پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۸۹۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۶
آثار تاریخی شهرستان‌های گناوه و بندر دیلم از زلزله ۵.۹ ریشتری روز ۲۹ فروردین در امان نماندند و خسارت‌هایی به آثار تاریخی این دو شهرستان وارد شد. رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان‌های گناوه و دیلم گفت که براساس برآورد کارشناسان، این زلزله به ۲ اثر تاریخی واقع در بندرریگ شهرستان گناوه و روستای حصار امام حسن (ع) دیلم حدود یک میلیارد تومان خسارت وارد کرده است.

  شعار سال:حمزه بهاگیر افزود که شهرستان دیلم که در شمال استان بوشهر قرار دارد نزدیک ترین شهرستان به کانون زلزله بود. شدت این زلزله در این شهرستان بیشتر از دیگر شهرستان‌ها احساس شد. به همین دلیل برخی اماکن تاریخی و خانه‌های قدیمی و فرسوده در این شهرستان و روستاهای اطراف آن آسیب دیدند. از جمله آثار تاریخی این شهرستان قلعه آقاخان لیراوی روستای حصار که جزو آثار ملی است بنای آن دچار ترک خوردگی شده و باید هر چه سریعتر برای بازسازی این بنا اقدام شود.
 
وی اضافه کرد: برای حفظ این بنا از تخریب نیاز به ۵ میلیارد ریال اعتبار است تا کار استحکام بخشی آن آغاز شود.
 
بهاگیر ادامه داد: دیگر بنای آسیب دیده در این زلزله حسینیه تاریخی خان در بندر ریگ است. این بنا از نقاط پربازدید و دیدنی استان بوشهر است. متعلق به دوران قاجاریه و نزدیک به ۲۰۰ سال قدمت دارد. این بنا در سال ۱۳۷۹ به ثبت ملی رسیده است. بنابراین با توجه به اهمیتی که این بنای تاریخی دارد باید در اسرع وقت برای بازسازی آن اقدام شود.
 
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان‌های گناوه و دیلم گفت: حسینیه تاریخی خان در این زلزله ترک برداشته و برای بازسازی آن ۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
 
وی بیان کرد: در روستای شول هم ۲ اثر تاریخی دیگر آسیب دیده‌اند که هنوز به ثبت ملی نرسیده‌اند. این دو اثر به برج مرحوم امان الله جعفری و قائد شمس الدین معروف هستند و قدمت آنان به دوره صفویه و قاجاریه بر می‌گردد.
 
براساس این گزارش بعد از زلزله گناوه تاکنون ۱۵۶ پس لرزه رخ داده که در مرکز زلزله نگاری کشور به ثبت رسیده است و آخرین آن در ساعت ۷:۴۹ دقیقه پنجشنبه دوم اردیبهشت با ۲.۵ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری به ثبت رسید.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی شفقنا ، تاریخ انتشار: 2 اردیبهشت 1400، کدخبر: 1134462، www.fa.shafaqna.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
0
0
گناوه هم خیلی خیلی در زمینه اثار باستانی و قدمت تاریخی غنی هست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین