پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۸۱۸۹
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۷:۲۹
این بازسازی خشن و پرهیاهو از آخرت، قرار است چه دستاوردی برای کشور و حداقل برای مردم منطقۀ فومن داشته باشد؟ آن هم در قطعه ای از گیلان که بهشت ایران است. آیا غیر از این می توان فکر کرد که امورات فرهنگی بدست جماعتی افتاده که حداقل توانمندی در ادراک اولویت های فرهنگی را ندارند؟ آیت الله سید محمدعلی ایازی مدرس حوزه، درباره فضاسازی جهنم در فومن گفت: متأسفانه کسانی که باید به کار خودشان برسند، به این حوزه‌ها وارد می‌شوند. امروز کسانی می‌خواهند در حوزه دین وارد شوند، که قبلا در همه چیز وارد شده‌اند؛ در اقتصاد، سیاست و فرهنگ. حالا در بحث روحانیت و دین هم می‌خواهند وارد شوند درحالی‌که این کارشان نیست. نماینده ادوار مجلس، در نامه ای خطاب به فرمانده سپاه گیلان نوشت: متأسفانه اخیراً در شهرستان صومعه‌سرا، اقدامی صورت گرفته که نه‌تنها هیچ سنخیتی با کار فرهنگی و رسانه‌ای ندارد، بلکه بر خلاف اهداف متعالی سپاه، باعث ایجاد هزینه برای نظام و نارضایتی بخش قابل توجهی از توده های مردم نیز شده است.با انتشار یادداشتی خطاب به سردار حمید دامغانی، فرمانده محترم سپاه قدس گیلان از ماجرای راه اندازی شبیه سازی جهنم در فومن به شدت انتقاد کرد.

شعارسال: سال‌ها پیش، عشق به خدا و ایمان ژرف به مهربانی و لایتناهی بودن خداوند در من، از کلام پدربزرگم که قرآن را با صدایی آرام بخش و مجذوب کننده در اتاق کوچکی می‌خواند؛ شکل گرفت.

کنار پدربزرگ می‌نشستم و سعی می‌کردم به مانند او کلماتی را که شاید معنی‌اش را هم نمی‌دانستم؛ با همان لحن آرامش‌گر به زبان آورم. از همان زمان تا امروز واژه خدا در ذهن من با زیبایی و آرامش نهادینه شده است.

وقتی ویدئو‌های مربوط به بازسازی جهنم در فومن را دیدم، این سوال در ذهنم شکل گرفت که آیا به راستی تصورمان این است که ایمان با نمایش وحشت به وجود می‌آید؟

جهنم تئاتری در فومن؛ ایمان یا وحشت؟ + موضع گیری جعفرزاده امن آبادی

حداقل درباره خودم ایمان واقعی از جایی شروع شد که پدربزرگم با محبت قرآن خواند، نه آن‌جا که کسی برایم از زجر و سوزاندن گفت.

این نوع بازسازی بیشتر شبیه جهنم تئاتری است تا یک گفت‌وگوی معنوی. در جایگاه یک رسانه تنها می‌تواند ابزار نمایش وحشت باشد و نه تربیت فکر و اندیشه.

پروژۀ "ساعت به وقت بهشت" که در فومن اجرا شده است، تجربه‌ای بصری و روایی از مراحل مرگ، برزخ و جهنم را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. از حضور نکیر و منکر گرفته تا پل صراط و شعله‌های دوزخ. اما این بازسازی خشن و پرهیاهو از آخرت، قرار است چه دستاوردی برای کشور و حداقل برای مردم منطقۀ فومن داشته باشد؟ شهری که به سبب سال‌ها رفت و آمد در آن و روستا‌های اطراف به یک‌رنگی، ایمان و سادگی مردمان آن غبطه می‌خورم.

بازنمایی دین به شکل یک پروژه نمایشی از جهنم، به شکل ناخواسته‌ای این مهم را که "دین پناه است، نه تهدید؛ و دعوت است، نه اجبار" در ذهن مردم کم‌رنگ می‌سازد.

باور‌های دینی را با شفقت و عشق می‌توان انتقال داد یا باید تنها از طریق آتش و عذاب به نسل بعد منتقل شود؟ آیا نسل امروز که با محتوای تعاملی و ارزش‌محور رشد می‌کند، پذیرای نسخه‌ای شبیه پارک وحشت خواهد بود؟ حتی ابزار‌هایی که در آن برای چهره پردازیِ بازیگران چنین پروژۀ پر‌هزینه‌ای به کاررفته ما را به یاد هالووین می‌اندازد. ترس تربیت نمی‌کند، می‌ترساند. ترس نمایشی که جای خود دارد.

از منظر روان‌شناختی، چنین فضا‌هایی می‌تواند اثرات جدی بر روان کودکان و نوجوانان داشته باشد. بازنمایی چهره‌های پریشان، صدا‌های جیغ و توصیف‌های بصری از جهنم، بیش از آن‌که جنبه‌ی عبرت‌آموز داشته باشد، به‌نوعی تروما و آسیب‌روانی می‌انجامد.

از سوی دیگر ترس می‌تواند رفتار فرد را در کوتاه مدت کنترل کند، اما در بلند مدت، سازوکار دفاعی مغز او را به سمت انکار، بیزاری و یا حتی طغیان سوق می‌دهد. آنچه در ظاهر تأثیرگذار است، می‌تواند در باطن تخریبی و برگشت‌ناپذیر باشد.

در روان‌درمانی مدرن نیز تکنیک مواجهه با ترس، بسیار دقیق، تدریجی و با نظارت متخصص انجام می‌شود و نه با فریاد و شعله و دود.

نگرانی اصلی امروز نه ایمان مخاطب، بلکه وضعیت روان‌شناختی کودکان و نوجوانان است. کودک کم سن و سالی که امروز با وحشت از آن فضای خوف آور بیرون می‌آید، فردا چگونه می‌تواند تصویری محبت‌آمیز از خدا بسازد؟

چگونه دعا کند، وقتی ذهنیت اینکه "خداوند از پدر و مادرش مهربان‌تر است" در ذهنش می‌شکند.

اگر قرار بود ایمان را با آتش بیاموزیم، پیامبران به جای دعوت، تهدید می‌کردند.

پس چرا ما امروز این مسیر را برگزیده‌ایم؟

در برخی از کشور‌های توسعه یافته، پروژه‌هایی با هدف آموزش مفاهیم اخلاقی _ دینی هم وجود دارد. اما وجه تمایز آن‌ها در رویکرد انسانی و آینده‌محور آن‌ها است.

در یکی از کشور‌های توسعه یافته مفاهیم آخرت را از طریق ترکیب هنر دیجیتال، موسیقی و گفت‌وگوی آزاد به نوجوانان معرفی می‌کند. هیچ اثری از آتش و شکنجه نیست و تنها پرسش‌هایی برای تأمل در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد.

در هلند، موزه‌ای درباره مرگ طراحی شده است که با تمرکز بر فلسفه، خاطرات خانوادگی و داستان‌نویسی، کودکان را برای درک زندگی و مرگ آماده می‌کند آن هم در فضایی عاری از اضطراب. اما شواهد نشان می‌دهد در پروژه فومن، ما هنوز بر طناب پوسیده‌ی "ترساندن برای تربیت" تکیه کرده‌ایم.

سایر حاشیه‌های مربوط به جنهم فومن:
عبدالرضا داوری مشاور سابق احمدی نژاد نوشت که، در جهنم فومن روزانه چه مقدار گاز هدر می‌رود؟ اگر با ۱۵۰ شعله، روزانه ۴ ساعت کار کند و مصرف گاز هر شعله هم ۲۰ متر مکعب در ساعت باشد، روزانه ۱۲۰۰۰ متر مکعب گاز در جهنم فومن سوزانده شده که معادل مصرف روزانه گاز ۴۸۰ خانوار در زمستان بوده و هزینه روزانه آن ۲۴۰۰ دلار است. سئوالی که ذهن بعضی‌ها را مشغول کرده؛ قبض گاز ‎جهنم فومن رو خدا پرداخت می‌کنه یا جمهوری اسلامی؟! ـ

جهنم تئاتری در فومن؛ ایمان یا وحشت؟ + موضع گیری جعفرزاده امن آبادی

بعضی‌ها در فضای مجازی نوشتند که: ‏در ‎فومن از ‎جهنم رونمایی شد.
قرار بود بهشت بسازید، جهنم ساختید و با لبخند افتتاحش کردید! نه تربیت دینی دارد، نه آموزه انسانی، فقط آتش و بودجه‌ای که دود شد! کودکان را هم بردید تماشا؟ چند لیتر گاز سوزاندید؟ چندمیلیارد خرج این مضحکه آتشین شد؟ ساختن جهنم هنر نیست، بهشت بساز اگر می‌توانی!

گروهی دیگر نوشتند که، با نمایش آتش جهنم و صدای مهیب انفجار، می‌خواهید مردم به قیامت ایمان بیاورند؟! نیت خوبی بود، اما نتیجه معکوس داد! جامعه، عدالت می‌خواهد نه زنجیر وقبر.
نقد اصلی به شیوه ترویج دین است. در عصر پیچیدگی‌های ذهنی و رسانه‌های چندلایه، دعوت به ایمان نیازمند بازطراحی راهبرد‌های فرهنگی است. آموزش‌های رسمی، رسانه‌های اخلاق‌گرا، الگوسازی، و تجربه زیست سالم، مؤثرتر از هر تجربه نمایشی خواهند بود.

تعداد بازدید : 0

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین