شعار سال: به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر محمدجواد هراتی گفت: حکمرانی علم و فناوری فرایندی است که دارای سه مرحله سیاست گذاری، تنظیمگری و خدمات عمومی است که هدف آن رساندن وضعیت موجود علم و فناوری به وضعیت مطلوب و بایسته آن است. نبود نگاه حکمرانی به این عرصه موجب جزیرهای شدن میدان علم و فناوری در گامهای راهبردنگاری، قانونگذاری و ساختارسازی شده است که نتیجه آن گسترش نامتوازن علم و فناوری است.
رئیس مرکز همکاری و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی و علوم انسانی کشور خاطر نشان کرد: حکمرانی علوم انسانی ذیل حکمرانی علم و فناوری تعریف میشود و تحقق حکمرانی علم و فناوری در ایران نیازمند عزم و اراده ملی است. باید نهادهای بالادستی دخیل در مقوله علم و فناوری به این باور برسند که نگاه حکومتی (Governmental) به این حوزه باید به نگاه حکمرانی (Governance) تبدیل شود.
وی افزود: در اینجا علوم انسانی در دو سطح باید مورد مداقه قرار گیرد که یکی عبارت است از برقراری حکمرانی در علوم انسانی و اجتماعی. تهیه الگوی حکمرانی علوم انسانی میباید در دستورکار اندیشکده ها و مراکز آموزشی و پژوهشی علوم انسانی قرار گیرد که تمام سیاستگذاریها، مشاورهها، تصمیم سازیها، تصمیم گیریها و همه توسط متخصصان امر انجام شود. منظور از متخصص این است که در همه رشتههای علوم انسانی تصمیم گیری توسط متخصصان آن رشته باشد و در دورن علوم انسانی هم تصمیمگیریها تخصصی باشد.
سطح دیگری که بسیار مهم است اینکه در تحققبخشی به حکمرانی علم و فناوری، علوم انسانی نقش بسیار حیاتیای ایفا میکند البته این به معنی نفی بهرهگیری از سایر علوم نیست ولی بار اصلی بر دوش علوم انسانی است؛ چرا که برای تغییر وضعیت متحقق به مطلوب باید دست به دامان علوم انسانی شد و توصیف انسان محقق و مطلوب و تغییر از اولی به دومی بر عهده علوم انسانی است.
قائممقام وزیر علوم در علوم انسانی اذعان کرد: بنابراین تحقق حکمرانی در علوم انسانی و اجتماعی دارای اهمیت دوچندان است؛ زیرا از یک طرف به رشد و بالندگی مبنایی و اصولی علوم انسانی بومی میانجامد و از جهت دیگر ایجاد این حکمرانی در علوم انسانی تأثیر مستقیم و بسزایی در شکلگیری یک هندسه صحیح از حکمرانی علم و فناوری کشور دارد.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت وزارت علوم تحقیقات و فناوری ، تاریخ انتشار: 3 اسفند 1400، کدخبر: 67135،www.msrt.ir