شعارسال: در پی اظهارات اخیر یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت ناوگان و تعداد پرسنل شرکت هواپیمایی آسمان، روابط عمومی این شرکت هواپیمایی به منظور تنویر افکار عمومی و احترام به ملت ایران توضیحاتی ارائه کرد.
ناوگان فعال و اقدامات توسعهای
برخلاف ادعاهای مطرح شده مبنی بر فعالیت تنها یک فروند هواپیما، ناوگان فعال هواپیمایی آسمان هم اکنون شامل سه فروند هواپیما (دو فروند فوکر ۱۰۰ و یک فروند بوئینگ ۷۳۷) است. اقدامات لازم برای تأمین موتورهای جدید و افزایش ناوگان نیز در حال پیگیری است. بدیهی است که تحریمهای ظالمانه علیه صنعت هوانوردی کشور، تحقق این هدف را با موانع خاص مواجه کرده است، با این حال مجموعه آسمان با همه توان در مسیر توسعه ناوگان گام برمی دارد.
توان فنی و عملیاتی
هواپیمایی آسمان علاوه بر فعالیت پروازی، از دیرباز دارای ظرفیتهای ارزشمند فنی و تعمیراتی در پایگاههای تهران، شیراز و مشهد بوده است. این ظرفیتها که در سالهای گذشته به دلیل بی توجهی و محدودیتها به تدریج غیرفعال شده و عملاً از چرخه خدمت رسانی خارج شده بودند، در دوره جدید با برنامه ریزی جدی و رویکردی راهبردی احیا و بازسازی شدهاند. احیای این زیرساختها نه یک اقدام عادی، بلکه بازگرداندن یک سرمایه ملی به چرخه صنعت هوانوردی کشور است. امروز توان فنی و عملیاتی آسمان بار دیگر به جایگاهی رسیده که نه تنها پشتیبان پروازهای داخلی خود شرکت است، بلکه به عنوان پشتوانهای استراتژیک برای سایر ایرلاینهای کشور نیز عمل میکند و در شرایط دشوار تحریم ها، نقشی حیاتی در تداوم و امنیت پروازهای ملی ایفا مینماید.
ثبات نیروی انسانی و رسالت اجتماعی
اشاره به تعداد بالای کارکنان بدون درک ماهیت پیچیده صنعت هوانوردی، قیاسی نادرست است. شرکت آسمان با وجود شرایط دشوار اقتصادی و فشارهای ناشی از تحریم ها، حتی یک نفر تعدیل نیرو نداشته و با افتخار معیشت خانوادههای کارکنان خود را حفظ کرده است. در همین راستا حقوق پرسنل نیز در دوره مدیریت جدید به طور منظم و سر موعد پرداخت شده است. ما اعتقاد داریم حضور در استانها و مراکز مختلف کشور نقطه ضعف نیست، بلکه بخشی از مأموریت ملی شرکت در راستای خدمت رسانی عادلانه به مردم سراسر ایران است.
صلاحیت مدیریتی و پیگیریهای حقوقی
مدیرعامل کنونی شرکت از خلبانان باسابقه و «معلم خلبان» است و تیم مدیریتی جدید، شرکت هواپیمایی آسمان را با چهار همت بدهی و یک همت زیان انباشته تحویل گرفت و نسبت به بررسی و احصا نقاط ضعف اقدام کرد؛ بدیهی است بخشی از مشکلات امروز شرکت از گذشته به یادگار مانده است.
همه مدیران و مسئولان فعلی شرکت واجد مجوزهای لازم از مراجع ذی صلاح به ویژه سازمان هواپیمایی کشوری بوده و از صلاحیتهای حرفهای برخوردارند. همچنین در ماههای اخیر با پیگیریهای مستمر مدیریت، سه پرونده مهم قضایی پس از سال ها، با پیگیری مجدانه مدیریت فعلی شرکت به صدور آرای قطعی به نفع هواپیمایی آسمان منجر شد که تنها در یکی از آنها از بروز زیانی معادل ۴۰ میلیون دلار جلوگیری گردید.
ضرورت دقت در اظهارنظرها
انتشار سخنان غیر دقیق درباره تعداد ناوگان یا نیروهای شاغل، صرفاً یک خطای آماری نیست؛ بلکه میتواند اعتماد عمومی به صنعت هوایی کشور و امنیت روانی مسافران را تحت تأثیر قرار دهد. صنعت هوانوردی عرصهای حساس و تخصصی است و انتظار میرود در تریبونهای رسمی، اطلاعات صحیح و کارشناسی بیان شود.
دعوت به تعامل و همکاری
هواپیمایی آسمان، نمایندگان ملت را یاری گر و پشتیبان خود میداند و از توجه آنان به مسائل صنعت هوایی قدردانی میکند. انتظار داریم دغدغهها و انتقادات به جای طرح عمومی بدون دقت، در قالب همکاری، ارائه پیشنهادهای عملی و حمایت کارشناسی مطرح شود. به طور قطع تعامل و هم افزایی میان مجلس و شرکتهای هوایی، راهی مطمئن برای ارتقای جایگاه صنعت هوانوردی ایران خواهد بود.
با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از تین نیوز، 5شهریور1404، 304131، www.tinn.ir