پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۶۸۱۴۶
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰
رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به تلاش دشمنان برای ایجاد شبهات گفت: ماموریت و وظیفه تک تک اساتید دانشگاه و حوزه و مدیران این عرصه بلند آموزش عالی در این بخش بسیار مهم است.
شعار سال: حجت الاسلام رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در آیین بزرگداشت روز «وحدت حوزه و دانشگاه» گفت: این جلسه ضمن اینکه به برخی از تلاش‌ها و مسیر‌ها و آینده‌ها اشاره می‌کند به نوعی جلسه‌ای است برای نشان دادن اهتمام عزیزان به بحث وحدت حوزه دانشگاه.

وی ادامه داد: این نشست یک نشست نمادین است، به این معنا که وحدت حوزه و دانشگاه اتفاقی نیست که بنا باشد در ۲۷ آذر به آن برسیم و ۲۷ آذر روزی است که این جریان وحدت دائمی یادآوری می‌شود و به اهمیت آن توجه می‌کنیم و رفع نقص و موانع و یا شتاب‌دهنده‌هایی که به مسیر وحدت حوزه و دانشگاه کمک می‌کند مورد توجه قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام رستمی تاکید کرد: هدف انقلاب اسلامی به تعبیر امام راه حل این است که «تمام مقصد ما مکتب ماست» و تمام آنچه که در دین مطالبه شده ما در انقلاب اسلامی به دنبالش هستیم.

وی با طرح این سوال که انقلاب اسلامی به دنبال چیست؟ گفت: انقلاب اسلامی به دنبال رقم زدن تمدن نوین اسلامی است، برای ابطال یا برای نشان دادن راهی غیر از مسیر باطلی که بشریت در حال طی کردن آن است که آخرین نماد آن لیبرال دموکراسی و تمدن غرب است.

رستمی افزود: انقلاب اسلامی به تعبیر مقام معظم رهبری آغاز راهی است که نهایتش رقم زدن تمدن نوین اسلامی است و تمدن نوین اسلامی زمانی رقم می‌خورد و می‌توان مدعی شد که یک تمدن متولد شده که بتواند یک جامعه بشری که در آن سبک زندگی، دانش و فناوری، فرهنگ، باور، ارزش، تفریح و هر آن چیزی که در حوزه‌های نیاز‌های مختلف بشر می‌توانیم به آن توجه کنیم را این تمدن و این مبنایی که بر اساس آن پایه ریزی شده بتواند جواب دهد.

نماینده رهبر انقلاب در دانشگاه‌ها گفت: زمانی ما می‌توانیم بگوییم به نیاز‌های بشر جواب دادیم که یک جریان دائمی تولید دانش مبتنی بر این مبانی در یک محیط شکل گرفته باشد و این جریان دائمی تولید دانش منجر به تولید پاسخ به انواع نیاز‌ها شده باشد و در یک جامعه الگویی ارائه شده باشد و از قلمرو اولیه اش شروع کند به خارج شدن و الگو شدن برای محیط‌های دیگر.

رستمی افزود: مگر می‌شود بدون دانشگاه و بدون حوزه، یعنی بدون آن محیطی که مبانی را کار و تبیین کرده باشد و بدون آن محیطی که در جنبه‌ها و ابعاد مختلف دانشی، تلاشگر و تولیدکننده دانش است به تمدن نوین اسلامی تازه در بخش اول آن که تولید دانش است دست پیدا کرد؟

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: بنابراین آن چیزی که ما را ملزم می‌کند و بر ما وحدت حوزه و دانشگاه واجب می‌کند آن هدف نهایی است که رسالت همه انبیا و اولیا بوده است. اینکه بیاییم صِبْغَةَ اللَّه را در زندگی متجلی کنیم، با رنگ الهی زندگی کنیم و آن رنگ الهی تمام ابعاد وجودی بشر را، از فردیت درون خودش تا جامعه جهانی به عنوان محیط عام بشریت را شامل شده باشد و این اتفاق بدون وحدت حوزه و دانشگاه رقم نمی‌خورد و تمام تلاشی که برای برهم زدن وحدت این دو مجموعه می‌شود ناشی از همین حرکت است ولو اینکه جاهلانه این حرکت اتفاق بیفتد.

وی در ادامه با اشاره به اظهارات یکی از اساتید، افزود: اخیراً دید که سخن تاسف باری را که یکی از اساتید از دانشگاهیان در حوزه‌ای که دین اخلاقی را ترویج می‌کنند بیان می‌کند و می‌گوید برای تضعیف یک حکومت، رنج و درد به مردم روا داشتن ارزشمند است و مردم را در رنج انداختن برای آنکه حکومت را تضعیف کنیم یک امر اخلاقی است! ببینید چقدر تفاوت مبنا به تفاوت موضع می‌رسد!

رستمی گفت: ماموریت و وظیفه تک تک اساتید دانشگاه و حوزه و مدیران این عرصه بلند آموزش عالی در این بخش مسئولیت خطیری است. موضوع پمپاژ دروغ و تردید همیشه در فضا‌های ابهام و کج سلیقه‌ای اتفاق می‌افتد و الان ما در جریانی قرار داریم که مخاطبین ما در هجمه سهمگین توفان‌های تردیدافکنی قرار گرفته اند و به جز حوزه و دانشگاه چه جایی است که این دستگیری و نجات بخشی را داشته باشد و آن‌ها را به ساحل امن و آرامش فکری برساند.

رئیس نهاد رهبری در دانشگاه اظهار داشت: کار‌های ارزشمندی در این راستا انجام شده است نباید به این تصور باشیم که وحدت حوزه و دانشگاه محقق نشده موفقیت‌های فراوانی از خدمات حوزه علمیه در فضا‌های دانشگاهی وجود دارد و استفاده‌های بسیاری حوزه علمیه از علوم و روش‌های دانشگاهی برده اند و این وحدت حوزه دانشگاه باید هر روز مستحکم‌تر شود.

وی گفت: تشکیل دبیرخانه دائمی وحدت حوزه و دانشگاه پیشنهاد خوبی است و انشالله بتوانیم سلسله نشست‌هایی را در باره وحدت حوزه و دانشگاه داشته باشیم و از فضای مجازی هم در این راستا بهره بگیریم.



شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار:۲۸ آذر ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۴۰۰۰۹۲۷۰۰۰۹۲۵، www.farsnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین