پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۶۶۳۹
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵
روستای گرمنجان، یکی از روستاهای بخش کربال شهرستان خرامه است که این روزها کشاورزی در آن تعطیل شده و به گفته یکی از اهالی امسال جز مقداری کم هیچ یک از زمین‌های کشاورزی زیر کشت نرفته است.

شعارسال: روستای گرمنجان، یکی از روستاهای بخش کربال شهرستان خرامه است که این روزها کشاورزی در آن تعطیل شده و به گفته یکی از اهالی امسال جز مقداری کم هیچ یک از زمین‌های کشاورزی زیر کشت نرفته است.

حکایت خشکسالی و آثار آن در روستاهای استان فارس شبیه به سریال دنباله‌داری شده که پایان آن روشن نیست، در این میان برخی از بخش‌ها و روستاها آنچنان تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفته‌اند که زندگی مردم فلج شده است.

رودخانه کر زمانی از رودخانه‌های پر آب استان فارس بوده و سد درودزن بر آن بسته شده و روستاهای بخش زرقان شهرستان شیراز و بخش کربال شهرستان خرامه را سیراب می‌کرده است.

بنا به صحبت‌های مردم این منطقه ابتدا بنا بوده که با ساخت سد درودزن 40 هزار هکتار از زمین‌های روستاهای اطراف رودخانه کر از حقابه سد برخوردار شوند اما با آغاز خشکسالی‌ها و به گفته بسیاری از اهالی منطقه با احداث سد ملاصدرا و سیوند رودخانه کر به طور کامل خشک شده است و مردم روستاها مجبور به تعطیلی شغل آبا و اجدادی‌شان شدند.

* تعطیلی کشاورزی در گرمنجان

روستای گرمنجان، یکی از روستاهای بخش کربال شهرستان خرامه است که این روزها کشاورزی در آن تعطیل شده و به گفته یکی از اهالی امسال جز مقداری کم هیچ یک از زمین‌های کشاورزی زیر کشت نرفته است.

به گفته آقای گرمنجانی این روستای 365 نفره هر چند مانند دیگر روستاهای این بخش مهاجرت نداشته اما کشاورزی در آن تعطیل شده و مردم به شغل‌های دیگری مانند رانندگی در مسیر خرامه - شیراز و کارگری در شهرهای نزدیک روی آوردند.

وی همچنین از کیفیت پایین آب شرب در روستای گرمنجان سخن می‌گوید که مردم را مجبور به خرید آب می‌کند. به گفته گرمنجانی آب شربی که برای آن قبض صادر می‌شود و مردم بابت آن پول پرداخت می‌کنند به هیچ عنوان قابل شرب نیست و تنها برای مصارف خانگی استفاده می‌شود.

* تامین آب روستا از شهر

این فرد اهل روستای گرمنجان می‌گوید: مردم هر دبه 20 لیتری آب را 250 تومان خریداری می‌کنند البته در روستا محلی برای فروش آب هست اما از آنجا که آب خرامه به لحاظ کیفیت بهتر است، مردم ترجیح می‌دهند آب خود را از شهر تامین کنند.

مهدی زارع عضو شورای بخش کربال در گفت‌وگو با تسنیم خشکسالی‌ها و خشک شدن تالاب‌های کمجان و بختگان را عاملی برای از بین رفتن زیرساخت‌های کشاورزی در منطقه می‌داند و معتقد است که مسئولان باید با برنامه‌ریزی برای اشتغال روستائیان این منطقه مانع مهاجرت آنان به شهرهای اطراف شوند.

به گفته سید محمدرضا مومنی، رئیس آبفای روستایی خرامه مشکل اصلی در روستاهای بخش کربال کاهش کیفیت آب و بالا رفتن EC آن است که سبب شور شدن آب‌های این منطقه شده است.

* فرسودگی شبکه و هدررفت 60 درصدی آب

وی از نصب آب شیرین‌کن و دستگاه‌های تصفیه در برخی از روستاهای این منطقه سخن می‌گوید و معتقد است که با راه‌اندازی خط انتقال آب از سد درودزن که در یکی دو سال آینده انجام می‌شود، مشکل آب شرب این مناطق برطرف شود.

مومنی در صحبت‌هایش به مشکل دیگری در این روستاها اشاره می‌کند و آن فرسودگی شبکه آب روستایی است که سبب هدررفت 60 تا 70 درصدی آب می‌شود. رئیس آبفای روستایی خرامه از 2 پروژه آبرسانی کوثر و قمربنی هاشم برای روستاهای این بخش سخن می‌گوید و در مجموع 3 هزار مشترک در روستاهای بخش کربال وجود دارد.

وقوع خشکسالی و تداوم آن در استان فارس به دلیل آنکه حدود یک سوم افراد شاغل در این استان به کشاورزی و شغل‌های مرتبط با این بخش اشتغال دارند، سبب شده که روز به روز جمعیت روستاهای استان فارس آب رود و کشاورزی در آنها تعطیل شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 7 بهمن 1396، کدخبر: 1638988، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین