پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۲۸۶
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۸
ثابتی مجری برنامه جهان آرا در گفتگو با سردار کوثری نماینده تهران می پرسد که چرا جمهوری اسلامی با مدیران دارای اهمال منتج به ضرر به منافع ملی برخورد نمی کند؟ محمد اسماعیل کوثری (نماینده مردم تهران در مجلس) نیز می گوید که به نظرم خلأ قانونی برای این مسائل داریم که باید در مجلس و قوه قضائیه برای این مسئله فکری اندیشیده شود. سوال شعار فراتر می پرسد. واقعا عمق سوال ثابتی و سطح پاسخ کوثری همخوانی دارد؟ آیا در گام دوم انقلاب ، زمان تهیه لیست دو هزار نفره از مدیران مفسد دولتی نرسیده است؟ آیا نباید به فکر پاکسازی نظام اداری از سه منظر شایسته سالاری، برنامه محوری و فساد ستیزی باشیم؟تا به کی باید با نگاهی سیاسی، دولت ها را زیر سوال ببریم و مقصر بدانیم، فساد مدیریتی ریشه های جمهوری اسلامی را هدف گرفته است.

شعار سال: ثابتی مجری برنامه جهان آرا در گفتگو با سردار کوثری نماینده تهران می پرسد که چرا جمهوری اسلامی با مدیران دارای اهمال منتج به ضرر به منافع ملی برخورد نمی کند؟ محمد اسماعیل کوثری (نماینده مردم تهران در مجلس) نیز می گوید که به نظرم خلأ قانونی برای این مسائل داریم که باید در مجلس و قوه قضائیه برای این مسئله فکری اندیشیده شود. سوال شعار فراتر می پرسد. واقعا عمق سوال ثابتی و سطح پاسخ کوثری همخوانی دارد؟ آیا در گام دوم انقلاب ، زمان تهیه لیست دو هزار نفره از مدیران مفسد دولتی نرسیده است؟ آیا نباید به فکر پاکسازی نظام اداری از سه منظر شایسته سالاری، برنامه محوری و فساد ستیزی باشیم؟

تعداد بازدید : 100
*** با این پاسخ باید به فکر فرو رفت که آیا آیا سردار کوثری از قوانین مقابله با اهمال ، قصور و تقصیر مدیران دولتی ،اطلاع دارند؟ یک سردار حرفه ای نظامی ،چقدر وقت کرده که به بحث فساد و ظرفیت های قانونی آن بیندیشد؟
 
- ماده ۵۹۸ قانون مجازات اسلامی، اهمالی که موجب تضییع وجوه و اموال دولتی شود را برای کارمندان و کارکنان ادارات سازمان ها و دستگاه های دولتی و مدیران شرکت های دولتی، جرم دانسته و مجازات آن را به شرح زیر مقرر داشته است: 1- جبران خسارت وارده 2- پرداخت اجرت المثل 3- شلاق تا ۷۴ ضربه (نیازی به اثبات قصد اهمال ندارد ، فقط باید ثابت نمود که تضیعع در حق دولت صورت گرفته است).
- سازمان بازرسی در ادوار مختلف اعلام داشته که هرگونه فعل و ترک فعلی که باعث تضییع حقوق مردم شود را مصداق فساد می داند. 
- در بند 5 اصل صد و پنجاه و ششم نیز «پیشگیری از وقوع جرم» (اعم از جرائم مالی و غیره) به عنوان یکی از وظایف قوه قضاییه ذکر گردیده است. بنابراین قوه قضاییه مکلف است در مواردی که تشخیص دهد امکان وقوع جرائم و مفاسدی در آینده میرود باید از طریق راههای قانونی از وقوع آن جلوگیری نماید.
- ابلاغ دستورالعمل نحوه مقابله با ترک وظایف قانونی مدیران و کارمندان و پیشگیری از آن طی نامه شماره ۹۰۰۰/۱۲۳۰۴۰/۱۰۰ مورخ ۹۹/۰۷/۳۰ توسط رییس قوه قضاییه .
 
- دستورالعمل اجرایی مواد (91) و (92) قانون مدیریت خدمات کشوری (بخشنامه شماره 82532 مورخ 27/2/1399 سازمان اداری و استخدامی کشور) با موضوع برخورد همه جانبه با فساد اداری .
 
- برنامه ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد، ابلاغیه هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۲/۱۲/۲۰ بنا به پیشنهاد شماره ۸۸/۱۶/ ک مورخ ۱۳۸۲/۲/۱۶ نهاد ریاست جمهوری و به استناد اصل یکصدو سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
- قانون راجع به منع مداخله وزراء و نمایندگان مجلسین و کارمندان در معاملات دولتی و کشوری مصوب ۱۳۳۷/۱۰/۲ .
 
- قانون مربوط به رسیدگی به دارایی وزراء و کارمندان دولت اعم از کشوری و لشکری و شهرداری‌ها و موسسات وابسته به آن‌ها مصوب ۱۳۳۷/۲/۱۹.
 
- قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل دولتی مصوب ۷۳/۱۰/۱۱.
- قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری مصوب ۱۵آذر ۱۳۶۷ .
- قانون مجازات تبانی در معاملات دولتی مصوب ۴۸/۳/۱۹ . 
- مجازات اخلال­گران در نظام اقتصادی کشور مصوب 69/9/28 .
این ها فقط نمونه هایی از قوانین مقابله با فساد اداری و مدیران و کارکنان متخلف دولتی است .
 
*** چرا باید سیاسیون با نگاهی صرفا سیاسی از اهمال مدیران دولت قبل و اسبق صحبت کنند و بشکل مصداقی وارد مقابله با اهمال ، قصور و تقصیر مدیران دولتی گدشته،حال و آینده نشوند؟
 
*** چرا باید سازمان بازرسی کل کشور و دیگر نهادهای نظارتی آنقدر ضعیف باشند که توان همه گیری مقابله با فساد مدیریتی را نداشته باشند؟ چرا همراه با هر کشف فسادی، کارشناس مربوطه از سازمان بازرسی کل کشور را به دادگاه نمی کشانیم؟ 
 
*** طبق پژوهش‌ها، ایران تاکنون یازده نهاد مبارزه با فساد را تشکیل داده است ( در برداشتی نظارتی، امنیتی، بازرسی ، تعداد این نهادها 47 نهاد است)  اما سوال اصلی این است که این نهادها چقدر در مبارزه با فساد موفق عمل کرده‌اند. آیا آنها دستاوردها و عدم موفقیت‌شان را به طور شفاف با مردم در میان می‌گذارند؟ اغلب اقدامات این نهادها در هاله‌ای از ابهام قرار دارند. نشست‌ها و جلسات‌شان با خروجی‌های قابل ارزیابی در رسانه‌ها پوشش داده نمی‌شوند. همچنین اعضای این نهادها در معرض پرسش‌های رسانه‌ها و افکار عمومی قرار نمی‌گیرند. در این اینفوگرافی نهادهایی مثل هیات‌های عالی نظارت، کمیته مبارزه با فساد، تقلب و پولشویی، ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی و مالی، کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، کمیته سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم، شورای عالی مقابله و پیشگیری از جرائم پولشویی و تامین مالی تروریسم، اداره مبارزه با پولشویی در بانک‌ها، مرجع ملی کنوانسیون مبارزه با فساد و ... معرفی شدند.
چرا جمهوری اسلامی با مدیران فاسد برخورد نمی کند؟
 
اما لپ مطلب فساد ستیزی در ایران را باید در پاسخگویی به این سوال دنباله گیری کرد که علل اهمال در مقابله با فساد مدیران دولتی در ایران چیست؟
 
*** آلودگی برخی از سیاسیون و  کارگزاران ارشد نظام و کم کاری های روسای سه قوه در اجرای قوانین مقابله با فساد.
 
*** آلودگی برخی از مدیران اجرایی دستگاه های امنیتی- نظارتی-بازرسی-قضایی کشور و عدم اجازه به ارجاع گزارش فساد به مراجع حاکمیتی و برخورد سرکوبگرانه با گزارشات مختلف ارایه شده از فساد با انواع تهدید ، برچسب زنی ها، بازی تراشی ها و غیره.
 
*** اهمال فراگیر ملی و نبود عزمی جزم برای فسادستیزی .
 
گام دوم انقلاب باید ریشه فساد در جمهوری اسلامی ایران را بخشکاند. منشا و منبع فساد از هر کجا و هر نوع که باشد، فرق نمی کند. مردم از حاکمیت انتظار تهیه و برخورد با لیستی هزار تا دو هزار نفری از متخلفان مدیریتی در ادوار و مصادره اموال آنها را دارند. 
 
ناآرامی ها شهریور و مهر 1401 فروکش می کند ، اما انتظار مردم برای پاکسازی مدیریتی از نظام ، پابرجاست. توانمندی جمهوری اسلامی ایران برای حرکت بینانسلی و تمدنی با چنین گام هایی باید شروع شود.
 
اختصاصی پایگاه تحلیلی حبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون 
 
اخبار مرتبط
برچسب ها: ترک فعل مدیران و مقابله با آنها ، ثابتی مجری برنامه جهان آرا ، علل عدم برخورد با ترک فعل مدیران دولتی ، تاکید کوثری بر کمبود قوانین برخوردی ، عمق سوال ثابتی و سطح پاسخ کوثری همخوانی دارد ، لیست دو هزار نفره از مدیران فاسد دولتی کشور ، پاکسازی مدیریتی در گام دوم انقلاب ، شایسته سالاری فساد ستیزی و برنامه گرایی ، اهمال قصور و تقصیر مدیران دولتی ، فعل و ترک فعل منجر به تضییع حقوق مردم ، قوانین پیشگیری از وقوع جرم ، برخورد همه جانبه با فساد اداری ، برنامه ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد ، منع مداخله وزراء و نمایندگان مجلسین و کارمندان در معاملات دولتی ، رسیدگی به دارایی وزراء و کارمندان دولت اعم از کشوری و لشکری و شهرداری‌ها و موسسات وابسته ، ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل ، تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری ، تبانی در معاملات دولتی ، اختلالگران در نظام اقتصادی ، نگاه سیاسی به اهمال مدیریتی و ارتباط ان به دولت ها ، لیست نهادهای مقابله با فساد ، آلودگی های امنیتی در کشور ، آلودگی های قضایی در کشور ، چرایی تعلل برای فساد ستیزی مدیریتی در ایران
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین