پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۵۴۶
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹
طبق اعلام نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر، نظام مهندسی شهر چغادک باید به عالی‌شهر منتقل شود که این امر به دلیل بروز مشکلات متعدد، نارضایتی مردم و مسئولان چغادک را فراهم آورده است.
شعارسال: سازمان نظام مهندسی استان بوشهر طی نامه‌ای دستور جابه‌جایی شعبه نظام مهندسی ساختمان شهر چغادک را به عالی‌شهر اعلام کرد که بازتاب‌های متفاوتی را در شهر چغادک به دنبال داشته است.

* قدمت چغادک بیش از عالی‌شهر است

رئیس شورای اسلامی شهر چغادک در خصوص جابجایی این شعبه به عالی‌شهر بیان کرد: اعلام جابجایی شعبه نظام مهندسی ساختمان چغادک به عالی شهر موجبات نارضایتی مردم و مسئولین چغادک را فراهم آورده است و به دلیل اینکه چغادک قدمت بیشتری نسبت به عالی‌شهر دارد و این شعبه نیز سال ۸۲ در این شهر و ۴ سال بعد در عالی شهر راه اندازی شده است و شایسته نیست به عالی شهر منتقل شود.

صادق صیمری افزود: به غیر از هزینه‌ای که از مردم برای تائید نقشه در مسیر عالی‌شهر تلف می‌شود، وقت مردم باید ساعت‌ها صرف رفت و آمد در این مسیر شود که برای مردم مقرون به صرفه نیست.

وی ادامه داد: ما از این امر ناراضی هستیم و از مسئولان نظام مهندسی استان درخواست داریم در این خصوص تجدید نظر کرده و دستور دهند این شعبه کماکان در چغادک باقی بماند.

* نظام مهندسی نیاز چغادک است

حسین حاجیان یکی از معتمدین شهر چغادک با اعلام نارضایتی مردم از این حرکت اظهار کرد: هر شهری به نظام مهندسی احتیاج دارد و از نیازهای مردم یک شهر به شمار می‌رود که هر چقدر در اختیار و نزدیک مردم باشد بهتر است.

وی افزود: افرادی که پروانه ساخت می‌گیرند، بسته به نوع سازه خود حدود ۳ بار به نظام مهندسی مراجعه می‌کنند و موقعی که نظام مهندسی نزدیک شهرداری قرار داشت کار را برای مردم راحت کرده بود ولی با این کار مشکلات مردم دو چندان شده است و مدام باید در مسیر نظام مهندسی و شهرداری رفت و آمد کنند.

این معتمد دلایل انتقال نظام مهندسی را عدم صدور پروانه ساخت و نبود ساخت و ساز کافی در این شهر عنوان کرد و گفت: با انتقال نظام مهندسی وقت مردم هدر می‌رود و در واقع باید گفت عالی‌شهر رقیب ماست و با توجه به نگاه مثبت دولت به آنجا ممکن است نقشه‌کش‌ها و دفاتر اسناد رسمی نیز احساس خطر کرده و راهی عالی‌شهر شوند.

وی با بیان اینکه اهالی چغادک نسبت به این موضوع ناراضی هستند و جابجایی آن را به صلاح و نفع شهر نمی‌دانند تصریح کرد: عالی‌شهر رقیب چغادک است و با انتقال نظام مهندسی احتمال نقل مکان ادارات دیگر مثل اداره برق نیز متصور است.

* شهرداری مسئولیت را بر عهده گیرد

یکی از شهروندان چغادک نیز در این رابطه بیان کرد: وجود نظام مهندسی برای یک شهر بسیار مفید است ولی شهرداری چغادک همانند چنیدین شهرداری دیگر استان می توانند مسئولیت تائید و مهندسی سازه‌ها را خود بر عهده گیرد چون‌که مشکلات مراجعات مکرر مردم به نظام مهندسی کاهش می‌یابد و هزینه های نامتعارفی که ناشی از نرخ های مشابه شهر بوشهر بر مردم این شهر تحمیل شده است برداشته خواهد شد .

محمد احمدی اضافه کرد: در این صورت جابجایی نظام مهندسی به سود مردم این شهر است ولی با روندی که هم اکنون در پیش گرفته شده است، جز ضرر و زیان مالی و هدر رفت زمان چیز دیگری برای مردم به ارمغان نمی‌آورد.

* جابجایی نظام مهندسی به ضرر چغادک است

یکی از مهندسین نقشه کش در چغادک نیز اظهار کرد: جابجایی نظام مهندسی به ضرر چغادک است و به نظر می‌رسد مسئولان بالا دستی قصد دارند نسبت به کوچک‌سازی چغادک اقدام کنند و بر رونق بخشیدن به عالی شهر بیافزایند.

سید مهدی موسوی به روال زمان‌بر نظام مهندسی اشاره کرد و افزود: بعد از کشیدن نقشه، مالک و نقشه‌کش حدود چهار بار در پروسه زمانی یک ماهه باید برای کنترل و تائید نقشه به نظام مهندسی مراجعه کنند تا در نهایت پروانه کار برای مالک صادر شود که در این میان، هم مالک و نقشه‌کش مدت زمان زیادی را در مسیر چغادک به عالی‌شهر باید صرف کنند که به غیر از متحمل شدن هزینه برای آنها باعث تلف‌شدن وقت بسیاری از آنها می‌شود.

وی با بیان اینکه نوشتن قرارداد در عالی‌شهر و کنترل در چغادک، توجیه ندارد، بیان کرد: طبق میانگینی که سازمان نظام مهندسی در خصوص مراجعات مردمی اعلام کرده است هر دو شهر چغادک و عالی‌شهر با افت شدیدی روبرو بوده‌اند و تفاوت بسیار کمی در میانگین دارند و این در حالی است که نظام مهندسی در چغادک جلوتر از عالی‌شهر راه‌اندازی شده است.

* خللی در روند کار مالکان چغادک پیش نمی‌آید

روابط عمومی نظام مهندسی ساختمان استان نیز در این خصوص اعلام کرد: دفتری که در چغادک وجود دارد برای سازمان هزینه‌بر بوده است و به خاطر اینکه ساخت و سازها در این شهر با کاهش قابل توجهی روبرو بوده است و صرفه اقتصادی نیز برای سازمان ندارد، هیئت مدیره تصمیم گرفت آن را به عالی شهر منتقل کند.

بنا بر اين گزارش مهر، رئیس سازمان نظام مهندسی استان در مورد انتقال نظام مهندسی به عالی‌شهر اظهار کرد: طبق هماهنگی که با شهرداری چغادک انجام شده است، هر پرونده‌ای که وارد شهرداری شود نظام مهندسی در شهرداری حاضر می‌شود و طبق روال سابق به انجام امور اداری آن اقدام خواهد کرد.

احمد زارعی خاطرنشان کرد: با این اقدام هیچ خللی در روند کار مالک پیش نمی‌آید و هر موقع شهرداری اعلام کند سازمان در آنجا حضور می‌یابد.

حال باید دید با وجود نارضایتی مردمی و مسئولین این شهر آیا نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر بر موضع خود مبنی بر انتقال همیشگی دفتر چغادک پافشاری می‌کند و یا خواسته‌های مردمی و مسئولان را عملی می‌کند.

شهر چغادک با جمعیت بیش از ۲۰ هزار نفر در ۱۷ کیلومتری شهر بوشهر واقع است که به دلیل موقعیت استراتژیک آن و وجود امکانات رفاهی، بسیار مهاجر پذیر بوده و حتی مردم عالی شهر نیز برای تهیه مایحتاج به این منطقه مراجعه می‌کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از رسانه خبری تحلیلی جنوب پرس، تاریخ انتشار: دوشنبه 3 آبان 1395، کدخبر: 54114، www.jpnews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین