پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۳۶۷۵۱۲
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۲
حجت‌الاسلام رضا غلامی با تقدیر از زحمات اساتید دانشگاه‌ها گفت: سیستم آموزش عالی طوری است که کیفیت آموزش علوم انسانی، سطح نازلی دارد و با دانشگاه‌های دیگر در کشور‌های مختلف به خصوص کشور‌های غربی، تفاوت قابل توجهی از حیث کیفی وجود دارد.
شعار سال: نشست خبری ششمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، امروز ۲۰ آذر، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی، رئیس شورای سیاست‌گذاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی و دبیر علمی کنفرانس، حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی، دبیر علمی کنگره، فرزاد جهان‌بین، دبیر شورای سیاست‌گذاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی و علیرضا باباخان، قائم مقام دبیر علمی کنفرانس ملی سیاست‌گذاری عمومی و حکمرانی اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامی در این نشست بیان کرد: ششمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، با مشارکت ده‌ها مجموعه و شماری از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، هفته آینده و از تاریخ ۲۸ آذر به مدت یک هفته برگزار می‌شود. ششمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی را یکی از بزرگ‌ترین رویداد‌های علمی در جهان اسلام و در ساحت علوم انسانی می‌دانیم که هر دو سال یکبار، رویداد منحصر به فردی برگزار می‌شود و نقش مهمی در تحولات علوم انسانی در کشور و جهان اسلام دارد.

درک درستی از اهمیت علوم انسانی وجود ندارد

وی تصریح کرد: با وجود دغدغه‌هایی که در مورد شرایط نامطلوب علوم انسانی در کشور ما شکل گرفته، هنوز درک درستی از اهمیت و ارزش علوم انسانی در پیشرفت کشور وجود ندارد و بخشی از مدیران کشور فهم مناسبی از علوم انسانی ندارند.

غلامی با اشاره به عدم توجه آموزش و پروش به علوم انسانی بیان کرد: اولین مشکل علوم انسانی در ایران این است که رشته علوم انسانی در آموزش و پرورش به عنوان یک رشته ورشکسته محسوب می‌شود و به دلیل کم‌کاری آموزش و پرورش در تصویرسازی صحیح از علوم انسانی برای دانش‌آموزان و والدین، اغلب دانش‌آموزان باهوش، میلی برای تحصیل در رشته علوم انسانی ندارند.

وی در ادامه افزود: به همین دلیل، بخش مهمی از دانشجویان علوم انسانی، از استعداد لازم برای تحصیل در علوم انسانی برخوردار نیستند و به انگیزه دریافت بدون دردسر مدرک در این رشته‌ها تحصیل می‌کنند. اگر برنامه‌ای برای تغییر در شرایط علوم انسانی در آموزش و پرورش، در شورای عالی انقلاب فرهنگی نباشد و وضعیت اینطور ادامه یابد، توصیه ما به وزارت علوم این است که میزان ورودی دانشجو در مقطع کارشناسی را کاهش دهد تا با کاهش ورودی دانشجو، کمی اوضاع در جهت ارتقای کیفی علوم انسانی سامان یابد.

کیفیت آموزش عالی در علوم انسانی سطح نازلی دارد

غلامی تصریح کرد: به رغم زحماتی که اساتید می‌کشند، سیستم آموزش عالی طوری است که کیفیت آموزش علوم انسانی، سطح نازلی دارد و با دانشگاه‌های دیگر در کشور‌های مختلف به خصوص کشور‌های غربی، تفاوت قابل توجهی از حیث کیفی وجود دارد. نه‌تن‌ها علوم انسانی در کشور ما پیوند درستی با پژوهش نخورده، بلکه سرمایه‌گذاری خوبی هم در پژوهش صورت نمی‌گیرد. پیوند آموزش و پژوهش یکی از موضوعات قدیمی است و نه‌تن‌ها این پیوند را نداریم، بلکه سرمایه‌گذاری که در عرصه پژوهش صورت می‌گیرد اندک است و اعداد و ارقام گواهی می‌دهند که چه میزان این اعداد ناچیز است و چه میزان در عمل محقق می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به خلأ وجود نقد سازنده در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: جدای از مسئله سیستم آموزش عالی، نقد هم در دانشگاه‌های ما رونق زیادی ندارد و تا وقتی این روند وجود نداشته باشد و مواجهه جدی و نقادانه با نظریات جدید علوم انسانی به یک رویه دائمی تبدیل نشود، علوم انسانی در ایران رشد نمی‌کند. این در حالی است که نوآوری‌ها در علوم انسانی محصول نقد‌های بنیان‌افکن هستند. از این‌رو تا بستر نقد جدی ایجاد نشود، نوآوری هم نخواهیم داشت.

غلامی تصریح کرد: جدای از مسئله بی‌کیفیتی آموزش، عدم سرمایه‌گذاری کافی در پژوهش، بی‌رونقی نقد و به تبع آن، کاهش نوآوری، امروز خلأ حضور علوم انسانی را در عرصه‌های حیات اجتماعی نیز می‌بینیم که یکی از آن‌ها فناوری‌های نوین است. هر سال شاهد حضور فناوری‌های جدید در زندگی مردم هستیم، بدون اینکه نسبت آن‌ها را با علوم انسانی بررسی کنیم.

اهمیت راه‌اندازی رشته‌های میان‌رشته‌ای

رئیس شورای سیاست‌گذاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی به اهمیت مطالعات میان‌رشته‌ای اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی رشته‌های میان‌رشته‌ای بسیار مناسب است و به رغم اینکه در مقطعی شاهد این رشته‌ها بوده‌ایم، تأسیس این‌ها با مانع روبه‌رو شده و کاهش یافته است. مجمع علوم انسانی اسلامی، گام‌های متنوعی برای تحول در علوم به خصوص شکل‌گیری علوم انسانی اسلامی برداشته که اگر مسئولین کمک کنند، می‌تواند منشأ تحولات فراوان در این علوم شود و حاضریم تجربیات خود را در اختیار مسئولین قرار دهیم. در مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، پیش‌بینی کرده‌ایم که سرمایه‌گذاری خود را در مطالعات کاربردی افزایش دهیم و برگزاری کنفرانس سیاست‌گذاری عمومی و حکمرانی اسلامی در روز ۲۹ آذر به همین معناست که می‌خواهیم در این زمینه کار‌های جدی داشته باشیم.

غلامی تصریح کرد: این کنفرانس کمیسیون‌های تخصصی، مستقل از کنگره برگزار می‌شود و نشان دهنده عزم مجمع عالی علوم انسانی اسلامی در گسترش مطالعات در حوزه علوم انسانی اسلامی است و باید از دولت فعلی به خاطر استقبالی که از بسته‌های این مجمع داشته است تشکر کنم. تا الآن دو بسته پیشنهادی به دولت داده‌ایم که یکی هم به زودی تقدیم می‌شود. بسته اول در حوزه اقتصاد و بسته دوم با موضوع مواجهه با آسیب‌های اجتماعی بود و بسته سوم نیز مربوط به حوزه پولی و بانکی است که همه این بسته‌ها، سیاست‌هایی برای مواجهه با مسائل روز است. کمک فکری به دولت‌ها را ادامه می‌دهیم و معتقدیم هر میزان حضورمان بیشتر شود هم به حوزه نظری مساعدت شده و هم دِینمان به جامعه ادا شده است.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود بیان کرد: در مجمع عالی علوم انسانی اسلامی به‌روزسازی، کاربردی‌سازی و بومی‌سازی در نظام فکری علوم انسانی اسلامی وجود دارد و نباید این‌ها را در عرض علوم انسانی اسلامی قرار داد. اگر به تفکر حاکم بر علوم انسانی اسلامی ارائه شده توجه کنید می‌بینید در این نظام علوم انسانی اسلامی، هم به روزسازی وجود دارد، هم قرار نیست بحث کاربردی‌سازی را کنار بگذاریم و هم اینکه بنا نیست بومی‌گرایی مورد توجه نباشد. علوم انسانی اسلامی باید به اقتضائات بومی توجه کند و اگر علوم انسانی اسلامی را بپذیریم، به روزسازی، کاربردی‌سازی و بومی‌سازی را نیز پذیرفته‌ایم.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری بین المللی قرآن، تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۰، کد خبر: ۴۰۲۰۰۶۱، iqna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین