شعار سال:
این دومین سفر فخرالدین احمدی دانش آشتیانی به استان سیستان و بلوچستان
بود،استانی که به عنوان محرومترین استان کشور در بحث فضای آموزشی شناخته
میشود. آنطور که مدیرکل نوسازی مدارس استان سیستان و بلوچستان میگوید در
این استان شش هزار کلاس درس فرسوده و ۵۹۷ کلاس خشتی و گلی وجود دارد و
مدارس روستایی استان قدمت بسیار بالایی دارند. همچنین آنطور که مسئولان
آموزش و پرورش میگویند یکسوم مدارس کشور فرسوده هستند. حالا اما وزیر
آموزش و پرورش به استان سیستان و بلوچستان رفته است تا از نزدیک با مشکلات
آموزشی این استان آشنا شود.
فخرالدین دانش آشتیانی به اولویت توسعه فضاهای
آموزشی در مناطق محروم کشور اشاره کرد و گفت: با بازدید میدانی از مدارس و
شناخت بیشتر از وضعیت شاخصهای آموزشی استان، برای چگونگی تقویت شاخصها،
توسعه و بازسازی فضاهای آموزشی سیستان وبلوچستان برنامهریزی میشود. ما هم
به منظور آشنایی با مسائل و مشکلات و رفع محرومیتهای آموزشی مناطق محروم
سفر به این مناطق را در برنامه قرار دادهایم تا بتوانیم در جهت رفع
محرومیتها و توسعه عدالت آموزشی قدمهای مؤثری برداریم.
دانش آشتیانی با
اشاره به حذف مدارس خشت و گلی در سیستان و بلوچستان اظهار کرد: برای این
کار برنامههایی در دست اقدام داریم و با تعاملی که با خیرین مدرسه ساز
برقرار شده تلاش میشود در جهت رفع محرومیتهای فضاهای آموزشی این استان
گامهای مؤثری برداشته شود.توجه ویژه به این استان از اولویتهای کاری من
است و سعی خواهم کرد با همین نگاه و در حد توان برنامههای خود را دنبال
کنم تا رفع محرومیت در این منطقه اتفاق بیفتد.
وی با اشاره به اهداف سفرش به
سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: مشاهده مسائل و مشکلات مدارس و آموزش و
پرورش از نزدیک و بررسی آنها در نشستهای مختلف و تصمیمگیری و تلاش برای
تأمین نیروی انسانی کارآمد و توانمند مهمترین هدف این سفر به سیستان و
بلوچستان است.دانش آشتیانی افزود: سیستان و بلوچستان با مشکل فضاهای آموزشی
روبه رو است امید است ازطریق بودجههای عمومی و مشارکت مردمی و خیران در
جهت رفع کمبود فضاهای آموزشی این استان قدمهای اساسی برداشته شود تا در
این استان به استانداردهای لازم برسیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: قبل از سفر
به سیستان و بلوچستان با گروههای علاقهمند به کمک به مناطق محروم جلساتی
برگزار شد که امیدواریم نتیجه بخش باشد تا بتوان با استفاده از کمکهای
خیرین در جهت رفع محرومیتهای آموزشی این استان گامهای مؤثری برداشته
شود.وی با تأکید بر اینکه وزارتخانه باید نقش سیاستگذاری داشته باشد،
افزود: تمرکز زدایی نه تنها در سطح وزارتخانه بلکه باید در استانها نیز
لحاظ شود تا مدیر مدرسه با اختیار مسائل مدرسه را به پیش ببرد و معلم نیز
بتواند برنامه آموزشی خود را در راستای اهداف اساسی تعلیم و تربیت دنبال
کند.
دانش آشتیانی خاطرنشان کرد: یکی از برنامههای اساسی ما توجه به منابع
مالی، پتانسیلها و ظرفیتهای خود آموزش و پرورش است از همین روی سعی
کردهایم در بودجه سال 96 مواردی را لحاظ کنیم که با تبدیل کاربری یک سری
از املاکی که ارزش افزوده بالایی دارند در مسیر توسعه فضاهای آموزشی
اقدامات مؤثری انجام دهیم.وزیر آموزش و پرورش با اشاره به جلوگیری از ترک
تحصیل و ریشه کنی بیسوادی در کشور اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که در این
مسأله بخصوص در استانهای محروم وجود دارد تأمین نیروی انسانی برای دختران
است.با توجه به مسائل اجتماعی و فرهنگی برخی استان های کشور خانوادهها
تمایل دارند که معلمان خانم کار تدریس دختران آنان را برعهده داشته باشند.
وی تأکید کرد: یکی از مواردی که باعث شده افراد بی سواد به مراکز نهضت
سواد آموزی کمتر مراجعه کنند همین مسأله بوده و در حال برنامهریزی هستیم
تا متناسب با فرهنگ عموم هر منطقه انگیزههایی ایجاد شود که بتوانند
خانوادهها بچههای خودشان را به مدارس بیاورند تا سطح پوشش سواد افزایش
پیدا کند. با توجه به اقداماتی که در سال های اخیر انجام شده پوشش سواد
آموزی به بیش از 90 درصد رسیده و تلاش میشود در سال های آتی به 100 درصد
برسد.
با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار: 8 دی 1395، شماره روزنامه: 6393، شماره صفحه: 4