پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۹۷۸۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۴
اخیراً دفتر استفتائات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به این سؤال که «آیا قرارداد پیش‌فروش کالا که در آن مشخصات و زمان تحویل کالا معلوم ولی قیمت کالا نامعلوم و بسته به قیمت زمان تحویل کالا باشد، از نظر شرع مقدس صحیح است؟» پاسخ دادند:«صحیح نمی‌باشد و بیع محقق نمی‌شود.»

شعارسال: اخیراً دفتر استفتائات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به این سؤال که «آیا قرارداد پیش‌فروش کالا که در آن مشخصات و زمان تحویل کالا معلوم، ولی قیمت کالا نامعلوم و بسته به قیمت زمان تحویل کالا باشد، از نظر شرع مقدس صحیح است؟» پاسخ دادند: «صحیح نمی‌باشد و بیع محقق نمی‌شود.»

طرح یکپارچه فروش خودرو، حرام و خلاف شرع است

آیت‌الله سیستانی نیز در پاسخ به این سؤال شرعی گفته‌اند: "معامله باطل است. "


طرح یکپارچه فروش خودرو، حرام و خلاف شرع است

***

*توضیحات دفتر استفتائات رهبر معظم انقلاب: تکذیب استفتاء با موضوع حرام و خلاف شرع بودن طرح یکپارچه فروش خودرو

بر اساس توضیحات دفتر استفتائات رهبر معظم انقلاب، استناد برخی رسانه‌ها به یک استفتاء و ربط دادن آن به سامانه یکپارچه فروش خودرو، ناشی از عدم احاطه به مباحث فقهی بوده است.

در روز‌های اخیر برخی رسانه‌ها با استناد به یک استفتاء از دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی، با برداشتی نادرست و غیرفقهی از این استفتاء، آن را به سامانه یکپارچه فروش خودرو که توسط وزارت صمت ارائه شده، ربط داده و از حرام و خلاف شرع بودن این سامانه خبر داده‌اند.

استفتای مورد استناد در این مطالب، اینچنین است:‌

سوال: آیا قرارداد پیش‌فروش کالا که در آن مشخصات و زمان تحویل کالا معلوم، ولی قیمت کالا نامعلوم و بسته به قیمت زمان تحویل کالا باشد، از نظر شرع مقدس صحیح است؟
پاسخ: صحیح نمی‌باشد و بیع محقق نمی‌شود.

در همین زمینه بر اساس توضیحات دفتر استفتائات رهبر معظم انقلاب، در برداشت رسانه‌ای از این استفتا، دو اشتباه رخ داده است.
یک- نسبت دادن یک استفتای کلی و پاسخ آن به موضوع خاص فروش خودرو و سامانه یکپارچه وزارت صمت، محل اشکال است و خوانندگان را به اشتباه می‌اندازد که گویا رهبر معظم انقلاب اسلامی، فتوا به حرام بودن چنین سامانه‌ای داده‌اند. ضمن اینکه اصل استفتاء نیز مربوط به سال ۱۳۹۱ است.
دو- در استفتای مذکور بحث حرام و خلاف شرع بودن شرایط موصوف در سؤال، مطرح نبوده و عین پاسخ این است: (صحیح نمی‌باشد و بیع محقق نمی‌شود).

از لحاظ فقهی، صحیح نبودن یک قرارداد یا بیع، به معنای حرام و خلاف شرع بودن آن نیست و حائز شرایط خاص خود است که طبق شرع مقدس، با شرایط مختلفی همچون مصالحه و رضایت طرفین معامله، قابل رفع است. بنابراین، نویسندگان گزارش‌های رسانه‌ای مذکور به علت عدم احاطه به مباحث فقهی، دچار این اشتباه شده‌اند.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 5تیر1402، کدخبر: 1782158، www.khabaronline.ir/ سایر منابع

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
عدالت
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
0
1
غارت و دزدیدن اشکار سرمایه و پس انداز ما ملت مظلوم در بورس چطور؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
به نظرم این یکی خیلی حرام تر است.
پس چطور میشه که اینقدر راحت حرام می خورید؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
0
1
دفتر رهبری حکم دادن که صحیح نیست و آیت الله سیستانی هم همینطور، چطور رهبری صحیح نمیدونن ولی یک فعل غیر شرعی داره تو مملکت اتفاق میفته خریدار رضایت نداره بنابراین حرام مطلقه چطور توی مملکتی که ادعای اسلام داره حکم غیر اسلامی رواج داره وای بر این اسلام نمایشی وای بر مسئولین امر
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
0
همتون از بالا تا پایین دزد و حرومخور هستین و ایشالله هرچی زودتر نیست و نابود بشید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین