به بهانه همایش «مسووليت اجتماعي علم و نقش انجمنهاي علمي»:
اثربخشي اجتماعي علم در گرو فهم جامعه از فلسفه، مفهوم و آموزه مسووليت اجتماعي علم، راههاي تحقق اين مسووليت و توجه به ضرورتها و اقتضائات آن، از جمله استقلال نسبي دانشگاهها و آزاديهاي آكادميك است. اين موضوعات همواره چالشبرانگيز و مجادلهآميز بودهاند. نظر به اهميت نظري و كاربردي اين موضوعات، اتحاديه انجمنهاي علوم اجتماعي ايران، به مناسبت روز علوم اجتماعي، نخستين همايش سالانه خود را با موضوع «مسووليت اجتماعي علم و نقش انجمنهاي علمي» با همكاري شماري از انجمنهاي عضو اتحاديه برگزار كرد.
استاد حوزه علمیه خراسان:
حجت الاسلام علی اکبر نوایی، استاد حوزه و دانشگاه حوزه علمیه خراسان گفت:ایران حوزه نفوذ و یا همان ناحیه نفوذ گسترده ای دارد و انقلاب اسلامی هژمونی جدیدی به وجود آورده که در حال تقابل با غرب است و لذا بر نمی تابند و می خواهند با آن مقابله کنند.ایشان با بیان اینکه تجزیه طلبی در ایران مختص بعد از پیروزی انقلاب نیست و از ۸۰ سال پیش توسط دولت بریتانیا مطرح شده، گفت: یکی از مهمترین و اساسیترین اهداف تجزیه طلبی در ایران جلوگیری از ناحیه نفوذ راهبردی این کشور در جهان بوده که دشمن را نگران کرده است. حجت الاسلام نوایی گفت: پژوهشها در حوزههای علمیه باید کاربردی و منجر به تولید نظریه بشوند و برای تحقق این مهم راه زیادی داریم تا چنین پژوهشهای صورت بگیرد.
معاون پژوهشی وزیر علوم:
پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: یکی از تلاشهای ما در زمینه اثربخشی در پژوهشهای علوم انسانی و اجتماعی است که البته کارهای زیادی انجام شده، اما اثربخشی بیشتر پژوهشها میتواند کمکهای شایانی به کشور باشد.
رضا داوری؛
مراسم سخنرانی دکتر رضا داوری اردکانی، به میزبانی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی برگزار شد.
عناوین دانشگاهی
عامل دیگر قدرتمندی و جاذبه قطب مهندسی به جز عنصر منزلت بخش، را نه فقط در ایران بل درجهان باید پدیده تکنولوژی و نقش و ماهیت آن درعصر مدرن و دنیای جدید دانست. از وقتی تخنه یا تکنولوژی بقول هایدگر بنای وجودی و اصلی خود را که همان آفرینش (پوئسیس) بود ترک کرد و روبه جاده تعرض به طبیعت وجهان نهاد، دنیا هم دنیایی دیگر شد.
رقابت نابرابر!
دکتر غلامی وزیر عتف مدعی است که رتبه ۱۵ علمی جهان هستیم. از آقای دکتر غلامی بخواهید که پاسخ دهد، بر اساس کدام شاخص؟ تعداد مقالات چاپ شده در ژورنالهای علمی؟ بنظر دکتر غلامی و با توجه به اصل این شاخص ها، این نوع مانور دادنها، نوعی عوام فریبی نیست؟ از نظر جایگاه تولید فناوری در کدام رتبه هستیم آقای دکتر؟ از نظر تجاری سازی فناوری چی؟ آیا مقالات خیابان انقلاب نوشته و مقالات زورکی نوشته شده برای اخذ اجازه دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری را هم حساب کرده اید (که مسلم کرده اید)؟ حوزه علم و فناوری و تجاری سازی و حرکت و ارتقا نسلهای دانشگاهی، جای مزاح نیست آقای دکتر!
علی پژوهان؛
مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در پیامی به مناسبت هفته پژوهش گفت: پژوهش کلید توانمند گشایش درهای علم و پیشرفت است که کارآمدی آن در مسیر توسعه کشور امری بارز و مبرهن است.
مقصود فراستخواه:
مقصود فراستخواه گفت: طی پنج دهه گذشته در ایران شرایطی بوده که اخلاق علمی مخدوش شده است و به عبارت دیگر مشکل علم در ایران از اینجا ناشی شده که دانشگاه بخشی از مستعمره دولت شده است.
رئیس شورای استانی کرسیهای تخصصی:
رئیس شورای استانی کرسیهای تخصصی و ترویجی دانشگاه آزاد اسلامی یزد از اختصاص حداکثر امتیاز پژوهشی و مالی برای طراح کرسیهای تخصصی و ترویجی خبر داد.
جلسه 123 ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور:
جلسه 123 ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور روز سهشنبه 14/8/98 به ریاست دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
خسروپناه تأکید کرد؛
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این معاونت از برگزاری کرسیهای ترویجی و نظریهپردازی، حمایتهای لازم را خواهد داشت.
جریانشناسی انکارکنندگان جنبش علمی در کشور؛
صحبت از جنبش علمی به اوایل دهه 80 باز میگردد. برای یافتن نخستین نشانههایی از طرح آن در فضای علمی و نخبگانی کشور باید به اسفند ماه 79 برگشت؛ زمانی که رهبر انقلاب به دانشگاه صنعتی امیرکبیر رفتند و در جمع دانشجویان این دانشگاه فرمودند: «دانشگاه باید بتواند یک جنبش نرمافزاری همهجانبه و عمیق در اختیار این کشور و این ملت بگذارد تا کسانی که اهل کار و تلاش هستند، با پیشنهادها و با قالبها و نوآوریهای علمی خودی بتوانند بنای حقیقی یک جامعه آباد و عادلانه مبتنیبر تفکرات و ارزشهای اسلامی را بالا ببرند. امروز کشور ما از دانشگاه این را میخواهد.» این بیانات رهبر انقلاب آغازگر مسیری پرفراز و نشیب اما غرورآمیز در ایران اسلامی بود که رفتهرفته تبدیل به گفتمان مهم در کشور شد. تغییر نگاه دانشجویان و اساتید و نخبگان به علم یکی از نتایج تاکید رهبری بر مساله جنبش نرمافزاری بود و بر حرکتهای علمی محققان ایرانی شتاب بخشید.
بصیرت اساتید برای دیپلماسی علمی؛
بصیرت اساتید برای دیپلماسی علمی، موضوعی است که میتواند برای برگزاری کرسیهای آزاداندیشی در دانشگاهها استفاده شود.
غلامرضا عسگری مطرح کرد؛
مدیر اجرایی پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران با تأکید بر آنکه تضارب آرا بین دانشجویان نباید مانع همکاری علمی بین آنها شود، خاطرنشان کرد: با توجه به سرعت پیشرفتهای علمی میتوان آینده خوبی را از لحاظ توسعه دانشبنیان متصور شد؛ به شرط آن که حمایتهای لازم از مجموعهها صورت بگیرد.
آیت الله جوادی آملی:
در جریان دیدار اعضای شورای سیاست گذاری حوزههای علمیه خواهران با آیت الله جوادی آملی ،ایشان اظهار نمودند: ما ترجمان لازم داریم و نه ترجمه، جریانی لازم داریم که حرف ما را بفهمد و دقیق منتقل کند و حرفهای دیگران را نیز به همین شکل به ما برساند.وی با توجه به اهمیت توجه به استعدادهای برتر حوزوی ، افزود: لازم است نخبگان در حوزهها بمانند و به امر تحقیق و تألیف مشغول باشند، نهال فروشی از بزرگترین آفات حوزهها است.
نعمتالله فاضلی :
نعمتالله فاضلی، استاد برجسته جامعهشناسی در رابطه با وضعیت فعلی آموزش عالی و دانشگاههای کشور، گفت: ما در دهههای اخیر رویکردهای اجتماعی و فرهنگی را قربانی رویکرد سیاسی و اکنون هم قربانی رویکرد اقتصادی میکنیم.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس:
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس گفت: بسیاری از مشکلاتی که در جامعه داریم با نگاه کاربردی به علوم انسانی قابل حل است و در صددیم یک شرکت دانشبنیان در این حوزه با کاربرد مشاوره پیش از استخدام تاسیس کنیم.
بهمن نامورمطلق:
موضوع راهاندازی دانشگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی در زمان حضور بهمن نامورمطلق به عنوان معاون صنایعدستی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مطرح شد اما این امر در دوره هیچکدام از سه رئیس این سازمان محقق نشد.
حاشیهنگاری؛
یک نفر از وسط جمعیت بلند میشود و برای صحبت کردن پنج دقیقه وقت میخواهد. آقا به سیاق همه جلسات دانشجویی میگویند:« مدیر جلسه من نیستم.» و اضافه میکنند:« من هم یک نوبت برای سخنرانی دارم، نه بیشتر.»مجری در فواصل بین سخنرانیها، یکی دو پاراگراف متنِ ادبی-انگیزشی میخواند و تریبون را به نفر بعدی تحویل میدهد. نفر دوم، خانم الهام حیدری است. برگزیده جایزه کاظمی آشتیانی. محور سخنانش توجه و تمرکز بر «تعلیم و تربیت غیررسمی» است. چیزی که در آموزشگاهها در جریان است. جایی بیرون مدرسه و دانشگاه. حیدری از لزوم توجه و نظارت بر این واحدهای آموزشی میگوید و آسیبهایی مثل ایجاد نیازهای کاذب برای محصّلین و مالیاتگریزی را برای آموزشگاهها نام میبرد. دست آخر هم چند راهکار برای افزایش نظارت حاکمیت بر این مجموعهها بیان میکند. پیش آقا که میرود، چهار-پنج جلد کتاب با خودش میبرد و تقدیم آقا میکند.
راهبردهای روابط علمی بینالمللی؛
راهبردهای روابط علمی بینالمللی در سند جامع روابط علمی بینالمللی جمهوری اسلامی ایران آمده است که دانشگاهیان برای ایجاد این روابط باید به آنها توجه کنند.