پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۹۷۷۲
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۸
ماه ذی الحجه ماه حاجیانی است که در پی آنند که از دنیا خود را رها کنند و برای قیامت آماده شوند. در این بین توصیه اکیدی به خواندن نماز «و واعدنا» شده است.
شعار سال: یکی از اعمال و مستحباتی که علما و بزرگان دین در ماه ذی الحجّه به آن اهتمام داشته اند، خواندن نماز دو رکعتی موسوم به نماز «و واعدنا» است.

دلیل شهرت نماز «و واعدنا» چیست؟
همانگونه که ماه ذی الحجّه در میان مردم به ماه حاجیان شهرت یافته است، نماز دهه اول ذی الحجّه نیز به سبب آغاز آیه ۱۴۲ سوره اعراف با کلمه «و واعدنا» که به نزول الواح مقدسه به حضرت موسی (ع) می‌پردازد، به نماز «و واعدنا» شهرت یافته است.

معنای آیه «و واعدنا»
خداوند در آیه ۱۴۲ سوره مبارکه اعراف می‌فرماید: «وَوَاعَدْنَا مُوسَىٰ ثَلَاثِینَ لَیْلَهً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَهً ۚ وَقَالَ مُوسَىٰ لِأَخِیهِ هَارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ؛ و ما با موسی سی شب وعده قرار دادیم و ده شب دیگر بر آن افزودیم تا آنکه زمان وعده پروردگارش به چهل شب تکمیل شد؛ و موسی به برادر خود هارون گفت: تو اکنون جانشین من در قوم من باش و راه صلاح پیش گیر و پیرو راه اهل فساد مباش».
این آیه مبارکه به چلّه کلیمیه که از اول ذی القعده شروع می‌شود نیز اشاره دارد.

طریقه خواندن نماز «و واعدنا»
مابین نماز مغرب و عشاء دو رکعت نماز بجا آورد، در هر رکعت پس از حمد، سوره توحید و سپس آیه ۱۴۲ از سوره شریفه الأعراف را می‌خواند: «وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثینَ لَیْلَهً وَ أَتْمَمْنا‌ها بِعَشْرٍ فَتَمَّ میقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعینَ لَیْلَهً وَ قالَ مُوسى لِأَخیهِ هارُونَ اخْلُفْنی فی قَوْمی وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبیلَ الْمُفْسِدین».
بنا بر حدیث نقل شده از امام باقر (ع)، کسی که این نماز را به جای آورد در ثواب اعمال حاجیان شریک می‌شود.
خاطرنشان می‌شود، با توجه به عدم اعزام حجآج به خانه خدا در سال ۹۹ به دلیل شیوع بیماری کرونا، همگان را به خواندن این نماز توصیه می‌کنیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شفقنا، تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۹، کد خبر: ۹۷۷۱۰۶، fa.shafaqna.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین