پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۷۹
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۲
هنگامی که شرابخوار سخن گفت: او را تصدیق نکنید و وقتی خواستگاری کرد به او زن ندهید و هنگامی که مریض شد از او عیادت نکنید و هنگامی که مرد به تشییع جنازه اش نروید و او را بر امانتی امین قرار ندهید.

شعار سال: گسترش وسایل ارتباط جمعی در سالهای اخیر، به میزانی که توانسته موجب گردش آزاد اطلاعات و سرعت در ارتباطات شود، به همان میزان هم توانسته موجب انتقال، تغییر و جایگزینی فرهنگها و باورهای زیبا و زشت با یکدیگر شود

ماهواره‌ها و شبکه های اجتماعی در چند سال اخیر به خوبی در این صحنه ایفای نقش کرده‌اند! که از این نقشهای بارز می‌توان به عادی سازی نوشیدن مشروبات حرام اشاره کرد.

البته اینکه تمام تقصیر را به گردن وسایل ارتباطی اندازیم بی‌انصافی است، زیرا که تا شخصی خود اراده نکند، محال است امری صورت پذیرد.

به همین جهت استاد «ناصر گلستانی» کارشناس مسائل فرهنگی، در یادداشتی اختصاصی برای خبرگزاری دانشجو، نقش «خود فرد» را در این مقوله مورد سنجش و بررسی قرار داده است.

*متن این یادداشت به شرح ذیل است:

در آغاز خیلی خودمانی و بدون تعارف، با خود خلوت کنیم که آیا ما درباطنمان یعنی عقلاً و قلباً ، خدا و دینش را یعنی پیامبر ، قرآن وامامان را قبول داریم یا نداریم؟ اگر نداریم که هیچ! یعنی از نظر دین می‌بایست کافر از دنیا رفت و نتایج و عقوبت کار را دید! ولی اگر قبول داریم و بدان معتقدیم پس به دور از دلپری‌ها و ناراحت بودن از دیگران وحوادث... به یک نکته از هزاران نکته خداوند که تماما برای رستگار شدن ابدی انسان است، البته اشاره فشرده‌ای داشته باشیم.

جوان عزیزی که متأسفانه شراب را همانند نوشابه سر می کشد واز حکم و تبعات آن خبر ندارد قطعا تا سنین بالاتر و با فخر و استقامت بیشتری پای آن می ایستد و تبلیغ هم می کند! ...چرا؟ چون گرفتارش شده ودر اصل می داند که فرار از وجدان و عواقب این فعل حرام، شدنی نیست! و هیچ دلیل عقلی، علمی و اعتقادی برای خود و دیگران، جز غرور و تراوشات ذهنی خودش نخواهد داشت.

*قبل از ورود به اسناد و دلایل نهی از شرابخواری لازم و مهم است که پنج نکته یادآوری شود.

۱ـ پیامبر جز ابلاغ، تعهدی ندارد. و خداوند آنچه را عیان یا نهان کنید، می‌داند. ( مائده /۹۹). ( یعنی کلام و دستورات قرآن، تنها از جانب خداوند است وبا او طرفیم؛ پس اطاعتش واجب و جای هیچ چون و چرای شخصی نیست!)

۲ـ امام صادق (سلام الله علیه) فرمودند:در حرام خدا شفا نیست. ( وسائل الشیعه جلد ۱۷ صفحه ۳٠٠ )

۳ـ ای رسول ... آگاه کن، از سختی روز بزرگ قیامت که بی هیچ شک، همه جمع آیند وگروهی در بهشتجاودانند وگروهی در آتشسوزان. (گرچه هر روز شاهد رفتن دیگران به سفر آخرت هستیم فراموشمان نشود که نوبت ما هم خواهد رسید و به قول قرآن کریم طعم آن را خواهیم چشید، پس ببینیم در کدام یک از دو گروه یاد شده هستیم؟!)

۴ـ تمام ادیان از جانب خداوند است پس خوردن مشروب در همه ادیان الهی حرام بوده است و اگر در مسیحیت این عمل رایج و جایز است در اثر منحرف شدن از تعالیم آسمانی انجیل و حضرت عیسی (علیه السلام) می باشد. ( روایتی از امام رضا علیه السلام است که فرمودند:ما بعث الله نبیا الا بتحریم الخمر...خداوند هیچ پیامبری را مبعوث نکرد، مگر آنکه شراب را در شریعت او حرام نمود. (صدوق، التوحید)

۵ـ امام صادق (ع) : بدانید که اسلام همان تسلیم ( یعنی این که در برابر دستورات خدا و قرآن و پیغمبر (ص) و ائمه اطهار (ع) بدون چون و چرا تسلیم باشیم و از آنها پیروی کنیم) است و تسلیم همان اسلام پس هرکه تسلیم گشت محققا مسلمان شده و هرکه تسلیم نشد مسلمان نیست ! ( روضة الکافی جلد ۱ صفحه ۱۴ )

*آیات درباره حرام بودن شراب « خَمر»

خداوند مهربان در قرآن کریم بدون نام بردن و شرح کارهای ممنوع، به صورت کلی و جامع ، گناه و فحشا را حرام شمرد. از آن پس به طور کلی هر کاری را که "اثم" (یعنی گناه) نامید، حرام اعلام کرد.

قل انّما حرّم ربی الفواحش ما ظهر منها و ما بطن والاثم والبغی بغیر الحق... (اعراف / ۳۳).

بگو ای پیامبر(ص) که خدای من هر گونه اعمال زشت را چه در آشکار و چه در نهان منع فرموده و گناهکاری و زیاده خواهی به ناحق/ و شرک به خدا را، که بر آن هیچ دلیلی ندارید/ و اینکه چیزی را که نمی دانید و از جهالت به خدا نسبت دهید/ همه را حرام کرده است. (اعراف / ۳۳).

و در سوره بقره دو فعل شرابخواری و قمارو سودهای آن بطور آشکارا گناه کبیره نامیده شد که حرمت شراب و قمار قطعی اعلام شد.

یسئلونک عن الخمر و المیسر قل فیهما اثم کبیر و منافع للناس و اثمهما أکبر من نفعهما...( بقره / ۲۱۹ )

ای پیامبر(ص) از تو حکم شراب و قمار را می پرسند، بگو در این دو کار ، گناهی بزرگ و سودهایی برای مردم است ( البته از فروش آن و خوشی های کاذب و شیطانی از تخریب شدن عقل) ولی زیان گناه آن دو از سودشان بزرگتراست...

و چون بعضی از مردم هنوز حرمت شرابخوری را رعایت نکرده بودند؛ باز خداوند بطور روشن در آیه دیگری فرمود:

ای اهل ایمان شراب و قمار و بت پرستی و... همه اینها پلید و از عمل شیطان است، از آن دوری کنید تا رستگار شوید. شیطان قصد دارد که به وسیله شراب و قمار میان شما دشمنی و کینه ایجاد کند و شما را از ذکر خدا و نماز باز دارد پس آیا شما از آن دست بر می دارید؟ (سوره مائده، آیه ۹۱ و۹٠).

و همچنین خداوند کریم بطور خاص در سوره نساء آیه ۴۳ امر نمود که : ای مومنین، در حال مستی به نماز نزدیک نشوید. ( البته از جمله ی معانی مستی غیر از خمر، در اینجا هوشیار نبودن و عدم توجه به نماز هم تفسیر شده است.)

*حرام بودن شرابخواری از زبان پیامبر اسلام و امامان معصوم ( سلام الله علیهم)

شرابخواری جزو گناهانی است که اثرات بسیار شوم و عواقب وحشتناکی بدنبال دارد. در این باب، احادیث بسیارمعتبری وجود دارد که به چند مورد از دستورات و بیانات پیامبر اسلام و امامان معصوم ( سلام الله علیهم) اشاره می‌شود:

رسول خدا (ص) :ده کس را درباره شراب لعنت نمودند: ۱ـ کسی که درختش را به این نیت کاشته ۲ ـ آن که نگهبانش بوده ۳ـ آن کس که انگورش را فشرده ۴ ـ کسی که جعبه آن را حمل نموده ۵ ـ آن کس که پول آنرا دریافت کرده ۶ـ آنکه از باربر تحویل گرفته ۷ـ آنکه فروخته ۸ ـ آنکه خریده ۹ـ آن کس که آنرا در جام ریخته ۱٠ـ و آن که نوشیده. ( وسائل الشیعه ).

رسول خدا (ص) :سلام کنید بر یهود و نصاری ولی بر شارب الخمر سلام نکنید و اگر او سلام کرد شما جواب او را ندهید. ( بحارالانوار جلد ۷۹ صفحه ۱۵۲ ).

رسول خدا (ص) :هیچگاه شراب و ایمان در یک قلب یا درون انسان جمع نمی شوند. (بحارالانوار جلد ۷۹ صفحه ۱۵۲ )

رسول خدا (ص) :هنگامی که شرابخوار سخن گفت او را تصدیق نکنید و وقتی خواستگاری کرد به او زن ندهید و هنگامی که مریض شد از او عیادت نکنید و هنگامی که مرد به تشییع جنازه اش نروید و او را بر امانتی امین قرار ندهید پس کسی که او را امین حساب کرد بر امانتی و از بین برد بر خداوند نیست که آن امانت را حفظ کند و او را نباید برای کاری اجیری کرد (استخدام کرد) زیرا خداوند در قرآن سوره (نساء آیه ۵ )میفرماید : اموال خود را به دست سفیهان ندهید . و چه کسی سفیهتر از شرابخوار است؟ ( بحارالانوار جلد ۷۹ صفحه ۱۲۷ ).

رسول خدا (ص) :هر مست کننده ای حرام است. و نیز فرمود: از انگور ، کشمش ، خرما و هم جو شراب می سازند. ای مردم! من شما را از تمام آنها نهی می کنم! ( بحار الانوار، ج ۷۹ ).

رسول خدا (ص) :روزی جبرئیل (علیه السلام) بر من نازل شد در حالیکه رنگش متغیر و حالش دگرگون بود . علت این حال را پرسیدم ؟ گفت امروز بر جهنم گذشتم و محلی را که سخت مشتعل و آتش زبانه می کشید را دیدم . از ملک جهنم پرسیدم این عذاب ها برای کیست ؟ گفت برای سه نفر : ۱ـ محتکرین لباس وغذا ( انبارکنندگان اجناس برای گرانفروشی و سود بیشتر ). ۲ـ شرابخوار ۳ـ قواد ( کسی که مرد و زنی را از راه حرام به هم برساند) ( اگر توبه نکرده باشد ). (ارشاد القلوب جلد ۲ صفحه ۲۲۴ ).

امام صادق (ع) :کسی که یک جرعه شراب بنوشد خداوند، پیغمبران و مومنین او را لعنت می کنند اگر به مقداری بخورد که مست شود روح ایمان از او دور میشود و به جایش روح کثیف شیطانی جایگزین می شود ومستحق سرزنش الهی می گردد پس بدا به حالش زیرا یک سرزنش الهی از هزار سال عذاب سخت تر است ( اگر توبه نکرده باشد ). ( فروع کافی جلد ۶ صفحه ۳۹۹ ).

امام صادق (ع) :با شرابخوار همنشین نشوید و در مجلس ایشان شرکت نکنید بدرستیکه لعنت الهی چون نازل شود به تمام مجلسیان می رسد. ( وسائل الشیعه جلد ۱۷ صفحه ۲۹۹ )

امام باقر (ع) :کسی که شراب بخورد خداوند چهل روز نمازش را نمی پذیرد چنانچه در این چهل روز نماز را هم ترک کند عذاب او بخاطر ترک نماز دو چندان میشود. ( بحارالانوار جلد ۷۹ صفحه ۱۳۴).

امام صادق (ع) :شراب مادر تمام گناهان است و سبب رسیدن خورنده اش به هر شری است عقل او را می گیرد پس خدای خود را در آن حال نمیشناسد و هر گناهی که پیش آید انجام می دهد و باکی از اعمال خلاف عفت ندارد. ( گناهان کبیره جلد ۱ صفحه ۲۱۳ ).

امام صادق (ع) :مبادا شیفته چیزی شوید که خداوند بر شما حرام کرده زیرا هرکس پرده ی حرمت خدا را در این دنیا بدرد! خداوند میان او و بهشت و نعمتها و خوشی و مقام با ارزش دائمی آنجا که برای اهلش مقرر شده برای همیشه جدائی افکند. ( روضة الکافی جلد ۱ صفحه ۴ ).

چهار نکته مهم :

۱ـ کتاب های علمی و پزشکی فراوانی در نهی از شراب به دلیل صدمات روحی، روانی و جسمی تالیف شده است که راه انجام گناه شرابخواری را از طریق بهانه های مثلا پزشکی همچون دفع سنگ کلیه و... گرفته است که ذکر آنها در مقال نمی گنجد. یعنی هیچ توجیهی وجود ندارد حتی دلایل به اصطلاح پزشکی!

و دیده شده است که پزشکی که شراب حرام تجویز می کند به سبب آنست که خود نیز مصرف می کند و اهل حرام است! و الا اورلوژیست ها و دکترهای فوق تخصص بسیاری هستند که این تجویز را مردود می دانند.

۲ـ دشمنان اسلام و مسلمین در صدد جا انداختن شرب حرام با معیار« ملاک مستی است » هستند یعنی آنقدری که مست نکند اشکالی ندارد که بر طبق حرمت آن در قرآن و حدیث، قرار گرفتن در محلی که شراب است شراکت در فعل حرام است چه برسد به لب زدن و... ( که در اصل و حقیقت منظور اطاعت محض از فرمان خداوند است )

۳ـ می بایست بسیار مراقب بود تا کسی را که درنهان، شرب خمر می کند! حفظ آبرو نمود و از راه های صحیح کمکش کرد. مگر شارب الخمری که خود، فعل حرامش را علنی کرده باشد و امتیاز و افتخارهم بداند! و باعث نشر حرام هم بشود که این یعنی فسق و فاسقی!

۴ـ درقرآن کریم سوره حشر آیه ۱۶ مثالی از شیطان است که به انسان می گوید: به خدا کافر شو! پس از آنکه انسان به اطاعت از او کافر شد، آنگاه شیطان به انسان می گوید از تو بیزارم (چون) بدرستیکه من ازعقاب پروردگار عالمیان سخت می ترسم. ( چون در واقع شیطان تنها انسان را قبول نداشت، ولی خداوند را قبول داشت و نافرمانی پروردگار کرد! اما انسان هایی هستند که هم به خدا کافرند وهم خودسر وخودفرمان !!!). پس خداوند مشتری و خریدار مومنین است. ( سوره توبه/۱۱۱)

با اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاري دانشجو، تاریخ انتشار 23 آبان 1394، كد مطلب: 460478: www. snn.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین