پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۸۱۹۴
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۷:۳۰
دو آسیب امنیت زدگی و سیاست زدگی، متاسفانه بشکلی حاد در حال تهدید ارکان گوناگون کشور است. مرتبط ساختن هر موضوع ریز و درشت آنهم بشکل زننده ای همچون آرایش خلیجی به بحث امنیت و اجازه دادن به خودمان برای ورود به هر بحث ریز و درشت سیاسی و اظهار نظر کردن های کور درخصوص انها و خود متخصص پنداری،در حال تبدیل شدن به فاجعه ملی است.از مهمترین آسیب های حاکمیت نگاه امنیت زده و سیاست زده در جامعه ، ایجاد فضا برای توجیه و بی خاصیتی مدیران اجرایی و نظارت گریزی آنها با توجیه محرمانگی و تقویت گرایشات پوپولیستی در حوزه سیاسی است. خودرو حریم خصوصی است و حداکثر می توان با رویکرد جرم مشهود به آن مداخله داشت. دوربین ترافیکی( نه دوربین امنیتی) که اقدام به ثبت پلاک جلو خودرو می کند، ناخواسته اقدام به نقض موضوع حریم خصوصی سرنشینان خودرو می کند.موتورها هم بنا بر اهمال مسلم پلیس راهور، فاقد پلاک جلو می باشند. آیا زمان آن نرسیده که نصب دوربین های ترافیکی را قاعده مند نموده و صرفا مجاز به گرفتن پلاک عقب وسایل نقلیه باشند؟

شعارسال: وفق نص قانون، هر مکان ثابت یا سیار دارای سند مالکیت، مجوز حریم یافته و تابع قواعد خاص ورود و برخورد می‌شود. از چند سال پیش برداشتی اشتباه در خصوص اینکه خودرو بدلیل حضور در فضای عمومی، حریم محسوب نمی‌شود مطرح شده و که حتی مورد حمایت نیروی انتظامی هم قرار گرفته بود. اشتباه شناختی و تحلیلی صورت گرفته در آن دوران این بود که افراد به تفاوت بین دو بحث حریم شخصی و جرم مشهود کم توجهی نشان داده و اقدام به عدم پذیرش واقعیت حریم شخصی بودن خودرو نمودند.
بعنوان مثال، خانه حریم شخصی است. حال اگر یک شهروند روی بالکن منزل خود رفته و در منظر عمومی شروع به رقص و حرکات ناموزن و کم توجهی به عرف کند، چه برخوردی می‌توان با او کرد؟ آیا می‌تواند بگوید که، چون در منزل شخصی خودم هستم، مجاز به انجام هر نوع خواسته و محق به اجرای هر نوع اراده ورزی می‌باشم؟ مسلما خیر.
بر اساس توضیحات ارایه شده به راحتی ملاحظه می‌شود که خودرو حریم شخصی بوده، اما بدلیل استقرار در محیط‌ها و فضا‌های اجتماعی، بهره برداری از آن باید تابع شرایط خاص باشد. با پذیرش این واقعیت، قاعده گذاری درخصوص خودرو و هر موضوعی که بدان مربوط می‌شود، از شفافیت بیشتری برخوردار خواهد شد.
یکی از این مسائل، بحث دوربین‌های ترافیکی (نه دوربین‌های امنیتی) و شیوه استقرار آن است. دوربین‌های ترافیکی بدلیل رعایت چارچوب‌های مطرح بعنوان فضای خصوصی سرنشینان خودرو، حق تصویر برداری از پلاک جلو خودرو یا وسیله نقلیه را نباید داشته باشند. این موضوعی است که بار‌ها و بار‌ها به دوستان راهور و شهرداری در همین سایت تحلیلی خبری، تذکر و هشدار داده شده است و متاسفانه مورد کم توجهی قرار گرفته است.

تعداد بازدید : 3

دیگر نکته قابل تامل اینکه، در صورت تصویر برداری از پلاک جلوی خودرو، امکان سپر به سپر کردن (چسباندن خودروی عقبی به پشت خودروی جلویی و حرکت قطاری به گونه‌ای که تنها پلاک خودروی اول قابل روئیت باشد) و فرار رانندگان خاطی از دید، دوربین‌های ترافیکی وجود دارد.
در برنامه تهران ۲۰ شبکه پنج، بحث روی خواندن پلاک موتور سیکلت‌ها و عدم امکان پذیری قرائت پلاک جلو موتور بدلیل عدم نصب و برخورداری از پلاک جلو است.
فقط یک سوال، آیا در هر کجای دنیا بود، موضوع از منظر قصور، تقصیر، ترک فعل و اهمال مورد بحث و بررسی قرار نمی‌گرفت؟ چرا مدیران در کشور ما صاحب چنین فضای امنی برای ارایه هر نوع عملکردی هستند؟ آیا با جماعت حقوق بگیر کم خاصیت مواجه نیستیم؟

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

اخبار مرتبط
برگزیده ها
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین