پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۶۷۷۰
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳
سقف‌های ترک خورده، دیوارهای مخروبه و کوچه پس کوچه هایی که هنوز آثار سیل ویرانگر ابتدای سال را یدک می کشد هم مانع شور و شوق اقوام مختلف ساکن در مناطق سیل‌زده گلستان و به خصوص ساکنان آق قلا و گمیشان برای برگزاری جشن بزرگ عید قربان نشد.

شعارسال: سقف‌های ترک خورده، دیوارهای مخروبه و کوچه پس کوچه هایی که هنوز آثار سیل ویرانگر ابتدای سال را یدک می کشد هم مانع شور و شوق اقوام مختلف ساکن در مناطق سیل‌زده گلستان و به خصوص ساکنان آق قلا و گمیشان برای برگزاری جشن بزرگ عید قربان نشد.

 هر چند هنوز چهره برخی مناطق گلستان زخم های آشکار سیل را بر چهره دارد و برخی از سیل زدگان هنوز چشم انتظار ساخت و مرمت خانه ها بوده و در چادرها زندگی می کنند اما این مشکلات در کنار شرایط دشوار اقتصادی ناشی از گرانی ها هم باعث کم شدن جنب و جوش گلستانی ها به خصوص ترکمنها برای برپایی سفره های رنگین جشن عید قربان به عنوان یکی از رسوم اهل سنت نشد.

در روز عید قربان زنان ترکمن سعی می‌کنند از لباس‌های سنتی بافته شده از پارچه ابریشمی و دست بافت دوخته شده استفاده کنند زیرا از نظر آنان این عید بزرگترین عید شمار می‌آید و بزرگترها سعی می‌کنند در این روزها به کوچکترها عیدی بدهند.

رسم قربانی کردن که سنتی دیرینه در اسلام است همانند همه مناطق ایران در گلستان اجرا می شود که این رسم امسال در مناطق سیل زده آمیزه ای از احترام به شریعت در کنار دشواری ناشی از مصائب سیل را به نمایش گذاشت.

پوشیدن لباس های نو به خصوص توسط کودکان سیل زده و به جای آوردن سنت صله رحم و حضور در منازل یکدیگر، شور و نشاط به شهرهای و روستاهای آسیب دیده از سیل بخشید و هر چند برای مدتی کوتاه اما شادی را به میان این شهروندان بازگرداند.

در چند روز اخیر خیابانهای آق قلا و گمیشان و برخی روستاهای بزرگ منطقه تا ساعاتی از نیمه شب به بازار بزرگ عید تبدیل و خرید و فروش شیرینی و تنقلات، پوشاک و کیف و کفش و کباب و زغال و انواع وسایل سلاخی و ذبح قربانی داغ بود.

عید قربان یادآور سربلندی حضرت ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع) در آزمون بزرگ الهی و سرمشق گرفتن از آنها برای بندگی خداوند است.

در حماسه ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع) جلوه‌ای از ایثار و فداکاری برای همگان آشکار می‌شود، بنابراین این روز، روز خودسازی و مبارزه با تمایلات نفسانی دنیوی است.

عید قربان در نقـاط مختلف ایران با آداب و رسوم خاص هر منطقه برگزار مـی شـود.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار 21 مرداد 98، کد خبر: 83431458، www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین