توضیحات فرشاد مومنی درباره فساد در اقتصاد و توسعه ایران:
فرشاد مومنی، اقتصاددان و رئیس موسسه دین و اقتصاد در نشست دانایی و توسعه و رونمایی از کتاب اندیشه بیخانمان میگوید که در واقع همه چیز در جامعه ما دفرمه و از ریخت افتاده است. حال سوال این است که چرا چنین اتفاقی رخ داده است. پاسخ مشخص است، زیرا این امر در کادر نظام حیات جمعی دیده نشده یا نخواسته که دیده بشود. در چنین شرایطی سیاستگذاری اقتصادی ما شبیه انتخابات برگزار کردن ما میشود. به همبن دلیل رضاقلی دغدغه دارد که چرا این علوم کارکرد ندارند. این به این معنا نیست که اصحاب علم درک ندارند که چه اتفاقی رخ داده است بلکه آنچنان هویت جمعی پیدا نمیکند که اثربخشی داشته باشد. اگر حکومت بخواهد رابطه خود با مردم را در استاندارد ۲۷۰ سال پیش نگه دارد نمیتوان دانشبنیان شد، این را رضاقلی در کتاب سراب گرایی صنعتی در جامعه قبایلی ایران و ضرورت در مرکزیت قرار گرفتن علم و فناوری در توسعه، بیان کرده بود. دوستانی که به نسل من میگویند که تو هم آن زمان انقلاب بودی پس باید عذرخواهی کنید به آنها توصیه میکنم که کتاب تاریخ بی خردی خانم باربارا تاکمن را بخوانند. در این کتاب، پنج نفطه عطف تاریخ بشر را بررسی کرده و تصریح دارد که عادیترین انسانهای تاریخ، واقعیت را درک میکردند، اما در ساختار قدرت حاکمان موضوعات دم دستی ساده را درک نکرده بودند. فردی عذرخواهی بکند با نکند بیشتر سطح فهم خود را از پدیده انقلاب اجتماعی منعکس میکند. ضمن اینکه گرهای هم با عذرخواهی من باز نمیشود. شبیه موضوعی که در مورد انقلاب مطرح میشود در مورد توسعه هم مطرح میشود. همچنانکه برخی به صراحت اعلام میکنند که میلی به توسعه ندارند. حیاتیترین مسائل هم تا زمانی که هویت جمعی در کشور پیدا نکنند نمیتوانند در مسیر اعتلا قرار گیرند. مساله توسعه یک مساله اجتنابناپذیر است و اگر به صورت فعال و خلاق با توسعه روبرو نشویم در نتیجه سیلی خواهیم خورد. از ربع پایانی قرن بیستم کشورها وارد یک مدار جدید به نام عصر دانایی شدند و انقلاب دانایی و اقتصاد مبتنی بر دانایی به مثابه یک شیوه تولید و همزمان به مثابه یک نظام حیات جمعی باید مورد توجه قرار بگیرد. کشورهای در حال توسعه در موج اول انقلاب صنعتی فکر میکردند که صنعتی شدن یک امر انتزاعی بوده و صرفا با جابجایی ماشینآلات محقق میشود برای همین بر این باور بودند که دیگران ماشینآلات صنعتی تولید کردند و ما خریداری کرده و صنعتی میشویم. این در حالی است که صنعتی شدن باید در کادر نظام حیات جمعی دیده شود و تغییرات اجباری متناسب در ساخت سیاسی و اجتماعی و نظام آموزشی و ... لحاظ شود، اما، چون این نکات لحاظ نشد، جوامع به ابن روز افتادند به ترتیبی که الان حسرت دوران پیشاصنعتی را میخورند. یعنی گرفتاریها چندین برابر شده و توانمندی پیشین را از دست دادند. این نوع طرز تفکر بود که باعث شد در بیست سال تورم کشور، سه هزار و نود درصد و نقدینگی ده هزار و دویست و پنجاه درصد رشد کند. وقتی ماجرای توسعه گره خورد باید روی دو جا متمرکز شد یکی اعتبار علمی جهتگیریهای سیاستی و فرایندهای تصمیمگیری و تخصیص منابع و دیگری نظام توزیع منافع. دقیق توضیح دهم که چطور به جای علم در فرایند سیاستگذاری و تخصیص منابع از شبه علم استفاده میکنند و گنجشک را رنگ میکنند و جای چیز دیگری قالب میکنند. این چه جور علمی است که یک بسته سیاستی معین در طی بالغ بر سه دهه گذشته در دستور کار نظام تصمیمگیری کشور قرار داشته است، اما به هیچ کدام از اهداف اعلام کرده نرسیده است و هزاران تخریب و فساد و به هم ریختگی و وابستگی ذلتبار و نابرابری ناهنجار را پدید آورده آما همچنان در دستور کار است و با بزک کردن جلو میرود. در دستکاری واقعیت و جا زدن شبه علم و دروغ و کلک و پنهان کاری واویلایی درست کردند. شما حساب کنید که در این کشور سه چهار سال است که سالنامه آماری را منتشر نمیکنند. نزدیک سی سال است که روند تحولات سهم مربوط به ارزش آفرینی واسطهگریی مالی را حذف کردند تا سلطه ربا را پنهان کنند در حالیکه ده متغیر کنترلی دیگر وجود دارد که با آن میتوان موضوع را متوجه شد.
رئیس جمهور در همایش ملی روایت پیشرفت:
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه امروز جنگ ما با مستکبرین جنگ ارادهها و روایتهاست، گفت: ملت ایران در جنگ ارادهها بر مستکبرین پیروز شده و امروز وظیفه صاحبان فکر و سخن و بیان تلاش برای روایتگری این پیروزی است و باید از همه فرصتها و ظرفیتها برای روایت پیشرفتها، حماسهها، صبر، ایمان و وفاداری ملت ایران استفاده شود.وی روایتگری درست از پیشرفتهای کشور را موجب ناامیدی دشمن و امیدافزایی در جامعه عنوان کرد و اظهار داشت: اگر ما پیشرفتهای کشور را به درستی روایت نکنیم، دیگران به صورت دیگر و تحریفگونه آن را روایت خواهند کرد.
بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهشهای مجلس:
بابک نگاهداری، ریبس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی معتقد است که راه برون رفت از مشکلات فعلی جامعه توجه به ظرفیت ها مردمی است. فساد، ضدپیشرفت و توسعه است. فساد، بازی دو سر باخت هم برای حاکمیت و هم برای مردم است. فساد کارآمدی و درآمد حاکمیت را پایین می آورد. مردم و جامعه نیز از فساد لطمه می بینند. هر چقدر فساد در جامعه بیشتر باشد اعتماد مردم تقلیل می یابد.
تداوم ابلاغ سیاست های کلی نظام:
رهبر معظم انقلاب در اجرای بند یک اصل یکصد و دهم قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاستهای کلی توسعه دریا محور را برای اقدام به روسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند.
پرسنل برندینگ در عمل:
اگر مردم شما را دوست داشته باشند، به شما گوش میدهند؛ اما اگر به شما اعتماد کنند، با شما معامله خواهند کرد.از طرف دیگر ، با وجود رقابتهای تخصصی فراوان موجود در صنعت، خوب بودن در هر مهارتی بهتنهایی کافی و تضمینکننده موفقیت نیست.همه ما افراد مستعدی را میشناسیم که یا سر جای خودشان نیستند، یا کمتر از استحقاق شان دریافت میکنند، یا حتی بیکار هستند. برندسازی شخصی یا پرسنال برندینگ میگوید، افراد و مهارتهایشان نیز مانند محصولات کسبوکارها نیاز به معرفی دارند.در پرسنال برندینگ، نام شماست که بهعنوان برند شناختهشده میدرخشد و در بین مخاطبان اعتبار کسب میکند. ضمن اینکه برندسازی شخصی باعث میشود مانند برندسازی تجاری درآمد شما از نام و اعتبار برندتان باشد.
نماینده مجلس:
تغییرات در دولت طی دو سال حضور ابراهیم رئیسی بهعنوان سکاندار آن، هم بحثبرانگیز و هم پرتعداد بوده است؛ که هم میتواند معایب و هم مزایایی برای ادامه مسیر داشته باشد.
توسعه همکاری های مشترک؛
خبر می رسد که مدیران ارشد نخستین اپراتور تلفن همراه کشور عصر امروز دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ مهمان نخستین بانک ایرانی در ساختمان مرکزی بانک سپه بودند و برای ارائه خدمات فناورانه با یکدیگر تفاهم کردند.مهدی اخوان بهابادی، مدیرعامل همراه اول از انحصارهای در اختیار همراه اول بعنوان عملکرد صحبت کرد و آیت اله ابراهیمی، مدیرعامل بانک سپه در بحث کور بانکینگ و بانکداری دیجیتال را در حد استفاده از خدمات یک اپراتور شبکه ارتباطی، تقلیل وضعیت داد. اپراتوری درمانده و بی تفاوت به حل مشکل ضعف انتن دهی در منطقه دبستان سیدخندان (با کمال تاسف همسایه سازمان رگولاتوری، با کمال تاسف همسایه دفتر وزیر ، با کمال تاسف قلب پایتخت ، دوستان بروند بررسی کنند از چه چیزی حرف می زنیم و عرق شرم کنند) ، اپراتور بی انضباط در نوع تعامل با مشتری و تعداد و دفعات و شیوه یادآوری هزینه تلفن همراه با بانکی که فعلا قصد نداریم از شاخص های عملکردی اش حرفی بزنیم ، مثلا تفاهم نامه امضا کردند؟ ضعف سازمان بازرسی است که قدرت پرسشگری ندارد و این طور وقت مدیران و مجموع های سازمانی بطور مستقیم و غیر مستقیم از پول بیت المال ، هدر می رود. البته که انتصابات حمایتی یا محفلی یا هدایت شده و غیره هم بی تاثیر نیست. احتمالا تاریخ جلوی اسم بعضی از مدیران اجرایی کشور ، سه ضربدر سیاه خواهد کشید.
در صحن علنی صورت گرفت؛
به دستگاههای اجرایی اجازه داده میشود در راستای تامین مالی طرحهای تولیدی، زیربنایی و تملک دارایی سرمایهای با استفاده از هوش مصنوعی و هوشمند سازی سازوکارهای اجرایی و ارائه خدمات به دستگاههای اجرایی خود، در قالب سرمایهگذاری و مشارکت و با رعایت شرایط رقابتی، اقدام به عقد قرارداد با بخشهای غیردولتی (خصوصی، تعاونی و عمومی غیردولتی) کرده و اصل و سود سرمایه گذار را از محل عایدیهای حاصل از اجرای پروژه پرداخت کند.
حجت الله میرزایی و نقد رانت جویی اعضای نهادهای بظاهر دموکراتیک:
اشکال نهادی دموکراسی در ایران، متاسفانه بجای ارایه کارکردهای توسعهای، بعضا به نهادهای توزیع رانت تبدیل شده اند. اطراف شورای شهر را نگاه کنید. بخشی از نمایندگان مجلس را نگاه کنید. کسی با شش هزار رای میتواند روی توزیع رانت در سطخ ملی مداخله کنند. مثلا بنگاههای پتروشیمی و مجموعههای فولادی. دهها مورد دیگر را هم میتوان مثال زد که صرفا با مداخله نمایندگان به اینجا رسیده است.
سندرم فلافل؛
موفقیت در بازارهای مالی اغلب به عنوان یک دستاورد دشوار و غیرقابل پیشبینی تلقی میشود. در حالی که برخی از افراد بهطور مداوم موفق به ایجاد سود قابل توجهی میشوند، این سوال مطرح میشود که آیا میتوان این موفقیت را برای دیگران نیز تکرار کرد؟ پاسخ این پرسش، آسان است، اما پیچیدگیهای خاص خود را نیز دارد. در عمل و بر روی کاغذ میتوان تاکید کرد که تکرار موفقیت در بازارهای مالی برای دیگران، مستلزم برخورداری از دانش، تخصص، درک بازار، مهارتهای مدیریت ریسک، هوش هیجانی، دسترسی به منابع و کمی شانس است.
