پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۸۵۹۵
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۴ - ۲۱:۱۹

قیمت «اینترنت ایرانسل» منطقی است؟ نگاهی به پشت پرده هزینه‌های نجومی اپراتورها + کیفیت گینه بیسائویی ، قیمت دلاری و جیب سوراخ شهروند ایرانی

اپراتورهای تلفن همراه و خدمات دهندگان اینترنتی آنچنان مظلوم نمایی می کنند که شاید باعث باور شهروندان ساده اندیش هم شود. شبهه انحصار گرانی که با نوعی عدم شفافیت منجر به اعتراض دایمی مشتریان، هزینه ها و ریخت پاش های عموما نابجای تبلیغاتی، توجیه گری های مکرر و کم تعهدی در خدمات ارایه شده، جو بی اعتمادی سنگینی را در کشور حاکم کرده اند. کار به جایی رسیده که برای وصول قبوض خود ، تا سر حد ایجاد مراحمت برای شهروندان ورود کرده و اقدام به ارسال پیام کوتاه می کنند . اسم شرکت هایی از این جنس و با این فرهنگ و سطح خدمات رسانی را چه می توان گذاشت. کیفیت گینه بیسائویی ، قیمت دلاری و جیب سوراخ شهروند ایرانی . نکته جالب تر داستان هم اینجاست که شرکت های مورد اشاره، ادعا دارند که فعالیت در ایران بدون افزایش قیمت ، برایشان نمی صرفد؟باید پرسید که اگر فعالیت تان صرفه اقتصادی ندارد، چرا چهار چنگویی به جایگاه شبهه انحصاری تان چسبیده و تکان نمی خورید؟

شعارسال: وقتی صحبت از خدمات اینترنتی می‌شود، نام «قیمت اینترنت ایرانسل» و مقایسه آن با سایر اپراتورها، اغلب در ذهن کاربران نقش می‌بندد. اما آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که در پسِ این قیمت‌گذاری‌ها، چه خبر است؟

در حالی که اپراتور‌های موبایل، از جمله همراه اول، مدام از زیان‌ده بودن تعرفه‌ها گلایه می‌کنند، اعداد و ارقام منتشر شده از هزینه‌های هنگفت تبلیغات و بازاریابی آنها، پرسش‌های اساسی را در مورد اولویت‌های واقعی این شرکت‌ها مطرح می‌سازد.

قیمت «اینترنت ایرانسل» منطقی است؟ نگاهی به پشت پرده هزینه‌های نجومی اپراتورها + کیفیت گینه بیسائویی ، قیمت دلاری و جیب سوراخ شهروند ایرانی

صورت‌های مالی اخیر همراه اول پرده از حقیقتی جالب برمی‌دارد: این اپراتور در سال مالی منتهی به اسفند ۱۴۰۳، بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان را صرف فعالیت‌های تبلیغاتی، بازاریابی و توسعه فروش کرده است.

جزئیات این ارقام نشان می‌دهد ۴۵۰ میلیارد تومان به تبلیغات مستقیم و ۵۵۳ میلیارد تومان به بازاریابی و توسعه فروش اختصاص یافته است. این در حالی است که همین اپراتور‌ها بار‌ها از محدودیت سرمایه‌گذاری به دلیل قیمت‌گذاری دستوری شکوه کرده‌اند.

تهدید ایرانسل: آیا کیفیت فدای تبلیغات می‌شود؟

در این میان، اپراتور ایرانسل پا را فراتر گذاشته و اخیراً مشترکان خود را به طور غیرمستقیم با تهدید قطعی چند ساعته اینترنت روزانه مواجه کرده است.

این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که همراه اول و سایر اپراتورها، از فشار مالی و نیاز به اصلاح تعرفه‌ها برای حفظ کیفیت خدمات سخن می‌گویند. اما وقتی نگاهی به هزینه‌های تبلیغاتی آنها می‌اندازیم، این پرسش مطرح می‌شود که آیا منابع مالی، واقعاً محدود است، یا اولویت‌ها به سمت دیگری سوق داده شده است؟

رقابت یا هزینه اضافی؟ نگاهی عمیق‌تر به بازار ارتباطات

شاید بپرسید چرا همراه اول چنین هزینه‌های هنگفتی را صرف تبلیغات می‌کند؟ در بازاری که ایرانسل و رایتل نیز حضور دارند، حفظ سهم بازار و جذب مشتریان جدید نیازمند سرمایه‌گذاری در تبلیغات است. در شرایطی که بازار ارتباطات اشباع شده، برندینگ و افزایش وفاداری مشتریان اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند.

با این حال، کارشناسان معتقدند این منابع عظیم می‌توانست صرف بهبود کیفیت شبکه، توسعه ۵ G و ارتقاء زیرساخت‌ها شود، که مستقیماً تجربه کاربری را بهبود می‌بخشد.

پشت پرده درخواست افزایش تعرفه؛ شفافیت در هزینه‌ها، مطالبه مردم

این ارقام، خوراک خوبی برای نهاد‌های سیاست‌گذار و همچنین افکار عمومی است. از سویی، اپراتور‌ها خواستار افزایش تعرفه‌ها هستند و از سوی دیگر، هزینه‌های تبلیغاتی آنها نشان می‌دهد که ادعای کمبود منابع، کاملاً با واقعیت همخوانی ندارد.

وقتی قرار است مشترکان هزینه بیشتری برای خدمات پرداخت کنند، انتظار طبیعی این است که این منابع صرف بهبود زیرساخت‌ها و توسعه فناوری‌های نوین شود، نه صرف کمپین‌های تبلیغاتی پرهزینه و گسترش رانت. شفافیت در هزینه‌کرد اپراتورها، به‌ویژه در حوزه خدمات حیاتی مانند اینترنت، امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از اخبارسبزکشاورزی، 4شهریور1404، 51927، akhbarsabzkeshavarzi.ir

خبرهای مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
آخرین اخبار
پربازدیدترین