پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۷۶۰۲
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۱
به بهانه هفته فراجا در این گزارش نگاهی به فرماندهان انتظامی کشور می‌اندازیم. بیوگرافی و اسامی فرماندهان ناجا را در این گزارش بخوانید.سرتیپ محمد سهرابی (دوران انجام ادغام): ۱۳۷۱- ۱۳۷۰ / سرتیپ پاسدار رضا سیف‌اللهی: ۱۳۷۵- ۱۳۷۱/ سرتیپ پاسدار هدایت لطیفیان: ۱۳۷۹-۱۳۷۵ / سرتیپ پاسدار خلبان محمدباقر قالیباف: ۱۳۸۴-۱۳۷۹ / سرتیپ پاسدار اسماعیل احمدی مقدم: ۱۳۸۴ -۱۳۹۳و سردار سرتیپ پاسدار حسین اشتری از ۱۳۹۳تا1401، سردار احمدرضا رادان فرمانده کنونی فراجا.

شعار سال: بیوگرافی و اسامی فرماندهان ناجا را در این گزارش بخوانید.
به بهانه هفته فراجا در این گزارش نگاهی به فرماندهان انتظامی کشور می‌اندازیم.

سرتیپ محمد سهرابی (دوران انجام ادغام): ۱۳۷۱- ۱۳۷۰ / سرتیپ پاسدار رضا سیف‌اللهی: ۱۳۷۵- ۱۳۷۱/ سرتیپ پاسدار هدایت لطیفیان: ۱۳۷۹-۱۳۷۵ / سرتیپ پاسدار خلبان محمدباقر قالیباف: ۱۳۸۴-۱۳۷۹ / سرتیپ پاسدار اسماعیل احمدی مقدم: ۱۳۸۴ -۱۳۹۳و سردار سرتیپ پاسدار حسین اشتری در حال حاضر فرمانده نیروی انتظامی .

سرتیپ محمد سهرابی کیست؟

بیوگرافی و اسامی فرماندهان ناجا

سرتیپ محمد سهرابی

محمد سهرابی (زاده ۱۳۱۹ طبس) نظامی و مدرس دانشگاه ایرانی است، که اولین فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و آخرین فرمانده ژاندارمری بود. وی مجری طرح ادغام ژاندارمری، شهربانی و کمیته انقلاب اسلامی و ایجاد نیروی انتظامی در ایران به‌شمار می‌آید. وی هم‌اکنون به عنوان مشاور نظامی فرمانده کل قوا در امور نیروی انتظامی فعالیت می‌کند.

وی در سال ۱۳۱۹ در طبس متولد و پس از اتمام دوره متوسطه وارد دانشکده افسری نیروی زمینی (دانشگاه افسری امام علی کنونی) شد و پس از فارغ التحصیلی از دانشکده افسری به خدمت ژاندارمری درآمد و به خدمت در این سازمان پرداخت.

سهرابی در بهمن ماه ۱۳۵۷ به فرماندهی ژاندارمری استان گیلان منصوب شد و از آن پس در مسئولیت‌ها و رده‌های مختلف فرماندهی خدمت کرد. سرتیپ سهرابی در تاریخ ۲۰ بهمن ماه ۱۳۶۳ به سمت فرماندهی ژاندارمری برگزیده و تا ادغام این نیرو با نیروی انتظامی در این سمت باقی بود.

سرتیپ محمد سهرابی در تاریخ ۱۲ فروردین ۱۳۷۰ با حکم رهبر انقلاب با عنوان اولین فرمانده نیروی انتظامی منصوب گردید. در نتیجه آیت الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری در ۱۲ فروردین ۱۳۷۰ خورشیدی در حکمی اعلام فرمودند: نظر به پیشنهاد وزیر محترم کشور و به لحاظ صلاحیت ها، تعهد و لیاقتی که در طول خدمات گذشته از شما به ظهور رسیده است، شما را به فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی منصوب می‌کنم و به این ترتیب امیر سرتیپ سهرابی به عنوان نخستین فرمانده نیروی انتظامی منصوب شد تا آخرین فرمانده ژاندارمی و نخستین فرمانده نیروی انتظامی باشد.

وی با انتصاب سرتیپ رضا سیف‌اللهی به فرماندهی ناجا، به عضویت گروه مشاوران نظامی فرمانده کل قوا درآمد و هم‌اکنون استاد حقوق بین‌الملل عمومی نیز می‌باشد.

سرتیپ پاسدار رضا سیف اللهی کیست؟

بیوگرافی و اسامی فرماندهان ناجا از سال۱۳۷۰ تاکنون

سرتیپ پاسدار رضا سیف اللهی

رضا سیف‌اللهی (زاده ۱۳۳۶) معاون هماهنگ کننده مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور رهبری و مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس کمیسیون موارد خاص مجمع تشخیص مصلحت نظام و معاون سابق سیاسی اجتماعی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی می‌باشد. وی دومین فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۵ بود.

در همین زمان روزی به نام نیروی انتظامی در تقویم رسمی کشور ثبت شد و بر این اساس ۲۷ تیر به نام روز نیروی انتظامی در کشور معرفی شد.

در آن ایام گرچه پلیس موقعیت و جایگاه امروزی خود را در جامعه و حوزه تامین امنیت کسب نکرده بود، اما روسا و فرماندهان پلیس‌های تخصصی با ارایه گزارشی از عملکرد خود و نیز ارایه خدماتی به شهروندان تلاش کردند تا زمینه شناخت بهتر پلیس از طرف جامعه را فراهم کنند.

در همین زمان قاچاق کالا به یکی از مسایل مهم کشور تبدیل شده بود و واردات کالا‌های قاچاق تحت پوشش واردات از مناطق آزاد به اوج خود رسید. از این رو فرمانده ناجا پیشنهاد داد که باید واردات از این مناطق ضابطه‌مند شود. به همین دلیل هم نخست مقرر شد تا با شناسنامه به افراد، اجازه ورود کالا داده شود؛ پس از آن که قاچاقچیان شناسنامه مردم را اجاره می‌کردند و با سوءاستفاده از شناسنامه مردم عادی، مبادرت به ورود کالای قاچاق می‌کردند و ضوابط را دور می‌زدند؛ مجدداً تصمیم گرفته شد که ورود کالا تنها با شناسنامه افراد حاضر در مناطق آزاد امکانپذیر باشد. بدین گونه در این زمان تا حدودی از ورود کالای قاچاق به کشور جلوگیری شد.

سیف‌اللهی پیش از پیروزی انقلاب در رشته فیزیک دانشگاه صنعتی شریف تحصیل کرد و همزمان با آن در مدرسه حقانی نیز به تحصیل حوزوی پرداخت. وی از مؤسسین سپاه اصفهان بود و طی حکمی از سوی بنیانگذار انقلاب جهاد سازندگی این استان را نیز تأسیس کرد. وی جزء گروه دانشجویان مسلمان پیرو خط امام بود. او از ۱۲ فروردین ۱۳۷۰ فرمانده حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی بود.

سرتیپ پاسدار هدایت لطیفیان کیست؟

بیوگرافی و اسامی فرماندهان ناجا

سرتیپ پاسدار هدایت لطیفیان

هدایت‌الله لطفیان نظامی ایرانی است، که در فاصله سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۹ به‌عنوان سومین فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کرد. وی از ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۱ معاون بازرسی ستاد کل نیرو‌های مسلح بود.

از ۹ تیر ۱۳۷۹ تا سال ۱۳۸۰ معاون بازرسی ستاد کل نیرو‌های مسلح بوده است. [۱]وی در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۷۵ با حکم آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده کل قوا به سمت فرماندهی نیروی انتظامی ایران منصوب و ۴ سال بعد عزل شد.

وی قبل از انتصاب به این سمت در مسؤولیت‌های نظامی و انتظامی از جمله در قرارگاه حمزه سیدالشهداء فعالیت می‌کرد. وی از فرماندهان عالی رتبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود و آخرین سمت وی در سپاه معاون برنامه و بودجه ستادکل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود.

سردار لطیفیان در طول زمان تصدی فرماندهی نیروی انتظامی در اجرای نظم و انضباط در ناجا ساماندهی پاسگاه‌ها و کلانتری‌ها و همچنین تجهیزات و تقویت نیروی انتظامی، تلاش‌های گسترده یی را انجام داد و مقام معظم رهبری در مورد ایشان فرمودند: در دوران مسوولیت امیر سرتیپ هدایت لطفیان تلاش ارزنده و کم سابقه یی در اعتلای نیروی انتظامی به کار رفته و برنامه ریزی امیدبخش و کارآمد در کنار مجاهدت‌های شبانه روزی امیر نامبرده نقش بسزایی در افزایش موفقیت و کاهش مشکلاتی که به عوامل بیرون از آن نیرو وابسته نیست ایفا کرد و، اما مهمترین حادثه در دوره فرماندهی سردار لطفیان واقعه کوی دانشگاه تهران بود.

سرتیپ پاسدار خلبان محمدباقر قالیباف کیست؟

بیوگرافی و اسامی فرماندهان ناجا

سرتیپ پاسدار خلبان محمدباقر قالیباف

سرتیپ پاسدار خلبان محمدباقر قالیباف: از ۱۳۸۴ تا ۱۳۷۹ در سمت فرماندهی انتظامی کشور برای ایجاد و برقراری امنیت فعالیت کرد.

محمدباقر قالیباف (زادهٔ ۱ شهریور ۱۳۴۰) نظامی، نماینده حوزه انتخابیه تهران و ششمین رئیس مجلس شورای اسلامی است.

قالیباف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و به مدت سه دوره شهردار تهران بود و پیش از آن نیز در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی سمت فرماندهی داشته‌است. او همچنین در دوران فرماندهی نیروی انتظامی، رئیس و نماینده سید محمد خاتمی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بود. قالیباف از جمله شخصیت‌های مشهور در زمینه فساد در ایران است و نام او بیش از هر چیز با پرونده‌های بزرگ فساد اقتصادی گره خورده‌است.

محمدباقر قالیباف در سال ۱۳۶۱ فرمانده تیپ ۲۱ امام رضا شد و سپس به فرماندهی لشکر ۵ نصر خراسان در جنگ ایران و عراق ارتقاء یافت. محمدباقر قالیباف از نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۴ بود که در آن انتخابات نفر چهارم شد. در شهریور ۱۳۸۴ با اجماع شورای شهر به سمت شهردار تهران انتخاب شد. وی در سال ۱۳۸۷ از طرف سایت شهرداری‌های جهان، با رأی مردم، به عنوان هشتمین شهردار برتر دنیا معرفی شد. محمدباقر قالیباف با شعار ایران سربلند در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ نامزد شد. وی این انتخابات را با کسب حدود شش میلیون رأی در برابر هجده میلیون رای حسن روحانی و قرار گرفتن در جایگاه دوم واگذار کرد. وی در تاریخ ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ با اکثریت آرا در شورای شهر تهران برای سومین بار شهردار تهران شد.

نیروی انتظامی در دوره سردار قالیباف، شکل تازه یافت و او در چهره نیروی انتظامی در دوره خودش اثرگذاری مناسبی داشت. در همین دوره مرکز پلیس ۱۱۰، برای تحقق شعار پلیس پاسخ گو و با هدف تحکیم امنیت عمومی و تلاش برای پایداری آن راه اندازی شد و مراکز مشاوره در معاونت اجتماعی ناجا در راستای نگرش جامعه محوری پلیس و لزوم افزایش ارتباط صمیمانه و همدلی پلیس و مردم، برای پیشگیری از بروز ناهنجاری‌های اجتماعی و شناسایی ریشه‌ها و زمینه‌های رفتار‌های ناهنجار ایجاد شد. از جمله اقدامات دیگر قالیباف در نیروی انتظامی می‌توان تجهیز کردن نیرو به خودرو‌های روز دنیا مانند مرسدس بنز و تویوتا جهت نیرو‌های عملیاتی نام برد. گرچه فرمانده بعدی پلیس هزینه نگهداری این خودرو‌ها را بالا دانسته و برای فروش آنان اقدام کرد. ایجاد دفاتر خدمات دولت الکترونیک یا پلیس ۱۰+ از کار‌های دیگر او بود تا اینکه سرانجام دوره پنج ساله حضور قالیباف در این حوزه با استعفا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری هشتم و حضور در صحنه سیاسی کشور، به پایان رسید.

سرتیپ پاسدار اسماعیل احمدی مقدم کیست؟

بیوگرافی و اسامی فرماندهان ناجا

سرتیپ پاسدار اسماعیل احمدی مقدم

اسماعیل احمدی مقدم (زاده ۱۳۴۰ تهران) فرمانده نظامی ایرانی است، که هم‌اکنون ریاست دانشگاه عالی دفاع ملی را برعهده دارد. وی در فاصله سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۳ به‌عنوان ششمین فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کرد و از ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ نیز جانشین فرمانده نیروی مقاومت بسیج بود.

احمدی مقدم فعالیت نظامی را از سال ۱۳۵۷ در کمیته انقلاب اسلامی آغاز کرد و در سال ۱۳۵۸ به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست و در طول جنگ ایران و عراق، از اعضای این نهاد بود. وی دانش‌آموخته کارشناسی علوم اجتماعی از دانشگاه تهران و دکتری مدیریت استراتژیک از دانشگاه عالی دفاع ملی است.

در دوره سردار احمدی مقدم و از ۱۳۸۶ خورشیدی طرح ارتقا امنیت اجتماعی به مرحله اجرا درآمد که پررنگ‌ترین بخش این طرح مربوط به مساله بدحجابی است که احمدی مقدم در مورد آن گفته بود: در قالب این طرح با هنجارشکنان و مزاحمان نوامیس مردم و زنان ویژه و خیابانی برخورد انتظامی می‌شود.

با حضور احمدی مقدم در ۱۳۸۵ خورشیدی شعار هفته نیروی انتظامی پلیس امین، جامعه ایمانی و امنیت پایدار شد بعد از آن در ۱۳۸۶ خورشیدی شعار افزایش امنیت اجتماعی و اخلاقی با تداوم معنویت رمضانی؛ در ۱۳۸۷ خورشیدی شعار هدف من، امنیت و آرامش توست؛ در ۱۳۸۸ خورشیدی شعار انضباط، امنیت و سرمایه اجتماعی و در ۱۳۸۹ خورشیدی شعار اعتماد شما پایه اقتدار ماست انتخاب شد.

با آغاز دهه ۹۰ خورشیدی نیروی انتظامی تغییر رویکردی به سمت اقدامات اجتماعی پیدا کرد و نخستین شعاری که نیروی انتظامی برای چشم‌انداز یک ساله خود در نخستین سال از این دهه انتخاب کرد، سهم من در امنیت و آرامش بود. پس از آن در ۱۳۹۱ خورشیدی شعار سرمایه اجتماعی، اساس اقتدار ما، در ۱۳۹۲ خورشیدی شعار اقتدار پلیس در سایه مردم‌داری، قانون‌مداری و روزآمدی و در ۱۳۹۳ خورشیدی شعار پلیس، تلاش جهادی، کارآمدی، اقتدار برای خود انتخاب کرد.

اگرچه حکم سردار احمدی مقدم در ۱۳۸۹ خورشیدی به پایان رسید، اما با حکم مقام معظم رهبری در دوم خرداد ۱۳۸۹ خورشیدی برای ۲ سال دیگر تمدید شد و پس از آن دوباره تا ۱۳۹۳ خورشیدی حکم وی ادامه یافت.

سردار احمدی مقدم در مورد عملکردش در نیروی انتظامی گفته است: در ۱۰ سال گذشته که به عنوان فرمانده در نیروی انتظامی به مردم خدمت می‌کردم حوادث و اتفاقات گوناگونی رخ داد که مهمترین آن‌ها فاجعه کشتار گروهک تروریستی تاسوکی و همچنین فتنه ۸۸ بود که بنده برای مستند سازی و ثبت اتفاقات و بحران‌هایی که در طول این ۱۰ سال رخ داده است اجازه گرفتم تا بتوانم درباره این اتفاقات یک جمع بندی کلی خدمت مردم و رهبری ارایه دهم.

سرانجام احمدی مقدم در ۱۳۹۳ خورشیدی در همایش روسای پلیس راهور خود خبر از رفتش داد و پس از آن حکم آن و فرمانده جدید در خروجی رسانه‌ها قرار گرفت. فرمانده نیروی انتظامی با اعلام اینکه به درخواست خودش از مقام معظم رهبری درخواست جانشین کرده بود، در این همایش گفت: اسفند ماه سال گذشته خدمت مقام معظم رهبری رسیدم و در خواست کردم فرد دیگری را به عنوان مسوول ناجا انتخاب کنند، اما نظر ایشان بر این بود که من یک سال دیگر هم سکان فرماندهی ناجا را برعهده داشته باشم. حدود یک ماه گذشته نامه یی به مقام معظم رهبری نوشتم و در آن درخواست کردم که بهتر است شروع به کار فرمانده جدید از ابتدای سال ۹۴ آغاز شود. ایشان هم با لطفی که به بنده داشتند با درخواستم موافقت کرده و قرار شد فرمانده جدید ناجا از ابتدای سال ۹۴ سکان فرماندهی این یگان را برعهده بگیرد.

به این ترتیب احمدی مقدم جای خود را به سردار حسین اشتری داد تا خودش نیز در خصوص عملکردش بگوید: من به خودم در طول ۱۰ سال خدمت در ناجا نمره ۱۰ می‌دهم، زیرا معتقدم شأن مردم شریف ایران بسیار بالاتر از اتفاقات و برنامه‌هایی است که ما موفق به انجام آن در پلیس ناجا شده ایم.

سردار سرتیپ پاسدار حسین اشتری کیست؟

بیوگرافی و اسامی فرماندهان ناجا

سردار سرتیپ پاسدار حسین اشتری

حسین اَشتری (زاده ۱۳۳۸ اصفهان) نظامی ایرانی است، که هم‌اکنون به‌عنوان فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند. وی فعالیت نظامی را در خلال جنگ ایران و عراق از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز کرد. اشتری در فاصله سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۳ رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی ناجا بود و در سال ۱۳۹۳ نیز به مدت ۹ ماه جانشینی فرمانده نیروی انتظامی را برعهده داشت.

حسین اشتری از رزمندگان سال‌های دفاع مقدس بوده که در عملیات‌های مختلفی حضور داشته است. وی ریاست پلیس اطلاعات و امنیت کشور و به مدت ۹ ماه جانشین فرمانده نیروی انتظامی را در کارنامه خود دارد که در ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ خورشیدی با حکم مقام معظم رهبری به فرماندهی نیروی انتظامی منصوب شد تا در مراسم معارفه خود بگوید: ارتقای فضای اسلامی و انقلابی و صیانت از کارمندان این نیرو در سال‌های گذشته باعث شکوفایی استعداد‌ها و افزایش اقتدار و محبوبیت کارمندان ناجا شده است؛ این راهی است که به فرمان مقام معظم رهبری باید ادامه پیدا کند و تقویت شود، اما در این راه همچنان برای رسیدن به نقطه مطلوب نیازمند همدلی و همکاری تمام نهاد‌ها و مقام‌های کشور هستیم چراکه امنیت عمومی یک تولید جمعی و یک کل تجزیه ناپذیر است. تقویت مرزبانی و کاهش تخلفات جاده یی و رعایت دقیق در بهبود خدمات انتظامی با سرعت بیشتر ادامه خواهد یافت. همچنین کشف سریع‌تر و به موقع جرایم به ویژه جرایمی که موجب تشویش اذهان و نگرانی عمومی می‌شود، افزایش خواهد یافت. قصد داریم از فناوری‌ها و تجهیزات پیشرفته در کشف علمی جرم در صدر برنامه‌های ناجا استفاده کنیم.

با ورود سردار اشتری اقتدار پلیس، همدلی، همزبانی، امنیت و آرامش به عنوان شعار این نیرو در ۱۳۹۴ خورشیدی انتخاب شد تا در برابر مجرمان و بزهکاران با اقتدار و در کنار شهروندان به عنوان نیرویی همراه و امین حضور داشته باشند.

در ۱۳۹۸ خورشیدی شعار هفته نیروی انتظامی با عنوان پلیس هوشمند، امین مردم انتخاب شده است و روز‌های هفته به ترتیب از ۱۱ تا ۱۷ مهر با این عنوان‌ها «بصیرت، ولایت مداری، ایثار و شهادت؛ خانواده، آرامش و پلیس؛ فضای مجازی پاک، احساس امنیت؛ امنیت اقتصادی و رونق تولید؛ روز پیشگیری اجتماعی، توسعه نظم و امنیت عمومی؛ قانون مداری، ارتقاء فرهنگ ترافیک و مرزبانی، اقتدار مرزی، امنیت پایدار» نامگذاری شده است.

سردار احمدرضا رادان

بیوگرافی و اسامی فرماندهان ناجا از سال۱۳۷۰ تاکنون

"سردار احمدرضا رادان" متولد ۱۳۴۲ که در فاصله سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۳ جانشین فرمانده‌کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران بود ، با حکم فرمانده معظم کل قوا، فرمانده‌کل انتظامی کشور شد.

سردار رادان فعالیت نظامی را از سال ۱۳۵۹ به‌صورت نیروی داوطلب در بسیج آغاز کرد، سپس به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتقل شد و در طول جنگ ایران و عراق از اعضای این نهاد بود.

وی پس از جنگ به فرماندهی انتظامی منتقل شد و از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ فرماندهی انتظامی کردستان و از ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۳ فرماندهی انتظامی سیستان و بلوچستان را به‌عهده داشت.

سردار رادان از ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۳ فرمانده انتظامی خراسان و از ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۵ نیز فرمانده انتظامی خراسان رضوی بود.

وی در سال ۱۳۸۵ به فرماندهی انتظامی تهران بزرگ منصوب شد و تا سال ۱۳۸۷ نیز در این جایگاه فعالیت کرد؛ در مهر ماه ۱۳۸۹ وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا وی را نیز در لیست مسئولان تحریم شده قرار داد.

سردار رادان در تاریخ ۵ خرداد ۱۳۹۳ به سمت ریاست مرکز مطالعات راهبردی ناجا منصوب شد و در این مرکز اقدام به چاپ کتاب‌های راهبردی برای فعالیت‌های پلیس در کشورمان کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت رکنا، تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۱، کدخبر: ۸۳۱۶۱۰، www.rokna.net/ و سایر منابع

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین