پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۳۴۵۲
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳
حرم مطهر امام حسن عسکری(ع) در شهر سامرا، دوبار در سال‌های 1384 و 1386، بر اثر انفجار تروریستی تخریب شد، هر چند که این حرم مطهر به طور کامل بازسازی شد اما چه چیزی باعث شده که دشمنان چنین کینه‌ای از این امام معصوم داشته باشند.
شعارسال: یکی از مهم‌ترین دلایل تخریب چند باره این حرم، وجود سرداب مقدس امام زمان(عج) در آن‌ حرم مطهر است.
 
 حرم مطهر امام حسن عسکری(ع) در شهر سامرا، دوبار در سال‌های 1384 و 1386، بر اثر انفجار تروریستی تخریب شد، هر چند که این حرم مطهر به طور کامل بازسازی شد اما چه چیزی باعث شده که دشمنان چنین کینه‌ای از این امام معصوم داشته باشند.
 
تخریب اول
 
چهارشنبه 23 محرم ۱۴۲۷ق (3 اسفند 1384ش) حدود ساعت ۷ صبح تروریست‎های تکفیری وابسته به القاعده، به رهبری ابومصعب زرقاوی، با پوشیدن لباس نیروهای تکاور عراق، وارد حرم عسکریین شدند و اسلحه نگهبانان را مصادره و آنها را به همراه خادمان حرم، در یکی از غرفه‌های صحن زندانی کردند و با کارگذاری مواد منفجره TNT به وزن حدود ۲۰۰ کیلوگرم در داخل بنا، حرم مطهر را منفجر کردند.
 
در نتیجه این بمب‎گذاری، گنبد بنا با پوشش آجری و طلاکاریش و همچنین تزئینات کاشی‌کاری در دیوارهای آن، فرو ریخت. شدت این انفجار به حدی بود که برخی از مصالح و تزئینات به کار رفته تا شعاع نیم کیلومتر به بیرون پرتاب شد. اما به علت استحکام بنا، پایه‌های گنبد، بدنه اصلی و دیوارها، سالم باقی ماند.
 
 تخریب دوم
 
در 27 جمادی‌الاول ۱۴۲۸ق (23خرداد ۱۳۸۶ ش)، دومین انفجار در حرم عسکریین به وقوع پیوست. در ساعت سه بامداد، تروریست‎ها وارد حرم شده و پس از درگیری با محافظان حرم، اقدام به بمب‎گذاری در حرم نمودند. آنان در ساعت ۹ صبح دست به دو انفجار زدند. در انفجار نخست، گلدسته سمت چپ حرم و در انفجار دوم، گلدسته سمت راست آن به طور کامل تخریب شد.
 
در 16خرداد ۱۳۹۳ش حمله دیگری از سوی داعش به شهر سامرا و به قصد تخریب حرم عسکریین صورت گرفت که با مقاومت مردم و نیروهای امنیتی عراق خنثی شد.
 
دلیل اصلی تخریب ها
 
 دشمنان اهل بیت (ع) در طول تاریخ همواره در پی ضربه زدن به جان این بزرگواران بوده‌اند، و پس از آن، نشر معارف اهل‌بیت و علاقه شیعیان به ایشان را تاب نیاورده و تلاش کرده‌اند که اثرات این امامان را محو نمایند. یکی از تلاش های دشمنان اهل بیت، تخریب قبور مبارک آنان بوده است؛ همچون تخریب بقیع و تخریب حرم مطهر امام حسن عسکری(ع) در سامرا. حرم امام عسکری(ع) دوبار تخریب شد که شاید بتوان گفت که یکی از مهم‌ترین دلایل تخریب این حرم، وجود سرداب مقدس امام زمان(عج) در آن‌جا است.
 
سرداب مقدس، از جمله مکان‌هایی است که قلوب مؤمنان و شیعیان به سبب آن توجه ویژه به امام زمان(عج) که منجی بشریت است پیدا می‌کنند، از این‌رو دشمنان درصدد هستند تا با تخریب مرقد امام حسن عسکری(ع) و سرداب مقدس قلوب شیعیان را از توجه به امام زمان(عج) بازدارند.
                                                                                                            
 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری  برنا  ،تاریخ انتشار:  15 آبان 1398،کدخبر:   920496 ،www.borna.news
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین