شعار سال :اولین بار مفهوم هژمونی را آنتونی گرامشی برای این سبک از تسلط به کار برد، مفهومی برای توصیفِ تسلط طبقهای از جامعه که بر مابقی طبقات جامعه صورت میگردد ولی متفاوت از تسلطهای دیگر است، چرا که نه با زور صرف بلکه با اعتقاد به صحت و درستی آن و کاملاً با اشتیاق و از روي میل صورت میگیرد.
گروه فرادست و مسلط، از نظر اقتصادی فقط جامعه را تحت نظارت خود نمیگیرد، بلکه شیوهی نگرش خود را به جوامع و انسانها به عنوان بهترین نظر تزریق و القاء میکند.
سرمایهداری و بورژوازی در واقع بین اندام زیبا و منازل و وسایل شیک و زیبا و خریدهای انبوه با شعور، فهم و دوست داشتنی بودن انسانها رابطهی معنادار برقرار میکند. باورهایی از این دست که فقط زنان زیبا جواهرات را دوست دارند، زنان با سلیقه از دکورها و وسایل خانهشان تشخیص داده میشوند، جهیزیههای بزرگ نشان دهندهی دختران مهم و عزیز خانواده است، جواهرات سنگین هدیههایی از جنس عشقهای اصیل است، برای تشخیص شخصیت یک فرد به کفشهای او نگاه کنید، هر شخصی برندشناس نیست، جتلمنها را از ساعتها و ادکلنهای خاص بشناسید و ...
در واقع بین تمام این کالاها و اشیاء با روان و روح و شخصیت معنی میسازند و به خورد جامعه میدهند، زیبایی را به گونهای تعریف کردهاند که متناسب با سود و فروش محصولات خود باشد و دردناک اینجاست که طبقهای که قربانی این سیستم و تبعات آن است خود حامي و طرفدار سیستم میشود. او از وضعیت دفاع میکند و معناهای بیشتری هم خود به معناهای ديگرش میافزاید.
هژمونی در واقع سلطهجویی ذهنی و مادی سرمايهداری و مبارزه با آن مهمترین قدم برای تغییرات ريشهای است.
برگرفته از فضای مجازی