شعارسال: حجتالاسلام و المسلمین محمدتقی فاضل میبدی اظهار داشت: ازدواج برای کسب آرامش و زندگی صورت میگیرد؛ تجربه نشان داده است خانوادههای چند همسری آرامش زندگی ندارند. چرا که اگر زن دومی وارد خانه شد، غالبا اختلافی در میان اعضای خانواده به وجود میآید که زن اول لاجرم یا باید طلاق بگیرد که اگر بچه داشته باشد بی سرپرست میشوند یا با بی میلی و از روی ناچاری به زندگی ادامه دهد که در هر صورت آرامش زندگی به هم میخورد.
وی خاطرنشان کرد: شاید در بین صد مورد چند همسری، دو مورد سلب آرامش دیده نشود و اتفاقی نیفتد، اما چون قانون برای غالب مردم نوشته میشود، اگر بخواهیم بگوییم این کار درست نیست عنوان میکنیم آمار کلی این را نشان میدهد که در خانواده چند همسری آرامش زندگی که فلسفه قرآن هم هست به هم میخورد.
چندهمسری بر تعداد زنان بی سرپرست میافزایدعضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و استاد دانشگاه در ادامه این گفتگو، مروجان چند همسری را خطاب قرار داد و یادآور شد: کسانی که چند همسری را مطرح میکنند، نظرشان این است که دختر مجرد در جامعه نباشد. به این افراد باید گفت که قطعا اگر یک دختری با یک مرد متاهلی ازدواج کرد باز هم غالب این است که زن اول طلاق میگیرد که بی سرپرست میشود؛ در واقع یکی را با سرپرست و دیگری را بی سرپرست میکنند.
حجت الاسلام فاضل میبدی تاکید کرد: زن مطلقهای که بی سرپرست میشود و فرزندی هم دارد دچار آسیب و تبعات بیشتری میشود. اگر آنها منظورشان این است که زنهای جامعه ما همسر و سرپرست ندارند، حل این مساله با ترویج چند همسری نیست بلکه باید دلایل این موضوع را که چرا ازدواج صورت نمیگیرد و سن ازدواج بالا رفته است، بررسی کنند.
وی ادامه داد: اگر عنوان میکنند علت ازدواج نکردن و در نتیجه بالا رفتن سن ازدواج مسائل اقتصادی است باید گفت قطعا در خانوادههای چند همسری مشکل اقتصادی بیشتر خواهد بود. ضمن این که مشکلات روحی و روانی را تساعدی میکند؛ بنابراین چند همسری هیچکدام از این مشکلات را حل نمیکند.
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و استاد دانشگاه توصیه کرد: باید بحث بالا رفتن سن ازدواج و تجرد قطعی از جهات روانشناسی، حقوقی، اجتماعی و اقتصادی دنبال شود و علت یابی کرد که چرا جامعه به این سو کشیده شده است تا آن موارد را حل کنند.
نباید با دید صدراسلامی به موارد امروزی نگاه کردحجت الاسلام فاضل میبدی در پاسخ به این پرسش که بنابر گفته مروجان چند همسری، از صدراسلام الگوبرداری کرده اند، گفت: به نظر بنده با چند همسری مشکل کمتر که نمیشود هیچ بلکه بیشتر هم میشود و خلاف فلسفه قرآنی هم هست که عنوان میشود ازدواج کنید تا آرامش بیابید.
وی تصریح کرد: نگاه مروجان چندهمسری و پیاده کردن مسائل صدر اسلام برای زمان حال اشتباه است؛ اگر در روزگار پیامبر و صدر اسلام چند همسری رواج داشته در عرف آن روز قباحت نداشته و عادی و طبیعی بوده است که خود پیامبر هم چند همسر داشتند، اما در عرف عقلایی امروز چند همسری قباحت دارد.
وی ادامه داد: همانند برده داری که در زمان صدر اسلام رواج داشت و اشکالی بر آن متصور نبود، اما امروز اگر کسی بخواهد برده خرید و فروش کند، قباحت دارد و محکوم میشود. یا مثلا در صدر اسلام ازدواج مرد میانسال با کودک رواج داشته و قبیح هم نبوده، اما الان در هر جایی این ازدواج صورت گیرد، قباحت دارد. یا در کانتکس آن روز طلاق به دست مردان بود و هر وقت اراده طلاق میکردند، بدون پیش شرط انجام میدادند، اما الان در هیچ جامعهای اختیار طلاق مطلق به دست مرد نیست و دادگاه تشخیص و مجوز آن را صادر میکند.
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و استاد دانشگاه یادآور شد: این نوع مسائل را نباید با این موضوع که در صدراسلام چگونه بوده است، مقایسه کرد. چرا که این مسائل عرفی و عقلایی است و باید دید آنها چه میگویند تا حل شود.
وی اذعان داشت: تا آنجا که بنده مطالعه قرآنی و تاریخی کرده ام؛ چند همسری نخست در جهان امروز و در عرف عقلا قباحت دارد، دوم این که نه تنها هیچ دختری را باسرپرست نمیکند بلکه یک خانم دیگری را هم بی سرپرست میکند. سوم این که آرامش زندگی به هم میخورد و در نهایت این که اگر فکر این هستیم که کسی بدون ازدواج نماند، باید ریشههای عدم ازدواج را دید و بررسی کرد.
حجت الاسلام فاضل مبیدی تاکید کرد: در قرآن نه تنها چند همسری اصلا ترویج نشده است بلکه سختگیری میشود که عدالت را اجرا کنید و اجرای عدالت از عهده هر کسی برنمیآید. همچنین فلسفه اصلی قرآن در ازدواج دریافت آرامش زندگی است که معمولا در چند همسری وجود ندارد و هر چیزی که بخواهد آرامش را به هم بزند، از نگاه شرع و عرف درست نیست.
وی تاکید کرد: چند همسری هم به دلیل این که اخلال ایجاد میکند و آمار طلاق را بالا میبرد، به نوعی یک نوع فساد محسوب میشود و خلاف عقل و شرع است.