توسعه سامانه های پشتیبان تصمیم:
از منظر قانون اساسی، هیات دولت دارای شأن مستقلی است و دارای وظایف و اختیارات مهمی در نظام سیاستگذاری کشور است. علیرغم اهمیت و جایگاه این تاسیس حقوقی، انسجام نظام تصمیمگیری در هیات وزیران در نظام حکمرانی و سیاستی کشور از ابعاد مختلف نیازمند بررسی و تحلیل کارشناسی، پژوهشی و سیاستی میباشد؛ لذا هدف این ویژهنامه «بررسی ابعاد مختلف ارتقاء انسجام سیاستی و نظام تصمیمگیری هیات وزیران» میباشد. دریافت چکیده تفضیلی حداکثر ۱۰۰۰ کلمهای شامل موضوع، روش جمعآوری و تحلیل دادهها، یافتههای مورد انتظار و مهمترین منابع مورد استفاده: تا تاریخ ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تعیین شده است.
سیدصادق حقیقت پاسخ میدهد:
به نظر میرسد چند عنصر کلیدی در روش شناسی مطالعه تمدنی داریم که یک پروبلماتیک مطالعه است که اهمیت زیادی دارد. دوم چهارچوب نظری مطالعه یا پارادایم یا گفتمان حاکم است. سوم روش یا روشهای توصیف، تحلیل و پیشبینی بر اساس دادههای در اختیار، چهارم سبک و اعتبارسنجی منابع، پنجم هرمنوتیک یا چگونگی تاویل یا تفسیر منابع مطالعاتی مخصوصا منابع تاریخی و ششم، بوم و اقتضائات زمانی و مکانی هستند. سید صادق حقیقت ،عضو هیئت علمی دانشگاه مفید گفت: منظور از روش دینی و بومی در مطالعات تمدنی این است که میتوانیم تمدنی برای خودمان یعنی مسلمانان یا ایران داشته باشیم، در اینجا اقتضائات خاص جامعه مورد توجه قرار میگیرد.
توسعه فرهنگی؛
هیچکس بدون آنکه هویت داشته باشد، نمیتواند با کس دیگری وارد رابطه شود. ما یک هویت فردی و چندین هویت گروهی داریم و اینها باعث میشود بتوانیم با دیگران وارد ارتباط شویم. هویت ملی داریم که فوقالعاده دارای اهمیت است و باید این را بتوانیم حفظ کنیم. اما هویت بهخودیخود نمیتواند به حال خود رها شود
مهدی گلشنی:
عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقد است که سالها در جمهوری اسلامی در ارتباط با تمدنی که مناسب این زمان باشد، صحبت شده است، ولی قدمهای مؤثری برداشته نشده است و صرفاً لوایح بسیار زیبایی در بخشهای مختلف ازجمله شورای عالی انقلاب فرهنگی به ثبت رسیده است بدون اینکه عملی شدن آن را دنبال کنیم.
یازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی؛
یازدهمین نشست الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با حضور رییس و اعضای شورای عالی و هیات رییسه اندیشکدههای مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برگزار شد و رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در افتتاحیه این نشست گفت: پیش نویس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پس از حدود ۱۱ سال اندیشه ورزی و طراحی، در آستانه نهایی شدن برای تقدیم به رهبر معظم انقلاب اسلامی است.
یادداشتی از مصطفی سلیمی فر؛
مصطفی سلیمی فر (استاد دانشگاه فردوسی مشهد) مینویسد: معنای کلی و مطلق آرمانشهرها سرزمینی است که تاکنون در تاریخ محقق نشده و تنها بهصورت خیالی در اذهان وجود دارد. اندیشهورزان بسیاری به تدوین آرمانشهر و بیان عصر طلایی و مطلوب خویش پرداختهاند. در بسیاری از این آرمانشهرها مفاهیم مشترکی مانند عدالتمحوری، قانونمداری و انسجام همگانی وجود دارد و فقط در خصوصیات و جزییات است که آنها با هم تفاوت مییابند.
سیدمحمد میرسندسی؛
سیدمحمد میرسندسی (عضو اندیشکده امور اجتماعی؛ جمعیت و نیروی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع)) در یادداشتی به موضوع الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و عدالت فراگیر پرداخت.
آزادی در اسلام؛
دکتر سیدحسین ابطحی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی به همراه دکتر محمد نصر اصفهانی و راحله منتظر در مقاله ای به تبیین مفهوم آزادی در الگوی اسلامی ايرانی پيشرفت پرداخته اند.
نشست «غربت سنت ایرانی اسلام»؛
سومین پیش همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده توسط پژوهشکده شهید صدر دانشگاه جامع امام حسین (ع) با موضوع «غربت سنت ایرانی اسلامی» و سخنرانی وحید شالچی، دانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
دبیر اندیشکده فرهنگ مرکز الگوی اسلامی ایرانی:
یکی از بخشهای سند الگوی اسلامیایرانی پیشرفت، بخش افق است که چشمانداز پیشرفت کشور را در سال ۱۴۵۰ هجری شمسی، یعنی حدود نیمقرن پس از آغاز اجرای الگوی اسلامیایرانی پیشرفت نشان میدهد. مبتنی بر گزارههای افق، ایران در موعد مزبور، جامعه اسلامی جدید را تحقق بخشیده و تمدن جدید اسلامی را پایهگذاری کرده است.
الگوی اسلامی ایرانی؛
عضو اندیشکده مبانی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: بزرگترین مانع بر سر راه اجرای سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، عدم توجیه صحیح جامعه و مسئولان نسبت به کلیات سند الگوی پیشرفت است.
یادداشتی از یحیی فوزی؛
«یحیی فوزی» عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در یادداشتی به بررسی ریشههای تاریخی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پرداخته است.
رئیس شورای عالی الگوی اسلامی - ایرانی؛
رئیس مرکز الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت از آماده شدن پیشنویس این الگو خبر داد و گفت که پس از دریافت آخرین نظرات مجمع تشخیص مصلحت نظام، این پیشنویس برای تأیید و ابلاغ به مقام معظم رهبری تقدیم میشود.
موسی عنبری؛
موسی عنبری (دانشیار دانشگاه تهران) گفت: اکنون که تجربه تدوین سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در دست است میتوان درباره موانع معرفتی بوماندیشی توسعه صحبت کرد.
استاد دانشگاه صنعتی شریف؛
استاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: حکمت با تمامی عمق و در عین حال شمول و وسعت معنایی خود بر سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در همه ابعاد از مبانی تا غایات، حاکم است و حکمت، جان و روح مطلق حاکم بر سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی:
سعید مذبوحی در گفتوگویی مهمترین تفاوت سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با سایر اسناد توسعهای را نوع نگرش این سند به انسان دانست و افزود: از مهمترین ویژگی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، جامعیت و توجه به تمام ابعاد وجودی انسان است که در اسناد سایر کشورها و در سطح بینالمللی دیده نمیشود.
سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛
پیوست فرهنگی سند الگو از ابعاد مختلف حامل پیامهای مهمی است که میتواند ایدههای سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را جامه عمل بپوشاند و در جهت تحقق نامگذاری دهه چهارم انقلاب به نام دهه پیشرفت و عدالت و در راستای اهداف بیانیه گام دوم انقلاب بستر مناسبی را برای سبک زندگی اسلامی ایرانی در مسیر تمدن نوین اسلامی فراهم کند.
الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یا توسعه؛
تمایز میان توسعه و پیشرفت در دو نگاه تغییر و تحول از دریچه نرم (زیربنا) و تغییر و تحول از دریچه سخت (روبنا) نهفته است. آنگونه که اشاره شد در مفهوم توسعه؛ برای کشور در مدار توسعه، برداشت مادی و تجربی اولیت دارد و در این معنا فیزیک و طبیعت اصالت مییابد و در مفهوم پیشرفت، رویکرد و برداشت، معنا و انسانی اولویت دارد. به نظر میرسد در مفهوم پیشرفت بر خلاف توسعه، انسان و اجتماع در تلاقی با واقعیت نوپدید به محور و مرکز موضوع مبدل شده وضروری است این معنا نورافکنی کند؛ بنابراین پیشرفت به معنای مدل و سیستم بومی و متکی بر مبانی اسلامی و فرهنگ ایرانی است که میتواند جامعه را به سرمنزل مقصود از آسایش و آرامش هادی گردد.
محمدحسین پناهی؛
محمدحسین پناهی در یادداشتی به ارائه راهکارهایی برای اجرای موفق الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت پرداخت.
دبیر اندیشکده آمایش بنیادین:
دبیر اندیشکده آمایش بنیادین سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: الگوی توسعه بومی در ایران بر مبنای ارزشهای خودی و اقتضائات بومی، چون نظام آرمانها، ارزشها و مطلوبیتهای فرهنگی و اجتماعی طراحی شده است.