برنامه هایی برای اجرا نشدن؛
اینکه چرا اسم این مصوبه را قانون اخکام دائمی برنامههای توسعهای کشور گذاشته اند، خود جای، اما و اگر و سوالات فراوان دارد. چرا که در صورتی این اسم درست میبود که اقدام به قانونگذاری درباره احکام تکراری در برنامههای پنج ساله میکرد. اما محتوای قانون نشان میدهد که اینگونه نیست. نکته دوم اینکه چرا کسی یا نهادی، بحث ارزیابی سطح تحقق بندها و الزامات این قانون را دنباله گیری نمیکند؟ متن قانون جهت بازبینی تقدیم شده است. لازم به توضیح است که این مصوبه قانونی، ۷۳ ماده دارد و در دوره ریاست مجلس علی لاریجانی تصویب شده است.
کارکنان صنعت نفت چه میزان حقوق دریافت میکنند؟
چون بخشی از درآمد ارزی و بودجه کشور توسط این وزارتخانه عریض و طویل تامین میشود، به خودشان اجازه دادند که خارج از چارچوب نظام هماهنگ پرداخت قرار گرفته و صاحب ضریب پرداختیهای ویزه گردند. چرا کسی بر حقوقهای نجومی ارایه شده به کارکنان این وزارتخانه اعتراض نمیکند؟ اگر واقعا کارتان سخت است، تشریف ببرید با نصف خود شما و بهره وری دو برابری، هستند کسانی که مایل به کار باشند.
تذکر قالیباف:
اینکه بودجه بیت المال را پیچ آب شهرداری فرض کنیم و اجازه دهیم هر مفت خور کم خاصیتی از آن به سلیقه خودش بهره برداری کند، آب اقیانوس باشد هم به زودی به انتها میرسد. ۳۲ دستگاه در بحث حجاب و عفاف از بودجه ملی استفاده کرده اند، کجاست عملکرد ملموس و قابل دفاع آنان. اگر فکر کردند که تندروی و بنیادگرایی و قوالی گری و شاخ و شانه کشیدن و مظلوم نمایی میتوانند بیت المال را حرام کرده و پاسخگو به مسئولیتها نباشند، کور خوانده اند. پول بیت المال را اگر کابین زنان شان هم کرده باشند، پس میگیریم. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در این خصوص میگوید که ۳۲ دستگاه پول میگیرند تا در حوزه حجاب کار کنند، اما کوتاهی کردهاند. قالیباف بدون نام بردن از نهاد مشخصی میافزاید باید دقت کنیم در این میدان دوقطبیسازی ایجاد نکنیم. مردم را مقابل هم قرار ندهیم که این کار خواستۀ دشمن است.
روز دوم تعطیل بهجز جمعه؛
هفته گذشته لایحه دولت برای افزایش تعطیلات آخر هفته به ۲ روز به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید و حالا نوبت به تعیین روز دوم تعطیل بهجز جمعه در تقویم ایران است. سالهاست که بسیاری از فعالان تجاری بهویژه فعالان حوزه تجارت بینالملل، از تحمیل تعطیلی سهروزه به روند کاریشان گلایهمند هستند، زیرا اضافه شدن تعطیلی جمعه در ایران به تعطیلات شنبه و یکشنبه اغلب کشورهای دنیا خسارات زیادی را متوجه فعالیتهای آنها کرده است.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات:
رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اعلام خبر راهاندازی سامانه رضایتسنجی از خدمات کارکنان دولت، از تخصیص۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی برای تولید گوشی همراه هوشمند داخلی خبر داد که برای ساخت یک میلیون گوشی هدفگذاری شده است.
اسفندیار جهانگرد:
ازجمله کانونهای شکلگیری توهمهای جمعی در ایران از طرف دولتها در قوانین برنامه و بودجه کشور است و سالهای سال در ایران ادامه داشته و دارد. در این نوشتار به برخی از اینها پرداخته میشود. دایره موضوع به قدری وسیع است که در این نوشتار صرفا میشود به برخی از اقلام کلان و کلیدی آن پرداخت و جا دارد که برای آنها در کشور فکری شود. با تورق برنامههای توسعه به موضوعات متعدد بسیاری از این توهمهای جمعی دولتی در اسناد میرسیم که تکرار شدهاند؛ اما در این نوشتار سعی شده که چند تا از کلانترین آنها انتخاب و به بحث گذاشته شود. امید است که در شرایط حاضر که در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه هستیم، دولت دست از تکرار این روشها بردارد و برنامه توسعه را واقعگرایانهتر و قابل دستیابیتر و بدون توهم بنویسد و اجرا کند یا اینکه سیاستگذاران قانع شوند که الزامات اهداف مهم برنامهها را فراهم کند.
وضعیت توسعه یافتگی ایران؛
توسعه یک مفهوم بسیط چند بعدی است و موضوع آن نیز یک جامعه است که شامل دست و پا و سر و بدن است و شهروندان به هیچوجه از هم جدا نیستند و جامعه یک و تنها یک موجود زنده است. عدم تناسب بین برخورد حکومت در ابعاد مختلف توسعه و با گروههای مختلف دقیقا مشابه مثال ابتدای متن خواهد بود و به هیچ عنوان توسعه از چنین مسیری تحقق نخواهد یافت، چرا که اولین قربانی آن اعتماد است.کتاب توسعه ۱۴۰۱ که سال سوم انتشار و نسخه یکم کتاب توسعه (پس از گزارش مقدماتی و گزارش صفر) میباشد، با دادههای سال گذشته وضعیت توسعه کشورهای جهان را در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داده و رتبهبندی نموده است. در رتبهبندی صورت گرفته کشور ایران در رتبه ۱۱۷ از بین ۱۵۴ کشور قرار گرفته است که در طول سال گذشته ۱۲ رتبه در شاخص ترکیبی توسعه تنزل داشته است و این زنگ خطریست برای توسعه ایران.
ژن های به اصطلاح خوب هنوز بر سر کارند؛
با تصمیم اعضای هیأتمدیره شرکت بهپرداخت ملت، دکتر محمدمهدی تقیپور انوری (فرزند تقی پور وزیر سابق ارتباطات در دولت احمدی نژاد) بهعنوان مدیرعامل جدید این شرکت انتخاب شد.تقی پور پیش از این مدیرعامل شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی و عضو هیئت مدیره شرکت بهپرداخت ملت بوده است.
به منظور تدوین سیاستهای کلی توسعه دریا محور:
کمیسیون زیربنایی و تولیدی و کمیسیون اقتصادی، اداری و بازرگانی مجمع تشخیص مصلحت نظام در اولین جلسه مشترک خود در سال جدید، تدوین سیاستهای کلی توسعه دریا محور را ادامه دادند.در پایان مقرر شد در جلسه بعد کمیسیون، آمار و اطلاعات مرتبط با اقتصاد دریایی ایران، توسط نماینده سازمان برنامهوبودجه کشور ارائه شود تا بر اساس آن، ضمن تکمیل بندهای سیاستهای توسعه دریا محور، در خصوص تعیین شاخصهای کمی در آنها، جمعبندی صورت گیرد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان:
حجتالاسلام سعید احمدی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان گفت: مقام معظم رهبری با تبیین شعار سال روی موضوعی تأکید میفرمایند و دستیابی به قدرت اقتصادی محور مهم شعار سالهای اخیر است.وی تصریح کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد تمرکز کردهاند به این معنا نیست که فرهنگ و مسائل اجتماعی و سیاسی از دیدگاه ایشان دارای اهمیت نیست بلکه نوع نامگذاری و اهتمام ویژه از سوی معظمله به امر اقتصاد اشاره به یک سطح از مواجهه تمدنی انقلاب اسلامی با تمدن غرب دارد به طوری که پیروزی در این عرصه ایران قوی را به دنبال خواهد داشت.