پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۳۶۸۵۳۱
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۸
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی گفتند: دنیای اسلام نیاز به یک نهضت علمی دارد و این نهضت به تنهایی شکل نمی‌گیرد بلکه باید اندیشمندان و نخبگان حوزه و دانشگاه در کنار هم تمدن نوین اسلامی را احیاء کنند.

شعار سال: مرجع تقلید شیعیان پیش از ظهر امروز در دیدار رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت علم آموزی و مبارزه با جهل در اسلام اظهار داشتند: قرآن هدف از بعثت رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) را در کنار تهذیب و پیراستن اخلاق مردم از بدی ها، تعلیم کتاب و حکمت و احیای ارزشها بیان می کند، تشویق به سواد آموزی و فراگرفتن علوم از آغاز بعثت پیامبر سبب بوجود آمدن تمدن درخشان اسلامی گشت که در تمامی علوم آن روزگار پیشتاز و ممتاز بود که توانست دانشمندان بنامی چون ابوعلی سینا، خوارزمی، خواجه نصیرالدین طوسی و… به دنیا معرفی کند.
 
ایشان در ادامه به بیان اصطلاحات علوم مختلف مانند: پزشکی، نجوم، ریاضیات و… پرداخته و افزودند: وجود این اصطلاحات در علوم مختلف نشان دهنده این است که ریشه تمام علوم از اسلام و آمیخته با توحید بوده است ولی در پی غفلت مسلمانان و اختلافات بین آنها و جنگ های صلیبی آن جریان علمی از حرکت ایستاد و جهان غرب با ترجمه کتب دانشمندان مسلمان در علوم پیش افتاد و با سکولار کردند آن علوم تحت عنوان علوم جدید به خورد جوامع اسلامی دادند و حال آنکه تمامی این پیشرفت ها از اسلام شروع شده است.
 
آیت الله نوری همدانی، پیروزی انقلاب اسلامی را نقطه عطفی در حرکت علمی ایران توصیف نموده و گفتند: پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) درباره ایرانیان فرمودند: « لَوْ کَانَ الْعلم مَنُوطاً بِالثُّرَیَّا لَتَنَاوَلَهُ رِجَالٌ مِنْ فَارِسَ»؛ اگر علم در ثریا باشد گروهى از مردان فارس آن‌ را به دست می‌‏آورند. از این رو باید تمامی توان و استعدادهای خود را بکارگیریم تا به آن جایگاه دست پیدا کنیم.
 
ایشان با بیان ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه عنوان کردند: دنیای اسلام نیاز به یک نهضت علمی دارد و این نهضت به تنهایی شکل نمی گیرد بلکه باید اندیشمندان و نخبگان حوزه و دانشگاه در کنار هم تمدن نوین اسلامی را احیاء کنند. این کار نیاز به اتاق فکر دارد، امروز ضرورت ارتباط نخبگان حوزه و دانشگاه بیش از پیش احساس می شود و باید نیروهای انقلابی و متعهد تمام کشور به میدان علمی بیایند تا این کار را به نحو احسن انجام دهند.
 
مرجع تقلید شیعیان با بیان نقش استکبار در عقب نگهداشتن جوامع اسلامی افزودند: وضعیت کنونی جهان اسلام حاصل عقب ماندگی در حرکت علمی و کم کاری در علم آموزی است. استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا با ایجاد تفرق و درگیری بین مسلمانان مشغول استثمار کشورهای اسلامی می باشد، اوضاع بحرین، عراق، سوریه، افغانستان و یمن همه حاصل نقش های شوم آمریکا و صهیونیست ها و عربستان است باید با حرکت علمی منسجم ملت ها را بیدار و آگاه نمود و این وظیفه ای است که بر دوش صاحب نظران و اندیشمندان حوزه و دانشگاه می باشد.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری شفقنا  ، تاریخ انتشار: 2 دی 1400، کدخبر: 1284783، www.fa.shafaqna.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین