پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۵۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۷
رضا امیرخانی (نویسنده) معتقد است که تامین امنیت در معنای سرکوب نمی تواند باشد. چرا که سرکوب ،گرایش دادن به فعالیت های منجر به آرام شدگی موقت اوضاع و اصالتا غیر مشارکتی بوده که خود نوعی تهدید میان و بلند مدت امنیتی محسوب می شود. امنیت همه جانبه نگر و پایدار ، قبل از شروع اعتراضات باید نسبت به دو موضوع پیامدهای کارها و پیش دستی برای اجرای برخی از برنامه ها ، قبل از وقوع آن، بشکل فعال اقدام کرده باشد. رضا امیرخانی می پرسد که حرف اصلی این است که وقتی تو این نظر را داری که نباید در مقابل اعتراضات کوتاه آمد، پس باید از قبلش به آن فکر می‌کردی.با توسل به برخورد قهری، به نظرم حاکمیت دارد ارتباطش را با توده از دست می‌دهد و این خطر خیلی بزرگی است.

شعار سال: رضا امیرخانی( نویسنده) بیان می دارد، نظر امنیتی حاکم می‌گوید که در شروع اعتراضات، هر قدم عقب‌نشینی یعنی پذیرفتن اینکه تنها راه تغییر در جامعه، اعتراضات خیابانی است. به‌هرحال این یک نظر امنیتی غالب است. اگر این نظر بعنوان نوعی رویکرد فعالیتی در دستگاه های امنیتی پذیرفته شده باشد، خب راه‌حل برای چنین نگاهی این است که قبل از اینکه مردم اعتراض کنند، پس خودت همان یک قدم را عقب برو یا پیشدستانه اقدامات اصلاحی را انجام بده، که موضوع حل شود. البته این چیزی که می‌گویند منطق امنیتی دارد، اما حرف اصلی این است که وقتی تو این نظر را داری که نباید درمقابل اعتراضات کوتاه آمد، پس باید از قبلش به آن فکر می‌کردی(شعار سال: پیامد سنجی و اقدامات اصلاحی پیش دستانه). به نظرم حاکمیت دارد ارتباطش را با توده از دست می‌دهد و این خطر خیلی بزرگی است(شعار سال: اقداماتی که بنوعی تعبیر به سرکوب شوند باعث کاهش سرمایه اجتماعی خواهد شد. همچنین افزایش فشار همراه با تحقیر و از بالا به پائین وارد شدن در امور و در برخورد با مردم ، پتانسیل طغیان دائمی را سبب می شود).

امیرخانی می افزاید که، سال ۸۸، گفتگو واقعا یک راه‌حل بود، یعنی اگر می‌پذیرفتیم که مثلا بخشی از جامعه، دل خوشی از شخص آقای احمدی‌نژاد ندارند و در نسبت آمار رضایت از او به‌گونه‌ای هستند که از هر سه‌نفر، یک‌نفر به او رای نداده است؛ به‌نظرم باز هم گفتگو قسمتی از راه‌حل یا خود راه‌حل بود. در آن سال‌ها اگر تلویزیون به این نتیجه می‌رسید که از مخالفان خودش دعوت کند و صحبت می‌شد شرایط متفاوت می‌شد. اما در ۱۴۰۱، اول باید توجه کنیم به ۱۳ سال گذشته که خیلی چیز‌ها تغییر کرده و نکته مهم‌تر اینکه به‌نظر من ، گفتگو اصلا راه‌حل نیست، حتی قسمتی از راه‌حل هم نیست. گفتگو شاید کمک کند که به راه‌حل نزدیک شویم، اما راه‌حل نیست، یعنی این‌جوری نیست که ما بیاییم گفتگو کنیم و مساله‌ای که در خیابان می‌بینیم، حل شود.

چقدر رضا امیرخانی را می شناسید:

رضا امیرخانی (۱۳۵۲ -تهران - در خانواده نسبتا مرفع) نویسنده و منتقد ادبی ایرانی است که خود را نویسنده تراز انقلاب دانسته و مدتی رئیس هیئت مدیره انجمن قلم ایران بود(1384-1386). ورودی 1370 دانشگاه صنعتی شریف در رشته مهندسی مکانیک و علاقمند به حوزه هوانوردی. در 20 سالگی گواهینامه خلبانی فوق سبک را دریافت نموده و روی ساخت هواپیمای فوق سبک متمرکز می گردد و بدلیل رد شدن پروژه در یک قرارداد دولتی ، بشدت تحت تاثیر قرار گرفته و به فعالیت های فرهنگی روی می آورد. علاقه‌مندی ادبیش از شب‌های شعر انقلاب اسلامی در دبیرستان علامه حلی شروع شد و از همان اواخر دوران دبیرستان نوشتن را آغاز کرد. حاصل این قلم‌زدن‌ها اولین رمان امیرخانی به نام ارمیا بود که در سال ۱۳۷۴ منتشر شد.وی در سال ۱۳۷۹ راهی آمریکا شد و چند سالی در آنجا اقامت داشت.امیرخانی علاوه بر همراهی رهبر در سفر سیستان و انتشار خاطرات آن سفر در قالب کتاب داستان سیستان ، در بعضی ملاقات‌های فرهنگی آیت‌الله خامنه‌ای حضور دارد.امیرخانی در آثار خود انتقاداتی گاه صریح و گاه ضمنی نسبت به سیاست‌های مسئولان دولت‌های هر دو جناح اصول‌گرا و اصلاح‌طلب و هم‌چنین دولت‌های دوران جنگ ایران و عراق و دولت سازندگی، ابراز داشته‌است.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
برچسب ها: رضا امیرخانی نویسنده ، عملکرد رضا امیرخانی ، رضا امیرخانی کیست ، رزومه رضا امیرخانی ، رضا امیرخانی کجاست ، رضا امیرخانی و موضوع امنیت ، آرام سازی اجتماع با سرکوب ، تفاوت امنیت با سرکوب ، تهدید به سرکوب ، سرکوب موضوعی ضد امنیتی ، شاخص های سنجش عملکرد دستگاه های امنیتی ، حساسیت همه جانبه نگری کارآمدی و مشارکتی بودن ، تخصص محوری غیر مقدس سازی هوشمندی و مشارکتی بودن امنیت ، پیامد سنجی امنیتی ، اقدام پیشگیرانه و قبل از وقوع بحران در حوزه امنیت ، تامین امنیت و امنیت پایدار ، امنیت با رویکرد قانون اساسی و فقه اسلامی ، سرکوب و تضعیف سرمایه اجتماعی حاکمیت ، امنیت بد و هزینه زایی برای نظام ، امنیت خوب و تسریع توسعه و اقدامات تمدنی ، فشار و تحقیر دو نیروی ایجاد تنفر منجر به طغیان ، کارآمدی و ناکارآمدی امنیت ، حاکمیت امنیت یا امنیتی سازی فضا ، تنزل نگاه به امنیت در سطح سرکوب ، امنیت پایدار و اقدامات بینانسلی و تمدنی ، تغییر جامعه از طریق اعتراضات خیابانی ، گذر از مرحله گفتگو بعنوان راه حل ایجاد تفاهم ، گفتگو راه حل نیست حتی قسمتی از راه حل نیست ، گفتگو شاید وسیله ای باشد که بتوانیم حول آن به یکدیگر اندکی نزدیکتر شویم ، شرایط بی اثری گفتگو در بهبود روابط ، نداشتن زبان و خواسته مشترک و بی اثری گفتگو ، کتاب سیستان ، خاطرت مقام معظم رهبری به سیستان ، سیر تحول فکری رضا امیرخانی ، چگونگی گرایش رضا امیرخانی از مهندسی به حوزه فرهنگ ، منظومه فکری و سیاسی رضا امیرخانی
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
0
0
دمتون گرم که مثل بعضی سایت های دو ریالی، فقط کپی پیست نمی کنید و آدم می فهمه که چی می گید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین