پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۸۰۴۳
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۰:۱۶
ایران و روسیه در سال‌های اخیر، در چارچوب گسترش روابط استراتژیک و مقابله با تحریم‌های غرب، همکاری‌های خود در حوزه حمل‌ونقل هوایی و صنعت هواپیمایی را تقویت کرده‌اند. این همکاری‌ها که بخشی از سیاست نگاه به شرق جمهوری اسلامی محسوب می‌شود، شامل ابعاد مختلفی از تأمین قطعات و تعمیرات تا آموزش پرسنل و حتی برنامه‌هایی برای نوسازی ناوگان هوایی است. در حوزه زیرساخت‌های فرودگاهی و ناوبری هوایی نیز ظرفیت همکاری قابل توجهی بین دو کشور وجود دارد. روسیه با بهره‌گیری از تجربه گسترده در مدیریت فرودگاه‌های دوردست و توسعه سیستم‌های ناوبری مستقل از GPS، می‌تواند در ارتقای زیرساخت‌های فرودگاهی ایران به ویژه در مناطق کم‌برخوردار نقش‌آفرینی کند. این موضوع در صورت اجرایی‌شدن، می‌تواند به بهبود ایمنی و کیفیت پروازها در ایران منجر شود.

شعارسال: ایران در خصوص هواپیمای مسافربری روسیه اعلام موضع کرد و حالا تکلیف خرید هواپیما‌های نو روشن شده است. در گذشته خبر‌هایی مبنی خرید قطعی هواپیما‌های کشور روسیه مخابره شده بود.

نوع نگاه ایران به شرق در حوزه حمل و نقل هوایی و خرید هواپیما

در شرایطی که تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا مانع از دسترسی ایران به هواپیما‌های نو و قطعات اصلی از شرکت‌های غربی شده، روسیه به عنوان یکی از معدود کشور‌های هم‌پیمان، نقش مکملی در حفظ و ارتقای توانمندی‌های هوایی ایران ایفا می‌کند. یکی از مهم‌ترین ابعاد این همکاری، تأمین قطعات یدکی برای هواپیما‌های روسی از جمله توپولوف و سوخو است که در ناوگان ایران سابقه پرواز دارند یا قابلیت جایگزینی با برخی مدل‌های قدیمی را دارند.

همچنین گزارش‌هایی از مذاکرات فنی و تجاری بین ایران و شرکت‌های هواپیمایی و هوانوردی روسی منتشر شده است؛ از جمله شرکت “یونایتد ایرکرفت کورپوریشن” و “روساویاتسیا” که در حوزه تولید و توسعه هواپیما‌های مسافربری فعال‌اند. در همین راستا، صحبت‌هایی درباره امکان ورود هواپیما‌های سوخو سوپرجت ۱۰۰ به ناوگان هوایی ایران مطرح شده که با توجه به ظرفیت متوسط، مناسب پرواز‌های داخلی و منطقه‌ای ارزیابی می‌شود.

علاوه بر مباحث سخت‌افزاری، ایران و روسیه همکاری‌هایی نیز در زمینه آموزش خلبانان، تکنسین‌های پرواز و مهندسان تعمیر و نگهداری آغاز کرده‌اند. هدف از این تعاملات، ارتقای دانش فنی و کاهش وابستگی به کشور‌های غربی است. برخی منابع حتی از دوره‌های مشترک آموزشی در خاک روسیه یا برنامه‌ریزی برای تأسیس مراکز فنی مشترک در ایران خبر داده‌اند.

در حوزه زیرساخت‌های فرودگاهی و ناوبری هوایی نیز ظرفیت همکاری قابل توجهی بین دو کشور وجود دارد. روسیه با بهره‌گیری از تجربه گسترده در مدیریت فرودگاه‌های دوردست و توسعه سیستم‌های ناوبری مستقل از GPS، می‌تواند در ارتقای زیرساخت‌های فرودگاهی ایران به ویژه در مناطق کم‌برخوردار نقش‌آفرینی کند. این موضوع در صورت اجرایی‌شدن، می‌تواند به بهبود ایمنی و کیفیت پرواز‌ها در ایران منجر شود.

از منظر سیاسی و ژئوپلیتیکی، همکاری هوایی ایران و روسیه بخشی از تلاش دو کشور برای ایجاد یک بلوک مقاومتی در برابر سلطه زیرساخت‌های غربی در صنعت حمل‌ونقل است. نمونه بارز آن، امکان بهره‌گیری از مسیر‌های هوایی جایگزین برای عبور پرواز‌های ایرانی به سمت آسیا و اروپا با هماهنگی روسیه است، به‌ویژه در شرایطی که برخی حریم‌های هوایی بر روی پرواز‌های ایرانی بسته شده‌اند.

در مجموع، هرچند تحریم‌ها فشار مضاعفی بر صنعت هوایی ایران وارد کرده‌اند، اما گسترش روابط با روسیه می‌تواند بخشی از نیاز‌های فنی، آموزشی و ناوگانی این صنعت را پوشش دهد. البته این تعامل نیازمند مدیریت دقیق، شفاف‌سازی قرارداد‌ها و لحاظ‌کردن منافع بلندمدت ملی است تا منجر به وابستگی جدید نشود.

رئیس کمیته حمل‌و‌نقل هوایی کمیسیون عمران مجلس می‌گوید فعلا سیاست خرید هواپیما از کشور روسیه در دستورکار سازمان هواپیمایی کشوری نیست.

هیچ شرکتی حق گران کردن بلیط هواپیما را ندارد
عباس صوفی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره افزایش قیمت بلیط هواپیما گفت: از ابتدای امسال سوخت هواپیما گران شده و نسبت به سال گذشته نرخ جدید سوخت به شرکت‌های هواپیمایی اعلام شده، اما توافقی با شرکت‌های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری انجام داده‌ایم و ما نیز به‌عنوان ناظر بر اجرای آن نظارت داریم.

رئیس کمیته حمل‌و‌نقل هوایی کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: براساس این توافق، هیچ شرکتی حق گران کردن بلیط نسبت به قیمت‌های سال گذشته را ندارد. همچنین قرار شده که درخصوص نرخ جدید در جلسه‌ای با حضور وزیر محترم راه و شهرسازی و مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت‌های هواپیمایی تصمیم گیری شود لذا تا به امروز هیچ‌گونه افزایش نرخی نداشتیم و شرکت‌های هواپیمایی موظفند براساس نرخ قبل عمل کنند و انجمن شرکت‌های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری این موضوع را اعلام کرده‌اند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس اضافه کرد: تمام شرکت‌های هواپیمایی باید بلیط‌ها را در شبکه فروش قرار بدهند و اگر ما شاهد گرانی در بعضی از شرکت‌ها باشیم، این فروش، خارج از شبکه و کاملا غیرقانونی است. کسانی که بلیط گران تهیه می‌کنند می‌توانند به سازمان تعزیرات شکایت کنند یا به دفاتر مدیریتی در فرودگاه‌ها و دفتر سازمان هواپیمایی کشوری اعتراض خود را اعلام کنند. در هر صورت هیچ شرکت هواپیمایی مجاز نیست نسبت به سال قبل، بلیط‌ها را گران کند تا تصمیم نهایی اخذ شود.

صوفی درباره کمبود هواپیما در کشور و تاثیر آن بر نرخ بلیط گفت: کمبود هواپیما قطعاً بر گرانی قیمت بلیط اثرگذار است، چون موضوع عرضه و تقاضا مطرح است. در جلسه‌ای که در کمیته هوایی کمیسیون عمران تشکیل شد، سازمان هواپیمایی برنامه خود را اعلام کرد و ما هم به‌عنوان مجلس در کمیته حمل و نقل هوایی بر این موضوع اصرار داریم که کیفیت و تعداد هواپیما‌ها افزایش پیدا کند. سازمان هواپیمایی کشوری برنامه تشویقی برای این کار دارد و شرکت‌های هواپیمایی هم به‌دنبال افزایش تعداد و همچنین کیفیت هواپیما براساس سال ساخت آن هستند.

عضو کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: تعدادی هواپیما توسط شرکت‌های هواپیمایی خریداری و وارد کشور شده و الان مراحل اخذ مجوز پرواز را طی می‌کند. شرکت هواپیمایی ایران ایر (هما)، دو هواپیمای پهن پیکر وارد کشور کرده و شرکت‌های دیگر هم در حال انجام این کار هستند و دو الی سه شرکت جدید نیز به سیستم هواپیمایی کشور اضافه شده و در حال خرید هواپیما برای ورود به ناوگان هواپیمایی کشور هستند.

کشور روسیه امتحان خود را پس داده است
رئیس کمیته حمل‌و‌نقل هوایی کمیسیون عمران مجلس درباره چرایی وارد نشدن هواپیما‌های نو به کشور اظهار کرد: متاسفانه سیستم هواپیمایی کشور شامل تحریم است و خرید هواپیمای نو از کارخانجات، مشمول تحریم است. این موضوع مشکلاتی را ایجاد کرده که باید در آینده شاهد حل مشکل تحریم باشیم تا شرکت‌ها بتوانند هواپیما‌های نو بخرند البته با توجه به تمام مشکلات، سازمان هواپیمایی کشوری نظارت کامل بر کیفیت پرواز‌ها و هواپیما‌ها دارد تا شاهد هیچ‌گونه حادثه‌ای نباشیم و هواپیما‌هایی هم که وارد کشور می‌شوند در ابتدا مراحل تست فنی خود را طی می‌کنند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس در پاسخ به این سوال که آیا خرید هواپیما‌های دست دوم شامل تحریم نمی‌شود؟، گفت: برخی مشکلات درخصوص خرید هواپیما‌های دست دوم نیز وجود دارد، اما کمتر است. این هواپیما‌ها به نوعی وارد کشور می‌شوند و به نوعی مجوز می‌گیرند و شرایط سخت‌گیرانه در خرید آن‌ها کمتر از هواپیما‌های نو است، اما به هر حال امکان ورود هواپیما در این حوزه وجود داشته و بخشی از آن شامل تحریم نبوده لذا هواپیما‌ها الان دارند وارد کشور می‌شوند و پرواز می‌کنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا امکان خرید هواپیمای مسافربری نو از روسیه که شریک راهبردی ما است، وجود ندارد؟، گفت: سازمان هواپیمایی کشوری به‌دنبال خرید هواپیما‌هایی است که استاندارد‌های جهانی را داشته و تولید کشور‌هایی باشد که برند مطرحی در این حوزه دارند لذا کشور روسیه، هدف خرید هواپیما نبوده و کشور‌ها و برند‌هایی که هدف خرید ما هستند، مشخص هستند و باید تاییدیه سازمان هواپیمایی کشور را بگیرند. بیشتر هواپیما‌هایی که در حال حاضر در کشور فعالیت می‌کنند، بوئینگ و ایرباس هستند و به هر حال این هواپیما‌ها امتحان خود را پس داده‌اند و جزو هواپیما‌های با ایمنی بالا هستند.

رئیس کمیته حمل‌و‌نقل هوایی کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این سوال که آیا تحریم‌ها بر خرید هواپیما‌های نو از روسیه تاثیر می‌گذارد؟، اظهار کرد: خیر، این موضوع ربطی به تحریم ندارد. سازمان هواپیمایی تا کنون برای خرید از کشور‌های دیگر مثل روسیه اقدامی نکرده است و در آینده برای این موضوع تصمیم‌گیری خواهد شد.

صوفی در پاسخ به این سوال مبنی براینکه آیا کیفیت پایین هواپیمای روسیه باعث شده که سازمان هواپیمایی به سراغ خرید هواپیما از روسیه نرود؟، بیان کرد: در حال حاضر زمان مناسبی برای اظهارنظر در مورد خرید هواپیما از روسیه نیست. این موضوع نیاز به بررسی کمیته فنی دارد. من الان نمی‌توانم در مورد نوع یا کیفیت هواپیمای صحبت کنم، اما به‌طور کلی هدف سازمان هواپیمایی کشوری، ایجاد نظم و انسجام نوع برند‌های هواپیما‌هایی است که در کشور فعالیت می‌کنند تا بتواند یک انسجامی در این خصوص ایجاد کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: مدیریت جدید سازمان هواپیمایی در این موضوع نظر دارد که از ورود هواپیما‌هایی با برند‌های مختلف جلوگیری شود و بیشتر به‌دنبال خرید هواپیما‌هایی با برند‌های خاص دنیا هستند که اکثر کشور‌ها از این برند‌ها استفاده می‌کنند که حادثه‌شان هم کمتر بوده است. آن چیزی که الان مشخص است اینکه فعلا سیاست خرید هواپیما از کشور روسیه در دستورکار سازمان هواپیمایی کشوری نیست.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از تجارت ایده ال، تاریخ انتشار: 21اردیبهشت1404، کدخبر:-، https://tejarateideal.ir/

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین