پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۶۷۹۲۱
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۵
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با تاکید بر اینکه دولتمردان هیچ گاه نباید خود را بی نیاز از مباحث نظری بدانند، گفت:تمدن نوین اسلامی یک نقشه راه برای دولتمردان و آینده انقلاب است.

شعار سال:نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در مراسم افتتاحیه پنجمین همایش ملی تمدن نوین اسلامی که از سوی دانشگاه شاهد برگزار شد، گفت: دو نگاه نسبت به وضعیت فعلی کشورمان وجود دارد نخست نگاهی که از سوی سیاسیون خارج از کشور القاء می‌شود و آن هم این است که جمهوری اسلامی به دلیل مسائل اقتصادی، گرانی و تحریم در وضعیت انحطاط، فروپاشی، ناپایداری و سراشیبی سقوط قرار دارد؛ اما در مقابل این دیدگاه، دیدگاه اعتلاء و تکامل است که رهبر معظم انقلاب با طرح موضوع تمدن نوین اسلامی آن را کلید زدند.
 
وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد رهبر معظم انقلاب با طرح موضوع تمدن نوین اسلامی بحث تکامل را در انقلاب اسلامی کلید زدند، افزود: طرح موضوع تمدن نوین اسلامی هم پاسخی به اغراض سیاسیون داخل و خارج از کشور است و هم یک تئوری بدیل برای اینکه جامعه، کارگزاران و مدیران بتوانند یک وضعیت سنجی نسبت به قبل از انقلاب، انقلاب، و آینده انقلاب داشته باشند.
 
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: در قاعده تکامل ما باید خود را برای تحول آماده کنیم؛ اما باید بدانیم که تحول در دولت اسلامی و جامعه اسلامی با چه ابزاری صورت می‌گیرد. معتقدم طرح موضوعاتی همچون جنبش نرم افزاری، تحول علمی، تحول علوم انسانی، اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی همگی بیانگر یک حرکت تکاملی در انقلاب اسلامی هستند.
 
نجفی با بیان اینکه برای تحقق عملی مباحث مرتبط با تمدن نوین اسلامی که در دانشگاه‌ها و از جمله دانشگاه شاهد مطرح می‌شوند باید راهی وجود داشته باشد تا دولتمردان و کارگزاران نظام هم با این مباحث انس بگیرند و هم آن‌ها را اجرایی کنند، اظهار کرد: هر دولتی که روی کار باشد اعم از اصول گرا و غیر اصولگرا نیازمند به مباحث تمدنی و نظری است چرا که این مباحث مانند نخ تسبیح عمل می‌کنند و عدم وجود آن‌ها موجب می‌شود تا هر عملی که کارگزاران انجام می‌دهند از هم گسسته شوند. با این اوصاف ما نباید به گونه‌ای عمل کنیم که مباحث مطرح شده در دانشگاه‌ها صرفا به صورت نظری ارائه شوند و مسئولان اجرایی ما که در عرصه دولت سازی حضور دارند راه خود را بروند.
 
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی افزود: دانشگاه‌ها باید راهکار‌هایی ارائه کنند تا مباحث مربوط به تمدن نوین اسلامی به ویژه در دوره کنونی که دولت و مجلس خود را نزدیک به این مسائل می‌دانند بیشتر به گوش مسئولان برسند.
 
نجفی با بیان اینکه دولتمردان هیچ گاه نباید خود را بی نیاز از مباحث نظری بدانند، چون اگر غرق مسائل اجرایی شوند هیچ گاه فرصت نخواهند کرد که نقشه راه ترسیم کنند، اضافه کرد: تمدن نوین اسلامی یک نقشه راه برای دولتمردان و حتی برای آینده انقلاب است.
 
وی افزود: یکی از اهداف مهم انقلاب اسلامی بحث پیوستگی تمدن گذشته، حال و آینده اسلامی است؛ لذا باید به بحثی که رهبر معظم انقلاب اخیرا در رابطه با تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کردند از این منظر نگاه کنیم؛ چرا که هم اکنون مقصد ما که همان تحقق تمدن نوین اسلامی است مشخص است، اما راه‌های رسیدن به این مقصد، مراحل و راه‌های تحقق عملی آن هنوز مشخص نشده و ما دستورالعمل مشخصی در این رابطه نداریم به این معنا که آیا همه دولتمردان ما باید یک جا به این بحث توجه کنند و یا هر وزارتخانه‌ای به صورت جداگانه باید تکالیف خود را انجام بدهد؟ پس باید این خلاء رفع شود و تقاضای این کار باید هر چه بیشتر از سوی دانشگاهیان خود را نشان دهد.

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  دانشجو، تاریخ انتشار:   24 آذر  1400، کدخبر: ، www.snn.ir،983879

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین