پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۷۸۷۳۵
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۶
عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقد است که سال‌ها در جمهوری اسلامی در ارتباط با تمدنی که مناسب این زمان باشد، صحبت شده است، ولی قدم‌های مؤثری برداشته نشده است و صرفاً لوایح بسیار زیبایی در بخش‌های مختلف ازجمله شورای عالی انقلاب فرهنگی به ثبت رسیده است بدون اینکه عملی شدن آن را دنبال کنیم.
شعار سال: مهدی گلشنی، عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز گذشته، ۳ خردادماه در دیدار با اعضای شورای اسلامی شهر یزد که در قالب نشست تبیین نقش فرهنگ و تمدن در بیانیه گام دوم انقلاب برگزار شد، اظهار کرد: سال‌ها است که در جمهوری اسلامی در ارتباط با تمدنی که مناسب این زمان باشد، صحبت شده، ولی قدم‌های مؤثری برداشته نشده است و صرفاً لوایح بسیار زیبایی در بخش‌های مختلف از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی گذرانده‌ایم بدون اینکه عملی شدن آن را دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه اگر ما بخواهیم تمدن روزآمد به پا کنیم ابتدا باید شرایط آن را فراهم کنیم گفت: نخستین اقدامی که باید در این زمینه انجام دهیم این است که در نیازهایمان خودکفا باشیم چراکه در هر عرصه‌ای که ما وابسته به دیگران باشیم با تهدید روبرو می‌شویم.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه دومین موضوعی که رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تأکید فراوانی داشتند، سرآمد بودن در علم است تصریح کرد: وضعیت فعلی ما در بسیاری از علوم مشق‌نویسی است و چیزی از خودمان در این حوزه‌ها نداریم؛ زمانی سرآمد علمی هستیم که در دنیا تئوری‌های علمی ما مطرح باشد نه اینکه ما بر اساس تئوری علمی بیگانگان حرکت کنیم.

گلشنی ادامه داد: باید رصد دقیقی از وضعیت دبستان‌ها، دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها انجام شود و ببینیم وضعیت فرهنگی و اعتقادی و علمی به چه صورت است؛ متأسفانه امروز عقده حقارت نسبت به غرب در بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان ما به وجود آمده که این وضعیت بسیار خطرناک است.

به گفته وی برای رفع این مشکل باید خوداتکایی و خودباوری را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهیم و بین دانش‌آموزان و دانشجویان ترویج دهیم، اما ابتدای عمل باید مانع قرارداد‌هایی که با غرب بسته شده، اما هیچ نفعی برای کشور ما ندارد، شویم.

تخصص‌گرایی جایگزین مدرک‌گرایی شود
عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه برای اینکه بتوانیم تمدن روزآمد داشته باشیم، باید این عقده حقارت در همه سطوح در کشور شکسته شود گفت: از دیگر نیاز‌های تمدن روزآمد انتقادپذیری گسترده و همچنین عبور از مدرک‌گرایی و روی آوردن به تخصص‌گرایی و افزایش کیفیت است.

وی ادامه داد: معیار‌های سنجش در سطوح مختلف به ویژه مباحث علمی باید متناسب و مناسب با عرصه مورد نظر باشد نه اینکه صرفاً یک معیار و سنجش در نظر بگیریم و بر اساس آن حرکت کنیم.

گلشنی تصریح کرد: در یکی از دانشگاه‌های آمریکا یک استادیار اختراع خاصی انجام داد که سبب ارتقای وی به استاد تمامی شد، ولی ما در کشور خودمان اساتیدی داریم که چندین اختراع ملی داشتند که از آن‌ها هم تقدیر شده، ولی هیچ ارتقایی در کار آن‌ها صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: شایسته‌سالاری یکی دیگر از مواردی است که متأسفانه در کشور ما به غیر از برخی استثنا‌ها رعایت نمی‌شود؛ برخی افراد اصلاً نمی‌دانند فلان رشته چیست، اما در همان عرصه هم وزیر می‌شود؛ این موارد اصلاً شوخی‌بردار نیست و به شدت به کشور ضربه می‌زند.

هویت ملی تقویت شود
این استاد دانشگاه، ضعف اخلاق در محیط‌های اجتماعی و آموزشی و مجالس را از دیگر مشکلات دانست که در راه تحقق تمدن روزآمد وجود دارد و گفت: تا زمانی که بی اخلاقی‌ها در جامعه برطرف نشود، نمی‌توانیم همدیگر را به درستی تحمل و انتقادپذیری را ترویج کنیم؛ ما باید اخلاق را در جامعه رواج دهیم تا بتوانیم در حوزه‌های مختلف از جمله علم پیشرفت و توسعه داشته باشیم.

عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: یکی دیگر از نتایجی که ترویج اخلاق در جامعه می‌تواند داشته باشد، تقویت هویت ملی است که عامل مهمی در پیشرفت هر کشوری دارد؛ امروز چین در اکثریت بالاتفاق مردم کشورش هویت ملی را به صورت گسترده تقویت کرده و همه به آن افتخار می‌کنند.

وی افزود: بی‌توجهی به علوم پایه در رشته‌های مختلف مهندسی و تخصصی یکی دیگر از مسائل و مشکلاتی است که ما در کشور داریم، در حالی که دانشگاه‌های مطرح اروپایی و آمریکایی دانشجویان خود در رشته‌های مهندسی و تخصصی را ملزم به گذراندن واحد‌هایی از علوم انسانی و انسان‌شناسی می‌کند.

گلشنی در پایان گفت: تغییر تمام این مسائل به وسیله فرهنگ امکان‌پذیر است و لذا به برنامه جامع تخصصی متناسب با اقشار مختلف به ویژه در دانشگاه‌ها و مدارس نیاز داریم و باید دقت کنیم که هر برنامه متناسب با شرایط گروه مدنظر نوشته شود و برای تمام اقشار یک برنامه واحد تدوین نکنیم.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری بین المللی قرآن، تاریخ انتشار:۴ خرداد ۱۴۰۱، کد خبر: ۴۰۵۹۵۲۲، www.yazd.iqna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین