عبرت بگیریم:
«این گزارش تصویری شامل تصاویر دلخراش است». همهساله ایرانیان شب آخرین چهارشنبه سال را با عنوان چهارشنبه سوری و با محوریت نماد آتش جشن میگیرند، اما در سالهای اخیر استفاده از ترقه و مواد آتشزا باعث رخداد حواث ناگواری شده است.
مراسم اختتامیه سومین جشنواره بین المللی همام :
مراسم اختتامیه سومین جشنواره بین المللی همام با حمایت بانک ملی ایران و با حضور مسئولان ارشد و هنرمندان برجسته کشور در مرکز همایش های برج میلاد تهران برگزار شد.
سومین جشنواره همام:
مدیرعامل بانک ملی ایران در بازدید خود از سومین جشنواره همام، که در راستای ارائه آثار هنرمندان توانیاب و جانباز برگزار می شود، بازدید و با این هنرمندان گفت و گو کرد.
هفته بهزیستی:
تصاویری از شیطنت یک کودک در حین سخنرانی سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در هفته بهزیستی را در سالن اجلاس سران ، توجه دوربین ها را بخود جلب کرد.
خشونت و درگیری؛
انسانیم و به نص آشکار قرآن در طیفی از زندگی بالاتر از فرشته تا پائین تر از حیوان می توانیم قرار بگیریم. در کنار زندگی فردی و شخصی، موجودی اجتماعی هستیم که به کمک تربیت و فرهنگ با استفاده از سه گانه منطق، قانون و زور ، قصد انتظام بخشی بعد اجتماعی زندگی را داریم. وقتی این نظامات به هر ترتیبی و توسط هر جریانی کنار زده می شود( در طیفی از کم توجهی به تفکر و تربیت، کم توجهی به قانون و ضمانت اجرایی ان، برخورد با مصادیق کم یا زیاد سرکوب و اعمال سلیقه شخصی،ناکارامدی نظام بروکراتیک و ایجاد بن بست های سیاسی، میدان دادن به تعصب و سلیقه گرایی و خود محوری و ....)، اولین پیامدش در تضعیف سرمایه اجتماعی و تقویت فردگرایی ها، خودخواهی ها، منفعت طلبی ها، لاقیدی ها و غیره برای دفاع از صیانت ذات فردی ، دیده می شود.هرگس می خواهد من باشد و تامین منفعت بی ملاحظه کند. نتیجه می شود شبیه داستان پارکینگ شهر ماهان. مشفقانه هشدار می دهیم که این گونه حوادث ، تنها یک حادثه نیستند و حاوی هشدارهای اجتماعی هستند.
لیله القدر؛
از جمله کم کاریهای اثبات شده در برگزاری مراسم دینی، بی توجهی به حقوق توانخواهان حسی و حرکتی است. این عزیزان برای حضور در چنین مراسمهایی نیازمند نوعی ویزه بینی خاص و مناسب سازیها هستند. در مراسم احیای شب ۲۱ رمضان ۱۴۰۲ در حرم امام رضا، شاهد برگزاری مراسم احیا با حضور فردی مسلط به زبان اشاره بودیم.
بی پرده با آبرو؛
بارها به مسئولان کشور تذکر داده ایم که در زمان بازدید از کودکان تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد، از نشان دادن چهره کودک پرهیز کنند. اما گویا نرود میخ آهنی بر سنگ. آقای سید مرتضی بختیاری، وقتی الفبای خدمات رسانی را نمیدانید یا بدان حساسیت ندارد، چرا استعفا نمیدهید؟ آقای رئیسی، برای بار دوم است که در این خصوص به شما تذکر میدهیم. متوجه باشید آقا. مسئله شوخی بردار نبوده و جشن خوش خوشک مدیران هم نیست.
با حضور رئیسی:
مراسم گرامیداشت روز جهانی افراد دارای معلولیت صبح روز جمعه ۱۱ آذر ماه ۱۴۰۱ با حضور حجت السلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در سالن اجلاس سران برگزار شد.
من پنهان؛
ترانسسکسوالها هرچند که در ابتدا بنا به علل فرهنگی ـ اجتماعی و خانوادگی، سعی بر پنهانکاری و مخفی نگه داشتن راز خود میکنند، اما بعدها بهناچار به انتخاب بین مرگ و زندگی میرسند چرا که توان تحمل تناقض خود و زندگی خود را ندارند.
باز هم انکار مدیران نالایق؛
«پس از سه ماه وقتی پسرم را از «مرکز نگهداری از کودکان اتیسم کرج» ترخیص کردیم متوجه شدیم در این مدت به پسرم تجاوز میشده. آثار کبودی روی دستهای فرزندم گواه بستهشدن او به تخت بود و زخمهای بدنش نشان میداد افشین در اثر دریافت داروهای خوابآور و خوابیدنهای طولانیمدت در آستانه ابتلا به زخم بستر قرار دارد. به جز این، تاولهایی روی پاشنه پاهایش وجود داشت که نشان میداد بچهها را به شدت مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار دادهاند تا در نتیجه درد، راه نرود و یکجا بنشیند.»
لیالی برکت رمضان؛
مراسم احیای شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان بامداد دوشنبه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۱) همزمان با سومین و آخرین شب از لیالی پربرکت قدر با حضور جمعی از مددجویان در کانون اصلاح و تربیت برگزار شد.
به بهانه درگذشت مادر ۷۵ ساله اهل روستای سیاهمرد شاندرمن؛
مادر ۷۵ ساله اهل روستای سیاهمرد شاندرمن صبح امروز پس از سه ماه زندگی در چادر در اثر ایست قلبی درگذشت! سربندی منزل مسکونی این زن، سه ماه قبل در اثر طوفان شدید ۳۰ آذرماه تخریب شده بود، اما متاسفانه مسئولان شهرستان ماسال و استان گیلان، برای حل مشکل این خانواده اقدام جدی انجام نداده بودند.
افتادن از لبه بام!
جمعیت سگهای خیابانی و بیابانی (و بهطور کلی آنچه سگ ولگرد نامیده میشود) بسیار زیاد شده و خود اینها یکی از اصلیترین خطرات برای محیط زیست ایران هستند. بسیاری از گونههای جانوری کمیاب ایران از سوی همین گلههای سگ ولگرد مورد حمله قرار گرفته و خیلی اوقات با تهدید جمعیتی روبرو شده.
نوروز باستانی؛
سال که به انتها میرسد، خیابانها و کوچهها پر میشود از رقص و آواز یک مرد لاغر اندام و سیه رو، با دایره زنگی و تنبکی در دست و کلاه دوکی بر سر و گیوههای نوک تیز بر پا و لباس سرخ بر تن. حاجی فیروز برای همه ما با نوروز و آمدن بهار پیوند خورده است و همه ما را به روزهای شیرین کودکی میبرد.
احیای سنت های حسنه و زیبا؛
اکنون روزهای پایانی سال را سپری میکنیم و همچنان پس از گذشت دو سال سایهی تاریک ویروس کرونا بر کشور و جهان احساس میشود. از طرفی رفتار مردم در چهارشنبه سوری امسال نیز غیرقابل پیش بینی است، زیرا تغییر نگاه مردم نیاز به ایجاد زیر ساختهای فرهنگی اساسی برای زنده کردن اتفاقات پرمعنا و شناسنامه داری، چون چهارشنبه سوری دارد، اما هنوز کاری برای احیای این سنت حسنه و قدمت دار نکرده ایم.
آخرین شب چهارشنبه سال:
مثلا مراسمی سنتی است که با شیبی تند با بدعتهای جدید و هنجارشکنیهای خشونت گرا، ترکیب شده و آنقدر آشش شور شده که کسی راضی به اجرای آن هم نیست. نوعی شبیه سازی نبردهای خیابانی و جنگهای شهری. تنها کاری که فعلا در خصوص این رسم نامیمون میتوان انجام داد، نشان دادن چهره خطرناک آن با انواع آمار و ارقام است. آیا تا الان فکر کرده اید که پرندهها، چهارشنبه سوری ما را چطور میبینند؟
آئین های چهارشنبه سوری؛
سالی نیست که چهارشنبه آخر سال بدون کشته یا زخمی شدن کودکان سپری شده باشد. جشنی کوچک که سالیان دور با سنتهای ایرانی مانند پختن آش و مراسم قاشقزنی همراه بوده، جای خود را به ترکاندن بمب و ترقه داده است و خسارتهای جبرانناپذیری به کودکان وارد میکند.
زمان پرداخت مطالبات؟
روز گذشته در جلسه استانداری تهران صحبت از بدهی چند صد میلیاردی سازمان تامین اجتماعی به دانشگاههای علوم پزشکی شد که این سازمان از خرداد ماه امسال تاکنون طلب دانشگاهها را پرداخت نکرده است.
سایه ای بر سر خانواده؛
به مناسبت گرامیداشت پدر، محمدرضا میرشاه ولد با انتشار کارتونی در صفحه اینستاگرامش به استقبال این روز رفت.جالب است که وضعیت را طوری نشان داده که در همه مناسبت ها بایدخودشان خرج خودشان و دیگران را بدهند. زنده باشند و پایدار. قدرشناس سایه های پر مهر پدران و مردان، باشیم تا از نبودشان دلتنگ نشویم.
بررسی قتلهای ناموسی؛
حجت السلام سرلک با رویکردی اخلاقی- اجتماعی و با بهره گیری از آموزههای دینی قصد آسیب شناسی موضوع زن کشی اخیر در اهواز را دارد. ضمن تائید فرمایشات ایشان، تقاضا داریم مسئله را به هیچ وجه با رویکرد دینی تبیین نکنند چرا که انتهای داستان به ضرورت بازنگری در احکام کیفری مرتبط با این کار کشیده شده و یا در حد چند توصیه اخلاقی، خاتمه مییابد. مسئله حاضر بشدت فرهنگی- اقتصادی است و باید با تاکید بر این دو مولفه، جریان یابی، آسیب شناسی و مداخله گری فعال منجر به کاهش آسیب در آن، مورد توجه قرار گیرد. این برخورد از سالیان دور در خوزستان، عراق (عرب و کرد) و حتی برخی از مناطق کشورهای حاشیه خلیج فارس رواج داشته و در سالهای اخیر بدلیل تشدید حاکمیت قانون و تغییرات اجتماعی، تا حد زیادی کم رنگ شده بود. چالشهای اقتصادی اخیر در زندگی مردم، آسیبهای نوپدیدی را سبب شده یا زمینه را برای تشدید برخی از آسیبهای موجود اجتماعی- فرهنگی فراهم ساخته است. آسیبهایی که بعضا دارای ریشههای ماضی بوده و مشاهده آن برای شهروندان بشدت دردآور است.