه پهلوی در اراضی جنوبی جلالیه، افتتاح شد. در خصوص انتخاب اراضی جلالیه نیز مرحوم فروغی روایت می کند که در جلسه ای برای انتخاب بین بهجت آباد و جلالیه بودیم که رضا شاه وارد شد و از خلاصه مذاکرات پرسید. گفتم «صحبت انتخاب زمین برای دانشگاه بود و دو محل پیشنهاد شده یک بهجتآباد و دیگری جلالیه» شاه بعد از اندک تأملی گفت«باغ جلالیه را انتخاب کنید. بهجتآباد شایسته نیست. عرصه آن کم و اراضی آن سیلگیر است. من همه این نواحی را با اسب گردش کرده و دیدهام» . با این دستور، مطلب تمام شد و من مشغول به کار شدم.سرانجام با پیگیری های دکتر عیسی صدیق، علیاصغر حکمت، دکتر محمود حسابی و دیگران، طرح ایجاد دانشگاه تهران در ۲۲ اسفند ۱۳۱۲ به مجلس شورای ملی رفت در و در هشتم خرداد ۱۳۱۳ به تصویب رسید.در ۱۵ بهمن ماه سال 1313 بود که کلنگ تأسیس دانشگاه تهران را رضاشاه در زمینهای جلالیه تهران (در جنوب پارک لاله کنونی) به زمین زد و در جمعه ۲۴ اسفند رسماً دانشگاه تهران تأسیس شد.قرار بود در محل سنگ بنای دانشگاه تهران یک لوح طلا زیر خاک دفن شود. اما یک روز مانده به مراسم، رضاشاه از علیاصغرخان حکمت، کفیل وزارت معارف و پیمانکار اصلی دانشگاه خواست تا لوحی فلزی را آماده کنند. او دفن کردن لوح طلایی با آن وزن را اقتصادی ندانست و معتقد بود هزینه اضافی است. حکمت در خاطراتش نوشته است که لوحی برنزی را به خط نستعلیق با این متن آماده کرد و در روز کلنگزدن دانشگاه آن را به شاه داد تا در نقطه صفر دانشگاه در جایی که کلنگ دانشکده طب را زد زیر خاک بگذارد.
بر اساس توضیحات وزیر عتف:
درگذشت شهادت گونه امیرمحمد خالقی ، بسترسازی اقداماتی اصلاحی و ارتقا دهنده امنیت در دانشگاه های کشور و محیط های دانشجویی شد. دکتر سیمایی صراف در مراسم یادبود و بزرگداشت امیرمحمد خالقی در مسجد این دانشگاه تهران بیان داشت که بنا به درخواست خانواده امیرمحمد خالقی، مدرسهای به نام وی، در روستا یا هر مکان دیگری که پیشنهاد شد، ساخته میشود و دانشگاه تهران متولی این کار خواهد بود. مقرر شده یادمانی به نام امیرمحمد خالقی در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران نصب شود.صندوق رفاه دانشجویان، برنامهای برای بیمه کردن لپتاپ و تلفن همراه دانشجویان در دست اجرا دارد تا در صورت بروز هرگونه حادثه، خسارات مالی وارده جبران شود.
با همکاری دانشگاه پیام نور:
چهارمین مجمع عمومی شبکه دانشگاههای مجازی جهان اسلام (سینوو) و نمایشگاه همکاریهای علمی و فناوری در روزهای سه شنبه و چهارشنبه ۱۶ و ۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۳ با حضور نمایندگان ۳۵ دانشگاه از کشورهای اندونزی، مالزی، تایلند، بنگلادش، هند، پاکستان، افغانستان، ترکیه، سوریه، لبنان، اردن، کویت، امارات، عمان، گابن، اوگاندا، بورکینافاسو، مالی، تونس، چاد، ساحل عاج، تانزانیا، نروژ و پاناما و شماری از نمایندگان دانشگاهها و موسسات آموزشعالی ایران آغاز به کار کرد. آیتالله محسن قمی معاون امور بینالملل دفتر مقام معظم رهبری، پروفسور محمد اقبال چودهری هماهنگکننده کامستک (کمیته وزارتی همکاریهای علمی و فناوری سازمان همکاری اسلامی) از مهمانان ویژه این مراسم بودند. دانشگاههای مجازی جهان اسلام (سینوو) یک شبکه بینالمللی آموزشی، پژوهشی، دانشبنیان و فناوری وابسته به کمیته وزارتی همکاریهای علمی و فناوری سازمان همکاریهای اسلامی (کامستک) است که وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری جمهوری اسلامی ایران میزبانی از آن را بر عهده دارد.
از شایعه و تخریب تا واقعیت دردناک؟
بیش از یک هفته پیش، یک رسانه آذربایجانی ادعا کرد ۱۶ دانشجوی زن ایرانی که در این کشور تحصیل میکردند، بهدلیل اعمال غیراخلاقی از این کشور اخراج یا از ورود آنها به آذربایجان جلوگیری شده است.ادعا شده که افراد مورد اشاره ، مشغول فعالیت در طیفی از فعالیت های غیرقانونی جنسی تا شائبه های مربوط به تلاش جهت نفوذ در مقامات آذربایجانی بودند. این کانال مدعی شد ۵ شهروند دختر ایرانی که در دانشکدههای علوم پزشکی این کشور تحصیل میکردند، به دلیل «کارگری جنسی» از آذربایجان اخراج شدهاند و ۱۱ نفر هم از ورود به این کشور منع شدهاند. این کانال ادعا میکند آنها برای نفوذ به شهروندان و مقامات آذربایجانی تعلیم داده شده بودند و همچنین دستنشانده «ماموران ایرانی» هستند. این خبر که اولین بار از یک کانال تلگرامی نامعتبر منتشر شده بود، در برخی سایتهای خبری آذربایجان هم دست به دست شد و ایران هم به آن واکنش نشان داد. پی بند این رخ داد، علی علیزاده، سفیر جمهوری آذربایجان در تهران با مجتبی دمیرچیلو، دستیار وزیر و مدیرکل اوراسیای وزارت امور خارجه، در محل وزارت امور خارجه ایران در این باره با یکدیگر دیدار کردند و سفیر آذربایجان بابت این اظهارات و اقدامات اظهار تاسف کرده است.
با حضور عارف:
محمدرضا عارف رئیس کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران صبح روز پنج شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۳ در نشست سراسری کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران که در دانشگاه تهران برگزار شد، به بررسی چالشهای موجود در نظام آموزشی و مدیریتی کشور پرداخت و با انتقاد از دولتهای گذشته، بیان کرد که آنها نتوانستهاند به درستی از ظرفیتها و تجربیات دانشگاهها استفاده کنند.
دبیر کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران:
چند وقتی است که ساحت علم بشکل غیر مستقیم و با انواع توجیحات ، مورد دخالت برخی نهادهای غیرمسئول قرار گرفته است. موضوعی که حتی در کوتاه مدت ضربات جبران ناپذیری را بر شالوده و چارچوب های توسعه علمی کشور وارد کرده و باعث ایجاد انواع آسیب ها در روند تامین منافع ملی بواسطه فعالیت و خروجی های مورد انتظار از نهاد علم و دانشگاه شده است. باید پرسید که آیا بدون حفظ استقلال دانشگاه ، امکان برگزاری کرسی های آزاد اندیشی وجود دارد؟ آیا بدون احترام به استقلال دانشگاه ، امکان توسعه علمی و نظریه پردازی وجود دارد؟ به حاشیه راندن کنشگران علمی( خصوصا گروهی از اساتید با طرز تفکر نسیتا خاص یا الگوهای رفتاری غیرهماهنگ با ترجیحات سیاسی) چه معنایی می تواند داشته باشد و چه پیغامی را به جامعه منعکس می کند؟ آیا خود نهاد علم، توان خودتنظیمی و خودپایشی درونی را ندارد؟ کارن ابری نیا ، دبیر کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران، با اشاره به مسأله دخالت نهادهای غیرمسئول در دانشگاهها گفت: ما مکرراً نگرانی خود را درباره استقلال و آزادی عمل دانشگاهها ابراز کردهایم. بحث معیشت اساتید دانشگاه ، دومین موضوع قابل تامل بوده و کم توجهی به این دو موضوع، فاجعه مهاجرت کسترده نخبگان را به همراه دارد.
جذب اعضای هیات علمی:
همزمان با میلاد با سعادت امام علی (ع)، فراخوان جذب اعضای هیئت علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از امروز سه شنبه ۲۵ دیماه آغاز شد. در این مرحله فراخوان، ارائه کارت پایان خدمت یا کارت معافیت برای آقایان الزامی است و حداکثر سن شرکت در فراخوان ۴۵ سال خواهد بود. لازم به ذکر است جامعه ایثارگران معاف از شرایط سنی هستند. هر یک از متقاضیان میبایست آخرین مدرک تحصیلی خود را در بخش رزومه ثبت کنند تا سامانه، اعلام نیازهای متناظر با سطح مدرک تحصیلی را نمایش دهد. فراخوان مذکور از روز سه شنبه ۲۵ دی الی روز پنج شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت و متقاضیان میتوانند با مراجعه به سامانه مهر رضوی درصورت وجود اعلام نیاز متناسب با رشته گرایش خود، در فراخوان ثبت نام نمایند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:
جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با بررسی موضوع بازنگری و ساماندهی مصوبه آزمون سراسری بررسی شد، براین اساس تأثیر پایههای یازدهم و دوازدهم در کنکور قطعی ماند.