از ادعاهای خوب تا شکل زشت واقعیت های اجرایی :
وزیر نیرو با تأکید بر لزوم اجرای عدالت در توزیع آب شرب بهاندازه نیاز مصرف گفت: من دارم تلاش میکنم پیشنهادی را تهیه و ارائه دهم تا قیمت تمام شده تأمین آب شرب از آنهایی که بسیار پرمصرف هستند گرفته شود و ... . اما باید خدمت جناب علی آبادی عرض نمود که ،آب و گاز و برق ، ثابت کرده اند که بیش از دغدغه مردم داشتن، به جیب گشادشان و لاپوشانی ضعف های عملکردیشان، فکر می کنند. با نشان دادن مصادیق فاجعه آمیز، مردم را می ترسانند و سپس با قیافه ای حق به جانب ورود نمود و در نهایت می کنند آنچه را که نباید بکنند. چرا وزیر محترم پاسخ نمی دهند که تلفات 30 درصدی نشت آب از شبکه توزیع را چه کسی باید پاسخ بدهد؟چرا وزیر محترم پاسخ نمی دهند که وقتی با نصب یک قطعه پلاستیکی روی خروجی شیر، می توان فشار افزایی نمود و مصرف را هم کاهش داد، همکاران محترم شان سکوت نموده و دست روی دست گذاشته و بعضا چون خربزه ،هیچ تکانی به خودشان نمی دهند؟ منتظر شنیدن توضیحات آقای علی آبادی وزیر نیرو هستیم.
فسادستیزی در حوزه پالایشگاهی:
دیده بان ایران ادعا نموده است که بازداشت متهم پرونده پالایشگاه اصفهان به دلیل فساد مالی گسترده، پرده از شبکه پیچیدهای از سوءاستفادههای اقتصادی در معاملات پالایشگاه اصفهان برداشت. با توجه به حجم انبوه اتهامات و ذکر نام از چند شرکت ، انتظار می رود که شرکت های مورد اشاره جهت شفاف تر شدن موضوع و ممانعت از انتشار شایعات و یا ایجاد شرایط تخریب و تشویش و غیره، اقدام به ارایه مستندات خود برای انتشار و ارایه به افکار عمومی شود. موکدا بیان می شود که پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، هیچ گونه تائیدی بر ادعاهای صورت پذیرفته توسط دیده بان ایران نداشته و صرفا به دلیل اهمیت موضوع و ممانعت از سواستفاده های احتمالی، اقدام به بازنشر خبر نموده است و مجددا امادگی خود برای انعکاس کلیه توضیحات، تکذیبیه ها ، اطلاعات تکمیلی و ...، ذی نفعان و ذی مدخلان خبر، اعلام می دارد. وضعیت بازنشر مطالب بیان شده توسط سایر سایت ها، بشرح زیر است.
رضا محمد علی بیگی مدرس و بازرس ارشد دریایی:
رضا محمد علی بیگی مدرس و بازرس ارشد دریایی در نامه ای با عنوان یک بازرس و مدرس دریایی ایرانی به جامعه جهانی دریانوردی جهت سهل انگاری بزرگ در نظام آموزشی دریانوردان! هشدار داد. وی در ابتدای مرقومه خود، اقدام به تبیین صلاحیت تجربی خود با ذکر سوابق کاری در بخش های مختلف این صنعت نموده و سپس بیان داشته است که نظام آموزش های دریایی (دانشگاهی و در حین خدمت) به درستی جهت گیری نشده. فلذا بازبینی و اصلاح استانداردهای آموزشی مرتبط، از جمله بازبینی کم و کیف محتوای کنوانسیون STCW و نیز دروس دانشگاهی در رشته های مهندسی موتور و عرشه پیش نیاز امروز صنعت حمل و نقل بین المللی دریایی است. محمدعلی بیگی ادعا نموده است که در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد دریانوردان در بخش موتورخانه دانش و مهارت کافی را ندارند و این سبب میشود تا حوادثی از جمله تصادم یا غرق شدگی کشتی ها افزایش یابد.
چه کسی به اینها ،از بیت المال حقوق می دهد:
با توجه به اخبار منتشره در خصوص رونمایی از سند راهبردی صنعت کشور در پایان سال ۱۴۰۲ و بازنگری و ارایه مجدد آن در نیمه اردیبهشت ۱۴۰۳، نیاز به مطالعه سند برای همکاران پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، احساس شد و به دنبال پیدا کردن اصل سند (آدرس داده شده توسط سایت اطلاع رسانی دولت)، وارد سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت شدیم. چشمتان روز بد نبیند. معلوم نیست چه کسی اصلا به روابط عمومی وزارت صمت حقوق میدهد و چرا تاکنون این حد از ابتذال، مورد توجه وزیر محترم، بازرسی ریاست جمهوری و نهادهایی از این دست قرار نگرفته است؟ با قید فوریت از وزیر صمت درخواست معرفی خاطیان به تخلفات اداری وزارتخانه را داریم.
سلام بر خواب زدگان و از خواب بلند شدگان:
سه انجمن اصلی مرتبط با بازار لوازم خانگی(تولید کنندگان لوازم صوتی و تصویری، لوازم خانگی، لوازم خانگی کوچک) در نامهای به رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از پایین بودن ریسک عرضه کالای قاچاق در کشور گلایه کردند. نکته جالب اینجاست که شعار سال از یکطرف ، سال های سال است که نسبت به عملکرد سه گانه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز-مرزبانی-گمرک هشدار می دهد و این سه نهاد را بنوعی به آبکش تشبیه کرده است . اما کو گوش شنوا. همچنین از طرف دیگر، انجمن های کارفرمایی که پسوند تولید کننده بر خود گذاشته اند ، بفرمایند که چند درصد قطعات را وارد نموده و مونتاژ می کنند و میزان احتمال ساخت داخل آن قطعه چقدر است؟ کار آنقدر به گند کشیده شده که برای پیدا کردن یک پیچ مولینکس ، باید ده روز دور تهران بگردید؟ بعد این آقایان اسم شان را می گذارند تولید کننده؟ نه اخوی ، اگر بدتان نیاید ما اسم شما را می گذاریم مونتاژ کاران کاسب . در هر حال اصل این نامه درست بوده و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، دارای کم کاری های مشهود قابل پیگیری قضایی است.
حاشیه های هلدینگ پرتو آبی و ذکر نام از مجید صدری؟!
همزمان با گرانی بسته های اینترنت و شرایط همراه اول که این روزها موجب نارضایتی مردم شده ، اسنادی از بی انضباطی مالی شرکت همراه اول منتشر شده که جای دارد توسط این اپراتور پاسخ مناسب داده شود و از سازمان بازرسی کل کشور هم تقاضای راست آزمایی و ورود به روایت های ادعایی صورت پذیرفته را داریم.
در نفت جی چه خبر است؟
فاجعه مدیریتی در این شرکت پس از یک سال و اندی باعث شده در ۹ ماهه سالجاری حدود ۵ میلیارد تومان سود شناسایی کند! تا کی باید سرمایه های کشور اینگونه ضایع شود؟!
نقدی بر عوارض ستانی غیرخرفه ای و غیر محترمانه:
زمانی که در قانون بودجه ۱۴۰۲کشور، اخذ عوارض آزادراهی از طریق بیمه شخص ثالث مطرح شد، پایگاه تحلیلی خبری شعار سال موارد اعتراض خود را بیان نموده و هشدار داده بودیم که فعل خلاف قانون (ممانعت از دسترسی به حق و مشروط سازی دسترسی به حق ) در حال اجرا است و کسی هم گوش نکرد. اما امروز ملاحظه می شود که اطلاعات شماره همراهی که روی آن پلاکی خودرویی ثبت نیست برای هشدار پیامکی شرکت آنی رو درخصوص پرداخت عوارض آزاد راهی، مورد استفاده قرار می گیرد و برای آن پیام ارسال می شود؟ پیامی که حداقل ادب تعامل با شهروندان نیز در آن رعایت نشده و با ایجاد فضای اضطراب و تشویش ، قصد دسترسی به منافع و مطامع مادی خودش را از راه تعجل در پرداخت عوارض آزادراهی با عنوان موجه اطلاع رسانی دنباله گیری می کند. با آنی رو تماس گرفتیم و اطلاعاتی بدست نیاوردیم. بر اساس اطلاعات تکمیلی کسب شده در کامنت ها با شرکت سپندار در تماس بودیم و متوجه شدیم که پیامک توسط بیمه ارسال شده است و سرشماره پیامک مربوط به شرکت آنی رو نیست. عنوان خبر و متن را از نقد آنی رو خارج نموده و متوجه مصوبه مجلس درخصوص شیوه اخذ عوارض آزاد راهی نمودیم (امیدواریم که سو تعبیر ایجاد نکرده باشد. مثل کامنتی که مشخصات شرکت سپندار را منتشر نموده و ما را محکوم به تعارض منافع کرده است). مجددا تذکر می دهیم که ارسال چنین پیامک هایی می تواند فضا را برای سواستفاده های احتمالی باز نموده و سرشماره ارسال پیامک در این خصوص باید سرشماره ای آشنا و متن اطلاع رسانی هم باید مودبانه باشد.
سید محمد بحرینیان پژوهشگر صنعتی:
سیدمحمد بحرینیان، از جمله صنعتگرانی است که ضمن پژوهش گسترده درخصوص علل تاریخی عدم توسعه نیافتگی در ایران، مطالعات بسیاری در رابطه با روندها و تجربیات صنعتی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه داشته است. بحرینیان معتقد است فقر اندیشه کاربردی و درماندگی نظری، ایران را از دستیابی به تعریفی از «تولید» ناکام گذاشته است. در این شرایط، در باتلاقی گیر کردهایم که هر روز بیشتر در آن فرو میرویم. وضعیتی که امکان بازیگری بین المللی را از ایران سلب کرده است.کشوری که به توسعه، تولید و حمایت فکر میکند به هیچ عنوان امکان رشد بیاندازه فعالیتهای سفتهبازانه و سوداگری را نمیدهد. فعالیتهای نامولد خط قرمز کشورهای توسعهخواه است. ما از این خط قرمز گذر کردهایم. اگر در کشوری مشاهده کردید که بر فعالیتهای نامولد و دلالی کنترلی وجود ندارد و سرمایهها در آن بخش در حال چرخش هستند، یقیناً بدانید که نه تولید و نه توسعه، اولویت اول آن کشور نیست. متأسفانه باید گفت کشور ما مأمن فعالیتهای نامولد، سفتهبازی و دلالی است. این بخشها، منابع بانکی و ارزی کشور را به انحراف میبرند و در نهایت کشور را به بحران میرسانند که البته رساندهاند.
نقد اظهارات وزیر کشور درباره حادثه معدن طرزه؛
در گزارش قبل به لیست حوادث منجر به فوت و مصدومیت در معدن طرزه اشاره کردیم. توالی تکرار این حوادث واقعا جای سوال دارد. اینکه وزیر محترم کشور بدلیل اطلاعات احتمالا جهت داری که به ایشان داده اند، حادثه را به سطح یک رخداد غیرقابل اجتناب تقلیل داده اند، جای سوال دارد؟ چرا مکانیزم تشخیص وجود گاز و مکانیزمهای پیشگیری درخصوص این معدن وجود نداشته یا متناسب با سطح حوادث این معدن نبوده است؟ (اگر بوده باشد که نباید، حوادث بشکل مکرر، رخ بدهند و شاهد فوت معدنکاران باشیم). آقای وزیر کشور، از شما انتظار و تقاضای تشکیل کارگروه تخصصی از اساتید دانشگاه، انجمنهای علمی تخصصی (با همکاری شورای انجمنهای علمی ایران) و کارشناسان رسمی قوه قضائیه میرود. لطفا از اظهار نظرهای غیر عمیق و دفعی، پرهیز کنید.
نابودی منافع ملی ، صرفا با بازی و ادعا و بی اطلاعی:
هر زمان که مسئولی از مسئولین جمهوری اسلامی ایران در دو دولت روحانی و رئیسی، در خصوص ساخت هواپیمای بومی صحبت می کردند، متذکر می شدیم که ما در نهایت می توانیم بدنه هواپیما را ساخته و خبری از ساخت موتور و اویونیک( تجهییزات الکترونیک راهبری) ، نیست. اما کم اطلاعی ، بهره گیری از آب گل آلود ، بله قربان گویی بعضی از مدیران و غیره، انتقادات ما را به حاشیه می برد. نکته جالب توجه اینکه معاون وزیری بود که چه بازی ها با این پروژه نکرد( ایشان هنوز هم در تشکیلات حضور دارند و معاون وزیر غیر مرتبط با حوزه هواپیما هستند). حال خبر می رسد که معاون محترم علم و فناوری ریاست جمهوری تازه پی به واقعیت برده و تائید انتقادات ما را می کند. واقعا جای تاسف دارد که چرا میلیون ها دلار باید هدر بدهیم تا تازه پی به حقیقت ببریم. چرا باید اجازه دهیم که نادان ها و شیادها و غیره در کسوت مدیران اجرایی،برای کشور تصمیم بگیرند و کسی هم پاسخگو نباشد؟ مهمترین سوال اینکه ، واکنش سازمان بازرسی به این پرونده چه خواهد بود؟ اگر اقدامی صورت نگیرد، باید پرسید که آیا واقعا کشور ما سازمان بازرسی کل کشور دارد؟ آقای اژه ای، لطفا دستور پیگیری بدهید.
مازیار نوربخش عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانهای تهران:
عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانهای تهران تولید گوشیهای بومی را در شرایطی که تکنولوژی آن در داخل وجود ندارد را هدر دادن وقت، سرمایه و انرژی مملکت دانست و گفت نباید مسیرهای قبلی را مجدد تکرار کنیم.
بالاخره کی چکاره است؟
طی روزهای گذشته با ایجاد یک جنگ رسانهای و تایید و رد حضور آقای معاون صندوق در پتروشیمی مروارید به عنوان رئیس هیات مدیره، فضای منفی بر پتروشیمی مروارید حاکم شده و قطعا ادامه این روند و احساس محکم نبودن جایگاه مدیرعامل فعلی دراین پتروشیمی میتواند لطمات جبران ناپذیری به این شرکت وارد سازد.
جولان اصلاح طلبان در شرکت دخانیات؛
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با طرح سوال از وزیر کار گفت: بارها شنیده ایم به جای حمایت از ظرفیتهای تأمین مواد اولیه داخلی از جمله توتون و تنباکو، پای بسیاری از دلالان در میان است و همواره توتون تولید سیگار از خارج با هزینههای چندین برابری دلاری خریداری میشود و این دلالان حتی در تعیین مدیران عامل و انتصابات داخلی شرکت دخل و تصرف میکنند، بگونهای که اکنون شرکت دخانیات ایران محل جولان اصلاح طلبانی شده است که با هدف توقف تولید به دنبال واگذاری شرکت و بحران آفرینی اجتماعی و اشتغال هستند. آقای مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید پاسخ دهد که علت کاهش و حتی توقف تولیدات در شرکت دخانیات و بیکاری کارگران چیست؟ چرا برخی با هدف واگذاری شرکت دخانیات مانع تولید در این شرکت بزرگ اقتصادی هستند؟!.
سخنگوی ایرانایر خبر داد:
سخنگوی ایرانایر از برگزاری جلسه اضطراری بررسی تأخیر پرواز نجف ـ تهران این شرکت خبر داد و گفت: به مسافران این پرواز بلیت رایگان رفت و برگشت مشهد اعطا میشود.
وقتی به آخر خط میرسی!
«حیدر محسنی» در توسعهی پتروشیمی نقش داشت، آن کارگران دیگری که دست به خودکشی زدند یا بعد از اخراج بیمار و خانهنشین شدند و سکته کردند، همه در توسعهی پتروشیمی نقش داشتند، اما نه تنها جیبهایشان پر نشد، بلکه شفاهی یا در یک تماس تلفنی به آنها گفتند «شرمنده دیگر شما را نمیخواهیم».
شفاف سازی و نظارت بر پتروشیمی ها؛
شایعات نگران کنندهای در خصوص خرید کاتالیست نقره در زیرمجموعه پتروفرهنگ به گوش میرسد؛ بنابراین شایعات تلخ گویا طی جلسات علنی و پنهان برخی از مسوولان پتروفرهنگ با "ع-ک" قراراست کاتالیست نقره مورد نیاز یکی از پتروشیمیهای این هلدینگ از وی با هزینهای بالغ بر ۲ برابر قیمت واقعی خریداری گردد.
گوشی های تقلبی؛
اخیراً برخی از مدلهای تلفن همراه سامسونگ و نوکیا بدون صدور مجوز از سوی شرکت اصلی، توسط شرکتهای داخلی تولید شده است؛ اما مسئولان وزارت صمت و وزارت ارتباطات حاضر به پاسخگویی و شفافسازی دراینباره نیستند.
ادعای تهدید خبرنگار به ضرب و شتم:
قرار نیست که کشف فساد توسط همگان صورت پذیرد. اصحاب رسانه بشکل موردی و از منابع مختلف به سرنخهایی میرسند که میتواند منجر به کشف فساد شود. سوال اینجاست که در چنین موقعیتهایی آیا صرفا باید بعنوان ناظر شاهد درگیری طرفین باشیم یا بعنوان مهاد نظارتیف پرونده ویزه بررسی باز شود و موضوع بشکل جدی تری مورد بررسی قرار گرفته تا اگر صحبت خبرنگار درست بود، با زیشههای فساد برخورد شود و اگر صحبت مدیر مربوط (طرف مقابل) درست بود، جلوی جریان تخریب گرفته شود. پایگاه خبری اقتصاد سالم در خبری با عنوان آیا “امیرحسین نادری” مدیرِ ارشد صنعت فولاد، نیروی امنیتی و قضایی بوده است؟! ادعای افشاگری برعلیه امیرحسین نادری و تهدید شدن توسط او را دارد. ورای تائید یا عدم تائید صحت جزئیات و به لحاظ اهمیت موضوع و ضرورت ورود نیروهای نظارتی- قضایی و امنیتی، اقدام به انتشار خبر میشود. وفق اصول حرفهای فعالیت رسانه، از کلیه ذی نفعان و ذی مدخلان (خصوصا عزیزانی که از آنها در خبر ذکر یاد شده)، تقاضا مندیم، توضیحات اصلاحی، تکمیلی و تکذیبی خود را برای انتشار در این پایگاه خبری، برای ما ارسال دارند.
دکتر وزیری؛
دکتر وزیری؛ از مسئولان ارشد پروژه "ساخت هواپیمای بومی جت ۷۲ نفره" و چهرههای ماندگار صنعت هوانوردی کشورمان از جزئیات این پروژه و مصائب و مشکلات عدیده از جمله تنگناهای مالی عجیب در مسیر پیشرفت این پروژه میگوید؛ حرفهایی که بوی دردمندی برای ایران دارد.