پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۳۱۵۴۸
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۲
دکتر سیدحسین حسینی در وبینار تحلیل الگوی نقد اظهار داشتند: ایجاد تحول در علوم انسانی نیاز به نظریه پردازی و ارایه دیدگاه‌های نو دارد و نظریه پردازی بدون وجود الگوی نقد امکان پذیر نیست. با داشتن الگوی نقد، نظریه‌های علمی موجود نیز به خوبی قابل آسیب شناسی و تحلیل و ارزیابی است. ایشان برای الگوی نقد جامع پایدار چند ویژگی را برشمردند که در مطلب زیر می‌خوانید.

شعار سال: خلاصه گزارش بحث « تحلیل الگوی نقد » 30/11/99 استاد سید حسین حسینی

ما برای ایجاد تحول در علوم انسانی نیاز به نظریه پردازی و ارایه دیدگاه های نو داریم و نظریه پردازی بدون وجود الگوی نقد امکان پذیر نیست . با داشتن الگوی نقد ، نظریه های علمی موجود نیز به خوبی قابل آسیب شناسی و تحلیل و ارزیابی است .

متأسفانه هم اکنون برخی صاحب نظران نسبت به الگوی نقد کم مهری می کنند و نقد را یک امر فرعی یا درجه دو می دانند و بهر حال برای آن در اصلاح و تکامل علوم انسانی نقش چندانی قایل نیستند .

نقد از سنخ ارزیابی است و نقاط اشتراک و قوت نظریه ها را از نقاط ضغف و اختلاف آنها تفکیک می کند و امکان ارزیابی و امتیاز دهی هم از لحاظ شکلی و هم محتوایی را فراهم آورد .

یک الگوی نقد جامع باید از چند ویژگی برخوردار باشد :

1.  نظام مندی و نگاه سیستمی به نظریه ها  2. الگومداری و داشتن روش معین برای نقد  3. جامع نگری و توجه به همه ابعاد نظریه ها  4. نگاه انتقادی ، در عین پرهیز از برخورد سیاسی و جناحی  5. ابتنای فلسفی و ریشه یابی و مبنا شناسی نظریه ها  6. تخصص مداری و خودداری از نگاه عرفی به نظریه ها  7. پویایی و به روز بودن نقد 8. اخلاق مداری و رعایت انصاف در ارزابی نظریه ها

2.  هم اکنون در حوزه ادبیات و هنر ، الگوهای خوبی برای نقد و ارزیابی وجود دارد که در جریان تهیه الگوی نقد نظریه های علمی می توان از آن الگوها الهام گرفت .


پایگاه تحلیلی- خبری شعار سال ،برگرفته از کانال تلگرامی دکترسیدحسین‌حسینی

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین