شعار سال: یکی از چالش های اساسی در فعالیت پلیس راهنمایی و رانندگی کشور، عقب ماندگی فناورانه در برخورد با تخلفات ، کنترل ترافیک و ایجاد و راه اندازی سامانه های یکپارچه است. سرعت بالای تغییرات در این حوزه ها در کنار ضعف نیروی انسانی متخصص در اختیار پلیس راهنمایی و رانندگی و کمبود منابع مادی و بودجه برای سرمایه گذاری های بنیادین، سبب شده که پلیس راهنمایی و رانندگی چند راهبرد ابتر نظیر غلو ( کل مسیر با رادار کنترل می شود/ کنترل پهپادی ترافیک مسیر/.... ) ، اجرای آزمایشی ، موردی و محدود برنامه های فناوری پایه ، واگذاری های غلط به برخی از شرکت های کوچک از همکاران سابق و بازنشستگان نیرو (تعارض آشکار منافع ، نظیر نصب دوربین روی خودروهای 206 و عکس برداری از پلاک خودروهای دارای پارک حاشیه ای توسط شرکت های معلوم الحال که تبدیل به دکان هم شده بود) و .... ، در پیش بگیرد.
از دیگر چالش های همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی با بخش خصوصی( علاوه بر بحث تضاد منافع و همکاری با نیروهای بازنشسته و همکاران سابق) ، عجین شدگی فعالیت های فنی و اجرایی با درصدی از محرمانگی امنیتی است. بر این قاعده ضروری است که پلیس با نگاهی جامع نگر و واقع گرا وارد میدان شده و بجای دوجانبه گرایی ( پلیس راهنمایی و رانندگی- شرکت حصوصی) ، وارد اقدامات سه جانبه یا چهارجانبه نظیر قاعده پلیس راهنمایی و رانندگی - موسسه مالی یا بانکی سرمایه گذار- شرکت های ارایه کننده خدمات فناورانه- عامل چهارم یا کنترل کننده ، شود.
برون سپاری قاعده مند یا تداوم اقدامات هفت بیجار قبلی در پلیس راهنمایی و رانندگی:
«سردار سید تیمور حسینی» رئیس پلیس راهور فراجا در تشریح جزئیات برونسپاری برخی خدمات پلیس راهنمایی و رانندگی به عنوان یکی از مهمترین برنامههای تحولی این پلیس تخصصی در سال ۱۴۰۳، بیان کرده بود که براساس برنامهریزیهای انجامشده و در صورت تصویب آییننامه مربوطه در هیات دولت، قرار است در سال جدید موسساتی توسط بخش خصوصی کشور تحت عنوان «موسسات خدمات هوشمند ترافیک» تاسیس شود که زیر نظر پلیس راهور فعالیت خواهند کرد؛ البته هنوز عنوان این موسسات قطعی نشده است، اما کاربرد آنها ارائه برخی خدمات ترافیکی مد نظر پلیس راهور خواهد بود. در نظر داریم که در سال جدید بخش قابل توجهی از خدمات پلیس راهور بخصوص در زمینه ثبت تخلفات رانندگی را به این موسسات واگذار کنیم، به نحوی که قرار است این موسسات با استفاده از تجهیزات الکترونیکی و نه به صورت دستی، در محدودههای جغرافیایی مشخصی که ارائه خدمات ترافیکی در آن محدودهها به آنها واگذار خواهد شد، با مجوز پلیس راهور نسبت به کنترل تخلفات رانندگی اقدام کنند.این شرکتها مثل نیروهای پلیس نیستند که جلوی متخلفان را بگیرند و برای آنها جریمه ثبت کنند، بلکه صرفا براساس سامانههای هوشمند و خودکاری که راهاندازی خواهد شد، تخلفات را ثبت و به پلیس اعلام میکنند.
حسینی با بیان این که براساس آییننامهای که در دست تدوین قرار دارد، درصد مشخصی از هر رکورد جریمه اعمالشده توسط این موسسات به عنوان حقالزحمه به آنها خواهد رسید، اظهار داشت: این موسسات با دوربینها و تجهیزات الکترونیکی که خودشان در معابر مشخصشده توسط پلیس راهور نصب خواهند کرد، به اعمال جرایم رانندگی برای متخلفان خواهند پرداخت و جزئیات این جرایم را به پلیس اعلام میکنند. دوربینهایی که موسسات خدمات هوشمند ترافیک در معابر مشخصشده نصب خواهند کرد، توسط خود این موسسات تهیه یا تولید میشود و براساس نظر پلیس راهور در مکانهای تعیینشده مستقر خواهد شد. همچنین تا این دوربینها مجوز و کد رهگیری لازم را از پلیس دریافت نکنند و استانداردهای مد نظر ما را نگذرانند، در معابر نصب نخواهند شد. شرکتهایی که توانایی فنی نصب و استفاده از تجهیزات الکترونیکی مورد نیاز برای کنترل هوشمند ترافیک را داشته باشند، از نظر پلیس راهور صلاحیت فنی لازم برای انجام این کار را دارند، البته با توجه به اینکه این شرکتها قرار است در ارائه خدمات انتظامی به پلیس راهنمایی و رانندگی کمک کنند، صلاحیت آنها باید توسط سایر نهادهای ذیربط نیز تایید شود.موضوع برونسپاری خدمات اعمال جرایم رانندگی در برخی معابر توسط پلیس راهور به موسسات خصوصی زمانی اجرایی خواهد شد که آییننامه مربوط به آن توسط پلیس تکمیل شود و در نهایت، به تصویب هیات دولت برسد که امیدواریم این اتفاق در سال ۱۴۰۳ رخ دهد.(شعار سال: سردار حسینی هنوز از تجارب فعالیتی با موسسات قبلی و بحث تعارض منافع، محدودیت و سطحی بودن اقدامات و مواردی همانند ، عبرت نگرفته اند؟).
پایگاه تحلیلی خبری شعار با توجه به اتاق های فکر در اختیار، مجددا آمادگی خود برای همکاری داوطلبانه با پلیس راهنمایی و رانندگی در بحث طرح ریزی راهبردی برای این اقدام را اعلام می دارد.
طراحی راهبردها و رویکردهای برون سپاری در نیروی انتظامی (برای مطالعه بیشتر پلیس راهنمایی و رانندگی)
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون
سلام
عید شما هم مبارک
نه خوشبختانه. جریمه نشدیم. اما وظیفه خودمان می دانیم که برای اصلاح بهتر امور با رویکرد حکمرانی محور( در مقابل سیاستگذاری صرفا دولت پایه) بشکلی نیابتی و داوطلبانه به مسائل ورود کنیم.