پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۵۸۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: پساب کارخانه استحصال ید استان گلستان آلوده به مواد رادیواکتیو نیست

شعارسال:عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: پساب کارخانه استحصال ید استان گلستان آلوده به مواد رادیواکتیو نیست.

رامین نور قلی پور ،در رابطه با پساب کارخانه استحصال ید در استان گلستان که مشکوک به مواد رادیو اکتیو است،‌ گفت: کارخانه استحصال ید یکی از مهمترین تولید کنندگان مواد معنی در استان گلستان بوده و از اهمیت زیادی برخوردار است.

آب و پساب خارج شده از کارخانه دارای رادیو‌اکتیو نیست

نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس شورای اسلامی، افزود: این کارخانه از آب‌های زیر زمینی ید استحصال می‌کند و تنها کارخانه در کشور است که با این شیوه ید استخراج می‌کند. آب‌های برداشته شده از زیر زمین بعد از استحصال ید به طبیعت برگردانده می‌ شوند.آب و پساب خارج شده از این کارخانه نمی‌تواند آلوده به رادیو‌اکتیو باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: در راستای انتشار این خبر مکاتبات و ارتباطات مطلوبی در با سازمان‌های متولی ازجمله سازمان حفاظت از محیط زیست صورت گرفته و در صدد رفع نگرانی‌های موجود هستیم . تلاش کرده‌ایم که کارخانه‌های سراسر کشورکمترین میزان آلاینده را داشته باشند.

هیچ مرجع نظارتی و علمی وجود رادیواکتیو در آب را تایید نمی‌کند

عضو ناظر مجلس در شورای عالی معادن ادامه داد: متاسفانه مسیر توسعه، تخریب‌‌هایی به همراه دارد ولی پساب آلوده به رادیواکتیو بعد از استحصال یدصحت ندارد و قطعاً مراجع علمی و نظارتی موجود نیز این مسئله را تایید نخواهند کرد.

این نماینده مردم درمجلس دهم بااشاره به بازدیدهای متعدد خود از کارخانه استحصال ید در استان گلستان تصریح کرد: آب و پساب تصفیه شده کارخانه استحصال ید به دریاچه خشک شده اینچه می‌ریزد که باعث احیا و افزایش وسعت این دریاچه شده است. احیای دریاچه گردشگران بسیاری را به این منطقه جذب کرده و از طرفی تعداد پرندگان مهاجرافزایش پیدا کرده است .

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: هنگام بازدید از این دریاچه رنگ متفاوتی مشاهده نکردم و اگر تغییری در رنگ و بوی آن ایجاد شده است به سازمان حفاظت از محیط زیست مربوط می‌شود، اما آنطور که به نظر می‌رسد آسیب جدی و خطرناکی به محیط زیست وارد نشده است.

سازمان انرژی اتمی برای بررسی پساب‌های آلوده به رادیو اکتیو ورود کند

اسد الله قره خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ،در این رابطه گفت: استخراج ید توسط این کارخانه چندین سال است که انجام می‌شود،این کارخانه تا عمق 1000 متری زمین را اکتشاف کردهو یدهای موجود در عمق زمین را طی فرآیندیاستحصال می‌کند.

نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: کارخانه استحصال ید تحت نظرسازمان حفاظت از محیط زیست فعالیت می‌کند، اما این سازمان تجهیزات لازم برای تشخیص آلودگی رادیو اکتیو را ندارد، در نتیجه لازم است سازمان ملی استاندارد و سازمان انرژی اتمی به این موضوع ورود کرده و پساب خروجی از کارخانه را آزمایش کنند

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری خانه ملت، تاریخ انتشار19شهریور 97، کد خبر: 402447 ، www.icana.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
0
0
چرا یکی نیس ک شفاف سازی بکنه و بگه قضیه چیه؟ خودشون همدیگرو نقض نمیکنن :/م.ق75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین