سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
روزمرگی‌های پر ادعا و بی ثمر در حوزه‌های پژوهشی!
محمد رضوی‌راد:

روزمرگی‌های پر ادعا و بی ثمر در حوزه‌های پژوهشی!

طی دهه‌های گذشته و در حوزه علوم انسانی و علوم اسلامی فرصت‌های بی نظیری در اختیار اندیشمندان، پژوهشگران، اهل قلم، موسسات، پژوهشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز حوزوی قرار گرفت. طی این سال‌ها به اندازه چند نسل گذشته و آینده در این حوزه‌ها حرف تولید شده، کتاب چاپ شده، جلسه، نشست، سمینار، همایش، سمپوزیوم، میزگرد و ... تشکیل شده کلی هزینه شده، چه بسا نتیجه آن‌ها هم به مسئولان مربوطه ابلاغ و دیکته شده، ولی کارآمدی نداشته و آنچه بعنوان آخرین وضعیت و نتیجه در پیش چشمانمان است، چیزی جز دست و پا زدن در روزمرگی و سپری کردن ایام و ساختن با آنچه رو دست مونده و رضایت به وضع موجود نیست.
وظایف حوزه‌های علمیه در توسعه و تعمیق علوم اسلامی در مرحله پسا کرونا
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

وظایف حوزه‌های علمیه در توسعه و تعمیق علوم اسلامی در مرحله پسا کرونا

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به وظایف حوزه‌های علمیه در توسعه و تعمیق علوم اسلامی در مرحله پساکرونا گفت: پیوندزدن بلاهای سخت و پیامدهای آنها به دانش‌های اسلامی و تجزیه و تحلیل علمی این حوادث از خاستگاه دانش‌های اسلامی از وظایف بسیار مهم علمای دین و حوزه های علمیه است.
تحليل جامعه شناختي شيوه هاي توليد علم
رويکردهاي نوين؛

تحليل جامعه شناختي شيوه هاي توليد علم

هدف از اين مقاله تحليل جامعه شناختي شيوه هاي توليد علم، بررسي رويکردهاي نوين در اين زمينه، تشريح رويکردهاي موجود در ارتباط با کاربرد الگوي بومي در توليد دانش و سرانجام دستيابي به رهيافت هاي حاصل از تحليل و بحث هاي مذکور به منظور برنامه ريزي در فضاي توليد دانش در جامعه ايران بود. پس از بررسي رويکردهاي مطرح در جامعه شناسي علم، مراحل مختلف توسعه اين علم بررسي شد. از سوي ديگر چون توليد علم فرايندي درگير در ساختارهاي اجتماعي و ارتباطات اجتماعي است، به منظور طرح و بررسي تحولات اخير در شيوه توليد دانش، سه پارادايم يا الگوي نظري توليد دانش مورد تحليل و نقد قرار گرفتند. همچنين کاربرد الگوي بومي در توليد دانش مورد بررسي قرار گرفت و دو دسته رويکرد در اين زمينه معرفي شدند که هريک ايده هايي را در ارتباط با دانش بومي و بومي سازي دانش مطرح کردند. در پايان کوشش شده تا به اين پرسش پاسخ داده شود که رهيافت مباحث مطرح شده براي جامعه ايران چه مواردي مي تواند باشد؟
مبانی پارادایمی الگوی پیشرفت اسلامی در رویکردی تطبیقی با پارادایم های رایج علوم انسانی
ایمان کاظمی مقدم؛

مبانی پارادایمی الگوی پیشرفت اسلامی در رویکردی تطبیقی با پارادایم های رایج علوم انسانی

الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، نقشه راه تحقق تمدن اسلام است. این الگو در صورتی می تواند نوید بخش تمدن اسلام باشد که در تمامی ابعادش همچون مبانی، سیستم ها، فرآیندها، راهبرد ها، روش ها، نظریه ها و ... مبتنی بر دین مقدس اسلام طراحی شده باشد.
پارادایم های علوم اجتماعی
محمد تقی ایمان؛

پارادایم های علوم اجتماعی

جلسات آموزشی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی در تاریخ جمعه ۱۵ بهمن در دفتر تبلیغات اسلامی، نمایندگی تهران، با حضور اساتید و صاحب نظران علوم انسانی برگزار گردید. در این جلسه دکتر محمد تقی ایمان، عضو هیات علمی دانشگاه شیراز، به موضوع “پارادایم های علوم اجتماعی” پرداختند.
ارزیابی پارادایمی ماهیت انسان
دکترمحمدتقی ایمان؛

ارزیابی پارادایمی ماهیت انسان

قبل از آن که اندیشمندان جهت بررسی پدیده ها در جهان از شیوه های علمی استفاده نمایند، صرفاً مباحث فلسفی، مبنای ارزیابی و تحلیل رویدادها نزد آنان بوده است. ارائه و گسترش نظریات علمی منجر به تحول عمیق در شیوة نگرش و روش های کسب معرفت در جهان شده است. شکل گیری نظریات علمی کمک مؤثری به رواج تمدن جدید و استفاده هرچه بیشتر از توانمندی ها و استعدادهای انسان ها نمود. مطالعات علمی دقیق، منظم و منطقی از دنیای اجتماعی باعث شکل گیری معرفت جدید و ارزشمند از انسان و زندگی اجتماعی او شد.
بازخوانی رویکرد پارادایمی در تولید علم دینی
با حضور صاحب نظران حوزوی و دانشگاهی؛

بازخوانی رویکرد پارادایمی در تولید علم دینی

عضو هئیت علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: الگوی پارادایم اجتهاد دینی بر شناسایی مبانی، التزامات روش‌شناسی اجتهادی و انکار ضرورت تجربه در علم دینی تمرکز دارد.
به پارادایم اثبات‌گرایی گرفتار هستیم
محمدهادی گرامی؛

به پارادایم اثبات‌گرایی گرفتار هستیم

به گفته محمدهادی گرامی نه تنها فلسفه مطالعات اسلامی نداریم، بلکه در پارادایم اثبات‌گرایی گرفتار هستیم و ممکن است افرادی که اینطور کار می‌کنند خودآگاه نباشند اما واقعیت این است که بسیاری از دانش‌های اسلامی مانند اصول، متکی بر اثبات‌گرایی است.
پارادایم‌های علمی چگونه شکل می‌گیرند؟
مرتضی منشادی؛

پارادایم‌های علمی چگونه شکل می‌گیرند؟

پارادایم، سنت‌های پژوهشی و فعالیت‌های دانشمندان را در یک حوزه (میدان) علم سامان‌دهی می‌کند. به عبارت دیگر، نتیجه‌ي فعالیت در خارج از پارادایم، چیزی کمتر از علم است، چون فاقد یک مجموعه از معتقدات مورد قبول است.
گزارشی از سخنرانی دکتر ناصر تکمیل‌همایون و دکتر تقی آزاد ارمکی
پشت درهای بسته؛

گزارشی از سخنرانی دکتر ناصر تکمیل‌همایون و دکتر تقی آزاد ارمکی

چهارمین مرحله سلسله نشست‌هایی از جامعه‌شناسان ایرانی و جامعه ایرانی در تاریخ ۷ آبان ماه برگزار شد. این نشست که ابتدا قرار بود در سالن کنفرانس انجمن جامعه‌شناسی ایران در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شود، به‌دلیل مخالفت مسوولان دانشگاه در محل «انجمن ایرانی اخلاق در علم و فناوری» برگزار شد.
گذار از فیزیکالیسم به سوی بینش جامعه شناختی
قانعی راد عنوان کرد:

گذار از فیزیکالیسم به سوی بینش جامعه شناختی

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: در جامعه ما تحولی به سمت و سوی تفکر جامعه شناختی پیدا شده که ریشه آن به طور خاص در مشروطه و انقلاب اسلامی است.
نظرات و گلایه ها